
In plaats van EV’s aantrekkelijk maken voor de zakelijke markt, gaat de overheid nu auto’s met een verbrandingsmotor ónaantrekkelijk maken.
Zakelijke rijders zoeven al in grote getale rond in EV’s, maar je hebt nog gewoon de keuze. De overheid stimuleert alleen, ze verplichten niks. Er zijn wél werkgevers die per se willen dat je elektrisch rijdt. En dat aantal zal vanaf 2027 flink stijgen, door nieuwe beleid van de overheid.
Vanaf 2027 wil de overheid namelijk de zogenaamde ‘pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s’ invoeren. Dit zat er al een tijdje aan te komen, maar dit voornemen is nu vastgelegd in de gloednieuwe Miljoenennota.
Wat houdt deze eindheffing precies in? Je werkgever moet straks 12% van de cataloguswaarde van de auto afdragen aan de staatskas. Dat is een fors bedrag. Een benzine- of dieselauto van de zaak wordt nog steeds niet verboden, maar wel sterk ontmoedigd. Veel bazen zullen hun werknemers straks verplichten om EV te rijden. De werkgever moet namelijk de extra heffing betalen.
En hoe zit het met de youngtimerregeling, is die straks nog interessant? Dat ligt er aan of je zelfstandig bent. De heffing schijnt alleen te gelden voor werkgevers, en als zelfstandige ben je geen werkgever. In dat geval heb je dus geen last van de eindheffing.
Verder wordt er nog onderscheid gemaakt tussen auto’s jonger of ouder dan 25 jaar. Bij auto’s ouder dan 25 jaar geldt de heffing niet over de cataloguswaarde, maar over de waarde in het economisch verkeer. Dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel. Je kunt dus nog wel een oud barrel van de zaak rijden, maar dan moet je wel heel erg anti-EV zijn.
Het is de bedoeling dat de pseudo-eindheffing per 1 januari 2027 wordt ingevoerd. De heffing geldt niet voor auto’s die al voor die datum in ontvangst zijn genomen, dat scheelt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je opeens je benzineauto moet inleveren.
Lees wat er nog meer gaat veranderen voor de automobilist in ons artikel over de Miljoennota
Foto: BMW 320i van @molden01, via Autoblog Spots





Blijf de ondernemers maar pesten – de leegloop is al begonnen…….
Omdat ze elektrisch moeten gaan rijden?
Tijd om helemaal te stoppen met die subsidie
Het is al tijden interessanter om gewoon prive te kopen en per kilometer te vergoeden. Als parkeergeld niet uit komt huur ik gewoon een deelauto of shortlease die ik niet bijtel.
Dit begrijp ik niet. Zakelijk zijn de meeste autokosten fiscaal aftrekbaar. Privé is dat niet zo en moet je ook nog eens ongeveer 50% loonbelasting betalen. Stel je koopt een auto van €40.000,- (inc. 21% BTW). Die kost het bedrijf dus slechts €31.600,-. Jou kost diezelfde auto effectief ongeveer €80.000,- aan brutoloon. Eenzelfde verschil bestaat voor andere autokosten (brandstof/elektriciteit, onderhoud, verzekering), maar dat laat ik nu voor het gemak even weg. Ja, je betaalt ongeveer €8.800,- aan brutoloon per jaar i.v.m. bijtelling, en jouw baas straks dus misschien nog €4.800,- aan brutoloon na 4 jaar (aanname), maar dat maakt het toch nog steeds niet duurder (€71.600,- vs €80.000,-)? Nogmaals, ik versimpel nogal, maar hoe kan het privé dan goedkoper zijn?
Ik was nu echt benieuwd dus heb een preciezere berekening gemaakt (ook omdat er wat fouten in die van hierboven zaten en ik zelf toe ben aan een nieuwe berekening):
Privé:
Aankoop (€40000, 50% LB): €80000
Autokosten (€0,23 per km, 4 jaar, 25000 totaal km per jaar, 50% LB): €46000
KM-vergoeding (€0,23 per km, 4 jaar, 15000 zakelijk km per jaar, 50% LB): -€13800
Verkoop (Restwaarde €15000, 50% LB): -€30000
Totaal voor venn. bel.: €82200
Fiscaal voordeel venn. bel. (25,8%): -€21208
Totaal na venn. bel.: €60992
Oftewel, in termen van brutoloon, kost een auto van €40000 je privé na 4 jaar €60992.
Zakelijk:
Aankoop (€40000, 21% BTW): €33058
Bijtelling (22%, 4 jaar, fisc. waarde €40000): €35200
Eindheffing (12%, fisc. waarde €40000): €4800
Autokosten (€0,23 per km, 4 jaar, 25000 totaal km per jaar, 21% BTW): €19008
Verkoop (Restwaarde €15000, 21% BTW): -€12397
Totaal voor venn. bel.: €79669
Fisc. voord. venn. bel. (25,8%): -€20555
Totaal na venn. bel.: €59115
Oftewel, in termen van brutoloon, kost een auto van €40000 je zakelijk na 4 jaar €59115.
Verschil is dus €1877 in het voordeel van zakelijk. Het verschil is dus inderdaad niet eens zo groot, maar wordt wel groter als de auto zelf (en dus de autokosten per kilometer) duurder wordt, als het totaal aantal gereden km toeneemt, en de duur van het bezit en het verschil tussen totale en zakelijk kilometers afnemen.
Anyway, het loont nog steeds wel om zakelijk te rijden, maar het verschil wordt kleiner. Mensen die voorheen zakelijk benzine reden, zullen waarschijnlijk overstappen naar nieuw zakelijk EV, of gebruikt benzine. Onze restwaardes nemen dus in ieder geval weer toe :)
hmm.. heb zelf de berekening ook een paar keer gemaakt. Vrijwel altijd is leasen via werkgever een stuk voordeliger als je exact dezelfde auto zou kopen.
Echter zijn er werkgevers die je max leasebedrag bruto uitkeren als je geen lease auto neemt. Dan kun je vaak een prima en mooie auto met de kop eraf kopen en voordeliger rijden. Let wel: als je prive koopt mis je rendement op het geld dat je in de auto stopt. Dat moet ook nog even bij je berekening ;-). Je had dit geld namelijk ook kunnen beleggen of gebruiken voor aflossen van je woning..
Dat is natuurlijk leuke praat voor de borrel na het VVD congres maar met de realiteit heeft het niets van doen. Want niet alleen gaat geen onderneming deze heffing betalen omdat ze hun personeel gewoon verplichten EV te rijden. Op op busjes die niet privé gebruikt wordt geldt deze heffing gek genoeg immers niet.
Ondernemingen worden fiscaal in Nederland al zo belachelijk royaal in de watten gelegd dat het nu echt wat minder moet, ondernemers moeten ondernemen en niet gepamperd worden met lage belastingen en subsidies.
Dat is natuurlijk leuke praat voor de borrel na het pvda/gl congres, maar met de realiteit heeft het niets van doen. Wellicht dat de multinationals in watten worden gelegd, maar de gemiddelde mkb onderneming zeker niet.
Exact. De MKB-er met een eigen BV en een auto op de zaak met bijtelling wordt niet bepaald in de watten gelegd en sowieso is er geen sprake van lage belastingen en subsidies. Voor 2027 wordt weer een run op auto’s en in 2028 wordt de maatregel weer gecorrigeerd of iets dergelijks…
Is dus niet om duurzamer wagenpark te verkrijgen, maar gaat om de centjes. Hoe verrassend!
@janus nee dus niet, want niemand gaat die centjes betalen. Ik snap ook niet waarom er überhaupt iemand is die geen EV zou willen leasen. Zeker met het huidige aanbod en wat er de komende 2 jaar nog op stapel staat.
Ik heb net een rondje Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk gedaan in vier dagen. Ik ben blij dat ik dat niet hoef te doen met een elektrische auto.
Want? Geen idee wat elektrisch rijden is?
De plekken waar ik kom zijn vrij afgelegen en het netwerk voor laden is erg beperkt op deze plekken. Dat maakt het erg lastig voor nu.
Maar dat zijn andere landen dan Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland. Afgelegen plekken waar laden moeilijk is vindt je veel verder weg, Bulgarije, Roemenië, Marokko etc.
Nee hoor, ook woonwijken genoeg in Nederland die aan dat criterium voldoen. Niet iedereen woon langs de snelweg of in de (rand)stad.
@stewie nen dan heel benieuwd over wdlke plekken je het dan exact hebt. Noem eens wat plaatsnamen. Kan me niet voorstellen dat er in oostenrijk, tsjechie en duitsland geen laadpalen staan.
Gaat prima man! Ook jij moet na 400 km pissen hahaha
Afgelopen zomer 6,5 uur aan één stuk gereden. Ben benieuwd hoe jij de nacht doorkomt als je geen 400 km zonder wc kan.
Overdag stoppen wij meestal wel rond de 300-400 km, maar is wel erg prettig als je niet hoeft te stoppen als de kids zich vermaken.
Reed vroeger met 1 tussenstop naar Zuid Frankrijk met de diesel. Nu met de EV stoppen wij 3 keer. En eerlijk gezegd is dat voor iedereen beter. Je komt relaxter aan, de kids kunnen vaker hun benen strekken etc. Ik dacht eerst ook, dat wordt waardeloos met een EV, maar nee dat gaat echt heel goed.
De elektrische auto kan makkelijk overal komen. Fijn dat de druk iets meer op de ondernemers komt om zuinige, schone, stille auto’s te kopen. Vorig jaar hebben ondernemers nog massaal diesels BPM-vrij gekocht. In 2026 waarschijnlijk nog een hausse voor de aanschaf van brandstofauto’s.
En dan gewoon over naar het beste alternatief: de EV. Anders duurt het veel te lang. Terwijl 9 van de 10 EV-rijders nooit meer benzine of diesel willen. Dus waarom die angst voor vooruitgang?
Een verzoek: geef Europese merken en EV’s een paar jaar extra voordeel. Een SEPP, maar dan voor bedrijven van louter Europese merken. Geen Tesla uit Berlijn, of Xpeng uit Graz. Wel Renault-EV’s uit Frankrijk of BMW’s uit Beieren.
Waarom precies geen Tesla’s uit Berlijn? Mogen Duitsers in Berlijn niet werken?
Wat denk jij zelf? Musk, 1.000 miljard dollar, fascist. Chinezen niet veel beter. Vul de rest zelf aan.
Die 250.000 auto’s in Europa gaan Musk niet rijker maken hoor..
Mooi heh, de extra kosten worden uiteindelijk doorberekend aan de klant voor degenen, die nog niet aan een EV kunnen.
@lecomte wie zou er niet aan de EV kunnen? Noem is één voorbeeld?
First World Problem, echt.
Als je alleen al ziet in hoeverre het rijbereik, het aantal laadplekken, het aantal carrosserievarianten en het aantal prijsklassen in de wereld van EV’s is gestegen, de afgelopen vier, vijf jaar, dan lijd je aan het verwendnest-syndroom, als je nu nog gaat lopen janken omdat je straks geen ICE auto meer zakelijk
magkan leasen.Meer dan driekwart van de Nederlanders heeft niet eens de mogelijkheid (laat staan de keuze) om gesubsidieerd en wel in een auto van de zaak te gaan rondrijden. Die worden veroordeeld tot ‘private lease’, of het rijden van een occasion.
De heffing geldt alleen voor auto’s van de zaak die vanaf dat moment (2027) ter beschikking worden gesteld.
Wat betekent dat voor alle autos die voor 2027 al ter beschikking waren gesteld en die in 2027 nog steeds ter beschikking staan??
@martin daar veranderd helemaal niks.
Er veranderd dus weinig.
Lease is vnl EV, en zal iets meer worden.
Maar deze auto’s zijn minder in trek op de tweedehandsmarkt.
De particulier [grootste groep autobezitters), krijg je met deze maatregel niet in een EV.
Doel van overheid is gewoon ordinair inkomstenvergroting
Doel van de overheid is, om niet langer meer EV’s te subsidiëren, maar om ICE auto’s gewoon zwaarder te belasten. Eerder kostte het de overheid bakken (lees: miljarden) vol geld, nu levert dit wellicht nog wat op. En anders is het milieu alsnog de winnaar. Ik zie het probleem hiervan niet zo in.
Bovendien, de regel gaat dus in vanaf 2027, dus Als je in 2025 of 2026 zo’n auto middels een nieuw leasecontract hebt verkregen, zit je nog tot ca. 2029 of 2030 goed.
Milieu de winnaar? Ik geloof er echt niets van. Ik heb an sich niets tegen elektrisch rijden maar geloof echt niet dat de elektrische auto milieutechnisch winst oplevert. Verschuiven van het probleem waardoor er minder vervuiling is op de plek waar de auto rijdt geloof ik nog. Maar op de lange termijn van grondstof tot recycling na 20-25-30 jaar ben ik er echt niet van overtuigd dat een BEV minder vervuilend is.
Juist op de langere termijn heeft de EV een veel lagere milieu belasting. De productie heeft een beetje hogere belasting maar de hoeveelheid energie die nodig is om een kilometer te rijden is heel veel lager. Dus met meer kilometers neemt het voordeel voor de EV juist toe. En dan kun je nu op elektriciteit op kolen opgewekt rijden en ergens in de toekomst alleen nog maar op windenergie, de auto kan dus ook nog eens steeds schoner worden. Er zijn vrij veel onderzoeken hier over, het omslagpunt verschilt afhankelijk van wat ze wel en niet mee rekenen maar de EV is altijd binnen de normale levensduur van de auto schoner.
Kijk naar de onderzoeken. Ev is gewoon minder milieubelastend
Mooi toch communisme. Gast vast goed komen.
Ah natuurlijk, het is weer de schuld van links. Was ik ff vergeten.
*samenstelling demissionaire kabinet checkt*
Grapjas.
Mooi snel dus het lease contract verlengen tot 15 jaar en daarna in de youngtimer regeling. Ik zie het probleem niet