Om je vingers bij af te likken.
Het kan lastig genoeg zijn om één perfecte klassieker op te speuren. Zeker nu we ons bevinden in de buurt van het hoogtepunt van de klassiekerbubbel zul je een klein (of groot) vermogen uit moeten geven om de auto van je dromen om de kop te tikken. Gelukkig komt er af en toe een volledige, volmaakte collectie voorbij waardoor het zoeken niet meer van toepassing blijkt te zijn.
Dit is precies het geval bij de zogenaamde ‘Collection of BMW Legends‘, bij de in de Verenigde Staten gevestigde Enthusiast Auto Group. Zoals de naam van het bedrijf doet vermoeden zijn de auto’s die worden aangeboden stuk voor stuk voor bedoeld voor de (toegegeven: welvarende) liefhebber. De verzameling in kwestie, bestaande uit dertien haarfijne bolides van de Beierse autofabrikant, zal de harten van BMW-fanaten wereldwijd zonder meer sneller laten kloppen.
De collectie wordt opgemaakt door allerlei parels uit de geschiedenis van BMW. Van het begin van de jaren ’80 tot en met de aanvang van het huidige decennium: voor ieder zit er wel iets wils tussen. Hieronder bekijk je de auto’s in een duidelijk overzicht.
1981 BMW M1
1988 BMW E28 M5
1988 BMW E24 M6
1990 BMW E30 M3 Sport Evolution
1991 BMW Z1
1995 BMW E36 M3 Lightweight
2001 BMW Z3 M-Coupe
2002 BMW E39 M5
2003 BMW Z8 Roadster
2005 BMW E46 M3 Competition Package
2007 BMW Z4 M-Coupe
2011 BMW 1M Coupe
2013 BMW E92 M3 Lime Rock Park Edition
We kunnen ons goed voorstellen dat je slechts een van deze auto’s wilt aanschaffen, maar dit is volgens de verkoper niet mogelijk. De verzameling kan enkel als een geheel worden opgekocht, voor de bepaald niet milde prijs van 2,3 miljoen dollar. Omgerekend naar de huidige waarde van de euro is dit 2,03 miljoen. De dealer belooft gelukkig wel dat elke bolide is gerestaureerd en zich nagenoeg in nieuwstaat bevindt. Daarover hoef je je dus geen zorgen meer te maken.
72 reacties
Dat kan alleen maar goed gaan ..
Misschien iconische maar niet zeldzaam. Veel te veel geld word er voor gevraagd. Kan je beter op zoek gaan naar de auto’s apart.
En deze volledig laten restaureren. Ik gok dat je dan nog goedkoper uit.
Ja over 10 jaar zou dat wel eens kunnen zijn. Op het moment van schrijven ben ik van mening dat deze auto’s bij elkaar geen 2 miljoen waard zijn.
Misschien als ze allemaal nieuw zijn. Dus niet gerestaureerd maar origineel. Dus na aankoop de garage in en nu pas er weer uithalen.
Uit de tekst kan ik dit niet herleiden dus ga ik er van uit dat de auto’s gebruikt zijn en daarna weer mooi gemaakt. En dus geen 2 miljoen waard.
Maar ik ben ook een enorme BMW fanboy, en kan me voorstellen dat er mensen zijn die het anders zien.
De e36 LTW, De M-Coupe, e28 M5.. of toch de e39 M5. het zou voor mij lastig kiezen worden elke ochtend.
Fraai kleurtje, mooie wielen, lekker basic interieur en de juiste hoeveelheid vermogen. Die deuren zijn natuurlijk nergens voor nodig, maar maakt het dan wel weer apart / obscuur. Gaaf ding!
De M1 is dan ook wel weer bijzonder. De enige échte poging van BMW om met Ferrari te concurreren?
Dat is dus gemiddeld dik 175k per auto…
Lijkt me nogal veel
Ik heb de waarde van de M1 nog eens nagezocht, had niet verwacht dat die zo duur zou zijn. 600-700k?
Maar dan nog zie ik er meerdere tussen staan die niet bijzonder prijzig zijn.
Bedrag lijkt me hoog.
En ja ik ben uitgegaan van de verkoop prijs van een Lightweight E36. Ik heb ook gezocht naar de verkoopprijs van een Lime Rock Park Edition, dat viel mij nog behoorlijk mee moet ik zeggen. En voor de Z8 ben ik opzoek gegaan naar een prijs voor een Originele Z8 i.p.v. een Alpina Z8 of Hamann Z8.
Auto Prijs
1981 BMW M1 € 520.000,00
1988 BMW E28 M5 € 67.500,00
1988 BMW E24 M6 € 45.000,00
1990 BMW E30 M3 Sport Evolution € 129.500,00
1991 BMW Z1 € 55.000,00
1995 BMW E36 M3 Lightweight € 85.000,00
2001 BMW Z3 M-Coupe € 90.000,00
2002 BMW E39 M5 € 30.000,00
2003 BMW Z8 Roadster € 270.000,00
2005 BMW E46 M3 Competition Package € 45.000,00
2007 BMW Z4 M-Coupe € 57.000,00
2011 BMW 1M Coupe € 70.000,00
2013 BMW E92 M3 Lime Rock Park Edition € 50.000,00
Total € 1.514.000,00
Dat is een NL-er woonachtig in Miami met een paar heel bijzondere BMW’s. Wat te denken van een Alpina Z8 Roadster, BMW 3.0 CSL, BMW 2002ti, BMW 2000 Touring en als pronkstukken de BMW M1, BMW 328 en BMW 507 :O