• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

België zet een streep door een boel trajectcontroles!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 3 juli 2025 om 12:04 – 10 Reacties

Maar toch komen er trajectcontroles bij…

Het had nog vervelender kunnen worden om door België te rijden. Het land staat al bekend om zijn wegen uit de Middeleeuwen, maar is ook kampioen trajectcontroles. Nergens in Europa vind je zoveel flitstrajecten als bij onze Zuiderburen. En daar zouden er nog eens een heel stel bijkomen.

Er lag een plan klaar in België dat op het punt stond uitgevoerd te worden. Als het plan zou doorzetten, zouden er 82 nieuwe trajectcontroles opgezet worden op gewestwegen (of hu-westwé-hun, zoals de Vlamingen dat zo mooi zeggen). Zouden we dat hier in Nederland doen, dan zou het aantal trajecten verdubbelen. In België is het relatief gezien een stuk kleiner aantal. Daar staan er nu al 941.

De Vlaamse Minister voor Mobiliteit is Annick de Ridder. Ze wordt er tijdens een debat op gewezen door een partijgenoot. “Trajectcontroles moeten gericht zijn op plaatsen waar snelheid echt gevaar veroorzaakt. Zo wordt het beleid eerlijker en transparanter”, zegt de collega. Daar is De Ridder het mee eens.

Wel extra trajectcontroles

De minister gaf het startschot voor een onderzoek naar de geplande trajectcontroles. Er wordt specifiek gekeken op welke wegen een hoog aantal letselongevallen heeft plaatsgevonden en waar een probleem van overdreven snelheid bestaat. De uitkomst hiervan is dat er nog maar 10 van de 82 geplande trajectcontroles overblijven. ”Dat zijn voor mij de plekken waar we nog met zulke trajectcontroles gaan werken”, zegt De Ridder.

Onder de vorige mobiliteitsminister Peeters werden de waarschuwingsbordjes bij trajectcontroles weggehaald. Onder de nieuwe leider komen de borden terug waardoor je dus weet waar je extra goed op je snelheid moet letten. “Duidelijke communicatie over handhaving is essentieel voor het vertrouwen in het beleid. Burgers moeten ervaren dat handhaving eerlijk, transparant en doelgericht gebeurt”, vindt de minister.

Waarom zijn er zoveel trajectcontroles in België?

Vanaf begin 2021 kunnen gemeenten in België zelf kleine boetes uitdelen. Onder deze boetes valt ook de straf voor het overschrijden van de maximumsnelheid met maximaal 20 km/u. De opbrengsten uit deze boetes gaan naar het lokale bestuur. De inkomsten moeten dan wel geïnvesteerd worden in verkeersveiligheid, maar daardoor heb je elders wel weer geld over. En je kunt het nog verkopen ook door te zeggen dat het verkeer er veel veiliger van wordt.

Foto: Kenteken zegt genoeg gespot door @bteun

Bron: VRT

Ook interessant!

  • Belgische minister is klaar met trajectcontroles
  • Nee toch? Vlaamse minister wil ook in België 100 km/u op de snelweg
  • Gespot - Zweedse hypercar op Noors kenteken in België
  • Flitsgekte: blijf weg uit België, ik herhaal, blijf weg uit België!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, flitsen, flitser, trajectcontrole

Vorig bericht: « Video: bocht verkeerd inschatten
Volgend bericht: Wegens gebrek aan succes verlengd: sloopsubsidie 020 »

Lees Interacties

Reacties

  1. chrisvis zegt

    3 juli 2025 om 12:15

    De boetes vloeien niet helemaal terug naar het gemeentebestuur, op veel plaatsen gaat de helft naar de beheerder van deze palen nl naar “de keizer van de wegwijzer” Glenn Janssens…

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      3 juli 2025 om 13:22

      Die het geld gelukkig goed besteed, zoals een Urus kopen voor je zoon van 22.

      Login om te reageren
  2. heckblende zegt

    3 juli 2025 om 12:18

    wat een infantiele nummerplaat

    Login om te reageren
  3. JanC zegt

    3 juli 2025 om 15:43

    West-Vlaams of Limburgs – een aardig verschil. Dit “Vlaams” lijkt ietwat op dat van Donald Muylle?

    Login om te reageren
  4. 850t5restate zegt

    3 juli 2025 om 17:03

    Tsja trajectcontrole heb ik niet zoveel moeite mee. Het is een eerlijke manier met als doel snelheidsreductie en niet maximaal cashen. Het is meestal duidelijk aangegeven en in flitsmeister vast ingeprent. Dat voelt meer als fair play dan stiekem op de loer liggen met de flitser of laser. Als het doel is om bijvoorbeeld emissie of geluidsoverlast verminderen rond een stad, dan is dit denk ik ook de enige methode die werkt. Want na een gewone flitspaal gaat iedereen weer gewoon op het gas, in sommige gevallen leiden ze ook nog tot weinig doordachte remacties.

    Login om te reageren
    • P zegt

      3 juli 2025 om 21:36

      Ik nodig je uit in de Westhoek waar er tal van traject controles zijn die enkel en alleen dienen voor de gemeentekas te spijzen. Heeft niets met veiligheid te maken. Verlaten wegen waar er heel klein een bordje 30 staat en dat soort fratsen.

      Login om te reageren
  5. Roskampies zegt

    3 juli 2025 om 18:08

    Rijd steevast continue 123 op de cruise door belgie. Geen idee welk traject controle aanstaat en welke niet. Plus al die flitsers. Dus relaxxed 1,5uur door belgie heen cruisen.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    3 juli 2025 om 18:12

    Traject controles moeten gericht zijn op waar snelheid echt gevaar oplevert?
    Komen er verkiezingen aan in België?
    Want het is natuurlijk een onzinnig populistisch statement. Traject controles moeten er op gericht zijn om snelheidsovertredingen te ontmoedigen. De maximumsnelheid is er, die geldt voor iedereen die geen blauwe zwaailichten heeft. En die maximumsnelheid geldt overal en dus kan traject controle overal plaatsvinden. Er is geen relatie met gevaar. Een politicus die anders beweert wekt de suggestie dat te snel rijden Ok is waar geen direct gevaar is. Zulke politici die de wetten die ze zelf maken niet serieus nemen moeten eigenlijk uit het vak gezet worden.

    Login om te reageren
    • xjs678qr zegt

      3 juli 2025 om 20:55

      @mashell Theoretisch gezien heb je gelijk, maar in België moeten we bij het plaatsen van een trajecontrole de snelheidsbeperkingen aanpassen, want als iedereen zich reeds aan de beperking houdt heeft die trajectcontrole natuurlijk geen zin…

      Tevens moet de snelheid homogeen zijn: als op een trajcect van 4km een beperking van 90kmh geldt, maar er is geen plek om de palen accuraat te plaatsen, dan maken we er gewoon een traject van 5km aan 90kmh van (opgelet vakantiegangers op het viaduct van Vilvoorde).

      Ik bedoel maar: in België bepalen we de geldende limiet in functie van de trajectcontrole. De trajectcontrole dient niet echt om een reeds bestaande limiet af te dwingen…

      Login om te reageren
  7. verdebosco zegt

    3 juli 2025 om 23:10

    In België weet je nooit waar je aan toe bent. De borden geven vaak ook 70 aan waar je 120 mag, de Belgen weten het, maar als suffe Ollander volg je het advies van je automatische verkeersborden-herkenning. Dank ADAS… Fijn dat de borden worden teruggeplaatst, da’s veel beter. Nu nog normale fietspaden, veel snellere aanleg nieuwe wegen (zie ramp rondom Antwerpen) en graag ook goed asfalt overal. Of huur extra Ollanders in om dat op te lossen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North