Is de BMW Z4M een toekomstige klassieker?

Auteur: , 46 Reacties
BMW Z4 M Roadster (E85) '06

Deze mag zo op de inrit.

Nog niet zo heel lang geleden was ondergetekende bezig met een artikel over de goedkoopste Jaguar F-Type van Nederland. Natuurlijk, het was een beetje een saaie uitvoering, maar voor 55 mille heb je wel één van de fraaiste en moderne sportwagens. Toch is de auto eigenlijk net even te lief. Een V8 waar ze een V6 van hebben gemaakt (dus geen groot gewichstvoordeel, wel het vermogensnadeel) en een schattige automaat. Echt een sportwagen is dat dus niet.

En een Porsche Boxster dan? Ja, waarschijnlijk wel. Met name de Spyder-uitvoeringen zijn geweldig, maar ook erg duur. En een Porsche is soms een beetje te voorspelbaar, dus wat te doen? Al mijmerend op de redactie wordt Autotrack.nl maar weer eens aangeslingerd. Wat willen we nu eigenlijk van een sportieve roadster? Eens even zien. Uiteraard achterwielaandrijving. Een roadster moet achterwielaandrijving hebben, een tante met een plassertje heet immers ook een oom. Verder nog wensen? Een potente motor, uiteraard het liefst een atmosferische zes-in-lijn. Er zijn veel zes-in-lijn sportwagens met achterwielaandrijving, in dit lijstje staan de mooiste exemplaren. Maar die zijn allemaal ook wat aan de oude kant, terwijl de laatste Z4 net even te zwaar en comfortabel is.

Dus eigenlijk is het antwoord heel erg simpel: zoek de dikste Z4 van de voorlaatste generatie, E85 voor intimi. Deze BMW kwam in 2003 op de markt als de opvolger van de zeer populaire Z3. De Z4 was een stuk mannelijker en sportiever, maar ook duurder. Mede daardoor was de auto niet zo’n groot succes als zijn voorganger. Na de facelift (LCI in BMW termen) kwam er ook een Z4 op de markt van BMW Motorsport. Het leuke is dat ze zeer ingetogen te werk zijn gegaan. Zeker bij dit exemplaar uit 2006 valt de ‘M’-behandeling niet zo op. Zwart op zwart is niet zo heel erg bijzonder.

Maar hey, dit is het Viva-forum niet om ons te bekommeren over kleurtjes. Want in technisch opzicht is deze BMW een snoepje. De 3.2 liter grote S54-motor (uit de E46 M3) levert maar liefst 343 pk’s, zonder blaasinstrumenten als een turbo of supercharger. Daardoor valt het koppel ook iets tegen: 365 Nm. Met deze auto moet je ouderwets toeren maken, gelukkig. Uiteraard heeft deze Z4 M (rijtest) een handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving, zoals het hoort. Helaas heeft dit alles wel zijn prijs, want de verkoper wil er volgens deze advertentie € 40.000 voor hebben.



46 reacties

Wat mij betreft alleen al ja vanwege het design. Voelt echt niet aan als meer dan 15 jaar oud. En inderdaad, sportwagen, perfecte motor, perfecte aandrijflijn. Eigenlijk een perfecte auto. Maar op een manier hoef ik hem niet te hebben. Ik weet eigenlijk niet waarom.
@720s: ik gok omdat er ook een 2.0 4-cilinder variant van bestaat. een Z4 (of Z3) heeft toch het kappersauto imago.

ik wil dit voorbeeld overigens prima op de oprit hebben. maar veel liever de Coupe.
Nog liever heb ik een Z3M coupe, maar dat is al een klassieker.
@shogun: doe mij maar een alpina z8 als we toch aan het kiezen zijn bij bmw:D
@unknown32: dan sluit ik me graag hier bij aan!
@unknown32: waarom neem je dan een Alpina? 😉
Wat mij betreft wel, maar nog liever als coupe. Een van de coolste auto’s die BMW ooit heeft gemaakt. Misschien wel een van de coolste auto’s sowieso ooit gemaakt.
@berlinetta: idd, de coupé versie is echt een geil snoepje! In zo ver een snoepje geil kan zijn natuurlijk.

Blijft mijn favoriete (realistische) tweezitter sinds jaren.
@dromedaris: maar ze zijn/blijven stevig aan fe prijs, zal wel niet veel minder worden in het huidige klimaat.
Doe maar Fiat 124 spyder, goedkoper maar minimaal net zoveel fun. En ziet er ook veel beter uit
@rotterdam: als je Mx-5 had gezegd was ik het misschien met je eens.
Maar de fiat 124 is niet ‘the real thing’.
@awesome: zelfde auto, samen ontwikkeld. Dus waarom niet the real thing?
@pa045: omdat ik bij een italiaan ook het brakke geheel zou willen, of het net even wat gekte van abarth. Heeft hij gewoon niet. Dat idiote van een abarth zoals de echte 500 vroeger had. Oh koelings probleempje? Dan laten we de motorkap toch gewoon open. Problem solved. Lekker gek. Deze is net iets te verfijnt voor een fiat abarth.
@rotterdam: tuurlijk, net zoveel fun als een Z4M. Want t zijn beide roadsters, dus gewoon even leuk…
Jazeker, maar dan toch absoluut de Coupé. Zelf een 3.0si gehad, wat een tof ding was dat!
@racerx: mooi ding. Heb een tijd z’n voorganger de Z3 coupe gehad. Heerlijke bak!
100% zeker dat dit een klassieker is!
Dingen zijn al niet meer te betalen… Goede gaan weg voor 60k.
@trustmeiamanengineer: Klopt, zijn gelijk ook in waarde gaan stijgen toen de e46 M3 al omhoog ging. Mede door dezelfde motor.
Nee, geld volgens mij alleen voor de M uitvoering en de coupe.
Jazeker. Eens in Hongkong een hele middag in mogen rijden en totaal de weg kwijt geraakt. In die tijd nog geen goedwerkende navi op de telefoon en een taxi moeten aangehouden om me weer terug naar de eigenaresse te brengen. Heerlijk mee over al die flyovers geblazen.
paar jaar geleden had ik een z4 coupe 3.0si op het vizier en eventueel een z4m als het een uitvoering was in een staat wat het extra geld waar zou zijn. Destijds met minder dan 75.000km zaten de prijzen tussen 17k en 25k euro voor een 3.0(si) en 25-35k voor een z4m, tegenwoordig zitten de z4m’s op 35-50k euro

Nu zitten ze zeker op
De Z4 (M) Coupe zeker wel. Ik hou absoluut niet van moderne BMW’s en zeker niet uit het Bangle tijdperk, maar sapperdepietjes, wat is dat een onwaarschijnlijk mooie auto.
het antwoord op je vraag is ja
F-type V6 te lief? Ik heb een dagje met een RWD V6s gereden op een wisselvallige dag en vind juist dat de auto net dat ruige en ongepolijste heeft wat sommige andere moderne rappe autos wat saai maakt. Misschien was het de combinatie van sportuitlaat, 40pk extra, open dak en vochtig wegdek, maar lief? Nee…
@dizono: Precies. Blijkbaar nodig om een quasi-interessante “opening statement” te maken, maar een F-type doet weinig onder voor een 1st gen Z4.
Nee, dan toch liever een SLK55 AMG (2004 – 2010) met de atmosferische 5.4 V8 en 360PK. Ook deze beginnen al in waarde te stijgen. Wat een heerlijke sound zit hier in.
@amg88: bleh. Ultieme kappersbak. Een Z4 coupe is dat absoluut niet.
@dromedaris: Een Audi TT valt bij mij in de categorie kappersbak maar een compacte Mercedes met een hele dikke V8 mijn inziens niet maarja zoveel mensen……..
@amg88: ik doel meer op het model dan op de motor. De V8’s van AMG zijn natuurlijk fantastisch!
@amg88: maar meer een vrouwenauto en minder mooi dan een Z4M, helemaal als coupé. Hoe lekker brullend die V8 ook klinkt, de schreeuwende 6IL past beter bij dit soort auto’s.
De roadster vind ik persoonlijk niks, maar de Coupé is prachtig, zelfde geldt voor de Z3. Zou mijn 330Ci best wel willen inruilen op een Coupé.
Iemand heeft er 1 bij ons in de straat dat geluid 👌perfect gewoon
Wat een lijnen, elke z4 van deze generatie is een toekomstige klassieker!
@willeme, mag het ook als coupé?
Samen met de Z3m ja!!
In de US pik je ze op voor de helft. Echt een tof ding verder hoor! Geweldige sound en het schijnt best een bruut ding te zijn om te rijden. Maar ik vind 40k wel heel veel geld voor zo’n ding.
De S54 levert in de E85 en E86 niet de 343pk die het in de E46 levert. De Z4 zit – uit mijn hoofd – op 325pk. Dit ivm een andere uitlaatlijn.

Zowel de M roadster als de M coupe worden klassiekers denk ik. Van de non-M denk ik dat alleen de Coupe een klassieker gaat worden.
@z4coupe30si: correctie: de 325pk geldt alleen voor de zeldzame M coupe (Z3) met daarin het S54 blok.
Ja, het is een echte bmw. Het leer hangt na 10 jaar al weer los over de stoelen. Op papier best een leuke wagen. Maar het geheel straalt iets goedkoops uit. Op zijn Amerikaans in elkaar geschroefd met dito materialen. Wegwerpproduct.
Dan het design. De typische afhangende bmw neus met die nieren die er verkeerd in staan zodat je het Bulletje het briesende stiertje idee krijgt. Dan een te korte opgetrokken achterkant zodat het geheel volledig uit balans is. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Bmw kan het overigens wel, een fraaie roadster bouwen. Zie de prachtige Z8. Een schoonheid.
Waarom moeten mijn reacties eigenlijk worden goedgekeurd? Te kritisch voor autoblog? Liever napraat aapjes?
@kempenaer: het kan verschillende redenen hebben: de meest waarschijnlijke is het spamfilter, als je relatief lange comments schrijft is de kans groter dat die iets oppikt. Heeft niks met jou persoonlijk te maken, bovendien staan ze er nu (allebei) ;)
@720s:
Het is bij mij tegenwoordig altijd, onafhankelijk van de lengte van de readtie. Een tijd terug was dat niet zo. Ik zal wel een keer iets politiek incorrects hebben gezegd ofzo. Beetje kinderachtig om je dan achter een filter te duwen.
Ik ben een forse autoliefhebber en heb een paar klassiekers maar alleen voor de lol van het rijden en niet als belegging. Ondanks het feit dat ze de afgelopen jaren flink in waarde gestegen zijn.

Ik zie in de toekomst nog een enkel model als museumstuk, maar alle overige houden de waarde niet. Zeker niet als je de steden er niet meer mee in kunt.

@isleofman:
Is er dan al één stad die oldtimers verbied of er over nadenkt om dit te doen? Om de mensen te verplichten als daily iets nieuws te nemen worden youngtimers hier en daar gepest maar overal zijn ze terug welkom eens het echte klassiekers zijn.
@shiva: het staat inmiddels al wel in aardig wat beleidsplannen van gemeentes. En ook in de verkiezingsprogramma’s aanstaande maart. Duurt nog zeker even, maar dan enkele jaren. En voor beleggingsmateriaal heb je toch liever een scope van 10 tallen jaren lijkt mij.
@isleofman:
Ik zie het toch eerlijk gezegd niet gebeuren. Ik heb nog niet gehoord dat men in een gemeente ook echte oldtimers zou bannen. Zeker als je de cijfers er bij haalt. Die bewijzen zwart op wit dat milieu zones niets uithalen. Van uit de EU werd gepleit om oldtimers in milieu zones toe te staan en de oldtimer lobby is veel rijker en heeft meer invloedrijke mensen op de juiste plaatsen dan de eco terroristen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).