Irrsinn! Nieuwe Mercedes C63 AMG wordt hybride

Auteur: , 30 Reacties

Zijn de dagen van de laatste ouderwetse mokerhamer in het D-segment geteld?

C63s

Vreugde alom toen Mercedes de huidige generatie van de C63 AMG (rijtest) presenteerde. De inmiddels Mercedes-AMG C63 geheten opperversie van de C-klasse kreeg namelijk ‘gewoon’ weer een V8 onder de kap. Oké, de motor was weliswaar een stuk kleiner dan voorheen en voorzien van stofzuigers. Dit kwam de ouderwetse AMG-donder niet ten goede, maar als autoliefhebbers waren we al lang blij dat het bij deze concessie bleef. Immers hakte de concurrentie, aangevoerd door grote concurrent BMW, links en rechts een paar cilinders van hun toppers af.

Doch het blijkt slechts uitstel van executie te zijn geweest voor de C63. AMG chef Tobias Moers heeft namelijk bevestigd dat het nieuwe model een hybride wordt en dat dit vrijwel zeker ook inhoudt dat er bij de opper-C cilinders gaan verdwijnen onder de motorkap:

I think the formula is perfect for now, but for sure we need to have a close look at viable alternatives, because we have to be creative and I’m chasing performance and that’s not strictly linked to the number of cylinders. If you apply proper intelligent hybridisation or electrification to a car which is capable of having an always-on strategy regarding the battery and the whole system, then it’s amazing what you can get out of them. Which means for sure the next-generation Mercedes-AMG C63 will be a hybrid.

Moers realiseert zich dat het hyride gebeuren in combinatie met een kleinere motor waarschijnlijk zijn gevolgen zal hebben voor het typische AMG-geluid. Hij denkt echter dat hier wel een mouw aan gepast kan worden. Misschien een paar MP3-tjes van de SLS (rijtest) opslaan in het infotainment-systeem en die op de juiste momenten afspelen?

Obviously, if it runs electrical then there’s no AMG thunder. We are facing severe regulations, especially in Europe, but sound is very important for our customers, no doubt about that. However, I’m confident that we will find the right solution for that issue.

Tobias sluit niet uit dat de C63 naast hybride-technolgie ook vierwielaandrijving krijgt. De C63 gaat dus mee in de vaart der volkeren en haalt de nieuwe M3, die vermoedelijk ongeveer dezelfde powertrain als het huidige model krijgt, daarmee in. De rollen zijn hiermee dus min of meer omgedraaid ten opzichte van een generatie geleden. Ironisch genoeg betekent dat wellicht ook dat de ‘ouderwetsere’ nieuwe M3 juist weer extra begeerlijk wordt in vergelijking met de C63. Hoe Moers het gebrek aan een mooie soundtrack namelijk ook denkt op te lossen; wij horen bij het lezen van dit bericht vooral ‘meer gewicht, minder puur, minder cilinders’. Dat zorgt voor een heel andere soundtrack in het hoofd dan AMG-gedonder:

Bump, bump, bump, another one bites the dust…(Via caradvice)



30 reacties

Mercedes-Amg C63
4wielaandrijving betekent ook dat ie vaker met z’n neus in een pinautomaat is te vinden straks
@koekwaus: nee die gebruiken ze dan als vluchtauto.
Gewoon een of meerdere generaties terug shoppen. Bijzonder droefgeestig dat de milieumaffia zo veel in de pap te brokkelen heeft. En intussen wordt Schiphol uitgebreid. :-)
@tge1: is dat zo?
@lekkerlinksrijden: Plannen zat in ieder geval. En er is vast wel iemand die het er doorheen ramt. En wij maar als een stel schoothondjes ons voor milieuvervuilers laten uitmaken…
@tge1: dat zal wel weer gaan gebeuren ja, maar zover is het nog niet. Schiphol zit nu tegen het plafond te kijken met het aantal vliegbewegingen, dus ze zullen wel meer gaan krijgen uiteindelijk. Lelystad is ook voorlopig nog niet klaar
@tge1: werd schiphol maar uitgebreid. Nu wordt gekozen voor een bij voorbaad al mislukt alternatief in de polder waar geen maatschappij op wilt vliegen en moeten we over 10 jaar concluderen dat lelystad airport ons miljarden heeft gekost en niks heeft opgeleverd.
@cloverleaf: of al het vrachtverkeer op Lelystad laten landen. Scheelt weer vliegbewegingen voor Shithole
@crosscabouter:ja, ja. En dan die vracht per dieseltruck naar z’n plaats van bestemming laten brengen (of ervandaan laten ophalen) ergens in de randstad. Dat vrachtvliegtuig gebruikt geen druppel extra kerosine, stoot geen gram extra CO2 uit al hij op Schiphol ipv Lelystad landt of opstijgt, die honderden/duizenden vrachtauto’s, die vv 200 km extra moeten rijden (ik ga er van uit dat die vliegtuigen niet allemaal vracht voor Assen of Emmen vervoeren), zeer zeker wel.
@crosscabouter: Daar is de baan te kort voor op Lelystad. Een vrachtvliegtuig is over het algemeen veel zwaarder dan een passagiersvliegtuig. Een 747F kan max 445 ton wegen. Heel veel vracht komt aan met een vrachtvliegtuig en gaat daarna verder met passagiersvliegtuigen dus is voor vracht een hub als schiphol belangrijk. Lelystad is enkel te doen voor de vakantievliegers als tui en de lowcosts als ryanair. Maar die willen er allemaal niet maar toe. Lelystad is gedoemd te mislukken en daarnaast onnodig.
@cloverleaf: die willen er in principe wel naartoe, maar er worden weer veel teveel extra eisen gesteld. Zo mogen er maar heel weinig vluchten gedaan worden en vooral op, voor de luchtvaartmaatschapijen, zeer onaantrekkelijke tijdstippen. Bovendien is vliegen veel milieu vriendelijker dan veel mensen denken. Met een (vol ) vliegtuig naar Spanje op vakantie is minder belastend dan wanneer die passagiers in groepjes van 3 a 4 personen per auto naar dezelfde bestemming gaan. Wat echt heel erg vervuild is de scheepvaart, en daar hoor je weer niemand over.
@tge1: vooral groenlinks blijven stemmen!
@raoufff: Ik niet. In vredesnaam niet.
De laatste der Mokerihamers.
Wordt het een hybride oplossing zoals Toyota of treurig met een kabeltje klooien?
@marklevinson: je bedoeld een beetje de ouderwetse dikke dynamo oplossing als de Prius heeft of een electrische auto met een brandstofmotor als ondersteuning?
@marklevinson: als het ongeveer een aandrijflijn wordt zoals in de Lexus LC500h….dan heb je niks te klagen
Kom op Mercedes, je zou beter moeten weten. Als je een hyrbide wil koop je een Prius, een AMG hoort een v8 te hebben. Een AMG koop je tenslotte niet omdat hij zou zuinig is of van die fijne elektrische toei onder de kap heeft…
@basr32: Je beschrijft hier precies het probleem. Als AMG een keuze had zou je elke auto nog steeds met een 7 liter V8 in het vooronder kunnen krijgen. AMG wordt bijna onderdrukt om zich ook te houden aan de geldende normen.
Mij zit het sowieso niet dwars. Kijk wat Alfa met een V6 kan. Het is dan niet de real deal, maar de Giulia Q is een heerlijke power sedan. Met een elektromotor is er wat extra pk uit te peuteren en je hebt zo een C63 met 550 pk die ook nog eens een groen randje heeft. Puristisch lever je iets in om op alle fronten er op vooruit te gaan.
Alle automerken in europa zouden op moeten staan tegen die onzinnige normen, zodat automakers gewoon weer de vrijheid krijgen om lekker creatief te zijn en niet overal verplicht een scooterblokje in moeten leggen.
@basr32: dat is onze mening, de mening van “autoliefhebbers”. Feit blijft dat 95% van de autokopers (ja, ook die van amg), zich geen zorgen maakt om puristisch verlies. Zij willen gewoon een “dikke mercedes amg” met veel power, that’s it.

Helaas, maar we zullen er met zijn allen aan moeten wennen…
Droevig nieuws. Gecondoleerd aan de mensen die deze gaan aanschaffen. Doe mij maar de eerste generatie 6.2 V8
Tja, flink sparen en weer een oude 6.2 kopen nu het nog kan!
Zal met die electro moter het bpm stukken naar beneden tikken lijkt mij. Alleen maar positief voor de Nederlandse AMG koper.
Als het à la P1/918/LaFerrari wordt toegepast, dan hoeft het helemaal niks slechts te betekenen.
Het zat er aan te komen, de grootste concurrent is immers ook al jaren hybride, alleen wordt de accu daar exclusief ingezet voor het geluid.
De zes in lijn met elektromotor heet 53. Gaan ze een sterkere variant daarvan 63 noemen? Zou verwarrend zijn. Lijkt me eerder dat de 63 verdwijnt, net als bij de CLS.
Auto’s worden minder en minder leuk, zonde want technologie gaat wel vooruit en zonder de milieuhysterie hadden we zulke leuke auto’s tegemoet kunnen zien nog. Nu is die toekomst dood.
Ze zullen wel moeten, want de concurrentie doet met hybride steeds betere acceleratie tijden. Wel graag met behoud van deze 4.0 motor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).