• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bentley wil dat Europa de wegenverkeerswet aanpast

Auteur: nicolasr, gepost 2 juni 2022 om 19:00 – 33 Reacties

Ja, je leest het goed. Bentley is aan het lobbyen in Europa om de wegenverkeerswet aangepast te krijgen.

Sommige zaken in het leven kun je vervelend vinden, maar als ze bij wet geregeld zijn heb je je eraan te houden. De maximumsnelheid in de wegenverkeerswet bijvoorbeeld. Niemand vindt 100 op de snelweg fijn, maar we hebben het er maar mee te doen. Of een rijbewijs voor als je op de motor wil rijden. Jammer als je dat niet hebt, maar het is helaas niet anders.

Hetzelfde geldt voor het vrachtwagenrijbewijs. Alleen daarmee mag je in voertuigen rijden die zwaarder zijn dan 3500 kilo. Is gewoon wettelijk zo geregeld, dus je zou denken dat je daar niets aan kunt doen.

Nou, Bentley niet. Dat bedrijf wil namelijk dat die wet wordt aangepast.

Nieuwe Bentley te zwaar voor B-rijbewijs

Dat zit zo; Bentley is bang dat hun nieuwe auto’s te zwaar worden voor mensen met slechts een B-rijbewijs. En in plaats van de auto’s wat te laten afvallen, willen zij de wegenverkeerswet aanpassen. Want de auto’s van Bentley wórden niet lichter, eerder zwaarder.

Hun nieuwste slagschip, de Bentayga EWB weegt al 3250 kilo. Aardig dicht bij het maximum dus. En dan is die auto nog niet eens elektrisch. Die auto’s zijn namelijk standaard al zwaarder vanwege de grote accupakketten die daarin zitten. Kun je nagaan wat een verlengde Bentley Bentayga met 500 KW accupakket zou wegen…

Wegenverkeerswet niet meer van deze tijd

Bentley denkt dat ze best sterk staan als ze de wegenverkeerswet willen aanpassen. Die is volgens het merk namelijk niet meer van deze tijd. Het maximumgewicht is volgens hen namelijk ingevoerd om de loodzware benzineauto terug te dringen.

Maar voor elektrische auto’s geldt dat sowieso al niet, dus moet die wet van tafel, aldus Bentley. Oh ja, nog wel een geinig detail; Bentley adviseert de kopers van de verlengde Bentayga om niet al te veel bagage mee te nemen, zodat ze niet zo heel veel zwaarder zijn dan de maximale 3500 kilo. Echt waar!

Wat vind jij? Heeft Bentley gelijk en moeten ze de wet aanpassen, of moeten de auto’s gewoon wat lichter? Laat het weten!

Ook interessant!

  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
  • Bentley Bentayga in brand gestoken in Zaandam
    Bentley Bentayga in brand gestoken in Zaandam
  • Bentley Bentayga lichter
    Bentley Bentayga lichter dankzij carbon velg
  • Bentley Azure
    Bentley Azure is terug van geweest

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

bentayga, Bentley, europa-eu

Vorig bericht: « Tesla draagt flink bij aan het wereldwijde fileprobleem
Volgend bericht: Toyota Corolla krijgt kleine doch zeer belangrijke facelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. svdv zegt

    2 juni 2022 om 19:16

    Ik zou het ook aanpassen.. naar beneden. Totaal niet efficiënt om loodzware elektrotanks rond te laten rijden die 3x zoveel stroom gebruiken per km als een kleine elektrische stadsauto. En ik haat suv’s dus dat is een bijkomend voordeel ;)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 juni 2022 om 20:42

      Als efficiency een probleem is dan moeten we dringend auto’s met verbrandingsmotoren gaan verbieden. Die verbruiken drie keer zoveel energie als een EV van hetzelfde formaat. Eigenlijk verbruikt zo’n EV SUV als iX3, EQC of e-tron gewoon erg weinig. Meer als een Zoë natuurlijk maar echt niet veel.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        2 juni 2022 om 22:47

        Hoe je het draait of keert een Hummer EV zal meer verbruiken dan een Zoe. Willen we minder uitstoot en minder batterijen met zeldzame materialen dan kan men niet met zeecontainers blijven rijden.

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        3 juni 2022 om 07:31

        Een e-tron waar op zijn e-tron’s mee gereden wordt verbruikt tussen de 28 en 36 kilowatt per 100 km, inderdaad niet slecht.
        Nu nog effe wachten tot men er accijnzen gaat aan toevoegen. (zoals op de benzine en diesel)

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          3 juni 2022 om 10:29

          Niet slecht? Mijn eGolf gebruikt minder dan de helft..

          Overigens is stroom procentueel al zwaarder belast dan brandstof. Alleen achter een groot zakelijke aansluiting vermijd je dat. Al zullen de villa’s waar Bentley’s laden waarschijnlijk ook in lager tarief vallen.

          Login om te reageren
      • tuutertuuter zegt

        3 juni 2022 om 10:09

        Een Gascentrale zet gas om in stroom met een efficiëntie van 40%. Wanneer je de warmte opslaat is dat in totaal iets hoger (en peperduur met stadsverwarming, vraag de 010’ers maar). Dus laten we zeggen 60%. Dan komen er nog verliezen bij het opladen (warmte, omzetten naar gelijkstroom), ongeveer 90%. Als laatste gaat er nog 10-15% in de aandrijflijn verloren bij BEV’s dus zitten we op:

        1 kWh / 0.6 / 0.96 / 0.87 = 2 kWh benodigd om voor “1 kWh te rijden”.

        Benzine: Well-to-Tank efficency is ongeveer 90%. Tank-to-Wheel efficiency ~30%.

        1 kWh / 0.9 / 0.3 = 3.7 kWh benodigd om voor “1 kWh te rijden”.

        Het verbruik van een Tesla model S is ongeveer 20 kWh/100km in de praktijk. Totaal: 40 kWh / 100 km nodig.
        Het verbruik van een Bmw 330e (Zelfde leaseprijs als het niet belachelijk belast was): 6 kWh / 100 km en 4,5 l / 100 km. Totaal: 12 kWh en =4.5×9 = 40.5 kWh benzine-energie. Totaal: 52.5 kWh / 100 km.

        Dus voor een extra energieverbruik van 12.5 kWh / 100 km geven we de ene auto €0 wegenbelasting en allerlei voordeeltjes? Ter vergelijking: een Toyota Prius kan easy 1 op 25 halen zonder te laden, dus ongeveer 24 kWh / 100 km. Veel minder dan een Tesla, maar dat gaat de lease-rijder natuurlijk niet doen.

        Het is allemaal bullshit, en je wordt als middenklasse gewoon leeggezogen, tenzij je met het circus meedoet. Want je wordt de illusie van keuze gegeven totdat benzine 3 euro per liter is, en elektro-auto’s ineens “super goedkoop in gebruik” zijn. Alleen maar omdat je de overheid deze markt laat manipuleren om tot dat resultaat te komen.

        Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    2 juni 2022 om 19:20

    Of Bentley is niet meer van deze tijd.. Kunnen ze voor dat geld niet met carbonfiber aan de slag?

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    2 juni 2022 om 19:36

    Doe dan meteen twee kentekenplaten met ‘Shirley’ en ‘Kevin’ achter de voorruit, een rijtje dikke toeters op het dak en een airbrush op je achterklep.
    Stijlvol zijn die dingen toch allang niet meer.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      3 juni 2022 om 07:32

      Misschien nog een verlicht kruisbeeld, zie je ook wel vaak.

      Login om te reageren
  4. Brol zegt

    2 juni 2022 om 19:54

    Als je auto’s zò duur kan verkopen, dan heb je ook de middelen om ze lichter te bouwen.

    Ik kan me niet inbeelden wat een ravage zo’n auto zou aanrichten indien deze aan 50km/u in de flank zou rijden.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      2 juni 2022 om 20:33

      Precies dit. De hele reden van die wet is volgens mij met name dat je kunt laten zien dat je overweg kunt met een dergelijk zwaar voertuig. Die Bentleys kunnen nogal hard en zijn dus zwaar. Als dat probeert te stoppen door middel van jouw auto als vangrail te gebruiken, dan zeg maar dag tegen lopen of überhaupt eten met een vork. Iets met kinetische energie, massa en snelheid.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        3 juni 2022 om 08:23

        Omgekeerd ook precies de reden waarom ik niet meer in een kleine auto wil rijden. Ooit ben ik zelf onvrijwillig betrokken geweest bij een kopstaartbotsing, en de Cuore in het rijtje opgefrommelde auto’s heeft mij daar ondubbelzinnig van overtuigd.

        On topic: eigenlijk te bizar voor woorden, dat waar de uitstootnormen Europees wordt bepaald (en terecht elke zoveel jaar verder worden aangescherpt), de fabrikanten niet worden verplicht tot het bouwen van lichte(re) auto’s, anders dan de gebruiker te bestraffen met een hogere MRB, zoals in Nederland.

        Login om te reageren
  5. MoBieler zegt

    2 juni 2022 om 19:56

    Lichter maken natuurlijk. Mijn eerste auto, een Renault 5 Alpine uit ’79, woog nog geen 800 kilo met 90pk. Kreukelzone was ikzelf dus ik begrijp dat auto’s zwaarder zijn geworden, maar 3250 kilo? WTF. Ga aan de slag met aluminium en carbon enzo. Energieslurpende bakken van benzine naar electro maakt geen reet uit.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      2 juni 2022 om 20:59

      Niet echt een eerlijke vergelijking natuurlijk, met een Bentley kun je met 200km/u door een halve orkaan rijden en door de isolatie zul je er weinig van merken. Een Renault 5 is van papiermarché, karton en ultragoedkoop blik gemaakt en roest er elk jaar wel een kilo of 2 aan gewichtsbesparing vanaf en haalt de 100 km/u met moeite. Mogelijk heeft zo’n Bentley PHEV al 400kg aan accu’s aan boord?

      Maar ongeacht de matige vergelijking; 3500kg slaat nergens op.

      Login om te reageren
      • melcon zegt

        3 juni 2022 om 09:42

        Een goed afgestelde 5 Alpine loopt gewoon 190/195 gps kilometers. Zelfs de 5L loopt gewoon 130, dus met moeite 100 lijkt me wat overdreven. Anyway de vergelijking gaat vooral mank omdat er een A segment met een E(WB) segment vergeleken wordt. De A segmenters van tegenwoordig zitten iets onder de 1000 kg dus in die zin van het allemaal wel mee. Als we binnen het merk blijven en bijvoorbeeld een Bentley T1 LWB pakken uit 1972 zien we dat deze 2100 kg weegt. Lijkt me een redelijke vergelijking gezien deze een extra lange wielbasis heeft en je hem kwa gewicht daarom beter kan vergelijken met een SUV die van nature al zwaarde is dan een sedan.

        Zelfs in dat licht bezien slaat die 3250 kg c.q. 3500 kg echt helemaal nergens op, beter gaan ze bij Bentley eens nadenken hoe ze hun auto lichter kunnen maken. Zelfs de battlestar galactica ook wel bekend als de model x weegt krap aan 2500 kg. Nu zal bentley aanzienlijk minder goedkope plastics gebruiken en wat minder aan gewichtsbesparing doen in de vorm van panel gaps maar wellicht kunnen ze wat lichtere materialen overwegen zoals hun concurrenten ook doen.

        Login om te reageren
  6. lavoro zegt

    2 juni 2022 om 20:10

    Gaat om het gewicht zoals je op de weg staat incl bagage en bestuurder en eventuele passagiers. Dan zit je vanuit die 3250 al snel te zwaar. Met 4 man ben je nu denk ik altijd al in overtreding :-)

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      3 juni 2022 om 10:19

      Ja totaal gewicht is leidend. Dus maar een laadvermogen van 250 kg.

      Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    2 juni 2022 om 20:34

    Snap het wel, altijd een rare wet gevonden, sommige campers wegen leeg 200kg minder ofzo om maar iets te noemen, dus idd sterk verouderde wet, maar ik vind suvs dan ook geweldig als auto als het geen coupe mag zijn

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    2 juni 2022 om 20:44

    Op zich heeft Bentley wel een punt. Die 3500kg past niet meer bij wagens van nu.

    Login om te reageren
  9. marcovdongen zegt

    2 juni 2022 om 20:55

    Zeker in het prijssegment waarin Bentley opereert moet het mogelijk zijn om met lichtgewicht bouwmaterialen zoals carbon aan de gang te gaan. Een personenauto hoeft dan echt niet meer dan 3000 kilo te wegen, en dat is al(te)veel.

    Login om te reageren
  10. e36thuglife zegt

    2 juni 2022 om 21:08

    Gewoon die banden pompen met helium….

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      3 juni 2022 om 09:56

      Dan mag je na elke 100 km rijden de banden weer oppompen…

      Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    2 juni 2022 om 21:11

    Ruim 3 ton aan wagengewicht en dan nog steeds wegenbelastingvrij omdat hij op stroom uit een kolencentrale rijdt? Electroauto’s zijn veel zwaarder dan benzine of diesels.Die maken het wegdek ook meer stuk. of gaan ze alle bruggetjes met bordje Max 2,5T straks allemaal aanpassen?

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      3 juni 2022 om 04:07

      Nee hoor, alleen de bordjes.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      3 juni 2022 om 07:31

      In dit geval betreft het een curb weight van 2500 en een rijklaar gewicht een benzine auto van 3250kg… met V8, geen V12. Ik snap je, ik moest ook even goed kijken. Belachelijk gewicht.

      Login om te reageren
  12. wceend zegt

    2 juni 2022 om 22:43

    Stel je toch eens voor dat de bestuurder van zo’n tank van drie ton straks met een telefoon achter het stuur zit en een Panda, c1 of picanto van 2010 raakt… einde verhaal. Leuk al die veiligheidssnufjes maar voor al het andere verkeer wordt het onveilig.

    Login om te reageren
  13. bpc zegt

    3 juni 2022 om 04:11

    Stel dat het vrachtverkeer gaat meelliften hierop en dat de wegen volrijden met opgefokte koeriers dat met 5 ton aan lichtsnelheid door je dorpskom gaan jakkeren…

    Login om te reageren
  14. wimof zegt

    3 juni 2022 om 07:36

    En dan moet die (Bentley) 90 km/h gaan rijden tussen de andere camions.

    Login om te reageren
  15. sizedoesmatter zegt

    3 juni 2022 om 08:53

    Niet aanpassen!!!
    Deze mooie regel is gekoppeld aan de wegenbelasting…..dus een hummer of bentayga kun je als vrachtwagen registreren en dan is de mrb ineens héél acceptabel.
    En zeg eens eerlijk; met een Bentayga wil je gezien worden, dus niet te hard rijden om te pronken met jouw rappersbak is belangrijker dan ‘fahrn auf die autobahn’.

    Login om te reageren
  16. minimarcos zegt

    3 juni 2022 om 08:54

    Gewoon aanpassen, maar dan wel begrensd op 90 als je boven een bepaald gewicht zit..

    Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    3 juni 2022 om 09:24

    Overigens: Bentley is natuurlijk een Brits merk. En GB is uit de EU gestapt. Dus is het gewoon een autofabrikant van buiten de EU die Europese wetgeving probeert aan te passen?

    Njet!

    Login om te reageren
  18. gregorius zegt

    3 juni 2022 om 10:16

    Is er nou NIEMAND die iets verder denkt?
    De Bentley Bentayga EWB weegt geen 3250 kg. Niemand die denkt dat het gewoon niet kan dat dat ding 3250 kg weegt?
    De Bentayga EWB weegt 5542 pounds, dat is 2513 kg. De 3250 kg waarover gesproken wordt is de Gross Vehicle Mass; dat komt volgens mij neer op het ‘maximaal toelaatbaar gewicht’ van dat ding dat je er mee mag rijden; en dat wordt volgens mij nog steeds bepaald door de fabrikant.
    Kortom: stel dat je nog 500 kg aan batterijen en elektrische motoren in die EWB gooit, kom je op 3000 kg uit. Dan kan je altijd zeggen: maximaal toelaatbaar gewicht is 3499; betekent dat je 5 personen mee kan nemen zonder bagage en je misschien geen trekhaak kan selecteren, maar nog wel op je B-rijbewijs mag rijden. Zal de gemiddelde Bentley koper weinig uit maken.

    Maar kom op Autoblog: dat je nou een artikeltje linkt: mooi! Ik ben blij dat jullie het internet afstruinen voor goede content. Maar als je dan bij een site komt die duidelijk ook iets heeft vertaald, kan je toch nog wel 1 minuut verder googlen? Zo kwam ik na 20 seconden googlen bij een artikel van the Drive waar al staat uitgelegd hoe het zit.

    Login om te reageren
  19. Donkeyman zegt

    3 juni 2022 om 14:41

    Ik ben in het bezit van alle mogelijke rijbewijzen, met uitzondering van het tractor papiertje. Voor mij dus geen enkel probleem!
    Ik heb overigens ooit een Bentley Silver Spur over de Duitse autobaan mogen jagen, een onvergetelijke ervaring was dat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North