• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Benzine wordt duurder, maar wat gebeurt er met de laadprijzen?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 30 juli 2025 om 10:59 – 26 Reacties

Opladen is al veel goedkoper dan tanken, maar blijft dat ook zo?

Ontwikkelingen in het Midden-Oosten en (vooral) de afwegingen van de beleidsmakers kunnen er op korte termijn voor zorgen dat de benzineprijzen nog verder stijgen. Dit is inmiddels algemeen wel bekend. Kijken we naar de andere kant van het autospectrum: wat staat de EV-rijder dan te wachten? Duurdere of goedkopere laadprijzen?

Als we naar ING-econoom Rico Luman luisteren, gaat de prijs voor een volle batterij dalen de komende tijd. Zijn verwachting baseert hij op meerdere argumenten. De belangrijkste indicatie voor een prijsdaling zit hem in de groeiende concurrentie tussen de laadpaalbeheerders.

Electra

Je kunt nu al opladen bij veel verschillende aanbieders in Nederland. Daar komt binnenkort een nieuwe grote jongen bij. Het door de Franse overheid gesteunde Electra heeft zijn zinnen gezet op Nederlandse EV-rijders. Het bedrijf opende vorig jaar zijn eerste Nederlandse vestiging en hoopt het aantal locaties uit te breiden naar 100, met in totaal 600 laadpunten.

Electra onderscheidt zich met zijn locatiekeuze. Het bedrijf gaat niet net als Fastned of Shell Recharge naast de snelweg zitten, maar plaatst verzamelingen laadpalen vooral bij bouw- en supermarkten, restaurants en hotels. De komst van Electra zorgt dus voor een extra concurrent. In de tussentijd groeien de gevestigde namen gestaag door en kunnen daardoor een voordeligere prijs hanteren.

Dalende laadprijzen voor je EV

Het bedrag dat je per kWh moet betalen, daalt al jaren. Aan een snellader ben je volgens de ANWB ongeveer € 0,60 tot € 0,90 per kilowattuur kwijt. De prijsverschillen zullen naar verwachting toenemen in de komende jaren verbreden om verschillende redenen. Denk aan de dynamische prijzen, het beperkte stroomnet, maar ook het aflopen van EV-belastingvoordelen.

Terwijl een tank dinosap alsmaar prijziger wordt, lachen EV-rijders je uit met laadprijzen die blijven kelderen. Daarnaast is de minimale prijs voor een EV ook niet meer wat ‘ie is geweest. Al klaar voor de overstap naar volledig elektrisch?

Via De Telegraaf

Ook interessant!

  • Benzine was dit jaar nog niet zo goedkoop
  • EV rijden flink duurder dan op benzine
  • Leaseauto's op benzine worden duurder, maar niet voor jou
  • EU maakt benzine VEEL duurder zodat een ander goedkoop elektrisch kan rijden

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

benzineprijzen, Elektrisch, laadpaal, laadpalen, laadtarieven, opladen, prijs, Prijzen

Vorig bericht: « Hybride motor is het beste dat Lamborghini kon overkomen
Volgend bericht: Video: de bocht wat ruimer nemen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joris24 zegt

    30 juli 2025 om 11:02

    Ben benieuwd wat het verdwijnen van de salderingsregeling daarmee gaat doen. Gaan mensen nu meer bewust eigen stroom in de auto pompen of moeten ze juist meer buiten de deur laden omdat stroom inkopen buiten eigen opwek duurder wordt? Er zijn honderdduizenden mensen met panelen en een EV in NL, als je een paarduizend kWh niet meer mag salderen verander je misschien je gedrag ook wel.

    Login om te reageren
  2. jaso013 zegt

    30 juli 2025 om 11:04

    Dat zal allemaal wel. Ik heb ruimte nodig én iets wat een vouwwagen kan trekken zonder een range over te houden van 150km en meteen een gat van 30K in mijn bankrekening te slaan. Dus wij zijn deze week gewoon weer voor een (jonge) ouderwetse dinosap slurpende station gegaan.

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    30 juli 2025 om 11:07

    Nou letten wij totaal niet op met de prijzen met laden, we zijn immers verplicht in zo een hok te rijden door de werkgever, maar die paar x dat ik zag wat er op het schermpje stond kwa bedrag bij een snellader schrok ik mij toch wel kapot hoeveel je daar elke keer weer voor betaald (gecombineerd met het enorm lange wachten) na het afkoppellen….

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      30 juli 2025 om 11:16

      Zomaar nieuwsgierig, wat betaal je voor een volle accu dan gemiddeld? En hoeveel range heb je er dan bijgekregen?

      Login om te reageren
      • minimoke1984 zegt

        30 juli 2025 om 11:32

        Ik woon tegenwoordig in Portugal. Hier zijn de prijzen van elektra echt helemaal een gigantisch verschil met benzine/diesel. Tussen de 0.02 en max 0.35 aan de duurste snelladers per kWh. Ik heb 100kwh (model S LR plus) waarmee ik gemiddeld 500km op een volle accu rijdt (mix 60-40% snelweg/berg) dus dan is t 2-35 euro. Gemiddeld kom ik op ca 10 euro per 500km.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 juli 2025 om 13:50

        Dat is niet zo moeilijk. Stel je laadt 60kWh erbij. Als Fastned 0,79 rekent kost dat ongeveer €48. Bij een snelweg verbruik van 20 kWh/100km (vrij normaal) kom je op die 60 kWh 300km ver.
        Dat maakt snelladen langs de snelweg duurder dan benzine tanken (voor €100 kom je met een moderne zuinige auto minstens 800 km ver). Het voordeel van een EV is dat je die overnacht veel goedkoper (prijzen wisselen per paal maar ze zijn er van 0,45 per kWh) aan een publieke laadpaal of overdag thuis aan je zonnepanelen kunt laden.

        Login om te reageren
        • b00st zegt

          30 juli 2025 om 15:52

          Of je gaat bij een Tesla lader waar je tijdens de daluren aan 23c laad (33c piek). Onbegrijpelijk dat mensen vrijwillig aan 79c laden. Ik hoop dat de baas betaalt, anders ben je dief van eigen portemonnee. Als tankstations 6,5 EUR zouden rekenen voor een liter benzine komt er toch ook niemand? Tijd dat die cowboypraktijken stoppen.

          Login om te reageren
        • Barry zegt

          30 juli 2025 om 18:23

          Dat is wel heel pessimistisch gerekend. Bij Fastned betaal ik €0,52 en bij Ionity €0,22 per kWh. Snelwegverbruik 150 Wh/km. Bij Fastned kost 60 kWh dan €31,20 en daar kom je 400 kilometer verder op.

          Voor dat geld tank je ook aan de A2 14,18 liter Euro 95. Met een zuinige auto in dezelfde D klasse kom je dan 227 kilometer ver.

          Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        30 juli 2025 om 13:55

        @jaso013 zie reactie van Mashell. De berekening snap ik zelf niet (ik snap dat hele kwh etc niet, moet ook eerlijk zeggen het boeid mij niet voldoende) maar ik zie inderdaad zulke tarieven dan op de schermen staan, en niet veel later kan je weer bijna een uur aan zo een lader staan, vre-se-lijke manier van transport

        Login om te reageren
        • b00st zegt

          30 juli 2025 om 15:55

          Zie mijn reactie hierboven, ik snap evengoed niet dat er zo’n woekerprijzen gevraagd worden. Een moderne EV rijdt gewoon een kleine 4u door om dan ~30min te laden hoor (tenzij je file tegenkomt, dan kan je langer door). Niets vreselijks aan.

          Login om te reageren
          • petroldrinker zegt

            30 juli 2025 om 16:18

            Baas betaald, dus ik geef geen zak om de kosten. En de tesla chrgers hebben wij geprobeerd met de Kona, na 10 min niet werkend gekregen dus weer door naar Fastned aan de snelweg.

            En die kleine 4 uur halen wij totaal niet, als we in de ZOMER 300km halen met de Kona EV, dan mogen we echt niet harder dan 100 gaan en airco uitzetten etc. Haarlemmermeer – hengelo/oldenzaal – haarlemmermeer, kan niet eens op 1 lading en moet ik weer weet ik veel hoelang bij een snellader staan. Ik blijf het echt absolute rotzooi vinden die EV’s

            Login om te reageren
    • maotje zegt

      30 juli 2025 om 20:24

      @petroldrinker dus je geeft aan dat je schrikt van het bedrag op t scherm bij de snellader. Vervolgens wordt dr gevraagd hoeveel dat zou zijn en dan kun je niet simpel een bedrag noemen? En dat je de berekening niet snapt? Heel vaag.

      Login om te reageren
  4. Roskampies zegt

    30 juli 2025 om 11:13

    Eat is het percentage ev lease rijder vs prive ev rijder eigenlijk? 80/20 regel?

    Login om te reageren
  5. tazmania zegt

    30 juli 2025 om 11:18

    Tja, wij betalen een paar tientjes per maand aan stroom. Een snellader zie ik nooit. En als ik die wel een keer nodig heb is dat prima. Ik weet zeker, dat als veel dino’s zouden inzien dat al die angst niet nodig is, er veel meer mensen zouden overstappen op een EV. Het is belachelijk goedkoop, én comfortabel.

    Login om te reageren
  6. goodvibrations zegt

    30 juli 2025 om 11:35

    Woon werk elektrisch. Vakantie gaat prima op dinosap. Een hele pure variant: Kerosine…
    Geen file en nog eens enorm zuinig, ok, ok vooruit: per/km per persoon ;-).

    Login om te reageren
  7. freez65 zegt

    30 juli 2025 om 11:54

    Om te beginnen ben ik een auto/motor liefhebber, en rijd zelf nog een Dieseltje. Het onderscheid zit ‘m ook in het duidelijke verschil in efficiency. In een liter diesel (google maar) zit ongeveer 10 kW/u aan energie. Als ik 55 liter tank, tank ik dus maar liefst 550 kW/u ! In onze tweede (electrische) auto laad ik nog niet een tiende (max 50 kW/u ).

    Omdat het rendement in een verbrandingsmotor erg laag is (meeste wordt omgezet in warmte), heb ik welliswaar een keurige range van rond de 1300 kilometer per tank, maar verstook ik daarvoor ook erg veel energie.

    Het uiteindelijke verbruik in energie in de EV is nog niet een derde van het verbruik van mijn zuinige diesel (1 op 21).
    Dus het zou logisch moeten zijn dat electrisch rijden goedkoper is. Alleen zijn de laadkosten op openbare laadpalen op dit moment nog woekerprijzen!

    Wij hebben een eigen laadstation, zonnepanelen en een oprit. Ik begrijp dat niet iedereen die luxe heeft, maar met hierdoor is het rijden in een EV wel heel erg gunstig.

    Freez

    Login om te reageren
  8. PunicaOase zegt

    30 juli 2025 om 12:30

    In mijn dorp zijn alle laadpalen duurder geworden, onafhankelijk van de uitbater.. Ik herken die prijsdaling dus (nog) niet.. Alsnog is het erg goedkoop rijden: in mijn geval ongeveer een derde van benzinekosten.. Ik rijd mede daardoor steeds meer elektrisch: goedkoop en heerlijk dat comfort en koppel.. Gebruik de benzineauto alleen nog voor langere ritten en vakanties..

    Login om te reageren
  9. bimmerpost zegt

    30 juli 2025 om 14:45

    Tesla superchargers. Gemiddeld 33 cent per kWh buiten piek uren (ze doen aan dynamische prijzen).
    Vaak zelfs goedkoper dan 11kW AC laadpalen in gemeenten of parkeergarages.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      30 juli 2025 om 15:27

      Same! En zeker met abbo (€100,- pj) een aanrader !

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      30 juli 2025 om 17:23

      Ionity power zit aan een vergelijkbare 39 cent per kwh. abonnementskost is een 11 euro per maand maar kan je maandelijks opzeggen dus kan je voor een vakantiemaand activeren en heb je er al na een laadbeurt uit.
      En je moet er niet met een miezerige 400 volt opladen, wat voor 800 volt wagens toch echt een no go is.

      Login om te reageren
      • bimmerpost zegt

        30 juli 2025 om 19:08

        V4 superchargers zijn 800v.
        Op zich eens. Echter ionity heeft niet zoveel locaties en vaak ook maar 4-6 laders.

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          30 juli 2025 om 19:33

          Er zijn nog geen echte v4’s, zelfs de v4’s die ze nu zetten in Europa ondersteunen geen 800/1000v en zijn eigelijk v3+’s, de hardware van een v3 met een nieuwe behuizing met o.a. langere kabels van de toekomstige v4.
          https://www.greencarreports.com/news/1145628_tesla-v4-supercharger-locations-now-output-up-to-325-kw
          Momenteel zal je met geen enkele Tesla lader het maximum uit een 800v wagen halen.

          Login om te reageren
  10. KEV9 zegt

    30 juli 2025 om 15:43

    Electra is een hele grote speler, powered by atoms

    Login om te reageren
  11. Mocha Joe zegt

    30 juli 2025 om 17:06

    In Nederland dalen de laadtarieven nog niet echt hard, maar op vakantie in Frankrijk heb ik hier en daar echt heel voordelig kunnen snelladen. Combinatie van goedkope kernenergie en toenemende concurrentie denk ik?

    Login om te reageren
  12. gezondverstand zegt

    30 juli 2025 om 17:12

    Hier in de buurt zijn Vattenfall laders met een Vatterfall pas €0.34/kWh zonder starttarief
    Dan rijdt ik voor ong €0.06 / km. Net iets meer als de helft van wat ik op benzine kwijt was.
    Zolang als je bij Fastned en Ionity wegblijft is het flink goedkoper rijden.

    Login om te reageren
  13. j05b zegt

    1 augustus 2025 om 14:58

    Ik rij nu 11 jaar elektrisch waarvan 6 jaar volledig elektrisch. De stroomprijzen zijn toch behoorlijk gestegen. In een woonwijk betaal je tegenwoordig ook gewoon €0,40 per kwh waar dit eerst rond de €0,27 was. Laden op NL snelwegen hoef ik zelden tot nooit te doen maar is belachelijk duur. In bijvoorbeeld Frankrijk is dit veel betaalbaarder.

    Het zijn echt mijn zonnepanelen en slimme lader die het goedkoop maken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North