• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de BMW Z4M een toekomstige klassieker?

Auteur: willeme, gepost 17 februari 2018 om 16:57 – 46 Reacties

BMW Z4 M Roadster (E85)


Deze mag zo op de inrit.

Nog niet zo heel lang geleden was ondergetekende bezig met een artikel over de goedkoopste Jaguar F-Type van Nederland. Natuurlijk, het was een beetje een saaie uitvoering, maar voor 55 mille heb je wel één van de fraaiste en moderne sportwagens. Toch is de auto eigenlijk net even te lief. Een V8 waar ze een V6 van hebben gemaakt (dus geen groot gewichstvoordeel, wel het vermogensnadeel) en een schattige automaat. Echt een sportwagen is dat dus niet.

En een Porsche Boxster dan? Ja, waarschijnlijk wel. Met name de Spyder-uitvoeringen zijn geweldig, maar ook erg duur. En een Porsche is soms een beetje te voorspelbaar, dus wat te doen? Al mijmerend op de redactie wordt Autotrack.nl maar weer eens aangeslingerd. Wat willen we nu eigenlijk van een sportieve roadster? Eens even zien. Uiteraard achterwielaandrijving. Een roadster moet achterwielaandrijving hebben, een tante met een plassertje heet immers ook een oom. Verder nog wensen? Een potente motor, uiteraard het liefst een atmosferische zes-in-lijn. Er zijn veel zes-in-lijn sportwagens met achterwielaandrijving, in dit lijstje staan de mooiste exemplaren. Maar die zijn allemaal ook wat aan de oude kant, terwijl de laatste Z4 net even te zwaar en comfortabel is.

Dus eigenlijk is het antwoord heel erg simpel: zoek de dikste Z4 van de voorlaatste generatie, E85 voor intimi. Deze BMW kwam in 2003 op de markt als de opvolger van de zeer populaire Z3. De Z4 was een stuk mannelijker en sportiever, maar ook duurder. Mede daardoor was de auto niet zo’n groot succes als zijn voorganger. Na de facelift (LCI in BMW termen) kwam er ook een Z4 op de markt van BMW Motorsport. Het leuke is dat ze zeer ingetogen te werk zijn gegaan. Zeker bij dit exemplaar uit 2006 valt de ‘M’-behandeling niet zo op. Zwart op zwart is niet zo heel erg bijzonder.

Maar hey, dit is het Viva-forum niet om ons te bekommeren over kleurtjes. Want in technisch opzicht is deze BMW een snoepje. De 3.2 liter grote S54-motor (uit de E46 M3) levert maar liefst 343 pk’s, zonder blaasinstrumenten als een turbo of supercharger. Daardoor valt het koppel ook iets tegen: 365 Nm. Met deze auto moet je ouderwets toeren maken, gelukkig. Uiteraard heeft deze Z4 M (rijtest) een handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving, zoals het hoort. Helaas heeft dit alles wel zijn prijs, want de verkoper wil er volgens deze advertentie € 40.000 voor hebben.

Ook interessant!

  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • Dit is de goedkoopste BMW Z4 van Marktplaats
  • BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift
    BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift

Nieuwste artikelen

  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
  • Video: Gefeliciteerd met je nieuwe auto
FacebookTweetPinLinkedIn

autotrack, BMW, Cabrio, e85, occasion, roadster, z4, z4m

Vorig bericht: « De 8 goedkoopste nieuwe cabrio’s op een rij
Volgend bericht: Special: Saab 9-5 (YS3E) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Loek zegt

    17 februari 2018 om 17:08

    Wat mij betreft alleen al ja vanwege het design. Voelt echt niet aan als meer dan 15 jaar oud. En inderdaad, sportwagen, perfecte motor, perfecte aandrijflijn. Eigenlijk een perfecte auto. Maar op een manier hoef ik hem niet te hebben. Ik weet eigenlijk niet waarom.

    Login om te reageren
    • shogun zegt

      17 februari 2018 om 18:14

      @720s: ik gok omdat er ook een 2.0 4-cilinder variant van bestaat. een Z4 (of Z3) heeft toch het kappersauto imago.

      ik wil dit voorbeeld overigens prima op de oprit hebben. maar veel liever de Coupe.
      Nog liever heb ik een Z3M coupe, maar dat is al een klassieker.

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        17 februari 2018 om 20:43

        @shogun: doe mij maar een alpina z8 als we toch aan het kiezen zijn bij bmw:D

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          18 februari 2018 om 11:04

          @unknown32: dan sluit ik me graag hier bij aan!

          Login om te reageren
        • Gulli zegt

          18 februari 2018 om 12:18

          @unknown32: waarom neem je dan een Alpina? ?

          Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    17 februari 2018 om 17:13

    Wat mij betreft wel, maar nog liever als coupe. Een van de coolste auto’s die BMW ooit heeft gemaakt. Misschien wel een van de coolste auto’s sowieso ooit gemaakt.

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      17 februari 2018 om 20:09

      @berlinetta: idd, de coupé versie is echt een geil snoepje! In zo ver een snoepje geil kan zijn natuurlijk.

      Blijft mijn favoriete (realistische) tweezitter sinds jaren.

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        17 februari 2018 om 22:08

        @dromedaris: maar ze zijn/blijven stevig aan fe prijs, zal wel niet veel minder worden in het huidige klimaat.

        Login om te reageren
  3. rotterdam zegt

    17 februari 2018 om 17:15

    Doe maar Fiat 124 spyder, goedkoper maar minimaal net zoveel fun. En ziet er ook veel beter uit

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      17 februari 2018 om 18:08

      @rotterdam: als je Mx-5 had gezegd was ik het misschien met je eens.
      Maar de fiat 124 is niet ‘the real thing’.

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        17 februari 2018 om 18:15

        @awesome: zelfde auto, samen ontwikkeld. Dus waarom niet the real thing?

        Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          17 februari 2018 om 19:41

          @pa045: omdat ik bij een italiaan ook het brakke geheel zou willen, of het net even wat gekte van abarth. Heeft hij gewoon niet. Dat idiote van een abarth zoals de echte 500 vroeger had. Oh koelings probleempje? Dan laten we de motorkap toch gewoon open. Problem solved. Lekker gek. Deze is net iets te verfijnt voor een fiat abarth.

          Login om te reageren
    • futse zegt

      17 februari 2018 om 18:10

      @rotterdam: tuurlijk, net zoveel fun als een Z4M. Want t zijn beide roadsters, dus gewoon even leuk…

      Login om te reageren
  4. racerx zegt

    17 februari 2018 om 17:18

    Jazeker, maar dan toch absoluut de Coupé. Zelf een 3.0si gehad, wat een tof ding was dat!

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      17 februari 2018 om 21:00

      @racerx: mooi ding. Heb een tijd z’n voorganger de Z3 coupe gehad. Heerlijke bak!

      Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    17 februari 2018 om 17:31

    100% zeker dat dit een klassieker is!

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    17 februari 2018 om 17:44

    Dingen zijn al niet meer te betalen… Goede gaan weg voor 60k.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      17 februari 2018 om 18:44

      @trustmeiamanengineer: Klopt, zijn gelijk ook in waarde gaan stijgen toen de e46 M3 al omhoog ging. Mede door dezelfde motor.

      Login om te reageren
  7. toniominestrone zegt

    17 februari 2018 om 17:57

    Nee, geld volgens mij alleen voor de M uitvoering en de coupe.

    Login om te reageren
  8. ikleesookoverautos zegt

    17 februari 2018 om 18:01

    Jazeker. Eens in Hongkong een hele middag in mogen rijden en totaal de weg kwijt geraakt. In die tijd nog geen goedwerkende navi op de telefoon en een taxi moeten aangehouden om me weer terug naar de eigenaresse te brengen. Heerlijk mee over al die flyovers geblazen.

    Login om te reageren
  9. fconderkantlat zegt

    17 februari 2018 om 18:17

    paar jaar geleden had ik een z4 coupe 3.0si op het vizier en eventueel een z4m als het een uitvoering was in een staat wat het extra geld waar zou zijn. Destijds met minder dan 75.000km zaten de prijzen tussen 17k en 25k euro voor een 3.0(si) en 25-35k voor een z4m, tegenwoordig zitten de z4m’s op 35-50k euro

    Nu zitten ze zeker op

    Login om te reageren
  10. kapiteinaudi zegt

    17 februari 2018 om 18:31

    De Z4 (M) Coupe zeker wel. Ik hou absoluut niet van moderne BMW’s en zeker niet uit het Bangle tijdperk, maar sapperdepietjes, wat is dat een onwaarschijnlijk mooie auto.

    Login om te reageren
  11. bmwpowerm5 zegt

    17 februari 2018 om 18:54

    het antwoord op je vraag is ja

    Login om te reageren
  12. Dizono zegt

    17 februari 2018 om 19:05

    F-type V6 te lief? Ik heb een dagje met een RWD V6s gereden op een wisselvallige dag en vind juist dat de auto net dat ruige en ongepolijste heeft wat sommige andere moderne rappe autos wat saai maakt. Misschien was het de combinatie van sportuitlaat, 40pk extra, open dak en vochtig wegdek, maar lief? Nee…

    Login om te reageren
    • Silverarrow zegt

      18 februari 2018 om 08:11

      @dizono: Precies. Blijkbaar nodig om een quasi-interessante “opening statement” te maken, maar een F-type doet weinig onder voor een 1st gen Z4.

      Login om te reageren
  13. amg88 zegt

    17 februari 2018 om 19:41

    Nee, dan toch liever een SLK55 AMG (2004 – 2010) met de atmosferische 5.4 V8 en 360PK. Ook deze beginnen al in waarde te stijgen. Wat een heerlijke sound zit hier in.

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      17 februari 2018 om 20:11

      @amg88: bleh. Ultieme kappersbak. Een Z4 coupe is dat absoluut niet.

      Login om te reageren
      • amg88 zegt

        17 februari 2018 om 20:16

        @dromedaris: Een Audi TT valt bij mij in de categorie kappersbak maar een compacte Mercedes met een hele dikke V8 mijn inziens niet maarja zoveel mensen……..

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          17 februari 2018 om 23:37

          @amg88: ik doel meer op het model dan op de motor. De V8’s van AMG zijn natuurlijk fantastisch!

          Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      17 februari 2018 om 20:23

      @amg88: maar meer een vrouwenauto en minder mooi dan een Z4M, helemaal als coupé. Hoe lekker brullend die V8 ook klinkt, de schreeuwende 6IL past beter bij dit soort auto’s.

      Login om te reageren
  14. maxidyne zegt

    17 februari 2018 om 20:32

    De roadster vind ik persoonlijk niks, maar de Coupé is prachtig, zelfde geldt voor de Z3. Zou mijn 330Ci best wel willen inruilen op een Coupé.

    Login om te reageren
  15. lazerguz2 zegt

    17 februari 2018 om 20:36

    Iemand heeft er 1 bij ons in de straat dat geluid ?perfect gewoon

    Login om te reageren
  16. wceend zegt

    17 februari 2018 om 20:53

    Wat een lijnen, elke z4 van deze generatie is een toekomstige klassieker!

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    17 februari 2018 om 21:21

    @willeme, mag het ook als coupé?

    Login om te reageren
  18. kennone zegt

    17 februari 2018 om 21:22

    Samen met de Z3m ja!!

    Login om te reageren
  19. E34M5Touring zegt

    17 februari 2018 om 22:35

    In de US pik je ze op voor de helft. Echt een tof ding verder hoor! Geweldige sound en het schijnt best een bruut ding te zijn om te rijden. Maar ik vind 40k wel heel veel geld voor zo’n ding.

    Login om te reageren
  20. z4coupe30si zegt

    18 februari 2018 om 07:04

    De S54 levert in de E85 en E86 niet de 343pk die het in de E46 levert. De Z4 zit – uit mijn hoofd – op 325pk. Dit ivm een andere uitlaatlijn.

    Zowel de M roadster als de M coupe worden klassiekers denk ik. Van de non-M denk ik dat alleen de Coupe een klassieker gaat worden.

    Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      18 februari 2018 om 07:08

      @z4coupe30si: correctie: de 325pk geldt alleen voor de zeldzame M coupe (Z3) met daarin het S54 blok.

      Login om te reageren
  21. kempenaer zegt

    18 februari 2018 om 07:53

    Ja, het is een echte bmw. Het leer hangt na 10 jaar al weer los over de stoelen. Op papier best een leuke wagen. Maar het geheel straalt iets goedkoops uit. Op zijn Amerikaans in elkaar geschroefd met dito materialen. Wegwerpproduct.
    Dan het design. De typische afhangende bmw neus met die nieren die er verkeerd in staan zodat je het Bulletje het briesende stiertje idee krijgt. Dan een te korte opgetrokken achterkant zodat het geheel volledig uit balans is. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
    Bmw kan het overigens wel, een fraaie roadster bouwen. Zie de prachtige Z8. Een schoonheid.

    Login om te reageren
  22. kempenaer zegt

    18 februari 2018 om 07:54

    Waarom moeten mijn reacties eigenlijk worden goedgekeurd? Te kritisch voor autoblog? Liever napraat aapjes?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 februari 2018 om 08:16

      @kempenaer: het kan verschillende redenen hebben: de meest waarschijnlijke is het spamfilter, als je relatief lange comments schrijft is de kans groter dat die iets oppikt. Heeft niks met jou persoonlijk te maken, bovendien staan ze er nu (allebei) ;)

      Login om te reageren
      • kempenaer zegt

        18 februari 2018 om 10:49

        @720s:
        Het is bij mij tegenwoordig altijd, onafhankelijk van de lengte van de readtie. Een tijd terug was dat niet zo. Ik zal wel een keer iets politiek incorrects hebben gezegd ofzo. Beetje kinderachtig om je dan achter een filter te duwen.

        Login om te reageren
  23. isleofman zegt

    18 februari 2018 om 09:32

    Ik ben een forse autoliefhebber en heb een paar klassiekers maar alleen voor de lol van het rijden en niet als belegging. Ondanks het feit dat ze de afgelopen jaren flink in waarde gestegen zijn.

    Ik zie in de toekomst nog een enkel model als museumstuk, maar alle overige houden de waarde niet. Zeker niet als je de steden er niet meer mee in kunt.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      18 februari 2018 om 18:43

      @isleofman:
      Is er dan al één stad die oldtimers verbied of er over nadenkt om dit te doen? Om de mensen te verplichten als daily iets nieuws te nemen worden youngtimers hier en daar gepest maar overal zijn ze terug welkom eens het echte klassiekers zijn.

      Login om te reageren
      • isleofman zegt

        19 februari 2018 om 11:59

        @shiva: het staat inmiddels al wel in aardig wat beleidsplannen van gemeentes. En ook in de verkiezingsprogramma’s aanstaande maart. Duurt nog zeker even, maar dan enkele jaren. En voor beleggingsmateriaal heb je toch liever een scope van 10 tallen jaren lijkt mij.

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          19 februari 2018 om 13:38

          @isleofman:
          Ik zie het toch eerlijk gezegd niet gebeuren. Ik heb nog niet gehoord dat men in een gemeente ook echte oldtimers zou bannen. Zeker als je de cijfers er bij haalt. Die bewijzen zwart op wit dat milieu zones niets uithalen. Van uit de EU werd gepleit om oldtimers in milieu zones toe te staan en de oldtimer lobby is veel rijker en heeft meer invloedrijke mensen op de juiste plaatsen dan de eco terroristen.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North