
En jij maar denken dat ruzie maken in het Midden-Oosten de grootste factor is. De accijnsverlaging is voor 2026 nog een vraagteken.
We zijn de tweede helft van het jaar ingegaan. Dat betekent dat 1 januari 2026 dichterbij is dan ooit. Dat is ook de datum dat de accijnskorting op brandstof in Nederland afloopt. Regeren is vooruitzien, alleen niet in Nederland. Bij ons wacht de overheid altijd graag af op het laatste moment.
Bovendien hebben we niet eens een fatsoenlijk kabinet en zal alles in het teken staan van de aanstaande verkiezingen. Eens kijken welke politicus met prachtige beloften komt omtrent die aflopende accijnskorting, want het is een heet hangijzer.
Stabiele brandstofprijzen
De benzineprijs schommelt de laatste tijd flink, maar verrassend genoeg is het niet de onrust in het Midden-Oosten of een losgeslagen OPEC dat de grootste invloed heeft op wat wij aan de pomp afrekenen. Nee, het is onze eigen overheid waar we van afhankelijk zijn. En dan vooral de beslissing of de accijnskorting verdwijnt of niet.
Vorige maand steeg de benzineprijs flink, mede door spanningen in Iran. Inmiddels is dat gedoe weer achter de rug. Bovendien volgde een onverwachte verhoging van de olieproductie door OPEC-landen. Volgens Paul van Selms, directeur van consumentencollectief UnitedConsumers, zal de prijs deze zomer ongeveer blijven hangen rond het huidige niveau, dat zegt hij tegenover Nu.nl
Accijnsverlaging ook in 2026?
Volgend jaar kan de prijs aan de pomp zomaar met 25 cent per liter stijgen. De accijnsverlaging uit 2022 is nog altijd van kracht, maar er dreigt een einde te komen aan de kortingsperiode.
De maatregel werd oorspronkelijk ingevoerd als tijdelijke compensatie voor de gestegen olieprijzen. Dankzij dit ingrijpen scheelt je dat momenteel 17,3 cent per liter als het om benzine gaat. Tel daar de btw over die accijns bij op, en je zit zo op een verschil van een kwartje per liter.
Of de accijnsverlaging in 2026 verdwijnt, horen we waarschijnlijk met Prinsjesdag. Het demissionaire karakter van het kabinet zou daarbij geen rol moeten spelen volgens het ministerie van Financiën. Kortom, zolang er nog geen nieuw kabinet zit mag het demissionaire kabinet gaan bepalen of de accijnskorting blijft of niet.
Maar met nog een halfjaar te gaan houden ze de tankende automobilist wel in hun greep daar in Den Haag. Prinsjesdag is op 16 september 2025, spannond!





Tuurlijk gaat het demissionaire kabinet de accijns verlaging verlengen. Alle drie overgebleven partijen zijn van de populistische soort die geen slecht nieuws durven te brengen en al helemaal niet vlak voor de verkiezingen. Hoe het betaald mag worden of hoe het teruggedraaid moet worden mag een volgend kabinet gaan oplossen.
Laten we hopen dat je eindelijk een keer gelijk hebt ;)
Het kwartje van Kok is ook nooit teruggedraaid, nu is het de andere kant op dus het zou de regering sieren als ze deze ook niet terugdraaien
Benzineslurpers hebben nu wel genoeg subsidie gehad de afgelopen jaren, die accijns korting kost ons miljarden per jaar.
Word het voor jou niet is een keer tijd om een andere naam te gebruiken als profeet vd EV’s??
Deze accijnskorting wordt onderdeel van de verkiezingen. Die zijn pas eind oktober. Niemand wil zich eraan branden, dus blijft de korting voorlopig, maar in 2027 zal het alsnog worden teruggedraaid.
Wil men serieus minder benzine verkopen dan moet de import aangepakt worden. Teveel tweedehands benzine-auto’s komen het land in door de relatief gunstige BPM-tabellen en allerlei trucs (“taxatie-rapporten”). Teveel jonge EV’s worden geëxporteerd. De inkomsten vanuit de accijns op benzine en diesel gaan waarschijnlijk boven een beter milieu. De overheid heeft geldhonger.
Daarom tank ik bij onze oosterburen en gelijk de boodschappen halen, scheelt toch een hoop centjes.
Iets met stichting open deur toch? feit dat er al meer dan een euro belasting per liter opzit zegt al genoeg over de hebberigheid van Den Haag, volstrekt achterlijk de hoeveelheid belasting op benzine!
Er valt nog genoeg te bezuinigen op onzinnige uitgaven waardoor de accijnsverlaging definitief gemaakt kan worden.
Blijf het bijzonder vinden dat er zo gewezen wordt naar de overheid als het op die prijs aankomt. Toch zijn mijn inziens de brandstofmaatschappijen en pomphouders de grootste naaiers. Bij elke scheet gaat die prijs snel omhoog en heel langzaam en maar deels weer naar beneden. Hierdoor wordt de prijs dus telkens hoger en accepteren we dat weer.
Tuurlijk is onze overheid verre van perfect, maar ik heb toch nog steeds meer geloof in hun betrokkenheid in ons en dat ze het verdiende geld aan ons uitgeven dan dat ik dat bij brandstofmaatschappijen heb.
Daarnaast denk ik dat als die korting eraf zou gaan, de prijs vanzelf weer daalt. Ik denk dat we voor nu wel een grens hebben bereikt waarop mensen toch minder willen tanken als die prijs boven die 2 euro komt. En bij brandstof is een deel van de prijs duidelijk wat een gek ervoor geeft. Want mijn lokale pompstation in ons kleine onzin dorp is duurder dan sommige pompen langs de snelweg
Die schommelingen die de pomphouders doorvoeren geen enkele moeite mee, dat is hun manier om ff wat winst te kunnen maken. want als je niet meer de goedkoopste bent normaliter rijden mensen echt om voor de volgende pomp. Ik vind de hele belastingsdruk die erop zit vele malen erger van die uitknijpers in denhaag