• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

België gaat eindelijk de wegen renoveren

Auteur: maru, gepost 11 december 2012 om 22:09 – 70 Reacties

de E40 bij Wetteren

170 kilometer aan Belgische snelweg krijgt een goede onderhoudsbeurt. Het is slechts een klein percentage van het hele (snel)wegennetwerk, maar het is een begin.

Op weg naar het zuiden kom je naast de onzichtbare grens ook een goed voelbare tegen. Het gladde, goed onderhouden asfalt van Nederland maakt plotseling plaats voor een stuk gatenkaas, waarvoor je eerst van een flinke richel af moet stuiteren. Op de Belgische wegen is het bijna onmogelijk om je auto in goede staat te houden. Spiegels en nummerborden trillen los, ontelbare geklapte banden liggen op de vluchtstroken en ik heb zelf eens een slag in m’n velg gereden. Dat Mobiliteit en Openbare Werken nog niet overspoeld wordt door klachten en aanmaningen!

Nou ja, misschien was dit wel het geval. In 2013 wordt er op 19 punten 170 kilometer aan snelweg aangepakt, inclusief de aanleg van twee nieuwe spitsstroken (E19 en E40-E314) en het plaatsen van 12 kilometer geluidsscherm. Het drukst bewerkte gebied is West-Vlaanderen, waar op vijf stukken bijna 55 kilometer wordt gerepareerd. Dit gebied heeft prioriteit, omdat uit een recent snelwegenrapport is gebleken dat hier de grootste onderhoudsachterstand is.

Tijdens het onderhoud zal er rekening worden gehouden met het woon-werkverkeer door, waar nodig, 24 uur per dag, ’s nachts of in het weekend te werken. Ook aan de vakantiegangers is gedacht door de E40 Veurne-Oostduinkerke tijdens de zomervakantie open te houden om recreatief verkeer richting de kust niet te hinderen. Wat de gevolgen zijn voor mensen op doorreis en vrachtverkeer is nog onduidelijk. Hopelijk hebben ze hier ook rekening mee gehouden en wordt de bestuurder op tijd met borden (zeer onBelgisch) gewaarschuwd. Ach, zolang de wegen er maar van opknappen vind ik het niet erg om een stukje om- of terug te rijden.

Ook interessant!

  • Video: Twee idioten racen op de snelweg
  • Tesla gaat slapende bestuurders eindelijk aanpakken
  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, snelweg

Vorig bericht: « Audi RS6 Avant laat zich spotten en horen
Volgend bericht: Iedereen betaalt tol voor Blankenburgtunnel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Allroundnoise zegt

    11 december 2012 om 22:10

    Goed begin is het halve werk maar de 2e helft zullen ze vast als Belgen vergeten! :p

    Login om te reageren
  2. SCscreamGT2 zegt

    11 december 2012 om 22:18

    Nu al?

    Login om te reageren
  3. w211 zegt

    11 december 2012 om 22:27

    awel dat is gewoon en zeer slechte nieuws dat zal zeker en dikke 5 jaar duren en gemiddeld straatje van 200 meter leggen ze hier af in 19+ maanden :(

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      11 december 2012 om 22:41

      @w211: das dan nog optimistisch. Waarschijnlijk gebruiken ze eerst een verkeerd soort asfalt…

      Login om te reageren
      • driftkicker zegt

        12 december 2012 om 17:58

        @Carreza: geen verkeerde soort, een goedkopere soort. En ondertussen verdwijnt er weer wat smeergeld bij één of andere dikke nek. Het jaar er na gegarandeerd kapot gevroren straten…

        Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    11 december 2012 om 22:37

    De enigste troost (voor de Belgen) zelf is dat ze minder wegenbelasting betalen dan in Nederland, dat is dan het compromis voor de slechte wegen.

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      11 december 2012 om 23:14

      @bsxc2: Die overigens compleet worden over-shadowed door extra kosten die Belgen zullen krijgen door de straat van het asfalt maar afijn.

      Login om te reageren
    • w211 zegt

      12 december 2012 om 01:10

      @bsxc2: minder wegenbelasting ? Zodra ik het weet betalen jullie volgens de gewicht van de wagen ,en hier is het met motorinhoud ,ik zie de gierige nederlanders niks anders rijden dan ,C1’s ,twingo’s,en andere brol ,als deze systeem in belgie beschikbaar was zagen jullie hier niets onder de 150 pk rijden.

      Login om te reageren
      • Vreddy_B zegt

        12 december 2012 om 08:22

        @w211:

        Het gaat er niet om of je betaald op basis van gewicht of motorinhoud. Maar welk tarief daar aan vast hangt ;-)

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          12 december 2012 om 08:30

          @Vreddy_B:
          Voor een beetje leuke wagen (bijvoorbeeld een 3600 cc) 1500 euro per jaar…

          Login om te reageren
          • Vreddy_B zegt

            12 december 2012 om 08:45

            @StijnB:

            Ik betaal voor mijn BMW E39 525D, (1580kg) € 1700,-

            Nederland heeft voor diesel een apart tarief.

            Zo betaal je voor een, Polo 1.6 tdi meer belasting dan voor een Passat CC 3.6 V6.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              12 december 2012 om 12:33

              @Vreddy_B: Ik betaalde 1800,- per jaar voor de M5 (1730kg)

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                12 december 2012 om 12:35

                @E34M5Touring: Sorry 1200,- Dat betaal ik ook voor mijn Alfa 147 JTD (1230kg)

    • flippert zegt

      12 december 2012 om 07:50

      @bsxc2: enige

      Login om te reageren
    • roadrebel123d zegt

      13 december 2012 om 08:05

      @bsxc2: Klopt voor een diesel, compleet fout voor een dikke benzine. Bereken eens de wegenbelasting voor een nieuwe m3 in België en in Nederland… of voor een Amerikaanse SUV… en dan betaal je in België een veelvoud.

      Login om te reageren
  5. dromedaris zegt

    11 december 2012 om 22:37

    Dat ze de E34 ook maar eens deftig aanpakken, ik ben belg maar hou ervan om Nederland binnen te rijden, zodat ik tenminste de muziek kan horen en niet het gebonk van mijn ophanging door de staat van de weg.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 december 2012 om 12:22

      @dromedaris: Alleen jammer dat die ‘Ollandse zenders op geen r**t trekken…

      Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      12 december 2012 om 14:50

      @dromedaris: Eens, wat een stuk beton is dat zeg
      met name een km of 10 voordat je de NL grens over gaat een enorme bult er in
      vonkenregen van de uitlaat gegarandeerd

      Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    11 december 2012 om 22:38

    in Belgie kunnen ze tenminste door die slechte wegen goed rijden, want ze moeten altijd opletten, dat is wel anders dan die trajectcontrole waar je tegen 130 moet doorkachelen…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 december 2012 om 22:49

      @Jantje_555: Ben jij nu aan het beweren dat Belgen goed kunnen rijden?

      Login om te reageren
      • straatpiraat zegt

        12 december 2012 om 00:08

        @berlinetta: Ik heb het zes keer over gelezen maar jeetje, ’t lijkt er inderdaad op! Maar nee doe niet zo gek, je maakt mij niet wijs dat iemand dat denkt hoor..

        Login om te reageren
      • nasty zegt

        12 december 2012 om 07:10

        @berlinetta: yup, wij laten tenminste mensen invoegen op een snelweg als de linkerbaan vrij is.

        Login om te reageren
        • TimoBac zegt

          12 december 2012 om 07:56

          @nasty: Wat een onzin..

          Login om te reageren
          • nasty zegt

            12 december 2012 om 12:07

            @TimoBac: valt me elke keer weer op. Staat zelfs in de Auto Review beschreven. Als je wil invoegen (en er rijdt iemand op de rechterstrook) moet je ofwel plankgas geven en ervoor, ofwel vertragen en erachter!

            Login om te reageren
        • Jantje_555 zegt

          12 december 2012 om 10:26

          @nasty: in Belgie is “de wet van de sterkste” en “urban jungle” zelfs tastbaar :-)

          Login om te reageren
      • driftkicker zegt

        12 december 2012 om 18:01

        @berlinetta: ik ben zelf Belg en ik kan je vertellen dat Nederlanders veel beter rijden. In Belgie snapt geen mens voorrang van rechts en kunnen ze geen rotonde nemen zoals het hoort.

        Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      12 december 2012 om 20:07

      @Jantje_555: Nederlanders rijden wel gedisciplineerder, tenminste in hun eigen land. ALs je ze in België tegenkomt passen ze zich wel aan …

      Login om te reageren
  7. Carreza zegt

    11 december 2012 om 22:40

    Vooral richting Belgische kust zijn de wegen slecht…

    Logisch, als jullie daar elk jaar massaal met die caravans van jullie overheen rijden, komen er putten in onze wegen… ;)

    Login om te reageren
  8. barchetta zegt

    11 december 2012 om 22:59

    Maakt niets uit, want in België verdwaal je toch wel, zelfs met navigatie, dus je komt sowieso op een slecht stuk weg. Kunnen ze niet 1 lange snelweg van Nederland naar Frankrijk leggen? Wat zal het zijn, 80 kilometer?

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      11 december 2012 om 23:02

      @barchetta: België is toch veel leuker als Frankrijk. Iedere stad zijn eigen bier!

      Login om te reageren
      • barchetta zegt

        11 december 2012 om 23:06

        @betonstaal: Het bier is er inderdaad goed. Maar als je onder de plak zit kan je beter door naar Frankrijk…

        Login om te reageren
        • betonstaal zegt

          17 december 2012 om 23:57

          @barchetta: andere man/vrouw nemen

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        12 december 2012 om 12:24

        @betonstaal: Ieder dorp zelfs…

        Login om te reageren
    • Panther zegt

      11 december 2012 om 23:18

      @barchetta: Ja want dat is onze prioriteit!! Jullie kunnen van geluk spreken dat België geen democratie is want als de meerderheid het voor het zeggen had zou er een caravan verbod komen tijdens de zomermaanden.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        12 december 2012 om 07:35

        @Panther: How to troll Flemish Style…?

        Login om te reageren
      • flippert zegt

        12 december 2012 om 07:52

        @Panther: caravans zijn ook helemaal kut. Ik pleit al jaren voor een verbod hier in NL..

        Login om te reageren
  9. norge zegt

    11 december 2012 om 23:00

    Kunnen ze niet beter een tunnel onder Belgie doorleggen?

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      11 december 2012 om 23:27

      @norge: Als de nederlanders het betalen is dat allemaal goed

      Login om te reageren
    • camber24 zegt

      12 december 2012 om 00:41

      @norge: of afsnijden en de zee in drijven…? ;-)

      Login om te reageren
    • hollow zegt

      12 december 2012 om 08:54

      @norge: als dat er voor zorgt dat onze wegen vrij zijn van caravans van de typische gierige Nederlanders, mij best.

      OT: veel Vlaamse snelwegen zijn al van goede kwaliteit (behalve de E34 komende van Eindhoven).

      Heb het al meerdere keren gezegd. Liever een put in de weg dan 8000 flappen BPM neer te leggen bij een middenklasser.

      Hoor jullie bezig. Als er 1 auto onvriendelijk land is ter wereld, dan is het Nederland wel.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        12 december 2012 om 10:15

        @hollow: Wat hebben caravans en gierige mensen met elkaar te maken? Wij gingen thuis voorheen ook altijd met de caravan naar frankrijk in de zomer. Waarom? Omdat we camperen leuk vinden. Niet omdat het goedkoper zou zijn, want dat is het zeker niet. De rest van het jaar spenderen we al genoeg tijd in hotels en in de zomer hebben we daar geen zin in. De echte gierigaards gaan last-minute ‘all-inclusive’ naar Egypte, Tunesië, Turkije etc.

        Maargoed, leuk voor de belgen dat ze eindelijk wat nieuw asfalt krijgen. Ben benieuwd hoe lang ze moeten wachten tot het allemaal klaar is.

        Login om te reageren
        • betonstaal zegt

          17 december 2012 om 23:58

          @Pordon: all-inclusive is voor Henk en Ingrid.

          Login om te reageren
      • norge zegt

        12 december 2012 om 12:51

        @hollow: Het mes snijdt ook aan twee kanten :)

        Login om te reageren
  10. ropbp zegt

    11 december 2012 om 23:11

    Alsof de wegen in NL zo fijn zijn…. Wel eens op de A50/A73 rond Nijmegen gereden. Daar zijn ze nu al twee jaar met de weg bezig en het is een rampenplan dat nog wel een paar kaar gaat duren…… Ja, er wordt aan gewerkt

    Login om te reageren
    • rsvbf1 zegt

      11 december 2012 om 23:45

      @ropbp: beter dan niks

      Login om te reageren
    • mersieboekoe zegt

      12 december 2012 om 00:44

      @ropbp: dat valt reuze mee daar en op een aantal plekkenis recent nieuwe laag gelegd. Het asfalt is te doen bij nijmegen, alleen die brug is een ramp om overheen te moeten in de spits

      Login om te reageren
  11. midasracer zegt

    11 december 2012 om 23:49

    Oh das jammer. België is perfect om de wielophanging te testen van nieuwe auto’s. Daar heb je geen RDW testcircuit voor nodig. Kost ook nog eens niks.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      12 december 2012 om 00:23

      @midasracer: Geen paniek joh… onze regering verkoopt veel praatjes maar meestal komt daar toch niets van in huis, tenzij ze belastingen willen innen maar da’s een andere zaak.

      Login om te reageren
  12. camber24 zegt

    12 december 2012 om 00:40

    Belgen steken je altijd een mes in je rug… Zal me dus niks verbazen als ze weer iets vinden waardoor wij Nederlanders kunnen betalen voor een stukje voorziening in België…..

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      12 december 2012 om 07:37

      @camber24: Ja, de Hedwigepolder was inderdaad een mooi stukje Nederlandse correctness. Man, wat een luluitspraak…

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        12 december 2012 om 09:09

        @BaRa: Belgen doen al snel boehoehoe als het tegen zit. Best sneu, zo afhankelijk te moeten zijn van een ander…

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          12 december 2012 om 19:16

          @camber24: Eerste poging: ze zijn niet te vertrouwen. Tweede poging: ze zijn zielige jankpoten. Ga je nog een derde poging wagen, of is je troll-budget op voor vandaag?

          Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 december 2012 om 12:28

      @camber24: Ah so…

      In ons bedrijf leeft de opvatting: als een ‘Ollander je niet in ’t zak heeft proberen te zetten, dan is ie het vergeten…

      Login om te reageren
  13. solz zegt

    12 december 2012 om 06:26

    wij belgen wachten gewoon lang genoeg tot er zodanig veel putten zijn dat we weer een egaal wegdek hebben! :)

    Login om te reageren
  14. heidekonijn zegt

    12 december 2012 om 07:13

    Gaan Ollanders nu eindelijk leren rechts rijden?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      12 december 2012 om 07:38

      @heidekonijn: te mooi om waar te zijn..
      Pics or it didn’t happen.

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      12 december 2012 om 09:08

      @heidekonijn: dat doe ik overal behalve in Belgie, ik wil niet verongelukken!

      Login om te reageren
  15. ericc zegt

    12 december 2012 om 08:00

    170km is dat alles? De melkkoe, genaamd “auto”, brengt jaarlijks miljarden opvia BTW, accijnzen, taksen,…
    En wat krijg je in de plaats…170km nieuw asfalt en 100 flitspalen.
    Bedankt Di Rupo (=1′ minister in België)

    Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      12 december 2012 om 20:09

      @ericc: Je moet eerder de Vlaamse ‘heldin’ Crevits bedanken, zij is verantwoordelijk voor deze materie

      Login om te reageren
  16. frensj zegt

    12 december 2012 om 08:10

    Ik snap al die klagende Nederlanders toch echt niet hoor, woon ik soms in het verkeerde België? Zal wel weer die typisch Nederlandse grootspraak zijn, of is het eerder dat klagen-om-te-klagen?

    Dit jaar was er trouwens ook al 150km snelweg gerenoveerd, dus waarom dit nu ineens zo’n groot nieuws is…? Zo glad als in Nederland is het nog niet nee, maar jullie kunnen een pak overdrijven hoor :p

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      12 december 2012 om 08:26

      @frensj:

      In Nederland is geldt het motto ‘Een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd’ ;-)

      Login om te reageren
  17. dragspert zegt

    12 december 2012 om 08:14

    Dus in het artikel hierboven zeiken we over wegenbelasting in Nederland, maar als de wegen er bij liggen zoals in belgië is het ook niet goed?
    Geef mij maar wegenbelasting!

    Login om te reageren
  18. waxweazel zegt

    12 december 2012 om 08:40

    Ter informatie:

    Die 170 km snelweg die vernieuwd wordt gaat enkel over Vlaamse wegen en niet die in Wallonië meegerekend.

    Wie dit bericht heeft geschreven zou toch beter eens zijn bronnen controleren of vooral eens goed lezen !
    Minister Hilde Crevits is Vlaams minister en geen federaal minister.

    Login om te reageren
  19. thompson zegt

    12 december 2012 om 09:06

    onze regering had al jaren geleden het wegenvignet moeten invoeren! als klein doorvoer land iedereen gratis over de wegen laten rijden is gewoon te zot voor woorden.

    Login om te reageren
  20. desjonnies zegt

    12 december 2012 om 10:50

    Probleem is dat België een doorvoerland is, men rijdt er doorheen, op weg naar een andere bestemming.
    Dus heeft het verkeer voor de Belgen geen enkele toegevoegde waarde.
    Daarnaast ben ik van mening dat onderhoud een ander begrip in België is dan in Nederland, dat is een mentaliteits verschil.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 december 2012 om 12:31

      @desjonnies: Dan moeten ze die doorvoer maar Europees regelen. De grote verbindingen tussen landen zouden met Europees geld moeten onderhouden worden…

      Login om te reageren
  21. love4sportcars zegt

    12 december 2012 om 11:33

    ehm, ik weet niet hoe dit nieuws in Nederland aankomt maar de Belgische regering is al 3 jaar bezig met het renoveren en opnieuw aanleggen van de snelwegen. dat dit nu in het nieuws komt is omdat het een plan is voor 2013, wat dus een deel van het ‘grote geheel’ is. ik wil alleen maar zeggen dat de renovatiewerken al van 2009 bezig zijn, en ze pas beëindigt zeullen zijn in 2014-2015. even ter verduidelijking, voor het geval dat jullie denken dat de regering al jaren niks doet aan onze snelwegen…

    Login om te reageren
  22. malinwa zegt

    12 december 2012 om 12:34

    Voor alle duidelijkheid die 170km wegenwerken is enkel en alleen voor Vlaanderen. Van Wallonië en Brussel zijn er geen cijfers geweten. Dus die 170km is enkel al aan werken op de Vlaamse snelwegen.
    http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/121211_wegenwerken2013

    Login om te reageren
  23. ronin1130 zegt

    12 december 2012 om 20:11

    WTF is er eigenlijk opeens aan de hand met die geluidsschermen in België. Je ziet ze geplaatst worden voor akker- en weiland waar 2 man en een paardenkop woont. Welke politieker heeft hier weer voordeel bij?

    Login om te reageren
  24. tjorque zegt

    12 december 2012 om 21:07

    haal al die gele platen in antwerpen van de ring en alle files zouden weg zijn…

    AB, ik stel voor dat jullie nog meer artikels schrijven over onze wegen en de immense risicos die je loopt door ze te gebruiken… :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North