• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bereid Chevrolet de Corvette C8 voor op hybride motor?

Auteur: Loek, gepost 1 maart 2020 om 12:05 – 12 Reacties

Chevrolet Corvette Hybride

Zelfs in deze klasse moet je denken aan het milieu: is een hybride Chevrolet Corvette een slecht idee?

Het is tijd: als het aan de regulaties ligt moeten we allemaal over naar (deels) elektrische aandrijflijnen. Dat merk je in veel klassen al. Zo heb je al een breed scala aan hybride hypercars, maar ook volledig elektrische topsporters. Auto’s als de Audi RS6 leven door een mild-hybrid systeem en AMG gaat ook gebruik maken van dikke hybrides. Alles om die 95 gram CO2 te behalen.

General Motors lijkt de storm te omzeilen en kan gewoon nog dikke Corvettes bouwen. De gigantische V8 van de nieuwe Corvette lijkt niet exact de oplossing voor het milieuprobleem. GM moet dus veel Chevrolet Bolts slijten ter compensatie. Of…. een Chevrolet Corvette Hybride?

Dat laatste zou wel eens realiteit kunnen worden. Niet eens door verborgen patenten of diepe informatie, gelekt door insiders. Nee, het staat recht voor de ogen van nieuwe Corvette-eigenaren. Corvette Blogger pakt het instructieboekje voor de nieuwe supercar erbij.

Op pagina 244 staat een overzicht van een aantal zekeringen. Het soort spul wat je normaliter overlaat aan de experts. Een combinatie van twee details geeft een hint. Het gaat om nummer 7 en nummer 12: Power Sounder Module/Pedestrian Friendly Alert Function en Lithium ion battery module. Lithium-ion batterijen spreken voor zich, al worden die voor meer gebruikt dan autobatterijen. De Power Sounder-module is een betere hint.

Dat is namelijk het systeem wat GM ook in de Chevrolet Bolt monteert. Omdat de elektrische motor muisstil is, geeft die een geluidje wanneer de auto rijdt. Zo kunnen voetgangers de auto aan horen komen. Een 6.2 liter V8 genereert genoeg geluid, maar een part-time elektrische motor niet.

Allemaal indirect bewijs, maar een half-elektrische GroenLinks-Corvette naast de dikke blazer met V8: waarom niet?

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Corvette C8
    Corvette C8 nu al een beetje aangepast
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Corvette, Hybride

Vorig bericht: « Gast bouwt Ferrari met wankelmotor, krijgt ‘aandacht’ uit Maranello
Volgend bericht: Pagani bedient de nerds op hun website »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    1 maart 2020 om 12:34

    Als dat hybridesysteem slim wordt ge-engineerd blaast die half-elektrische GroenLinks-Corvette die old-school V8 het snot voor de ogen.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    1 maart 2020 om 12:53

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat GM, in een poging tot kostenbesparingen, heeft gekozen voor één ontwerp voor het zekeringkastje, welke toepasbaar zal zijn voor alle te bouwen platforms en modellen.

    Maar desalniettemin kan een hybride (hulp-)systeem de performance ook nog eens een flinke boost geven. Net wat je wil als je een Corvette koopt.

    Login om te reageren
    • memyselfandi zegt

      2 maart 2020 om 04:27

      @RRRobert: Eens. In mijn auto zit er bij het verbruiksscherm een indicator bij het afremmen die suggereert dat er opgeladen wordt zoals bij een hybride systeem. Alleen is die er niet. Standaard scherm.

      Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    1 maart 2020 om 13:27

    Half-electrisch? Is dit electriciteit maar dan zonder protonen/neutronen/elektronen of 50% van elk element? Electriciteit-light wellicht?

    Ik zou het een aparte keuze vinden van Chevrolet. Om een electrische aandrijving nuttig te maken moeten ze grotere dus zwaardere accu-pakketten toepassen. Meer gewicht is niet wenselijk voor een sportieve Corvette ook al willen ze ‘groen-zijn’ uitstralen. Een hybride aandrijving met zeer kort electrisch bereik is in mijn ogen nutteloos in een Corvette.

    Login om te reageren
  4. bpc zegt

    1 maart 2020 om 13:29

    Ooit zei een ontwerper van een klein Engels automerkje “simplify and then add lichtness”.
    jammer dat de industrie dat pad niet gekozen heeft…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      1 maart 2020 om 14:39

      @bpc: die ontwerper was Lotus’ Colin Chapman. En de correcte uitspraak luidde: “remove the unnecessary and then add lightness”. Waarvan akte.

      Overigens wordt dit al volop toegepast in de auto-industrie. Als je sommige modellen vergelijkt met hun voorgangers van pak-em-beet twee generaties geleden, dan zijn de auto’s weliswaar groter, maar eerder lichter dan zwaarder geworden.

      Login om te reageren
  5. brammetjedeb zegt

    1 maart 2020 om 16:09

    V6 met electromotor, lekker doen. Schijt aan heilige huisjes!

    Login om te reageren
  6. kminne zegt

    1 maart 2020 om 16:37

    Lijkt mij eerder een gevalletje generieke onderdelen en slordige aanpassing van de tekst. In een Audi e-Tron zit ook gewoon een olielampje.

    Login om te reageren
  7. monaco zegt

    1 maart 2020 om 18:54

    Lijkt Ferrari nou op Chevrolet of andersom? Ik dacht echt even een Arie te zien…

    Login om te reageren
  8. tjorque zegt

    1 maart 2020 om 19:46

    Een plug-in hybride versie met een 4.0 V8 (om wat ruimte en gewicht te sparen voor de elektro meuk). Een accu pack voor 15 echte km’s is genoeg dus veel moet dat niet wegen.

    Emissieloos “de stad” in en uit en loeihard knallen op de buitenwegen.
    Ik ben niet tegen!

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    2 maart 2020 om 09:09

    Tja, hybride kan, maar liever een joekel van een supercharger op de V8.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      2 maart 2020 om 20:38

      Waarom kiezen?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North