• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belgische Bentley-designer valt in de prijzen

Auteur: chefke, gepost 16 januari 2008 om 21:02 – 40 Reacties

Bentley Continental GTC


Applaus, applaus, applaus. De Belgische Bentley-ontwerper Dirk van Braeckel heeft vandaag de European Automotive Design Award gewonnen. Dit is een prestigieuze prijs waarbij de winnaar door een vakjury gekozen wordt. Onder Dirk’s leiding werd o.a. de Continental GT getekend, die Bentley bepaald geen windeieren legde.

Dirk is begonnen bij de design school van Ford, die voor hem een opleiding betaalde aan het Royal College of Art in Londen. Na zijn opleiding ging hij 10 jaar lang voor Audi werken tot hij in 1993 verhuisde naar Skoda. Hier was hij verantwoordelijk voor de Octavia en de Fabia.

Daarna werd hij Design Director bij Bentley waar hij de leiding had over de ontwerpen van de Bentley Continental GT, de Flying Spur en de GTC. Als jonge designer keek Dirk op tegen Bertone, Gandini en Pininfarina. Hij mag zich nu in het zelfde rijtje scharen want Sergio Pininfarina won de prijs in 2006.

Dirk van Braeckel

Ook interessant!

  • Bentley Continental is officieel geen ouwelullenbak meer
  • Bentley Continental GT Gymkhana
    Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast
  • Urban Bentley Continental is subtiel bruut
  • De Bentley Continental GT Speed is terug

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, continental, continental-gt

Vorig bericht: « Toyota komt in 2010 met plug-in hybride
Volgend bericht: K1 Roadster bijna klaar voor de Nederlandse weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. VonStroke zegt

    16 januari 2008 om 21:04

    Ik had die andere Belg Luc Donckerwolke de prijs gegeven. Ik vind de Murciélago (en in mindere mate de Gallardo) een veel grotere prestatie.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    16 januari 2008 om 21:04

    van harte gefeliciteerd Dirk .. en nu ??

    Login om te reageren
  3. jvvv zegt

    16 januari 2008 om 21:09

    de gtc is echt een veels te ‘amerikaanse’ bak. De GT was wel ganz geil!

    Login om te reageren
  4. GeoBem007 zegt

    16 januari 2008 om 21:23

    Waarom de GTC wél en de GT niet? :P

    Moet Vonstroke wel bijstaan. Had die kerel trouwens niet nog een paar mooi bakkies op zijn naam staan?

    Login om te reageren
  5. Japp zegt

    16 januari 2008 om 21:23

    @VonStroke helemaal gelijk ;)

    Login om te reageren
  6. jonas zegt

    16 januari 2008 om 21:27

    @Vonstroke, maar de Murcielago is van 2002 en de Conti is nieuw

    Login om te reageren
  7. Luc zegt

    16 januari 2008 om 21:29

    terecht, het zijn ook prachtbakken

    Login om te reageren
  8. joep zegt

    16 januari 2008 om 21:34

    jonas, pardon?

    Login om te reageren
  9. Frasker zegt

    16 januari 2008 om 21:34

    Ik had Pininfarina de orijs ggeven (hoofdontwerper) met z’n birdcage.

    Login om te reageren
  10. jonas zegt

    16 januari 2008 om 21:38

    @joep

    De conti speed is nieuw en die komt ook van zhem

    Login om te reageren
  11. VonStroke zegt

    16 januari 2008 om 21:43

    @Jonas: De Speed heeft hier en daar wat andere materialen en een honingraatrooster. Als dat nieuw is?

    Login om te reageren
  12. Dennis zegt

    16 januari 2008 om 21:45

    toch iets om als VLAMING trots op te zijn

    Login om te reageren
  13. GeoBem007 zegt

    16 januari 2008 om 21:45

    Juist ja, je kan moeilijk die prijs dit jaar uitdelen voor een auto die al enkele jaren geleden is ontworpen. Godja, anders had’k hem wel aan Michiel gegeven voor de GTO ;)

    Login om te reageren
  14. jodocus zegt

    16 januari 2008 om 21:46

    Had Dirk e’s graag z’n mening geweten over de nieuwe generatie skoda fabia & octavia…
    Als je het mij vraagt zijn zijn initieel evenwichtig ontwerpen nu toch wel grondig verprutst…
    Chapeau voor de mooie Award !

    Login om te reageren
  15. joep zegt

    16 januari 2008 om 21:48

    @Jonas, ja maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat ze die prijs geven voor een, om het maar even oneerbiedig te zeggen, update/facelift. Het gaat hier tenslotte om design, en het design vd. speed is niet of nauwelijks verschillend met die van de gewone conti.

    Login om te reageren
  16. Davidov zegt

    16 januari 2008 om 21:48

    Gefeliciteerd meneer van Braeckel.

    @ jonas: de Conti GT is ook de jongste niet meer, werd geintroduceerd in 2003, jaartje later dan dan Murc.

    Login om te reageren
  17. jonas zegt

    16 januari 2008 om 21:48

    @Dennis

    Of als BELG

    Login om te reageren
  18. bakkerst zegt

    16 januari 2008 om 21:49

    @ frasker,

    die birdcage is toch ook alweer een paar jaar oud..
    (maseratti birdcage toch?)

    Login om te reageren
  19. Poekie Lauda zegt

    16 januari 2008 om 21:50

    @ VonStroke

    Daar zit ook aan te denken

    Login om te reageren
  20. HGP zegt

    16 januari 2008 om 21:56

    Lol @ Dennis en Jonas ; geen taalgrens discussie ontketenen xD

    on topic, vind het wel weer verrassend dat een belg ( vlaming ) weer in de spot lights komt met ontwerpen.
    Ze zouden beter een belgische ontwerper by Sangyoung steken xD

    Login om te reageren
  21. Oly zegt

    16 januari 2008 om 21:57

    Hm ik vind de continental en de flying spur het hele imago met hun w12 verpesten. maar daar in tegen vind ik de fabia en de octavia wel een prestatie.

    Login om te reageren
  22. carlover zegt

    16 januari 2008 om 22:12

    toch idd iets om als vlaming trots op te zijn !!!! proficiat

    Login om te reageren
  23. auto? zegt

    16 januari 2008 om 22:13

    Mooi of niet mooi? De vraag zou moeten zijn of deze Continental nog een
    echte Bentley is, zoals de modellen van de Mulsanne en de Arnage?

    Login om te reageren
  24. Zoef zegt

    16 januari 2008 om 22:44

    Deze keer een Vlaming zónder rose hempie.

    Login om te reageren
  25. Klassiekerrally zegt

    16 januari 2008 om 23:25

    De GT en GTC vind ik nou nét niet de ‘Bentley-igste’ Bentleys.
    Ze maken optisch niet zo’n grote indruk op me als de door een stevige Red Label motor aangedreven auto’s met het formaat van een middelgroot Engels rijtjeshuis.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      13 september 2012 om 14:21

      @Klassiekerrally: Zeg, vind je het netjes om mijn nickname te gebruiken?

      Login om te reageren
      • Klassiekerrally zegt

        13 september 2012 om 14:23

        @Klassiekerrally: Zeg, ben ik nou helemaal in de war? Ja, dat ben ik. Snap niet hoe ik nu ineens in 2008 terecht ben gekomen. Zie nergens een Delorean staan…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          13 september 2012 om 14:33

          @Klassiekerrally: Volgens mij zag ik laatst iets voorbijkomen. Ze gaan meer updaten aan bestaande artikelen dan volledig nieuwe. Correct me if i’m wrong. Heb het zelf namelijk ook een keer gehad.

          Login om te reageren
  26. floryn zegt

    16 januari 2008 om 23:28

    ik vind de hele nieuwe continental gt reeks erg niet des bentleys en niet mooi veel te lomp en log vooral bij de cabrio en sedan zijn de proporties niet correct

    Login om te reageren
  27. VeyronLover zegt

    16 januari 2008 om 23:29

    Fijn om te horen!

    Toch iets om ons klein landje op de wereldkaart te plakken… :-)

    Login om te reageren
  28. Jan zegt

    17 januari 2008 om 00:16

    @ KlassiekerRally
    Maar hoeveel verkopen ze er van hun ‘Bentley-igste’ Bentleys, 7 per jaar? Ik geef toe, bvb de Brooklands is nog een écht nostalgische Bentley. Zonder de nieuwe (naar mijn mening zeer geslaagde) modellen was Bentley waarschijnlijk al geschiedenis.

    Login om te reageren
  29. Luc D. zegt

    17 januari 2008 om 02:00

    Proficiat collega. En aan de anderen hier, bedankt voor de leuke racties

    Login om te reageren
  30. 16.4 zegt

    17 januari 2008 om 08:35

    Jaja, zeker om als belg fier op te zijn =)

    Login om te reageren
  31. 3-serie zegt

    17 januari 2008 om 10:56

    Ford betaalde zijn opleiding en toen ……….ging hij naar Audi?!!?!?

    Zal Ford leuk gevonden hebben ;-)

    Login om te reageren
  32. jorden zegt

    17 januari 2008 om 12:03

    Het succes wat de continental heeft gebracht is natuurlijk ongekend!
    Dus een terechte winnaar!

    Login om te reageren
  33. Davidov zegt

    17 januari 2008 om 14:39

    @ Klasssiekerrally: Ach, over 20 jaar is een Conti GT ook een klassieker :)

    Login om te reageren
  34. Michael zegt

    17 januari 2008 om 14:44

    een zeer terechte winnaar

    Login om te reageren
  35. Apache zegt

    17 januari 2008 om 18:52

    Waarom hield hij zich niet aan Ford? Hij heeft ze wel nogal heel hard verraden door bij VW te gaan werken. Ik heb hier helemaal geen respect voor. Daarbij vind ik die GT(C) helemaal niet zo bijzonder, laat staan mooi. Geef die prijs maar aan Ulrich Bez, een man die kan tekenen en geen verrader is.

    Daarbij is de enige mooie Bentley de Brooklands en hé… daar heeft hij niet de leiding over gehad!

    Mijn mening. Maar door wat hij Ford heeft gelapt blijkt hij toch wel maar een onnozel bedriegertje te zijn die het minste respect verdient.

    Login om te reageren
  36. Apache zegt

    17 januari 2008 om 19:06

    Foutje: Ulrich Bez moet natuurlijk Ian Callum zijn.

    Login om te reageren
  37. orioncar zegt

    17 januari 2008 om 20:57

    echt iets om als vlaming fier op te zijn !!!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North