Bentley Continental GT3: 600 pk lichtgewicht monster [updated]

Auteur: , 31 Reacties

Als wij je 5 jaar geleden hadden gezegd dat Bentley een Continental van minder dan 1.300 kg ging bouwen, had je ons voor gek verklaard. Toch staat 'ie er, hoewel het met de bekende luxe-GT natuurlijk weinig meer te maken heeft. Deze auto is hardcore to the bone.

Bentley Continental GT3 laat zijn neus zien

Nadat het concept zijn rondjes over de wereld gedaan had, vond Bentley het tijd om de volgende stap te zetten. Als locatie voor de onthulling van de race ready Continental GT3 koos de fabrikant uit Crewe het Goodwood-evenement, in zijn eigen achtertuin. Een ding is zeker: deze bespoilerde Bentley means business.

De bekende 4.0 liter V8 van Bentley/Audi vormt de basis voor deze racer, zonder restrictoren levert het blok in deze GT3 ongeveer 600 pk. In het interieur en onder de kap is veel koolstofvezel te vinden, en voor de rest geldt: wat niet nodig is, is niet aanwezig. De specs:

Continental GT3 specs

De komende tijd wordt gebruikt om te testen en tweaken met het nog ongehomologeerde model, uiteindelijk gaat een volledig raceklare en fijngeslepen Continental GT3 het in 2014 opnemen in de FIA Blancpain Series. De komende dagen mag hij zich alvast van zijn beste kant laten zien op de hillclimb, die tot en met zondag twee keer daags gedaan wordt. Achter het stuur: Guy Smith, die in 2003 met de Speed 8 Le Mans won.

Bentley heeft ook videomateriaal van de eerste circuitkilometers vrijgegeven, inclusief jengelend differentieel op de soundtrack. Deze beelden vind je op autojunk!

Update 26-09: Op 13 december 2013 maakt de GT3 zijn debuut tijdens de 12 uur van Abu Dhabi, zo laat Bentley zojuist weten.




31 reacties

Kwijlllll
@mo112: doekje?
@mo112: eerder ‘kots’! ;)
@baap:
Dan heb ik voor jou een emmertje….
Dat is geen spoiler meer, maar een picknick tafel!!
@tvputr: of een immens groten taartschep
@tvputr: meer een 12 gangen diner tafel
Haha ziet er niet uit zo’n sjieke wagen met van die shovelscheppen erop…
Dit is een beetje als zo’n dikke dame die 50 kilo afslankt waarna de vellen om haar heen gedrapeerd kunnen worden.
@paulaner: Ja als ze dan te snel opdraait dan zit d’r navel op haar rug…
ik kan hem wel waarderen, jammer dat de dtm niet uit dit soort auto’s bestaat..
@gast:
De DTM gaat wellicht fuseren met het amerikaanse Grand-Am en de japanse Super-GT. Vooral die laatste kan voor deze creaties gaan zorgen. ;-)
Klinkt wel lekker, maar toch een beetje een vreemde zet van het altijd zo statige Bentley…
@martijn1993: Sinds wanneer zijn voetballers “statig”? :)
@ar156sw: Haha, als je hen als enige afnemers ziet, wat volgens mij niet helemaal terecht is…
I know I shouldn’t, but I like it a lot! Hoop dat M-Sport het ding een beetje competitief weet te krijgen! 1300 is nog wel aan de obese kant trouwens voor een gt3, maar dan zullen er wel wat luchtinlaatrestrictoren ofzo groter mogen dan de concurrentie.
@Vincegail:
Hoe meer merken hoe mooier. Nu heeft de Blancpain serie niet echt te klagen over interesse maar ook ik vind dit een goede ontwikkeling. Doormiddel van de balance off performance zullen ze hem vast wel competitief krijgen.
Was bentley vroeger ook niet erg veel bezig met racen? Zoals met de speed 8… dit is dus weer lekker terug naar de roots
Ik vind m iig zeer goed geslaagd. Heerlijk geluid ook!!
@edje:
Dat racen van Bentley gaat veel verder terug, namelijk naar de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw.
De speed 8 is een slecht voorbeeld, dat is niet meer dan een gerebadgde Audi R8.
Audi heeft zelfs speciaal een jaar vrijaf genomen om “Bentley” in de gelegenheid te stellen om Le Mans te winnen.
@jrk68: ik bedoel ook de originele speed 8…en niet de lemans auto ;)
@jrk68:
Alleen het blok toont gelijkenissen met die van de R8. Vanaf de bak wordt er niks meer gedeeld volgens de bron Wikipedia. ;)
Een W12 heeft al 560pk en dan moet deze speciale GT3 uitvoering 600 pk hebben? Natuurlijk is de W12 1000kg zwaarder maar zoveel is dan 600pk toch niet? Ik vind het geen mooie auto’s want ze zijn ontworpen als luxe GT. Ze gaan een camper toch ook niet helemaal strippen en dan een zware motor er in plaatsten en dan gebruiken om te racen? (behalve de lui van Topgear misschien) Wil je een raceauto? Neem dan een auto die daarvoor ontworpen is.
De opmerking van Etorre Bugatti kan dus weer van stal gehaald worden. Race Bentley’s zijn ’s werelds snelste vrachtwagens. :-)
@Original_Arnoud: Moet hij nodig zeggen! Bugatti motoren werden gebruikt om treinen aan te drijven!
Gewoon enorm gaaf! De blancpain series is al een van de gaafste raceklasse en de komst van bentley maakt het alleen maar mooier.
Illest
Gewoon omdat het kan. Geweldig toch?
Volkswagen is lekker bezig trouwens. Hebben alleen Scania en Bugatti nog geen autosportprogramma.
Van een cruiseship een speedboat maken, ik vind ’t knap
Zo zie je maar dat je met alles kan gaan racen, zolang je maar je portefeuille wil boven halen.
Als ik de foto’s bekijk zie ik 2 behoorlijk verschillende auto’s. Kijk maar eens naar de achterspoiler en de splitter voor. Evolutie? Regels? Wie weet het?
@rijnounsdoor: ik denk een conceptje en doorontwikkeling. Het is er niet fraaier op geworden helaas….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).