Officieel: Ferrari 488 Pista met 720 pk

Auteur: , 39 Reacties

Infine.

Na een periode van geruchten en lekken, kunnen we eindelijk officieel kennis maken met de 488 Pista. Een gloednieuwe Ferrari die zich in het rijtje van de 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia en 458 Speciale mag begeven.

Als eigenaar van de 488 Pista denk je wel twee keer na voordat je de sleutel uitleent aan een vriend of vriendin. De hardcore 488 is, als je kijkt naar de specificaties, niet voor de poes. De huidige turbo-V8 klinkt bij lange na niet zo episch als de oude atmosferische blokken, maar de indrukwekkende specificaties maken een hoop goed.

De 488 Pista gaat van 0-100 in 2,85 seconden. 0-200 km/u is gedaan in 7,6 seconden. Dat laatste is waar het tegenwoordig om gaat in supercarland. Ter vergelijking: de McLaren 720S doet 0-200 in 7,8 seconden en de Porsche 911 GT2 RS flikt het kunstje in 8,3 seconden. Qua acceleratie gaat de 488 Pista de LaFerrari echter niet voorbij. De hypercar is met een 0-200 tijd van zeven seconden nog steeds een tandje sneller. De topsnelheid van de 488 Pista bedraagt 340 km/u.

Hij weegt 90 kg minder in vergelijking met een 488 GTB, wat het totaalgewicht brengt op een acceptabele 1280 kg. Diverse aerodynamische hoogstandjes van de 488 GTE zijn naar de Pista gebracht. Check bijvoorbeeld de nieuwe achterspoiler en diffuser. Ferrari zegt dat de downforce met 20 procent is verbeterd ten opzichte van de 488 GTB.

Tevens is de 488 Pista de eerste Ferrari met de nieuwe Ferrari Dynamic Enhancer (FDE). FDE is een software gestuurde remdrukregelaar die dynamisch kan bepalen hoeveel druk op de remklauwen moet worden uitgeoefend.

Volgens de roddels zou de 488 Pista een rondje Fiorano sneller afleggen dan de LaFerrari. De Italiaanse autofabrikant houdt de lippen stijf op elkaar en rept hier met geen woord over. De nieuwe Ferrari 488 Pista beleeft zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève (begin maart), dan kunnen we em in het echt bewonderen. Tot die tijd: Filmpje!



39 reacties

Smaak en kleur… hier wordt ik niet onrustig van.
@100octane: wordt – t
Ik vind de duik die de “motorkap” maakt niet zo en de air-intakes aan de zijden zijn wat fors. Verder wel mooi.
“FDE is een software gestuurde remdrukregelaar die dynamisch kan bepalen hoeveel druk op de remklauwen moet worden uitgeoefend.”
Dat hebben we gezien op de RS3 hoe goed dat is voor je remschijven. Goed idee!!
https://www.autoblog.nl/nieuws/dealers-laten-nederlandse-rs3-eigenaren-stikken-91309
https://www.autoblog.nl/nieuws/rs3-rem-issues-zoveel-eigenaren-meldden-zich-bij-ons-91359
https://www.autoblog.nl/nieuws/update-dit-is-de-stand-van-zaken-rondom-de-rs3-remmen-91755
In eerste instantie was ik een beetje sceptisch over het uiterlijk van de auto. Maar na het zien van het filmpje van gisteren waarin de auto in alle hoeken te zien is moet ik zeggen dat ik het toch wel een heel erg brute machine vind. Ik vind hem zelfs mooi. Bruut apparaat zeg en de specs zijn heerlijk.
@viezefreddyw: Maar ga je dan voor de pista, of bij de concurrent voor de performante of 720s?
@pieterpoes: Qua geluid zou ik kiezen voor de Performante. Dat ding klinkt heerlijk. Maar deze Pista vind ik mooier. Ook mooier dan de 720S. Dus ja, mijn keuze zal de Pista zijn.
Zo even 150kg lichter dan die opgevoerde kever rs ;-)
@aarsgewei: zou kunnen dat Porsche de curbweight opgeeft en Ferrari dry weight.

Curb is met vloeistoffen, dry zonder..
Als dat zo is dan zouden de gewichten aardig overeen kunnen komen..
@giulio: Het zou ook kunnen dat Ferrari curb weight opgeeft en Porsche dry weight… Mysterie!
On: Hele dikke bak en waanzinnige specs. Ben benieuwd naar de eerste tests.
@4porte: Ferrari geeft eigenlijk altijd dryweight op. Dat is gemeengoed in de autosport. Curbweight is lastiger een peil aan te trekken en sjoemelgefuülig aangezien veel landen verschillende notities gebruiken hiervoor.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Curb_weight
Mamma mia, wat een mooi ding
Wat een kermisattractie.
1280kg is echt super netjes. Ooit had ik een Celica met dat gewicht en 156pk in het vooronder en die vond ik toen al rap. 720pk zal wel net iets sneller aanvoelen dan.
Dit is dan toch eigenlijk de facelift vd Speciale? Als de 488 een facelift vd 458 was.

Vind ‘m wel fraai in de juiste kleurstelling.
720 pk op 1280 kg is echt netjes. Ben benieuwd naar de ringtijden, zal niet mals zijn.
Bloedmooi! En 1280kg is echt een enorme prestatie. Het geluid is zeker minder dan de 458, maar zeker niet beroerd.
Alles wat ik niet mooi vind aan de normale 488 is hier nu aangepakt. Ik vind em echt heel gaaf! Bizarre specs ook!
Potjandriedubbeltjes-nog-an-toe zeg, wat een apparaat. Ik word er bijkans emotionaal van…
Wat een cijfers! Indrukwekkend. Jammer dat deze autos over het algemeen gekocht worden door mensen met gemiddelde stuurmans capaciteiten en veel geld. Denk dat velen zullen eindigen in de berm en de overige in een verwarmde loods als beleggings object :(
Ik zou voor een gewone 488 GTB gaan en het geld uitgeven aan aparte kleurtjes en opties denk ik. 670 pk is genoeg om uit je pan te gaan en het is niet dat de gewone 488 magertjes is.
@willeme: Een 488 met de motor van de 458. Dat zou ik perfect vinden.
Dat is geen kattenpista
Die kofferbak klep ziet er niet uit zo.
Wat een prestaties en dat gewicht, ongelooflijk!
“Hij weegt 90 kg minder in vergelijking met een 488 GTB, wat het totaalgewicht brengt op een acceptabele 1280 kg”

Droog en totaal onrijdbaar dus. De 488 gewogen zoals alles anders (eu getankt met chauffeur) weegt gemiddeld met wat uitrusting 1600kg. Dus ruwweg 1500kg voor de Pista, gelijkaardig aan een GT3 RS dus zeker niet slecht, maar dus geen 1280kg…
@onehp:
Kentekengewicht van een 991.1 GT3 RS : 1395 kg. / curbweight 1495 kg.

Kentekengewicht van een GT2 RS (mét Weissach Package) : 1445 / curbweight 1545 kg.

Curbweight van een Pista is 1430 kg als ik de berichtgeving elders mag geloven. Dat zou dus 115 kg gewichtsverschil t.o.v. de GT2 RS (qua PKs de meest vergelijkbare Porsche) betekenen.
@amghans: curbweight is zonder chauffeur maar met volle tank, dus 1430kg als curbeweight klinkt ongeveer juist, maakt ongeveer 1505kg EU (mét 75kg chauffeur). En inderdaad, van zodra je de AC en infotaint en nog wat andere prullen terug in je RS zet, gaat het gewicht onverbiddelijk omhoog… Ferrari quote doorgaans echter ook de allerlichtste versie mogelijk, dus hetzelfde geldt daar vast ook.
En hem dan pistache groen bestellen, vet leuk..
ben benieuwd naar hoe die klinkt. de reguliere 488 klinkt zo ongelovelijk slecht voor een Ferrari, alleen daarom al zou ik hem never nooit kopen mocht ik het geld hebben om een nieuwe Ferrari te bestellen
@spykerboy: Helaas zijn er nog weinig concurrenten die wel een goed klinkende auto aanbieden.
@berlinetta: Lamborghini Huracan (Performante) komt redelijk in de buurt kwa concurrentie… wellicht niet mijn smaak kwa geluid, maar het is in elk geval in elk opzicht ontelbaar x beter klinkende dan een 488.

Turbo’s kill great engine sounds sadly :(
@spykerboy: Ja die klinkt nog goed, dat zeker. Maar dat bedoel ik dus ook met dat er nog maar weinig concurrenten zijn. Vroeger klonk bijna elke sportauto goed. Tegenwoordig is dat een zeldzaamheid helaas.
@berlinetta: Daarom dat ik ook een fan blijf van oudere sportauto’s en dat ik die ook blijf kopen (ondanks dat ik het geld niet heb voor een nieuwe sportauto.
Man wat een heerlijk apparaat dit. Hoop dat hij veel rauwer klinkt dan de standaard 488.
Ik vind het echt een heel bruut apparaat. Lekker dik zonder overdreven te zijn. Ben benieuwd naar alle specs en vooral ook naar het geluid. Dat valt bij de 488 immers wel tegen.
Iemand toevallig (de kopregel van) het stukkie over deze auto op AD.nl gelezen ? Koelere, wat een schrale zuurdesem, die Schenk.
@amghans: Ik heb het gelezen. Alleen maar gezeur over CO2-uitstoot.
Pffft, de Falcon Heavy ging van 0-10.000km/u in 5 minuten. Eat that Ferrari/McLaren/Porsche!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).