
Zeg je in Den Haag het woord automobiel, dan denkt men daar aan belasting, veel belasting. Vanaf 2027 wordt de heilige melkkoe nog verder uitgeknepen.
Het bezit van een auto, ooit symbool van vrijheid en onafhankelijkheid, lijkt tegenwoordig meer een straf te zijn dan een voorrecht. Want eerlijk, wie had gedacht dat je zo belast zou worden voor iets dat je al bezit? Terwijl de meeste mensen dromen van de open weg, droomt de belastingdienst van jouw bankrekening.
Zeven hoofdzonden en dus ook ZEVEN KEER belasting
Heel eerlijk, ik schrok hier ook van. De overheid moet zichzelf in stand houden en dus bedenkt men in Den Haag ook steeds meer ingewikkelde manieren om belasting te heffen.
Zonder religie er te veel bij te trekken, is het wel aardig om van de zeven hoofdzonden er drie op onze autobelastingen los te laten. Hebzucht, afgunst en gulzigheid, dat zijn thema’s (en hoofdzonden) die van toepassing zijn op hoe onze overheid met de autobelastingen omgaat.
Welke zeven belastingen dan?
Je vraagt je misschien af of het er echt zeven zijn. Geen zorgen, we deden ons huiswerk, maar hopen van harte dat we er niet ook nog één vergeten zijn. Dit zijn de zeven autobelastingen:
- BTW uiteraard, want die betaalt vrijwel iedereen (behalve kerken).
- BPM: Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen. BPM wordt gevorderd vanuit De Belastingdienst. Zij doen dit aan de hand van een CO2-uitstoot berekening.
- Bijtelling werknemer: Als je per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt je te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto, hierover betaal je inkomstenbelasting. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
- Bijtelling werkgever: pseudo-eindheffing in de loonbelasting, met een belastingtarief van 52% over de grondslag voor de bijtelling privégebruik van de auto. Allemaal moeilijke woorden om te vertellen dat je werkgever 11,44% van de nieuwwaarde gaat afdragen aan de staat.
- Motorrijtuigenbelasting (MRB) aka de wegenbelasting.
- Brandstofaccijns, want tanken en betalen zul je. Overigens zit er op brandstof natuurlijk ook BTW, maar die hadden we al.
- Assurantiebelasting: je auto is verplicht WA verzekerd, dus hier kom je ook niet onderuit.
- Het is best irritant, maar er is natuurlijk ook nog de parkeerbelasting. Ik wilde helemaal geen acht dingen in deze lijst. Er zijn maar zeven hoofdzonden, maar dat lijkt onze overheid niet bepaald af te remmen.
Bijtelling benzineauto’s voor de werkgever
Vanaf 2027 wordt de zakelijke auto met verbrandingsmotor extra belast. Het is een manier om de elektrische zakelijke auto een stimulans te geven. Vroeger kreeg je bijtellingskorting op een EV, maar dat is er nu niet meer bij. Vanaf 1 januari 2026 is de bijtelling op elektrische auto’s 22% over het volledige bedrag.
Om toch nog onderscheid te maken, maakt Den Haag de auto van de zaak op benzine (leaseauto in de volksmond) nóg duurder. Er komt een eindheffing in de loonbelasting, met een belastingtarief van 52% over de grondslag voor de bijtelling privégebruik van de auto. Die is 22% en daarover betaalt de werkgever 52%, dat komt neer op 11,44% belasting over de nieuwwaarde. Ja dat tikt aan en het komt ieder jaar weer terug.
100% belasting over zakelijke benzineauto in 2027
Het is tijd voor wat rekenvoorbeelden. We beginnen met één van de weinige A-segmenters die nog verkrijgbaar is op de Nederlandse markt: de Kia Picanto. De catalogusprijs van de instap Picanto is € 18.995,00.

Let op hè, aan Kia zelf betaal je slechts € 12.293,39 voor deze Picanto. En dit totaalbedrag is zonder brandstofaccijns en assurantiebelasting. Leuker kunnen we het niet maken.
Nog een voorbeeld dan maar. De basis Volkswagen Polo kost zonder belastingen € 15.642,00. Dit komt er sowieso nog bij in één jaar.

Een leuke mildhybride BMW dan maar, zoals de BMW 120.

Belasting over belasting over belasting
Over de belasting BPM mag de koper van een auto ook nog BTW afrekenen. En ja zowel in de bijtelling van de werknemer als die van de werkgever worden berekend over de catalogusprijs inclusief BPM en BTW. Stapelen maar!
Autorijden in Nederland
Het lijkt erop dat de overheid elke mogelijke kans aangrijpt om belasting te heffen op auto’s. Terwijl autorijden vroeger een teken van vrijheid was, is het nu een eindeloze reeks van kostenposten. Dus de volgende keer dat je naar je auto kijkt, denk dan niet alleen aan de reizen en avonturen die je ermee kunt beleven. Denk ook aan de belastingdienst, die met elke kilometer die je rijdt, glimlachend toekijkt. De enige zekerheid die je hebt, is dat je altijd zult blijven betalen voor het voorrecht om te mogen rijden.





Belasting over het onderhoud, de onderdelen en over het verwijderen van de vervangen onderdelen of vloeistoffen.
Lekker 2de hands rijden. Hou je een substantieel deel in de zak. Maar feit is dat dit waanzinnige getallen zijn. En dan te bedenken dat het overgrote deel wordt gebruikt om van en naar werk te komen waar je dan vervolgens ook weer 43 procent betaalt over iedere verdiende euro.
Dit wordt langzamerhand toch wel vrij extreem zo…
Get to the choppah!
Het beste bewijs dat we geregeerd worden door incompetente idioten.
“Vanaf 2027 wordt de zakelijke auto met verbrandingsmotor extra belast. Het is een manier om de elektrische zakelijke auto een stimulans te geven.”
Van Rijksoverheid.nl:
Overheid start nieuwe campagne: oproep om tussen 16.00 en 21.00 uur minder stroom te gebruiken.
Minder stroom gebruiken kan ook door tussen 16u en 21u niet de wasmachine te laten draaien, geen eten te koken en geen TV te kijken…
En hoe zie jij dat voor je?! Het gros van Nederland komt ergens tussen 16 en 18 uur thuis, veelal met compleet gezin inbegrepen. Die wasmachine kan misschien nog op een tijdklok gezet worden om ná 21.00 uur te draaien(is sws goedkoper in de daluren). Maar koken en tv kijken?? Dat snap je zelf toch ook wel dat ‘m dat niet gaat worden. Denk jij soms dat we met zijn allen op een stoel gaan zitten nadat we van ons werk thuis komen en gaan zitten wachten tot de klok 21.00 uur slaat ofzo?!
Die gedachtenkronkel is al bijna net zo bezopen als de mafklappers bij de overheid die dit bedacht hebben.
Tja. Je hoeft niet nieuw te rijden. Een auto van 2 jaar oud is een veel beter aanbod.
Bedrijven gaan over op EV, kan bijna niet anders. Dit gaat het aanbod tweedehands EV vermeerderen en verbreden.
We zullen eraan moeten geloven.
Als ik voor mezelf spreek is een 2 jaar oude EV best aantrekkelijk. Veel afgeschreven, nauwelijks onderhoud en bijna gratis thuis laden. Voor mij voordeliger dan een benzine.
Zo is het. Je eigen druk maken dr om veranderd toch niks. Go with the flow. En maak er uiteindelijk zelf je voordeel van.
Moord en brand schreeuwende RAI, BOVAG en ANWB in 3… 2… 1…
Het zijn werkgeverslasten dus de de voorzitters van MKB Nederland en VNO NCW zullen ook wel alle VVD kamer en kabinetsleden af bellen.
Maar in de praktijk kost het geen euro, de werkgevers zullen gewoon brandstof leaseauto’s gaan verbieden.
Los van dat het compleet bizar is wat er aan belastingen bij komt kijken behoeft dit artikel wel enjge duiding. De eenmalige belastingen (bpm+btw) worden namelijk
op dezelfde hoop gegooid als de jaarlijks terugkerende belasting (bijtelling). Het gaat hier dus om het jaar van aanschaf.
En vanaf 2030 ook rekeningrijden er bovenop zeker?
Zo bezopen dat het bijna lachwekkend is.
Dan wordt het eens hoog tijd dat er snel betaalbare -goede- EV’s komen. Ik werk bij een retailer waar collega’s dagelijks het land door rijden om filialen te bezoeken. Deze rijden nu in Polo’s en Fabia’s, omdat deze nog relatief betaalbaar zijn. Met het huidige aanbod van EV’s in die prijsklasse is de WLTP actieradius vaak beperkt of past er bv. geen kinderwagen in de kofferbak.
Het is absurd. Bovendien zijn nieuwe auto’s volgeladen met irritante bliepjes en zogenaamde veiligheidsmaatregelen dat je helemaal geen zin meer hebt in autorijden. In 2027 zijn ook de verkiezingen: hier kan Ome Geert met gekkie Marjolein weer van profiteren. Daar heb ik ook geen zin in.
WEF? Je zal straks bij zijn met niets? Of gaan ze dan de zweep gebruiken want lijkt me sterk dat men gaat werken om niks te hebben 😓
Heb je enig idee waar die uitspraak vandaan komt? Hoop mensrn hebben t dr over. Maar waar t van was weet men niet
Je weet best dat het WEF statement “je zult niks bezitten en gelukkig zijn” over Netflix, Spotify en andere abonnementsdiensten ging.
Claus Schwab is op non actief gezet wegens wangedrag. Dus je kan weer lekker gaan slapen.
@v8vantage wat heeft Claus Schwab met die uitspraak te maken?
In je rekenvoorbeeld ga je er dus vanuit dat de auto zakelijk aangeschaft wordt!
Dus die BTW hoeft niet betaald te worden en de gemaakte kosten gaan in je boekhouding waardoor je minder belasting betaald.
En de bijtelling wordt bij inkomen geteld waarover je belasting moet betalen, dus ook dat klopt niet.
Aardig stukje riooljournalistiek dit.
Ik denk dat dit stukje door een boze blanke man van middelbare leeftijd geschreven is. Je weet toch dat iedereen op internet graag zijn eigen versie van de waarheid schrijft?
Dunning-Kruger, bovenop Mt. Stupid.
Wat jij schrijft klopt wel, echter betaal je als je ook prive de zakelijke auto rijdt elk jaar weer 2.7% btw terug over de volledige catalogusprijs (incl. Btw & bpm). Dus na ongeveer 5 jaar gebruik (leaseauto termijn ) betaal je uiteindelijk het BTW bedrag gewoon weer terug aan de overheid… En mocht je een marge auto hebben gekocht (dus geen BTW aftrek hebben genoten) dan betaal je alsnog 1.5% over die volledige catalogusprijs p/jaar als BTW…… Dus tja. Betalen zal je….
Ondertussen kan je wel alle kosten aftrekken van de vennootschapsbelasting..
zolang we onbeperkt assielzoekers laten binnenkomen waarvan na jaren nog meer dan 50% in de bijstand zitten (kosten 40 miljard per jaar), belachelijke linkse hysterie (klimaat en stikstof, 1000 miljard). Toeslagen (miljarden) en linkse hobbies (miljoenen naar slavernijverleden en miljarden in de bodemlozeput afrika stoppen (ontwikkelinshulp). Bizarre beslissingen nemen (ook mensen die nooit hebben bijgedragen in de pensioenpot en wel wel 100% pensioen krijgen (lees assielzoekers, kost miljarden per jaar) en niks doen aan fraude in de zorg (minimaal 20 miljard per jaar).
onze overheid doet maar wat (en er zijn inmiddels meer dan 1 miljoen (semi) ambtenaren, die goed voor zichzelf zorgen qua salarisverhogingen en de productiviteit is minimaal (bron PwC rapport).
Als je dit allemaal optelt begrijp je dat de j=honger naar nog meer belasten enorm is…STOP deze waanzin
Haha. We hebben rechtse regering die dit invoert waarin de grootste partij zefs nationaal socialistisch is en je geeft de schuld aan links?
Sinds Rutte 1 is het steeds slechter geworden voor de burger en ook steeds rechtser, daar kun je gewoon niet links de schuld van geven. Er komen maar weinig asielzoekers. Die ontvangen we in onmenselijke omstandigheden (om het onaantrekkelijk te maken, alsof iemand die vlucht voor oorlog of honger zich laat afschrikken door buitenslapen in ter Apel). Ze mogen van de wet niet werken. Ze hebben geen kans op een huis want er zijn te weinig huizen omdat de rechtse VVD kliek daar baat bij heeft want dan kunnen ze hoge huren vragen.
Ontwikkelingssamenwerking dient twee doelen, zorgen dat de armen daarginder blijven en dat wij aanspraak maken op de bodemschatten daar. Dat snappen de Chinezen en zelfs Trump, jij toch ook?
Het idee is dat semi overheid efficiënter werkt dan gewone ambtenarij maar je ziet bij bijvoorbeeld de ziekenhuizen in corona tijd en nu bij de netbeheerders dat ze lastig aan te sturen zijn. Daar mogen we best eens kritisch naar kijken.
Het probleem is dat de belasting druk telkens bij de burger gelegd wordt. Deze maatregel legt de druk bij de werkgever maar dit is een schijn maatregelen want werkgevers zullen gewoon geen brandstof wagens meer toestaan.
Schuld idd van links gedachtengoed…overheid moet alles regelen. Stop met die onzin! Alle belastingdruk komt uiteindelijk bij burgers terrecht! Ook bedrijven rekenen alles door
En die vluchtelingen in Nederland hebben 99% hier niks te zoeken! Ze komen met bussen aan en dus door een ander veilig EU land. Dublin akkoord (wat de overheid moet handhaven) geeft aan dat het proces in het 1e EU land moet worden gedaan. Dus 99% kan per omgaande post terug! Er zit veel te veel links gepeupel in de ambtenarij die voor hun eigen warme gevoel het hele land op kosten en ellende jagen
En rutte? Laten we het over die hypocriet het niet hebben. Die is verre van rechts liberaal. Die is alleen met zijn eigen carrière bezig en het land interesseert hem werkelijk niks en danste naar de pijpen van linkse rakkers
En grappig dat je aangeeft dat PVV nationaal socialistische trekjes hebben….nu zeg je dat die beweging dus links is…terwijl links zit altijd afzet tegen nationaal socialisme nazisme en nu bevestig jij dat dit een linkse beweging was….
PVV is alleen rechts als het aankomt op vluchtelingen en milieu. Economisch breken ze het liefste de hele economie af voor een paar cadeautjes aan hun achterban en afgelopen half jaar zijn ze vooral aan het uitstellen. Tijdens de verkiezing kon het morgen, nu blijkbaar in 2027.. misschien.
En dat intwikkelingshulp punt is volledige onzin….er zijn andere middelen om ze daar te houden (waaronder sterk leger en gewoonweg niet binnenlaten, dus ook uit huidige vluchtelingenvedragen stappen, terug naar de 1e versie (waar allee westerse landen elkaar opvingen bij name vh verdrag)
Je vergeet er eentje: de btw kent ook een bijtelljng. De werkgever draagt ook nog 2,7% btw af over de cataloguswaarde van de auto voor de correctie van het privégebruik. Ook de btw kent een bijtelling
Ja, die wilde ik ook noemen! Die is best fors en zeker omdat je/een bedrijf dat ook betaald over alle auto’s van het personeel.
Uiteindelijk is/wordt het veel voordeliger als personeel hun eigen auto rijdt/(privé)least. Zeker als er een auto met de kop eraf gekocht wordt.
Smerige bloedzuigers zijn het daar in Den Haag , met zijn alle niet meer betalen dan zongen zij wel een toontje lager , dit is wachten tot de bevolking het zat is om uitgeperst te worden , dat ze maar niet zo veel geld naar het buitenland brengen en eerst voor eigen mensen zorgen , dan was het al een stuk beter hier !!!
Ja; aardig duur, maar er zijn ook veel uitgaven aan zorg, onderwijs, justitie, alles wat Rijkswaterstaat doet, etc. Zeg maar alles om Nederland leefbaar te houden.
Om dingen te betalen moet belasting worden betaald, maar daar heeft niemand zin in.
Extra inkomstenbelasting nee, box 3 nee, erfbelasting nee, heffing op vlees of vliegen nee…..
Maakt niet uit wat er gekozen wordt, het is nooit naar wens en op een autoblog is de auto zeker de gebeten hond.
Ik zou graag meer belasting zien op vliegen en zuivel en vlees in plaats van de auto, maar ja. Blijkbaar vind het kabinet dat het beter door de automobilist en werkgevers betaald kan worden…
Dat wordt een uitkering van het leasebudget voor velen denk ik.
Het was ooit zo dat goedkoper rijden dan een leaseauto gewoon niet te doen was. Dat punt is nu aan het omslaan. Niet alleen is het binnenkort gedaan met de lage bijtellingspercentages, ook auto’s worden steeds duurder.
Als je niet al teveel privé rijdt wordt het een optie om de leasebak uit de bijtelling te halen. 22% over 50k wordt gewoon duur. Dat werkt dus weer averechts op de groene plannen want ten eerste is er per huishouden een extra auto nodig en daarnaast zal dat een ouder model met een ICE zijn.
Sluit mij helemaal aan bij Mister Bo , goed verwoord 👍👍
Het probleem is dat dit dus beleid is vanuit de ambtenaren en niet of nauwelijks vanuit de politiek.
Mijn voorstel zou zijn om alle huidige zittende ambtenaren die al jaren op hun plekje zitten en beleid maken, elke 4 jaar te ontslaan en er nieuwe mensen neer te zetten die daadwerkelijk beleid maken op basis van de politieke uitslag.
Want die ambtenaartjes die er nu zitten verdienen allemaal goud geld en merken niks van hun eigen beleid.
Zoals ik al eerder vertelde, ik koop geen andere auto meer, blijf door rijden met de auto die ik heb tot dat de wetgeving het verbied om er nog mee te rijden.
Tikkie tendentieus. De nieuwe bijtelling voor de werkgever gaat geen geld opleveren want de werkgevers gaan gewoon elektrisch rijden verplichten, voor zover ze dat niet al doen.
Al die andere belastingen zijn er al jaren. Het klinkt als veel maar we hebben negen miljoen auto’s op 18 miljoen mensen, dan kun je gewoon niet beweren dat autorijden te duur is.
Wanneer word er nou eens een Coup gepleegd in dit land?
Coup Banaan?
Coup-Precies-Zoals-Ik-Het-Wil? Met slagroom.
Hopelijk nooit. We zullen samen het beter moeten maken. Met alle 18 miljoen mensen. Kies de juiste partij en steun de democratie.
Dus gewoon een EV leasen en lekker deze belasting ontwijken. Prima deal toch?