Drie keer raden wie er met de titel best verkochte bedrijfswagen wereldwijd 2020 vandoor gaat.
Het is misschien wel de meest lucratieve markt in de Automotive Business. We hebben het dan natuurlijk over pick-ups. In Nederland spelen de enorme bedrijfswagens een bescheiden rol van betekenis. Ze worden niet officieel geimporteerd, maar er zijn voldoende grijze importeurs die er goed van kunnen boeren.
Best verkochte bedrijfswagen wereldwijd 2020
Het is met name in de VS waar deze auto’s zo populair zijn. Sterker nog, het is bijna bizar. Ondanks alle coronaperikelen en de komst van een vloot aan elektrische pick-ups, bleef men daar dus dikke pick-ups kopen. En de winnaar? Simpel. De Best verkochte bedrijfswagen wereldwijd in 2020 is weer een Ford. Zoals altijd.
Spannend
Het enige dat niet bekend is, is het exacte aantal. De F-150 is ongetwijfeld de best verkochte bedrijfswagen wereldwijd in 2020. Alleen de voorsprong is onduidelijk. Ze zijn bij Ford nog even alles aan het natellen. In de eerste 9 maanden van 2020 werden er bijna 600.000 F-150’s verkocht.
Nee, veel spannender is de strijd daarachter. De eeuwige nummer 2 was altijd de Chevrolet Silverado. Af en toe kon RAM een speldenprikje uitdelen, mede doordat ze het oude model 1500 (‘Classic‘) blijven leveren naast de nieuwe.
Welnu, Silverado heeft de tweede plaats weer weten te bemachtigen. In 2020 werden er 594.094 van verkocht. RAM bleef iets achter met 562.676 exemplaren. U ziet, Ford wist deze cijfers al na negen maanden te behalen. Nummer vier is GMC, dat 253.016 Sierras wist te verkopen. Stiekem zijn dat gewoon luxere Silverado’s met een grotere motor.
Sowieso zullen zij bij GM erg blij zijn, want de Silverado en Sierra verkochten allebei beter dan in 2019. De Japanners doen het aanzienlijk minder goed. Van de Toyota Tundra werden er 109,203 aan de man gebracht en de Nissan Titan (ja, die is er ook nog) was met 26.439 exemplaren vrij impopulair.
r525 zegt
De Tundra en de Titan zijn dan ook wel echt heul erg verouderd.
Moderne pickups zijn (voor in de US) gewoon een erg fijn vervoersmiddel. En op mijn laatste vakantie redde ik er gemiddeld ook nog eens 1 op 10,2 mee!
kennone zegt
@r525: haha dat doet mijn BMW 130i en vond dat al een prestatie.
clubvan180 zegt
@r525: 1 liter of 1 gallon?
r525 zegt
Gewoon netjes 1 liter, hij gaf 24.6 Miles per Gallon aan.
Als ik me niet vergis heeft de RAM V8 ook gewoon cilinderuitschakeling.
Kvgorp zegt
Heel eerlijk ik zou er best wel een willen zo’n pick-up. Het zijn best complete pakketten tegenwoordig en je kunt er ook fatsoenlijk mee op vakantie. Jammer dat het niet particulier niet te betalen is. En ze zijn wel erg lomp voor Nederland.
okdoei zegt
@kvgorp: @kvgorp: een keer voor de grap een proefrit gemaakt in de VS met een nieuwe full loaded F150 met dubbele cabine. Rijdt heel soepel en comfortabel met lekker veel overzicht. Achterin kon je gewoon liggen, mega veel beenruimte.
Stiekem wil ik er ook wel 1. Maar ik deel je mening qua lompheid; moet er niet aan denken om zo’n bakbeest te moeten manoeuvreren in Nederland.
Kvgorp zegt
@okdoei: in Nederland kijk iedereen je aan of je een of andere aso bent. Of een zzp’er die onmogelijk onder een baas kan werken. Ook een dingetje.
toniominestrone zegt
@kvgorp: Nederlanders, volk van vooroordelen.
gregorius zegt
Als Ford na 9 maanden 600k auto’s doet en de verkopen zijn stabiel per maand; dan zouden ze na 12 maanden op 800k zitten.
Als de Silverado en de Sierra eigenlijk dezelfde zijn (maar andere uitvoering), dan komen die op 847k. In dat geval is het dus een nek-aan-nek-race. Maar goed.
We weten ook allemaal dat een zeer groot gedeelte van deze >2.2 mio pick ups niet ingezet zullen worden als bedrijfswagen; die dingen worden privé gereden omdat er minder belasting op zit. Krom land daaro. Gelukkig lijkt het erop dat die Neo-Nazi vrouw in Georgia verslagen is en een beetje mazzel die pillen-zwendelaar ook.
appeltaartislekker zegt
De laatste jaren zie ik mij buurt steeds vaker een pick up truck rijden. Sterker nog bijna dagelijks. Laatst stond in mijn woonwijk een heuse Dodge Ram onder de carport van een twee onder één kap woning. Ik werd er blij van. Wat een genot om dat te zien, in plaats van al die kleine koekblikken die in elk straat staan.
madmarky zegt
En altijd met grijs kenteken en een LPG tank, anders zijn ze hier onbetaalbaar.
markoh zegt
Ik begrijp het argument van te groot of te lomp niet.
Er zit een stuur op en zo klein is Nederland echt niet.
Ik heb zelf een tijdje in een Chevrolet blazer 79 gereden nooit problemen gehad met de grootte.
je kan prima bij de supermarkt parkeren en je hoeft echt iet elke bocht te steken.
Pickup’s zijn zakelijk (zzp’er) gezien gewoon een hele goede keuze.
Geen bpm geen btw waardoor je voor circa 40k een hele dikke en luxe uitgevoede auto kan rijden.
Veel ruimte, veel overzicht
Kosten
wegen belasting € 163 euro per kwartaal ( inplaats van 200 per maand = 437 euro voordeel)
gratis rijden:
437/ 1,6 benzine = 273 liter = 2180km 1:8
437/ 0. 84 gas/lpg = 546 liter = 3275 km 1:6
437/1.36 diesel = 321 Liter = 3531 km 1:11
verbruik lpg-benzine 1:6 / 1:8
diesel 1/11
onderhoud ex btw kosten net als voor een personen auto (vaak zijn onderdelen goedkoper)
dus een erg goede keuze zakelijk gezien.
Prive = onbetaalbaar.
robert110 zegt
@markoh: Het past allemaal net wel of net niet. Het is allemaal wel te doen, maar met een Hilux oid is het allemaal net even wat makkelijker in Nederland.
pindakoning zegt
@markoh: toch ook wel afhankelijk waar je woont. Ik kan bij mijn super niet terecht met zo’n bak. Zou best graag een willen hebben btw
madmarky zegt
Waarom hebben jullie het over bedrijfswagens terwijl die dingen in de VS massaal door particulieren gekocht worden?
The Stig NL zegt
@madmarky: Technisch gezien is het een ‘kleine vrachtwagen’ dacht ik.
willeme zegt
@madmarky: officieel zijn het geen personenauto’s.
In de Vs helemaal lekker, deze wagens hoeven niet te voldoen aan de strenge eisen qua veiligheid en uitstoot die voor personenauto’s wél geldt.
robert110 zegt
Begin vorig jaar een baan geaccepteerd in Canada, dus heb ik ook maar zo’n wagen aangeschaft. Een Dodge Ram in mijn geval, top wagen. En in mijn geval ook zeker niet overbodig (ik woon en werk in de middle of nowhere). Hier past zo’n wagen dan ook prima, en met minder dan €0,64 per liter is de benzine ook prima te betalen, verzekering is goedkoop en wegenbelasting is er niet. Kijken naar een kleiner alternatief is dan ook eigenlijk niet aan de orde, met een Frontier, Ranger of Tacoma win je een beetje op de brandstof, maar verder is de aanschafprijs op de tweedehandsmarkt en de verzekering ongeveer het zelfde en onderhoud is vaak ietsje duurder. In Nederland zou ik nooit zelf een 1/2 ton aanschaffen, maar hier in Canada is het best een logische keuze.
pindakoning zegt
@robert110: heerlijk zeg!
Ik voel wel iets voor Amerikaanse auto’s over het algemeen, maar niet voor in NL of Europa. Hier vind ik Duitse auto voor mij persoonlijk beter passen. Als ik aan de overkant van de zee zou wonen had ik daarentegen gelijk een verzameling USA cars aangelegd en de Duitse auto’s laten staan
mashell zegt
@pindakoning: ik denk eigenlijk dat je verzameling USA cars in Engeland nog onhandiger is😁
shellplc zegt
Als je echt lef hebt ga je in een Ram 2500 rijden toch wel een heel stuk zeldzamer dan die 1500 en een dikke diesel in het voorronder, wat ook een leuk detail is zijn die oranje lampjes op het dak die verplicht zijn vanwege de breedte.
O plaat zegt
Een 2500 weegt zo veel dat je er hier geen aanhangwagen meer aan mag hangen. Tenzij je hem inschrijft als vrachtwagen maar dan zit je met die bijkomende regels (max 90) en rijbewijs. Zo iets is enkel interessant bij zeer specifieke beroepen. Een kennis die feestmateriaal en tenten verhuurt heeft een 3500 en de persoon die op de wijkkermis de botsauto’s runt heeft een F350 die hij gebruikt om zijn tailers te trekken. Maar ik kan mij weinig beroepen voorstellen waar zo iets praktischer is dan een echte vrachtwagen.
shellplc zegt
Nou snap ik waarom je ze bijna nooit ziet, weet zo ook niet precies wat zo’n apparaat weegt.
Wat mag het totaal gewicht zijn van auto plus aanhanger om nog geen vrachtwagenrijbewijs te hoeven hebben?
markoh zegt
Heeft u rijbewijs BE?
Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg.
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.