Om je vingers bij af te likken.
Het kan lastig genoeg zijn om één perfecte klassieker op te speuren. Zeker nu we ons bevinden in de buurt van het hoogtepunt van de klassiekerbubbel zul je een klein (of groot) vermogen uit moeten geven om de auto van je dromen om de kop te tikken. Gelukkig komt er af en toe een volledige, volmaakte collectie voorbij waardoor het zoeken niet meer van toepassing blijkt te zijn.
Dit is precies het geval bij de zogenaamde ‘Collection of BMW Legends‘, bij de in de Verenigde Staten gevestigde Enthusiast Auto Group. Zoals de naam van het bedrijf doet vermoeden zijn de auto’s die worden aangeboden stuk voor stuk voor bedoeld voor de (toegegeven: welvarende) liefhebber. De verzameling in kwestie, bestaande uit dertien haarfijne bolides van de Beierse autofabrikant, zal de harten van BMW-fanaten wereldwijd zonder meer sneller laten kloppen.
De collectie wordt opgemaakt door allerlei parels uit de geschiedenis van BMW. Van het begin van de jaren ’80 tot en met de aanvang van het huidige decennium: voor ieder zit er wel iets wils tussen. Hieronder bekijk je de auto’s in een duidelijk overzicht.
1981 BMW M1
1988 BMW E28 M5
1988 BMW E24 M6
1990 BMW E30 M3 Sport Evolution
1991 BMW Z1
1995 BMW E36 M3 Lightweight
2001 BMW Z3 M-Coupe
2002 BMW E39 M5
2003 BMW Z8 Roadster
2005 BMW E46 M3 Competition Package
2007 BMW Z4 M-Coupe
2011 BMW 1M Coupe
2013 BMW E92 M3 Lime Rock Park Edition
We kunnen ons goed voorstellen dat je slechts een van deze auto’s wilt aanschaffen, maar dit is volgens de verkoper niet mogelijk. De verzameling kan enkel als een geheel worden opgekocht, voor de bepaald niet milde prijs van 2,3 miljoen dollar. Omgerekend naar de huidige waarde van de euro is dit 2,03 miljoen. De dealer belooft gelukkig wel dat elke bolide is gerestaureerd en zich nagenoeg in nieuwstaat bevindt. Daarover hoef je je dus geen zorgen meer te maken.
2 miljoen euro en dan nog de kosten koper zullen we maar zeggen. Beetje te veel van het goede voor deze collectie, maar zitten een paar leuke tussen
@lekkerlinksrijden: Klopt, maar voor bv een M1 betaal je gewoon een premium.
@lekkerlinksrijden: inderdaad en daarnaast lijk het me juist de lol om zo’n collectie door de jaren op te bouwen inplaats van in een keer de hele zwik te kopen…
Prachtige collectie!! Ik mis er 2 die ik dan nog wel zou moeten hebben. De E34 M5 Touring en de E61 M5 Touring. Dat had het voor mij echt af gemaakt. Verder echt een wannahave collectie voor mij.
@E34M5Touring: verrassende keuze ?
@dsdh: Nee joh, hoezo? :-) Maar eigenlijk hoort de E34 er wel bij in zo’n collectie. Laatste handgebouwde M. Een van de laatste zonder begrenzer. 891 totaal gemaakt. Eerste officiële M5 Touring. Etc etc. Is veel specialer dan de meesten denken. Zit echt veel hele modelspecifieke technieken in. Zoals de achterwielophanging. Dubbele electronisch gestuurde schokdempers om de boel vlak en level te houden in de bochten. Echt cool spul.
@e34m5touring: uiteraard geheel mee eens ? , en als het even kan dan natuurlijk een van de allerlaatste 209 m5 tourings met 6 bak en M parallel velgen :)
@e34m5touring: en de 2002 turbo
@bimmerfan: de M1 niet vergeten
@isobmw: die krijg je er al bij
@bimmerfan: dat is een 1M geen M1
@isobmw: beide zitten erbij
@E34M5Touring: Je vergeet de 850Csi nog :-)
@venividivici: Inderdaad, de mooiste BMW van de afgelopen jaren.
@venividivici: dus de Amerikanen kregen de mooie spiegels en de Europeanen kregen de lelijke m-spiegels?
Youngtimer hype hipsters icm charlatans icm oppurtunisten ..
Dat kan alleen maar goed gaan ..
@lincoln: nooit
@lincoln: nee joh, hipsters rijden op een fiets of in een Prius! Wellicht yipsters!?
Over smaak valt niet te twisten daarom zijn wij het er maar volledig mee eens – wat een top “Freude am Fahren” collectie
Welke ik echt mis is de 850csi
@juniorclk: Is leuk idd maar een 650CSI is toch net wat iconischer.
@evdw: ook een gemis inderdaad
ben je gek
M3 CSL (E46) met SMG 2 bak. Mijn absolute favoriete BMW straatlegale schuurijzer.
Kijk, dit zijn nou BMW’s. Dit vind ik allemaal bijzonder fraai. Dit zijn allemaal BMW’s die ik wel eens zou willen hebben en dan met name de oudere meuk. Prachtig vind ik ze. En klopt, dat kan ik van de huidige BMW’s niet zeggen.
Stuk voor stuk de lekkerste snoepjes ??
De e46 M3 CS ?
Eens even kijken wat je voor 2 miljoen aan Ferrari’s kan krijgen. Een 328ts, een 355 spider, een 360cs, een 330, een 458, een Testarossa, en f12 en misschien nog een f550 ofzo. Nee sorry BMW’s, ik zal mijn spaarcentjes niet in jullie investeren.
@maferick74: nou oke doe de Z8 er maar bij.
Ik kan mij niet voorstellen dat enigszins ik de buurt van de verwachte prijs komt. Is allemaal niet erg bijzonder op die lelijke z8 na.
@hplh: je hebt geen idee wat voor iconische auto’s dit zijn
@bmwe46m3balling:
Misschien iconische maar niet zeldzaam. Veel te veel geld word er voor gevraagd. Kan je beter op zoek gaan naar de auto’s apart.
En deze volledig laten restaureren. Ik gok dat je dan nog goedkoper uit.
@generaalalfa: denk dat je jezelf over 10 jaar achter de oren krabt en schrikt dat het wel meer waard is geworden dan de 2 miljoen die hij nu vraagt. Mits ze allemaal laag in kilometerstand zijn.
@bmwe46m3balling:
Ja over 10 jaar zou dat wel eens kunnen zijn. Op het moment van schrijven ben ik van mening dat deze auto’s bij elkaar geen 2 miljoen waard zijn.
Misschien als ze allemaal nieuw zijn. Dus niet gerestaureerd maar origineel. Dus na aankoop de garage in en nu pas er weer uithalen.
Uit de tekst kan ik dit niet herleiden dus ga ik er van uit dat de auto’s gebruikt zijn en daarna weer mooi gemaakt. En dus geen 2 miljoen waard.
@generaalalfa: Voor mij zouden ze meer waard zijn als er elk jaar toch wat stukjes mee gereden zou zijn. Een auto 30/40 jaar wegzetten zonder er naar om te kijken en te rijden is niet bevorderlijk voor de staat van de auto.
@hplh: geen idee of opgeteld dit de beste prijs is, maar een rijkerd die per se die z8 wil hebben, is mogelijk bereid de rest te overwegen. Denk dat 2 miljoen wel gaat lukken
@bluster: dan kocht ie wel gewoon een z8, de z8 is nou niet echt de meest zeldzame auto van deze verzameling…
Z1 en Z3 coupe graag.
@tenaci: doe mij de m1, m6 en de z3m coupé
@acizane80: ik ken geen Z3 M coupé
@e38ossie: bestaat gewoon hoor..
@boomhauwer: helaas niet. Écht niet.
@boomhauwer: Het beest heet al sinds zijn ontstaan BMW M Coupé. Nooit anders geweest. Zelfde geld voor de open versie: BMW M Roadster.
@boomhauwer: ik erger me er trouwens elke keer weer aan dat het zelfs in de artikelen van Autoblog verkeerd staat.
Die E36… Is toch zeldzamer dan een E30 M3 Motorsport 2.4
@bassx: de M3 was toch 2.3 groot en de sport Evo 2.5 als ik me niet vergis.
@f31bmw320d: Je hebt helemaal gelijk, mijn excuus. Ik bedoelde inderdaad de Sport Evo 2.5.
De E36 LW! wat een ontzettend gave auto.. droomauto!
Leuke collectie, toch wel veel BMW-hoogtepuntjes. De Z8, Z1 en E92 zou ik zelf verkopen en er een mooie 850 CSI, 2002 turbo en 3.0 CSL voor terugkopen =))
Als de loterij valt ….., dan is zoiets toch wel aanlokkelijk.
@f31bmw320d: maar dan is er ook heel veel moois te koop voor 2 mln ipv deze bmws…
@p993: Is vast allemaal te koop, maar ik kan zo snel niks bedenken wat ik liever heb dan deze groep auto’s.
Maar ik ben ook een enorme BMW fanboy, en kan me voorstellen dat er mensen zijn die het anders zien.
De e36 LTW, De M-Coupe, e28 M5.. of toch de e39 M5. het zou voor mij lastig kiezen worden elke ochtend.
Ziet er uit als een deel van mijn verzameling in Forza motorsport.
Heb niks met oudere bmw’s. Maar toen ik die E24 M6 opzocht werd ik wel hebberig!
De Z1 is denk ik mijn favoriet in deze collectie.
Fraai kleurtje, mooie wielen, lekker basic interieur en de juiste hoeveelheid vermogen. Die deuren zijn natuurlijk nergens voor nodig, maar maakt het dan wel weer apart / obscuur. Gaaf ding!
De M1 is dan ook wel weer bijzonder. De enige échte poging van BMW om met Ferrari te concurreren?
Heerlijk (kijkt op spaarrekening)
Wel graag met Europese bumpers ajb.
Prachtcollectie, kan niet anders zeggen.
Ik mis de witte AC Schnitzer S3 Sport CSL uit Autovisie 25/1993.
13 BMW’s voor 2,3 miljoen?
Dat is dus gemiddeld dik 175k per auto…
Lijkt me nogal veel
@hehe: Beetje gek berekend op die manier…wanneer ik een Veyron en een Opel Kadett koop voor 2 miljoen is de Kadett toch ook niet ineens 1 miljoen waard (gemiddeld)?
@skinnybmw: in verhouding wel want je koopt er 2 voor 2 miljoen, en aangezien een veyron rond het miljoen zit.
@bmwfreak038: Chiron dan, whatever. You get my point.
@skinnybmw: je hebt wel een bestje gelijk.
Ik heb de waarde van de M1 nog eens nagezocht, had niet verwacht dat die zo duur zou zijn. 600-700k?
Maar dan nog zie ik er meerdere tussen staan die niet bijzonder prijzig zijn.
Bedrag lijkt me hoog.
@hehe: Je hebt gelijk, het is ook te duur. Ik heb het eens voor de grap in een Excel bestand gezet. Ben uitgegaan van de op papier goede auto’s of in sommige gevallen de duurste die er te koop staat (Zoals bij de E39 M5) en je kunt alles kopen in uitmuntende staat met max 50K op de teller voor 1.514.000,00 euro.
En ja ik ben uitgegaan van de verkoop prijs van een Lightweight E36. Ik heb ook gezocht naar de verkoopprijs van een Lime Rock Park Edition, dat viel mij nog behoorlijk mee moet ik zeggen. En voor de Z8 ben ik opzoek gegaan naar een prijs voor een Originele Z8 i.p.v. een Alpina Z8 of Hamann Z8.
@kilum: Hieronder mij tabel en de prijzen er achter.
Auto Prijs
1981 BMW M1 € 520.000,00
1988 BMW E28 M5 € 67.500,00
1988 BMW E24 M6 € 45.000,00
1990 BMW E30 M3 Sport Evolution € 129.500,00
1991 BMW Z1 € 55.000,00
1995 BMW E36 M3 Lightweight € 85.000,00
2001 BMW Z3 M-Coupe € 90.000,00
2002 BMW E39 M5 € 30.000,00
2003 BMW Z8 Roadster € 270.000,00
2005 BMW E46 M3 Competition Package € 45.000,00
2007 BMW Z4 M-Coupe € 57.000,00
2011 BMW 1M Coupe € 70.000,00
2013 BMW E92 M3 Lime Rock Park Edition € 50.000,00
Total € 1.514.000,00
Deze collectie heb ik persoonlijk dus liever voor 2 miljoen dan één LaFerrari of P1 o.i.d.
Voor mij graag de 635, E36 en de E92!
Voor de Beemer-fans op social media, volg eens Dirk’s garage.
Dat is een NL-er woonachtig in Miami met een paar heel bijzondere BMW’s. Wat te denken van een Alpina Z8 Roadster, BMW 3.0 CSL, BMW 2002ti, BMW 2000 Touring en als pronkstukken de BMW M1, BMW 328 en BMW 507 :O
@roberto: bimmer*
Die DLC’s van racespellen worden wel steeds prijziger zeg!
Is die E24 niet een M635i?