• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat de klassiekerbubbel klababber in 2018?

Auteur: jaapiyo, gepost 3 januari 2018 om 20:10 – 52 Reacties

288


Of is er überhaupt geen sprake van een bubbel?

Immers kunnen we pas zeker vaststellen dat iets een bubbel wás als de prijzen als een kaartenhuis in elkaar zakken. Wat we wel kunnen vaststellen is dat de prijzen van klassiekers (en ’toekomstige klassiekers’) het afgelopen decennium ontzettend hard gestegen zijn. HAGI, een bedrijf dat zich bezig houdt met de klassiekermarkt, heeft een aantal indexen opgesteld waarmee sinds 2008 de waarde van klassiekers bijgehouden wordt. Ze hebben bijvoorbeeld de top-index, Ferrari-index en Porsche-index. De indexen die op 31-12-2008 nog waarden ‘100’ hadden, staan nu respectievelijk op ‘350,96’, ‘365,52’ en ‘348,22’. Oké, het zijn geen Bitcoin-achtige rendementen, maar een paar jaar in een 288 GTO rollen had je geen windeieren gelegd. Sterker nog: investeren in de juiste klassiekers had je meer rendement opgeleverd dan vrijwel alle andere investeringsinstrumenten.

Maar houdt dit fenomeen nog even stand? Dat is de grote vraag die eigenlijk niemand kan beantwoorden. Toch doet veilinghuis Coys dit wel. Zij denken dat het feestje nog even doorgaat. Voor wat het waard is. De hamer-afficionados hebben er immers alle belang bij dat de prijzen hoog blijven, zodat mensen enthousiast blijven over klassiekers. Binnenkort probeert Coys immers weer een paar pareltjes te verpatsen tijdens de Interclassics-beurs in Maastricht.

Goed, stel dat je het eens bent (wil zijn) met Coys, wat zijn dan handige auto’s om in te investeren? We zijn niet te beroerd om er even een AB top tip uit te gooien*. Je kan natuurlijk voor toppers gaan als de Ferrari 288 GTO en F40, maar die hebben al een enorme waardevermeerdering achter de rug. Dat is een beetje hetzelfde als nu nog in Bitcoin investeren terwijl je ook in Raiblocks kan investeren, of in andere technisch superieure munten met een veel lagere marketcap.

Dus wij zouden zeggen kijk eens naar 90’s spul. Steeds meer nieuwe rijken waren jong in de negentiger jaren en willen nu hun droomauto’s van toen kopen. Een Ferrari 456 GT bijvoorbeeld, een Clio Williams, een originele Aston Martin Virage, een Bugatti EB110, Mercedes R129 SL, of een Cizeta V16T. Meer tips over investeren in auto’s lees je HIER!

*De gegevens en informatie op deze website zijn uitsluitend bedoeld als algemene informatieverstrekking en zijn geen (beleggings)advies. Aan deze gegevens kunnen op generlei wijze rechten worden ontleend. Autoblog is niet aansprakelijk voor enige schade welke zou kunnen voortvloeien uit onjuistheid of onvolledigheid van gegevens op deze website.

Ook interessant!

  • Video: automobilist wil auto rammen, gaat zelf nat
    Video: automobilist wil auto rammen, gaat zelf nat
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Mijn Auto gaat weer van start, geef je nu op!
  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken

Nieuwste artikelen

  • Vergeet F1, er komt een goede racefilm aan met Tom Cruise
  • Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof
  • Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon
  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Klassiekers, veiling

Vorig bericht: « Dit is de goedkoopste Volvo van Autotrack
Volgend bericht: Dit zijn de zeven minst verkochte auto’s van 2017 »

Lees Interacties

Reacties

  1. sameshitdifferentday zegt

    3 januari 2018 om 20:23

    Er gaat wel meer klababber in 2018

    Login om te reageren
  2. itiswhatitis zegt

    3 januari 2018 om 20:26

    Zolang er maar weinig van zijn zal de prijs blijven stijgen. Je ziet wel dat klassiekers boven een miljoen niet meer zo hevig stijgen. Klassiekers tussen pak een beet 50.000 en 150.000 zijn nog lekker aan het stijgen.

    Login om te reageren
  3. alfablog zegt

    3 januari 2018 om 20:29

    Komen ze nu mee dat het misschien een bubbel is, heb ik net een 100% originele ongerestaureerde m635 csi op de kop getikt.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      3 januari 2018 om 20:43

      @alfablog: Bubbel of geen bubbel je hebt wel een serieuze prachtauto in je bezit!
      Maak is een paar mooie foto’s en post ze op AB. Ik ben wel benieuwd hoor.

      Login om te reageren
      • alfablog zegt

        3 januari 2018 om 21:19

        @dirkv: komt goed, denk van de zomer als hij dan klaar is. Banden zijn nog van 1985 bijvoorbeeld, zit wat werk aan dus.

        Login om te reageren
        • dirkv zegt

          3 januari 2018 om 21:47

          @alfablog: De banden zijn nog van 1985?! Dan proef ik ook nog een mooi verhaal van hoe jij die auto heb gevonden. Ik hoop van de zomer een kleine reportage voorbij zien te komen op AB.
          Succes!

          Login om te reageren
          • alfablog zegt

            3 januari 2018 om 22:04

            @dirkv: dank je, komt vast goed.;-)

            Login om te reageren
        • jens28 zegt

          3 januari 2018 om 23:35

          @alfablog: mijn achter banden zijn van 1992 en heb er dit jaar rustig 5000km mee gereden?

          Login om te reageren
  4. babybenz zegt

    3 januari 2018 om 20:34

    Hou alsjeblieft eens op met constant te suggereren dat die “bubbel” knapt, we weten het nou wel. Hoeveel van dit soort artikelen zijn het laatste jaar wel niet op AB geschreven?

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      3 januari 2018 om 21:31

      @babybenz: laat maar op de pop zien waar het artikel je pijn heeft gedaan…

      Login om te reageren
    • dirkv zegt

      3 januari 2018 om 22:14

      @babybenz: De bubbel is ook maar een bubbel, iedereen praat over allerlei bubbels.
      Ooit knapt ook de bubbel bubbel;)

      Login om te reageren
  5. toyotaprius zegt

    3 januari 2018 om 20:35

    Ik hoop nog steeds een bedrag met 5 nullen te ontvangen voor de Prius!

    Login om te reageren
    • bogey zegt

      3 januari 2018 om 20:49

      @toyotaprius: Hangt er maar vanaf waar je de komma zet.

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        3 januari 2018 om 21:10

        @bogey: keuzestress!!

        Login om te reageren
  6. crosske zegt

    3 januari 2018 om 20:56

    Bubbel? Bullsh… okee dat sommige bedragen astronomisch zijn en idd, als we over 100’en % spreken over pakweg 9j kan dit wel eens serieus minderen. Maar dat neemt niet weg dat investeren in de juiste classic nog steeds een betere belegging is dan je centjes gewoon op de bank te laten!

    Login om te reageren
    • desalen zegt

      3 januari 2018 om 21:20

      @crosske: dat zegt meer over de bank dan het investeren in de juiste klassieker…

      Koop een koekblik voor €1000,- en verkoop ‘m binnen een jaar voor €1050,-. Heb jij al meer dan wanneer je die 1k op de bank had gezet.. ? dusssss

      Login om te reageren
      • crosske zegt

        4 januari 2018 om 14:01

        @desalen: dus…? Wat jij formuleert is net wat ik bedoel ?.

        Login om te reageren
      • shadowbroker zegt

        4 januari 2018 om 23:22

        @desalen: onmogelijk. Overzchrijvinf en schorsen kost je al bijna 80. Per auto, model, jaar wel anders

        Login om te reageren
    • beefcake zegt

      3 januari 2018 om 21:34

      @crosske: dat is ook de hele reden (of in ieder geval een medebepalende factor) waarom klassiekers, huizen, whisky en god weet wat in een bubbel zitten: geld hebben kost geld. Wanneer de rentes gaan stijgen, zul je zien dat daar verandering in komt.

      Login om te reageren
      • crosske zegt

        4 januari 2018 om 14:07

        @beefcake: tuurlijk… daarom kocht ik me ook een W108 Mercedes 280SEL. En natuurlijk ook omdat auto’s een passie zijn. Trouwens, mijn vrouw en ik kochten 2009 een loft @2.54% intrestvoet (variabel jaarlijks) en nu is die 0.90. Dus ook best goeie investering, niet? En de rentes op de bank zijn uiteraard daaraan gelinkt, en nog des te lager zelfs. Toen mijn ouders begin jaren 10% intrest betaalden, was een spaarrekening ook 8.5%…. duidelijk als pompwater…

        Login om te reageren
        • crosske zegt

          4 januari 2018 om 14:10

          @crosske: begin jaren ’80 moest dat zijn…

          Login om te reageren
  7. raceface zegt

    3 januari 2018 om 20:57

    Ik denk niet dat er niets gaat barsten, ik denk wel dat de echt dure auto’s wel een beetje aan het maximale zitten nu en daarom minder hard stijgen. De toekomstige klassiekers zullen nog wel even doorgaan tot ze op een dag dezelfde legendarische status hebben als bijvoorbeeld een f40 of zelfs een 250gto

    Login om te reageren
  8. diablogt zegt

    3 januari 2018 om 21:02

    Zolang we voor vervoer volledig afhankelijk zijn van olie/benzine/diesel/kerosine klapt deze markt niet.

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      3 januari 2018 om 21:34

      @diablogt: verklaar je nader.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    3 januari 2018 om 21:05

    Tja, alles wat nog enigszins betaalbaar is? E39 M5, golf 5 R32, Audi RS6 V10, 156 GTA?

    Login om te reageren
  10. xiran zegt

    3 januari 2018 om 21:10

    Volgende bubbel auto de evo 9

    Login om te reageren
  11. eefie zegt

    3 januari 2018 om 21:27

    Clio Williams, hmzz hier in het dorp staat er eentje weg te kwijnen. Toch eens informeren

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    3 januari 2018 om 21:49

    Ligt het antwoord niet bij ene Mario Draghi?
    Die dit jaar -gotzijdank- met pensioen gaat?
    Eigenlijk leven we in een economisch bijzonder ongezonde tijd met al dat gratis geld.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      4 januari 2018 om 08:38

      @desjonnies: ik ben draghi moe
      vrees alleen niet dat er iets veel ‘beters’ voor in de plaats komt, tenzij Duitsland haar zin krijgt maar dan heb je zuid-europa tegen je

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 januari 2018 om 13:11

      @desjonnies: dat ligt inderdaad aan Draghi en zijn lage rente. Op het moment dat de rente weer omhoog gaat worden andere investeringen interessant en zal de klassiekerbubbel langzaam leeglopen.

      Login om te reageren
  13. jack_abarth zegt

    3 januari 2018 om 21:52

    Het zou mooi zijn als de W201 eindelijk eens de status zou krijgen wat deze wagen verdiend. Bij de e30 is het ook gelukt, maar waarom blijft de W201 dan toch een turkenbak. (No offence naar de Turkse gemeenschap, het gaat om de term)

    Login om te reageren
    • Senne zegt

      4 januari 2018 om 09:13

      @jack_abarth: De e30 rijdt gewoon een stuk sportiever, de w201 heeft vergeleken met de e30 een wat “wollig” weggedrag.
      De e30 is sneller, lichter en persoonlijk ook veel mooier…

      Login om te reageren
  14. dwfc zegt

    3 januari 2018 om 22:06

    Een oldtimer koop je om mee te rijden en uit passie. Dan verlies je nooit.
    Als je wil speculeren kan je winnen maar ook verliezen.
    Vraag en aanbod, lage rentes, hoge beurswaarderingen, alles heeft zijn impact.
    Doch is er wellicht nog een toekomst voor hij/zij die wil speculeren op oldtimers.
    Stel dat we binnen 15 a 20 jaar allen op een alternatieve aandrijving rijden, dan worden deze wagens misschien toch nog meer waard. Alleen moet je dan nog aan brandstof kunnen tanken…
    Aan de jongen generatie hier aanwezig, waag nu een gokje en koop alvast een young – of oldtimer.

    Login om te reageren
    • peug zegt

      4 januari 2018 om 00:14

      @dwfc: een oldtimer moet je inderdaad kopen uit passie. Ik ben 21 en heb vorig jaar een oldtimer gekocht. Denk als ik tot men 50ste wacht de kans er al in zit dat het te laat is om nog te beginnen met deze hobby..

      Login om te reageren
  15. ThomasBol zegt

    4 januari 2018 om 00:09

    Ik heb nog ergens een Saxo 16V met de volledige historie onder een dikke laag stof staan. Als ik zie wat het icoon 205 GTI tegenwoordig doet, laat ik die Saxo nog wel even staan. *hope*

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 januari 2018 om 08:08

      @thomasbol:
      Nee, geen hoop maar een feit.
      Momenteel verdwijnen ze rap en komt het ‘heb ik altijd gewild maar kon hem toen niet betalen’ moment eraan. Wel af en toe de motor rond laten gaan want die blokken willen vast gaan zitten.

      Login om te reageren
  16. smartye36 zegt

    4 januari 2018 om 00:46

    Gelukkig heb ik oldtimers en een youngtimer omdat ik het leuk vind om ze te bezitten en om in te rijden en niet voor het geld en eventuele waardevermeerdering.
    1965 cadillac sedan deville, 1975 kever en een 1999 735i als youngtimer/daily

    Login om te reageren
    • heat59 zegt

      5 januari 2018 om 10:14

      @smartye36: meld de Deville aub aan voor Mijn Auto….!!!

      Login om te reageren
  17. maotje zegt

    4 januari 2018 om 06:39

    Zo lang de rentes in de kapitaalmarkt laag blijven. Zal er nog niet veel gebeuren.

    Login om te reageren
  18. ericc zegt

    4 januari 2018 om 07:53

    Ik heb lang overwogen om een old-timer te kopen maar België wordt onvriendelijker per jaar wat old-timers betreft. Antwerpen en nu ook Brussel weren vervuilende auto’s (diesel onder euro 4 en benzine onder euro 1) mogen deze steden niet meer binnen. In 2020 gaan ze de regels verstrengen. Ga ervan uit dat andere minder grote steden zullen volgen.
    Daarom overweeg ik eerder een auto (Cayman, Z4, SLK,…) van rond 2010 te kopen. Kan nog meerdere jaren mee zonder dat ik me zorgen moet maken of ik een stad in mag of niet. Deze wagens hebben niet de charme van een old-timer of zelfs young-timer maar dat terzijde.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      4 januari 2018 om 08:32

      @ericc: langs de ene kant begrijp ik je volledig (ik woon in Gent centrum, qua auto-onvriendelijkheid kan dat wel tellen….). Langs de andere kant, een oldtimer koop je toch niet om mee in een centrum van een stad te gaan rijden? Daar rijd je mee naar de zee of de Ardennen. En wil je in t centrum een terrasje gaan doen, neem je toch gewoon je dagelijkse auto. Of de bus.

      Login om te reageren
      • 86ts zegt

        4 januari 2018 om 09:38

        @futse: Idd, maar je moet er ook nog uitgeraken, uit die stad. Woon eveneens in Gent centrum en heb m’n (toen) uitstekend gelegen garage voor de oldtimer na de invoering van het nieuwe verkeersplan moeten opgeven omdat “simpelweg” wegrijden gepaard ging met een gas-boete…

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          4 januari 2018 om 09:50

          @86ts:

          Heb je een fatsoenlijke trekauto? Dan zou ik gewoon een auto-ambulance kopen. En om ze echt dwars te zitten met draaiende motor achterop rijden :P

          Login om te reageren
          • futse zegt

            4 januari 2018 om 13:11

            @jack_abarth: da’s waar natuurlijk. ik heb geen oldtimer meer, maar ben weer aan t uitkijken naar iets leuks voor er bij, en dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Ga me toch eens informeren bij de stad. Of mss na de verkiezingen in 2018, die groenen gaan daar toch niet blijven zitten? ;-)

            Login om te reageren
            • koentag zegt

              5 januari 2018 om 01:24

              @futse @ericc: ik woon ook in het auto-onvriendelijk Gent. Poosje geleden mijn 730i e32 moeten verkopen met pijn in het hart, het werd te duur. Nu 159 (benzina…), geen straf moet ik zeggen. Nog Gentenaars op Autoblog?

              Login om te reageren
  19. T5Power zegt

    4 januari 2018 om 08:22

    Het is dan wel geen klassieker en zelfs geen youngtimer, maar zelf ben ik onlangs gezwicht voor een Audi RS4 cabriolet van 2007 en met slechts 100.000 km op het klokje. Ik was op zoek naar een “auto voor erbij” maar wilde niet met bakken afschrijving geconfronteerd worden en als het even kan zelfs een bescheiden waardestijging de komende jaren. Waarom een RS4 cabriolet en geen sedan of avant? Van de cabriolet zijn maar 1.507 exemplaren gemaakt (niet zo gek met een – Nederlandse – nieuwprijs van 130k) .
    Op de bank krijg ik niks voor mijn geld en bijkomend voordeel van een auto is dat je kan genieten van je geld. Bovendien kan ik voor dit deel van mijn centjes niet in de verleiding kan komen om er hele gekke dingen mee te doen :-)

    Login om te reageren
    • heat59 zegt

      5 januari 2018 om 10:17

      @T5Power: maar zo’n Audi kost je toch een vermogen aan verzekering wegenbelasting en onderhoud?

      Login om te reageren
      • T5Power zegt

        5 januari 2018 om 10:23

        @heat59:
        Ik heb een (Duits) seizoenskenteken waardoor ik er alleen tussen 1 april en 1 november mee mag rijden. Dat scheelt uiteraard een hoop qua wegenbelasting en verzekering. Onderhoud is ook prima te doen, bij de Audi specialist. Hetgeen hij me kost heb ik er wel voor over hoor, zeker wanneer de afschrijving dan ook nog eens nihil of zeer bescheiden is.

        Login om te reageren
  20. kawasawasaki zegt

    4 januari 2018 om 09:20

    Zodra er (grote) waardestijging plaats vindt, zonder dat daar fysiek aanleiding toe is, ontstaat een bubbel. Als de waarde vervolgens daalt, gebeurt dat zelden langzaam, maar vrij plots en heftig. De bubbel klapt.
    Als je kunt voorspellen wanneer de bubbel klapt, dan ben je een potentieel rijk man (m/v).
    Auto’s kopen en verkopen voor winst is hartstikke leuk, maar zoals zovaak is gebleken, zijn het niet meer de liefhebbers die de handel bedrijven, auto’s opknappen, auto’s rijden. Wegzetten als belegging is en blijft eeuwig zonde.
    Whisky is ook een fantastische belegging. Maar ik kan het me ook niet opbrengen de flessen vol te laten staan.

    Login om te reageren
  21. npdw zegt

    4 januari 2018 om 09:23

    Ik denk dat het geen bubbel is – oude auto’s worden simpelweg niet meer gemaakt en ze worden dus steeds schaarser. Vraag = aanbod! Zolang je nog benzine kan tanken zit het wel goed. Evt in de toekomst ombouwen naar electrische aandrijving of waterstof?

    Login om te reageren
  22. aquila2003 zegt

    4 januari 2018 om 11:03

    Prijzen stijgen en dalen nu eenmaal. Als ik de prijzen van series 1 etypes vergelijk op Interclassics Brussel 2017 en 2016, zakten ze in 2017 met gem. 20k. Maar om nou altijd maar te spreken van bubbels die gaan klappen vind ik te makkelijk. Vergeet niet dat we het hier hebben over zeldzame objecten, die steeds zeldzamer worden.

    Login om te reageren
  23. futse zegt

    4 januari 2018 om 13:09

    K denk trouwens dat de Bugatti EB110 ook al gaan vliegen is. Er wordt binnenkort een geveild door RM Auctions, geschat op 750.000$ tot 950.000$… De supercars uit die jaren zitten al volop in de bubbel. Nu ja, gesteld dat er een bubbel is natuurlijk ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North