Ondanks de actie op de baan was het niet voor iedereen genieten, op het Ardenner circuit.
Schrijver dezes vertoefde afgelopen zondag eveneens op de tjokvolle Belgische omloop. Ik kan me dan ook aardig vinden in hetgeen onze lezer Wannes beschrijft. 15 jaar terug was de laatste keer dat ik naar de race in België ben gegaan en toen was het zicht overal prima, evenals de voorzieningen (natje, droogje, dixi, dat werk) langs het circuit. Het leek er een beetje op dat de organisatie gewoon teveel kaarten had verkocht. Zeg maar een stuk of 20.000.
Wannes laat het er niet bij zitten. Hij stuurde onderstaande brief naar de organisatie van de GP van België.
– – –
Beste,
Afgelopen zondag was ik ook aanwezig als toeschouwer van de hoogste Autosportklasse ter wereld, al heb ik er verdomd veel voor moeten doen om erbij te zijn.
Een tijdje geleden was ik in Francorchamps ook al naar de 24u gaan kijken, écht een fantastische ervaring, allemaal goed georganiseerd. Ik vertrok zondagochtend samen met mijn nonkel die ik voor zijn verjaardag een ticketje cadeau gedaan had dus met hoge verwachtingen naar het mooiste parcours ter wereld! Op naar een spannende race want alles lag open na de zomervakantie met onder andere Rosberg die op pole startte maar dan met slechts een minimaal verschil op Max die doorgaans zijn start nooit mist, Raikkonen die op dit parcours doorgaans goed uit de voeten kan en Lewis die achteraan moest starten, enz… Als Belg maar ook als liefhebber supporter ik uiteraard voor de Max (in afwachting van de intrede van Stoffel). Jammer genoeg lukte het Max niet maar het werd wel een onvergetelijke race! Ik had hier echt van moeten genieten maar dat is me niet gelukt. En dat is niet omdat Max niet kon winnen maar alles errond…
’s Morgens om 8u vertrokken bij mij thuis in de provincie Antwerpen. Ik rekende op een rit van 2u in de wagen en dan nog een 45-60 minuten aanschuiven aan de parking om dan tegen 11:30 aan te komen op het parcours, stel dat het nog zou tegen zitten, zouden we toch nog ruim op tijd zijn voor de race.
Viel me dat even tegen! Rond 10:30 begon de miserie, ik had groene parkingkaartjes dus voor de parking aan Les Combes in het Zuiden, in feite een schuin gelegen weiland dat klaarblijkelijk niet lang geleden nog bemest was geweest door de boer. Omwille van de wegenwerken aan de E42 net voor de afritten stuurde mijn GPS me via de E25 en dan langs Spa. Op 5km van het circuit begon het aanschuiven op de N62, na 25min aanschuiven was ik 2km verder geraakt en vertelde een vriendelijke agent me dat ik beter via de N640 de autostrade terug op ging om dan de afrit 11 te nemen.
Eenmaal op de autostrade kon het aanschuiven terug beginnen, na weer een half uur de afrit 11 bereikt om dan vervolgens weer aan te schuiven en stapvoets met een verplichte omweg een uur later aan te komen op de parking. Het is dan al 13u en we stappen uit, zijn blij dat we er eindelijk zijn (de koppeling van mijn automatische versnellingsbak is ook blij!) en we wandelen richting het circuit. Ik stelde mijn nonkel gerust dat het allemaal echt wel de moeite waard zou zijn, het is tenslotte dé F1 op hét mooiste parcours ter wereld, ‘je moet echt eens Eau Rouge en Raidillion gezien hebben’, zei ik.
Aan de ingang bij Les Combes ging het zowaar zeer vlot, ook de tassencontrole, maar daar moesten we ons letterlijk een weg banen (bijna zwemmen) tussen al het afval, écht tónnen afval. Aanvankelijk dacht ik dat F1-kijkers veruit de grootste viezeriken op aarde zijn maar als snel werd het me duidelijk: álle afvalbakken puilden uit en ik zag niemand van de organisatie die zich bezig hield met het ledigen ervan… Ik zal dan steeds mijn afval in mijn eigen rugzak bijhouden, maar ik kan begrijpen dat in een feeststemming niet iedereen daaraan denkt.
Vervolgens zouden we een plaatsje zoeken. Ik zei tegen mijn nonkel dat we eerst ergens op de Kemmel Straight zouden gaan zitten waar ook een scherm zou staan. Daar heb je immers meeste kans op inhalen. We waren blijkbaar niet alleen… Het was niet alleen onmogelijk om een goed plaatsje te vinden, je kon er ook gewoon niet geraken over het pad want dat zat nokvol met publiek en afval. Dan maar door het bos, zei ik.
Uiteindelijk na een bosavontuur een plaatsje in de schaduw gevonden aan de draad in het bos aan het begin van de Kemmel Straight, nog 15min en de race zou beginnen. Door de bladeren door konden we de bolides in een flits voorbij zien razen, mits we op onze tippen stonden. Een scherm konden we niet zien en de speaker was ook te veraf, gelukkig heb ik de F1 app op mijn gsm zodat ik toch nog kon volgen wat er gebeurde.
Na 9 ronden werd de race stilgelegd voor onbepaalde tijd. Dan toch maar eens iets te drinken gaan halen, eerst voor 20 euro zes bonnetjes gekocht en dan naar een drankenstand, bleek daar dat je cash moest betalen en dat er enkel nog maar cola zero en water te verkrijgen was, al de rest was op. Dan 7 euro betaald voor twee blikjes cola zero en ik zat dan nog met voor 20 euro aan bonnen voor eten.
Blikje dan maar opgedronken en vervolgens ergens een vuilbak gezocht. Dan werd de race hervat en na 2 rondjes besloten we om eens naar beneden te gaan waarbij we elk 3x bijna onderuit gingen op het steile ‘wandelpad’, onderweg langs een hamburgerkraam 4 bonnen (13 euro) afgedokt voor 2 hamburgers, zonder ajuin dan nog wel. Hop verder naar beneden.
Even proberen te kijken naar Eau Rouge en Raidillion maar als er geen tribunes voor stonden, was er wel een (bewust?) geplaatst bord dat het zicht belemmerde. Onder het tunneltje door konden we dan even op het scherm kijken en vervolgens nog 10 min wandelen naar Pouhon, daar zou het misschien minder druk zijn en het is daar als het ware een amfitheater dus het zicht zou daar wel beter zijn.
Eenmaal daar aangekomen, de zoveelste ontgoocheling, stonden we tussen een mensenzee van publiek waar pakweg Milow voor zou tekenen. We hebben daar op onze tippen nog een 10-tal rondjes gezien en ik hoopte dat Lewis nog dichterbij zou komen om te vechten voor plek 2, hij pushte nog wel, maar mocht niet baten. Dan was de race over en konden we naar huis. Al snel realiseerde ik me dat die hele mensenzee allemaal langs hetzelfde tunneltje onder het parcours van 3 meter breed moesten.
Dan maar weer door het bos net zoals vele anderen en na 30 min aan de auto geraakt en kon er weer een nieuwe miserie beginnen: van die parking af geraken. Wetende dat ’s morgens het publiek redelijk gespreid aankomt, is dat ’s avonds bij vertrek wel anders, de héle parking (ik had bijna het punt bereikt dat ik uit verveling alle wagens zou gaan tellen) moest dan via een ongeregelde trechter naar een Ardens baantje waar 100 meter aan andere parking op zou aansluiten en 100 meter verder nog één. Er stond werkelijk NIEMAND om dit in goede banen te leiden, met enkele blikschades en vooral veel frustratie tot resultaat.
Na 1 uur de parking af geraakt en wetende dat het dan zeker nog 1 uur tot de snelweg zou zijn, besloten we binnendoor naar Stavelot te rijden om daar in een restaurantje onze frustratie weg te eten. Toen we daar om 20u klaar waren, met goede moed vertrokken want dan zou het ergste toch al voorbij moeten zijn. En ja hoor, 4 uur na de race waren de files er nog maar het ging toch al vlotter. Een half uur later de snelweg op en na 5 min doorrijden uiteindelijk de laatste file bereikt waar we nog een 20 min verloren hebben. Ik was uiteindelijk om 23:15 terug thuis. In totaal dus 15u onderweg om uiteindelijk gedurende 1,5u in een paar flitsen wat van de race te zien.
Eenmaal thuis begon ik het te snappen: 75.000 toeschouwers (wellicht meer) waarvan er bv 1/3e al de zaterdag was aangekomen, geen enkel openbaar vervoer in de buurt, gemiddeld 3 man in 1 auto die 5m lang is met ervoor en erachter samen 3 meter ruimte geeft een rij van 400.000 meter oftewel 400 km op Ardenner baantjes. Een verkeersdeskundige zal me misschien we corrigeren maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is…
Stel je eens voor dat het zou geregend hebben! Dan waren er misschien 5.000 mensen thuis gebleven maar hoe had je het dan georganiseerd. Hoe ga je dan bv van een weiland in helling af geraken? Zeker 1/4e heeft achterwielaandrijving, dan had ik beter een slaapzak meegenomen en mijn afspraken op maandag afgezegd.
Bij het verlaten van het circuit hoorde ik een paar zielige landgenoten met enig leedvermaak zingen naar de Nederlandse fans ‘en we zwaaien met zen allen naar de Max…’. Ik was voor al die Nederlandse fans gewoon beschaamd Belg te zijn! We krijgen bijna 50.000 betalende Nederlandse fans over de vloer en verwelkomen hen met files van hier tot ginder en een slechte organisatie. Wij moeten toch beter kunnen organiseren!!
Het is een pijnlijke vaststelling dat dit prachtige parcours en de infrastructuur errond zonder forse investeringen gewoon niet voorzien is op een dergelijk evenement! Wetende dat de populariteit van de F1 fors stijgt en zeker bij onze noorderburen, Nederland nog steeds zelf geen race organiseert, verwacht ik volgend jaar makkelijk 10.000 toeschouwers extra.
Een dikke chapeau trouwens aan al die agenten die het verkeer in goed banen moesten leiden (of lijden) de godganse dag.
Wetende dat ik 125 euro p.p. betaald heb voor de toegang, 16 euro voor een parking, 3,5 euro voor een cola zero en bijna 7 euro voor een hamburger, heb ik het gevoel heb dit gewoon één groot geldcircus was waar men niet geeft om het wel-beleven van het publiek! Dit is op deze manier niet houdbaar op lange termijn. En dan zou de organisatie nog jaarlijks een verlies maken dat de Waalse Overheid zou bijpassen…?
Ja, misschien doe ik iets verkeerd en had ik ’s morgens om 6u al moeten vertrekken om vervolgens 3u in de volle zon op de Kemmel Straight een plaatsje te houden maar ik was echt niet de enige hoor, waarom anders stond ik 2u in de file…? Sorry, voor 125 euro verwacht ik beter.
Hier kunnen écht lessen uit getrokken worden! Ik schrijf deze brief als echte autoliefhebber in het belang van iedereen omdat ik weet dat wij beter moeten en kunnen!
– – –
UPDATE: de organisatie van Spa Grand Prix heeft een reactie gemailt, deze lees je HIER.
147 reacties
Yep ..
“Ik voel me genaait door de zigeuners van het rondreizende circus” ..
ik was zelf bij GP Spanje (woon hier), alles was goed geregeld, heel druk ook, 10 minuten langzaam verkeer gehad, en op Zondag duurde de terug rit misschien 15 minuten langer dan normaal. Grootste nadeel was toch echt dat ze alleen maar alcohol vrij bier verkochten (eerste keer dit jaar). Witte rum mee genomen en cola gekocht + wat biertjes en sushi in coolbox…niks aan de hand.
Als je iets organiseert, doe het dan goed en anders laat je het, niet? Of het nu 50, 125 of 200 € kost, als niks ziet van de race, is het altijd te duur.
De organisatie was zwaar kut werkelijk niks was goed geregeld en in de afval ken ik mezelf ook. Ik zeg niet graag als maar als het geregend had was het daar een grote baggerzooi geworden en was de helft nooit meer thuis gekomen.
Prachtig verhaal; en omschrijft exact wat er mis mee is; grote commerciele festivals in Nederland (denk grote dans-feesten) lijden onder dezelfde geldgraaierij en gebrek aan respect voor de klant !
Dat vind ik wel fijn
ik ben in Bahrein naar de race gaan kijken, die waar Stoffel meereed, en dit koste me 141 euro voor het raceweekend, was prima georganiseerd, colaatje koste er iets van 2 euro 50 (omgerekend) maar hier in Belgie…verwacht je daar, als Belg zijnde, nu echt dat er iets niet vierkant loopt…vreemd
En voor de rest hun bakkes houwe ..
tijd om er een aan te schaffen dus!
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=nonkel
-edit: zie hierboven-
Ik vond het circuit in Montreal, Canada juist heel prettig. Na de race stond je dankzij een super werkende metro binnen een uur in een cafe in de binnenstad.
Vind wel dat hij gewoon te laat vertrokken is, erg naïef ook. 125 euro valt goed mee, maar dan zit je idd bij de meute.
Het spijt me dit te horen Wannes. Dit maakt een duur weekend niet bepaald leuk.
1) Belgie
2) Wallonie
3) Overal waar meer dan 10 mensen samenkomen : 1 uur aankomen voor de poorten opengaan, 30 minuten vertrekken voor het gedaan is. Of file. Vind je dat ok? Stem Groen voor meer van dat.
Ik snap dat je liever naar je thuis race gaat. Maar de kans is groot dat je volgend jaar precies het zelfde gaat mee maken. Al helemaal na wat ik net las dat je als antwoord op je brief hebt gehad.
Mooiste circuit ter wereld. Onbeschrijflijk slechte organisatie.
Het meest vervelende was het pad langs Kemmel straight. Die was overvol, als daar iets was gebeurd was echt de pleuris uitgebroken.
Relatief op tijd dus ook een relatief goeie plek. Amper dixis, vreten en drinken. Laat staan dat eerste hulp geregeld was en laten we maar niet beginnen over calamiteiten of iets dergelijks
Terugweg om 1615 aangekomen bij de auto, 19:55 waren we aan het rollen om heel langzaam de parkeerplaats af te rijden (P124). Uiteindelijk 2330 aangekomen in de Zaanstreek.
Eerste en de laatste keer voor mij.
Tenzij je een VIP arrangement hebt, en dingen zijn goed voor je georganiseerd, anders lekker thuis blijven
En over verkeer: Ooit op Italia a Zandvoort geweest. Toen kon het verkeer al niet weg! Ga dit dus niet met elkaar vergelijken, want klaarblijkelijk ben jij er nog nooit geweest!
En ja, ik ben op allebei de banen geweest, zowel als publiek (DTM, GT3 enz) als berijder.
Voor wat betreft de organisatie: veel beter zou het niet gaan lukken. Zeker niet op de bronzen tribune. Zoals ik hieronder al gezegd heb: if you pay peanuts, you get monkeys. Koop een gouden ticket. Zit je goed.
het enigste wat echt erg was, is het rijden naar groene parking toe. over een bospad, helemaal uitgereden. wij gingen in een audi rs6, met 5 man erin en een achterbak vol vreten. dat ding hing maximaal 5 cm boven de grond. uiteindelijk heeft de eigenaar een nieuw uitlaat stukje moeten kopen, daar zat een gat in. ook hebben wij een halfuur lang naast de auto gezeten (niet gewandeld, echt op de grond gezeten met een colaatje en een zak chips) omdat er een of andere domme doos was die niet kon rijden. had dr auto tegen een boom geparkeerd op dat bospad, waar alle ongeveer 1000 auto’s overheen moeten.
maar verwacht nou niet dat dit beter geregeld is op hockenheim, en barcelona is nog erger. 2 uur in de file vanaf de parkeerplaats voor de vrije training(!!!) om weer naar het appartement in barca te komen.
Ik zou één dag vroeger die richting uitgaan, een leuke avond beleven, lekker uitslapen en bijgevolg niet gefrustreerd aan de rand van het circuit staan. Je weet ook dat je er met die 125 euro van je toegangskaart niet komt, je moet drinken/eten/parkeren/tanken/boete-betalen-omdat-je-denkt-F1-piloot-te-zijn-op-de-terugweg… en weet ik veel wat nog meer en dit kost allemaal geld, beetje naïef om je hierdoor te laten overvallen.
Ik geloof zeker dat er zaken zijn die beter kunnen maar dit lijkt me 80% een gevalletje gaan zwemmen en klagen dat het water nat is.
De terugweg was wat erger ja, vooral die tunnel en de parkeerplaats afkomen. Maar het was lang niet zo erg als vorig jaar. Om 21:45 weer in Utrecht incl tanken en eten onderweg. Dus m.i. valt het allemaal best mee.
Evenementen als Spa-Italia (wat simpelweg een bijeenkomst is van Italiaanse autoliefhebbers) vind ik dan een stuk leuker als dagje uit. Al laat de organisatie daar ook wel wat steken vallen….
Komt waarschijnlijk ook omdat ik zorg dat ik ’s ochtends rond 8:00u-8:30u bij het circuit arriveer. Motor op de parkeerplaats achter de hoofdtribune (onder de zonnepanelen) en dan lekker een stukje lopen naar de Ramshoek. Pak je mooi de warm up van alle klassen mee en heb je alle ruimte en tijd om een mooi plekje voor het scherm te vinden. Aan het eind van de dag, na de RedBull Rookies, rustig weer naar de uitgang lopen en dan op de motor stappen en in de (kleine) stoet gestaag weer naar huis.
Eten en drinken op de baan is prijzig, maar de laatste paar jaar mag je zelf steeds meer meenemen. Broodjes en fris in plastic flessen zijn 9 van de 10 keer geen enkel probleem.
Kom je alleen voor de MotoGP en ga je direct daarna weer weg, tja, dan is het wat drukker. Maar waarom zou je dat doen? De andere klassen zijn minimaal net zo mooi om te volgen en je ziet er de MotoGP-sterren van de toekomst rijden.
Wat wel scheelt waarschijnlijk, is dat motoren toch iets soepeler doorstromen en minder ruimte innemen dan de gemiddelde (gezins)auto.
Dit geldt vast en zeker ook voor een F1 evenement. Zelf nog nooit geweest, maar als je zorgt dat je op tijd komt (en omdat F1 altijd in het buitenland is, is ‘op tijd’ voor mij 1 dag eerder in een hotel in de buurt oid) EN je er op instelt, dan zal het toch prima te doen zijn.
Ik heb een top weekend gehad, ondanks de 11e plaats van Max. Leuk feestje op de camping en lekker onder de mensen geweest. Zou jij ook vaker moeten doen!
En dat afval: Wat wil je, grotere containers? is er nog minder plek! Get a life!
Zag ook een bericht op RTL Grandprix over Nederlanders die zich slecht hadden gedragen, een rookbom gooien en overal afval neer gooiden. Ik heb er niks van meegekregen! Maar misschien was ik zelf die aso..
Ik koop net die bronze kaarten omdat ik dan wat rond zou kunnen lopen en overal wat zien maar dat ging dus niet. Of het nu 50, 125 of 200 € is, het blijft gewoon teveel als je niks kan zien, mee eens? Ik ben echt niet te gierig hoor. En als je alleen monkeys kan verkopen, moet je het beter niet doen.
De enige verbetering op Kemmel die ik kan bedenken is om de berg trapsgewijs af te graven en hier bijvoorbeeld beton neer te leggen. Dan zouden veel meer mensen comfortabeler kunnen zitten. Maar voor de rest is het die €125 wat mij betreft waard. Koop voor €140 een weekendticket en je kan vrijdag overal rondlopen. Beter kan je t niet krijgen. Anders: gouden kaart. Zit je perfect.
Het verkeer werd goed verdeeld over de verschillende (kleine) toegangswegen, we hebben enkel bij de afrit van de snelweg stil gestaan, daarna in vlot tempo door kunnen rijden naar de parkeerplaatsen. Vanuit daar naar een van de vele ingangen waar we in recordtempo door de tassencontrole konden. Nee, natuurlijk krijg je Eau Rouge amper te zien door de strategisch geplaatste borden en tribunes, maar dan had je maar meer moeten betalen, zo simpel is het. Als je het circuit een beetje kent kun je desondanks prima plaatsen vinden waar je (ook in de schaduw) voldoende kan zien.
Oh en trouwens, het geluid is fantastisch. Geen oordoppen nodig, dus je kon werkelijk alles horen. Het gerommel uit de uitlaat, het gebulder van de wind over de wagen, het opspoelen van de turbo. Ik heb me zitten verbazen, met name over die rare Honda…
Maar: Na vorig jaar wouden we in plaats van brons, gold 3 kaarten. Om de eu rouge goed te kunnen zien! Wie wil dat nou niet. Nou ik doe het nooit weer. De tribune was niet stijl genoeg dus we hebben alleen maar achterhoofden gezien. Ook waren de rijen niet goed genummerd (de rechterkant 15 de linkerkant 16) dus aldoor een stoelendans en een gigantisch slechte sfeer. Het enige voordeel was dat het overdekt was en we geen last van de zon hadden.
Geen Spa weer voor mij.
Afgelopen weekend het hele weekend vertoeft op- en rond het circuit.
Wij zijn zaterdag ochtend om 09:00 uur van huis vertrokken en om 11:15 stond de auto op de parking! (Rood)
Vandaar 20min gelopen en eenmaal aanbeland op het circuit inderdaad wel geschrokken van de prijzen van de consumpties. (€3,30 p/ticket)
Echter werd er wel weer gratis water uitgedeeld.
Na de kwalificatie nog langs alle merchandise gelopen en aansluitend de auto gepakt naar de camping in Stoutmont. Was druk, maar na een uur waren we op de camping.
Zondag ontbeten en om 10:30 uur richting circuit parking waar we om 11:30 de auto geparkeerd hadden en na 5min in een (gratis) pendelbus zaten die ons binnen 5min afleverde voor de deur.
Vanaf toen kunnen genieten van de Porsche Supercup en de algehele sfeer.
We hadden een perfecte plek bij Double Gauche op de tribune en een groot scherm voor onze neus!
Na de supercup wel een uur in de rij gestaan voor eten!
Al met al viel het mij / ons erg mee en hebben ons ontzettend vermaakt. Resultaat was minder maar het weekend super geslaagd.
Na de race naar de camping gegaan, daar gegeten, onze spullen gepakt en om 21:30 gaan rijden, met als resultaat; geen File
Ga in ieder geval niet meer naar Spa, hier in Silverstone was het toch velen malen beter geregeld vorig jaar! Is de sfeer dan wat minder maar kan iig weer thuis zijn binnen 2 uur.
Iedereen heeft altijd lof over Francorchamps omdat het nog een echt ‘natuurcircuit’ is. Leef er dan ook mee dat er geen autosnelweg tot aan de parkeerterreinen aangelegd is en dat er ook geen vierkante kilometers aan ongebruikt parkingasfalt ligt die 350 dagen in het jaar niet gebruikt wordt.
Wij stonden net als de schrijver van de brief ook op het groene parkeerterrein. Bij aankomst staan er genoeg mensen om je te begeleiden naar een parkeerplek maar bij vertrek werd iedereen aan zijn lot overgelaten. Het gevolg daarvan was dat wij er 2 uur over hebben gedaan uberhaupt het parkeerterrein (weiland) te verlaten, 2,5 uur om eindelijk op de snelweg te komen met als resultaat 5 uur te hebben gedaan over een ritje die een half uur naar ons verblijf had moeten duren. Er stond niks aan verkeersregelaars waardoor er uiteindelijk een aantal Nederlanders vrijwillig het verkeer zijn gaan regelen.
De ervaring was geweldig en dit was dan ook zeker niet de laatste keer dat ik aanwezig ben geweest bij de F1 maar wel degelijk de laatste keer dat ik op Spa ben geweest tenzij ze daar de infrastructuur verbeteren maar ik ben bang dat dat niet gebeurt gezien hoe lang de F1 daar al wordt georganiseerd.
Zwannes, je hebt gelijk. Goede brief pik.
Hier idem, auto in Malmedy achter gelaten om vervolgens 3,4km te lopen ri ingang Les Combes.
Eén voordeel, terugweg dus geen file (na wederom 3,4km lopen) want Malmedy was afgesloten voor doorgang. Mooie binnendoorweg gepakt richting Aachen en via daar de grens over gereden.
De eerste fout is al dat hij zo laat vertrekt. Als ik toevallig even in België, ben ga ik ook altijd kijken. Als je te laat vertrekt loopt het verkeer in de soep das normaal. Vertrek op tijd…
En voor de rest niet huilen alles kost geld en als je niet op tijd vertrekt heb je een slechte plaats… Eigen schuld dikke bult.
Het ligt er maar net aan met welke mindset je ernaartoe gaat. Wij zijn ervanuit gegaan dat het belachelijk druk zou worden en stonden dan ook om 7 uur voor de poort met koelboxen parasols en al. Op de heenreis op zondag geen file, wij wonen in Vaals dus alles binnendoor gereden.
Van 7 tot 8 uur vooor de poort gewacht waar het idd mega druk werd op een gegeven moment. Na binnenkomst bij Pouhon voor het scherm nog een goede plek kunnen bemachtigen en hier zijn we niet meer weggegaan tot na afloop van de F1.
We hadden alles bij ons wat we nodig hadden alleen wc gebruik was een issue doordat je je en weg het talud op moest bannen maar oké.
Het verlaten van de parkeerplaats bij le Combes was inderdaad chaotisch, maar hey, tis zondag, de zon schijnt en we hebben net een superleuke dag gehad dus in plaats van gefrustreerd in de auto te gaan zitten, ga je naast de auto in het weiland zitten en wacht je daar.
Wij hebben een topdag gehad en ons goed geamuseerd ondanks de mega drukte.
Volgend jaar gaan we zeker weer…