Betaal een mooi bedrag voor de laatste 458 Speciale

Auteur: , 34 Reacties

Het einde van een tijdperk. Letterlijk.

Zoals bekend heeft Ferrari ons blij gemaakt met de 488 Pista. Een waar circuitkanon die met zijn 720 pk sterke twinturbo V8 in het vaarwater moet komen van ‘Ringrecordhouder’ Porsche 911 GT2 RS (rijtest). Leuk hoor, die snelle wagens, maar de motoren zijn beide niet eens vier liter groot. “Belachelijk!” aldus menig purist.

Wat dat betreft is de ultieme midden-Ferrari toch wel de 458. Ongeblazen 4.5 liter V8 met 560 tot 610 pk, variërend tussen de verschillende modellen. Vergelijkbaar met de 488 was dat de 458 een sportiever topmodel had: de 458 Speciale. Voor ondergetekende een bijzondere auto: er staat vaak in de reacties op Autoblog dat moderne supercars nooit de status van de jaren ’80 en ’90 kanonnen van Ferrari en Lamborghini zullen krijgen. Ik zet het zelf altijd in tijdsperspectief. Ik ben van de jongere generatie, mijn “auto-held” was de Ferrari 458, omdat dat in mijn jeugd dé Ferrari was. En toen de Speciale kwam was ik helemaal verliefd.

De 458 Speciale in kwestie is extra bijzonder. Du Parc zet hem te koop voor een duizelingwekkend doch creatief bedrag van 445.888 euro. Wat je er voor krijgt? Een HELE Speciale. Oké, grappig, het is een 458 Speciale met het bekende Ferrari HELE systeem aan boord, maar het is daadwerkelijk een hele speciale Speciale. Het is namelijk de allerlaatste. Met deze auto viel het doek voor de atmosferische Ferrari in 2015. Opvolger 488 GTB krijgt een kleinere motor met turbo’s.

Qua specificatie is de auto trouwens vrij neutraal gebleven. Uitgevoerd in een ‘gewone’ Ferrari-kleur Giallo Modena met de bekende wit-blauw-witte streep, die de Speciale doorgaf aan de Pista. In het interieur veel Alcantara en koolstofvezel, met de stiksels in het geel. Ook qua opties niks bijzonders, voor zover dat mogelijk was: Bluetooth, sportstoelen en een alarm. Het benadrukt als geen ander dat je niet via het touchscreen je Spotify-nummers wilt aanpassen met Apple CarPlay, maar gewoon in deze auto wilt rijden. Dus koop hem en doe dat. Zorg ervoor dat die 10 kilometer op zijn minst verhonderdvoudigen. Deze auto verdient het.

Met dank aan Bastiaan voor de tip!



34 reacties

Heeft James May niet de laatste 458 Speciale?
@tvklarenbosch: Dacht ik ook, misschien heeft hij deze nu dus wel verkocht. Wat een betoverend mooi apparaat is de 458 Speciale trouwens.
@hugoe: nee die is rood en rechts gestuurd.
@tvklarenbosch: Nope, gewoon linksgestuurd.
@viezefreddyw: je hebt gelijk inderdaad. Is die kleur wielen iets voor jou?;)
@tvklarenbosch: Staat niet mooi op rood vind ik.
@tvklarenbosch: James may speciale was idd de laatste. Althans dat zegt hij. Hij was al te laat met bestellen, en alle orders waren al vergeven. Toch maakte ze er een extra. Maar uiteindelijk is het lastig te bepalen wie gelijk heeft aangezien er geen informatie beschikbaar is over het aantal exemplaren.
@redbee5: als ze nog een extra auto gemaakt hebben voor cpt. Slow is dat de laatste lijkt me
@redbee5: Correctie: dit zou inderdaad de laatste ferrari kunnen zijn. James may ferrari is in augustus 2015 op kenteken gezet. Dit gele exemplaar is gebouwd in 2016.
Is de laatste speciale geen eigendom van James May?
Eigenlijk is die streep alleen nog mooi op de 360 Challenge Stradale (of misschien nog de F430 Scuderia)…
Zoals een aantal al opmerkten kan dit bijna niet de laatste 458 Speciale zijn. James May heeft namelijk de allerlaatste. Speciaal voor hem werd er nog 1 zo’n ding gebouwd. Wellicht is dit de een-na-laatste, dat kan natuurlijk ook.
@viezefreddyw: Jm’s ferrari is in 2015 op kenteken gezet, deze gele komt uit 2016. Dus lijkt me dit toch echt de laatste.
@redbee5: Op kenteken gezet. Een auto van 4 jaar oud kan je ook 4 jaar later voor het eerst op kenteken zetten. Dus dat zegt weinig.
@viezefreddyw: nee dit is toch echt de laatste. Helaas zit de foto er niet tussen, maar er zit een type plaatje tussen de stoelen met ‘Last One’. Die van James May is inderdaad eerder geleverd, sterker nog, er zijn er tussendoor nog wel een paar geleverd.
@roberto: Oké. Dat wist ik niet. Wel vreemd aangezien je verhalen kan vinden over de Speciale van James May dat dat de laatste moet zijn. Maar ach, wat boeit het ook?
@viezefreddyw: ja idd, maar heb is gegoogled, en heel die Ferrari kwestie met James May is sowieso raar. Hij had t er over dat hij een donkerblauw exemplaar zou bestellen, maar op het laatste moment besluit om een Bright Orange exemplaar te bestellen. Als je bij ‘James May Ferrari 458 Speciale’ afbeeldingen kijkt, kom je of James May zelf met een rode met blauwe streep 458 Speciale Coupe tegen, of een aantal andere Speciale’s. Tussen de afbeeldingen staan 2 Bright Orange exemplaren tussen, 1 coupe met gouden velgen op Luxemburgs kenteken (dus lijkt mij onwaarschijnlijk voor JM), en een Speciale A met zwarte velgen in een Ferrari showroom (maar zonder JM op de foto).

Ik denk dat:
– of JM de laatste Speciale A i.p.v. Speciale heeft
– hij een rood met blauwe streep – exemplaar heeft. Misschien was de auto eigenlijk niet meer leverbaar, maar een van de laatste dealer/demo-exemplaren heeft weten te bemachtigen.
– of meneer wil de aandacht krijgen dat hij een zeer speciale klant is. De mannetjes van TG hebben allen toch wel een hoge hoed van zichzelf.

Lijkt mij sterk dat Ferrari een ‘laatste’ exemplaar aan een bekend iemand afleveren, en daarna nog een auto afleveren met een typeplaatje waar op beschreven staat dat het de laatste is..
@roberto: James may heeft de speciale test gereden (geloof voor motortrend), dit betrof een rode met die witte en blauwe en witte strepen. Daar zijn officiele foto;s van gemaakt die je tegen komt op het web. Zelf heeft hij een oranje met gouden/velgen en grijze strepen. Hij is er best bescheiden over, zo deelt hij er niet super veel foto’s van.
Maar hij is wel is gespot: https://www.google.nl/search?q=james+may+ferrari+speciale&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjlxtjpyevaAhVJKlAKHa1iBWIQ_AUICigB&biw=1920&bih=949#imgrc=odgdIs9xKPpacM:

In dit filmpje kwam hij nog vluchtig langs
https://www.youtube.com/watch?v=zG0P2VMZ_Uc
Tof apparaat is het toch!
Blijft een van m’n favoriete auto’s! Heerlijk. Donkerblauw met gouden velgen en Gouden strepen over de auto heen graag.
Quote: de Ferrari 458 is de Ferrari uit mijn jeugd. End quote.

Dan denk ik: Fuck, ik word oud!
@rijnounsdoor: hetzelfde ging door mijn gedachten…

Ik groeide op met de Ferrari 308 GTSi QV uit de serie Magnum P.I. Nog steeds mooi. Oh en natuurlijk Miami Vice met de Ferrari Daytona Spider en de Testarossa.

Zou ik er zelf 1 kopen, zou ik voor de 612 Scaglietti gaan. Prachtig ingetogen Ferrari.
@rijnounsdoor: I know, hoor ik vaker ;)
@rijnounsdoor: ik ben van de F355 generatie, mijns inziens de laatste mooie Ferrari, maar dat zal ook wel een jeugdsentiment dingetje zijn ;)
@rijnounsdoor: haha, eerste wat ik dacht! Exact wat jij daar getypt hebt.
Twee weken terug in een 458 speciale gereden in Maranello. Een bijzondere ervaring!
Ik doe hem wel 1:24. Telt de laatste uit het schap ook?
Een 488 Pista zal vast veel sneller zijn, maar ik ging toch altijd voor de 458 Speciale, 430 Scuderia of 360 CS. Het geluid van die heerlijke NA V8 vind ik belangrijker dan ronde tijden op een circuit. Daarnaast zal ik toch nooit het volledig potentieel uit zo’n auto kunnen halen 🙈
@deora: de Pista al goed gehoord? Maar eens, het geluid van 360CS is toch wel het ultieme Ferrari gejank (plus de F355 Berlinetta / GTS en F50)!
@roberto: bent u bekend met de filmpjes op YouTube van de f50gt?
@papa: ja ben ik mee bekend, heerlijk! Net als de filmpjes van de FXX die over t circuit jagen, beter wordt het niet.

Favoriet: check op Youtube op ‘Ferrari 360 Dyno Exhaust Flames’, en beste geluid wat je vandaag zult horen ;-)
@roberto: ja die FXX klinken ook hemels. Dat filmpje van die zwarte die een paar donuts doet op een parkeerterrein!
@roberto: de Pista zal ongetwijfeld goed klinken! Maar ik acht de kans klein dat die zo jankt als de 360cs of de 355 😁
Was al onder de indruk van de 458 toen de eerste foto’s naar buiten kwamen.

Werd tijdens het lezen dan ook al vrij snel enthousiast genoeg om hem inderdaad te kopen. Geef mee een maand (en €445.888,-) en ik zet die kilometers er graag op!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).