• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bevestigd: Aston Martin huurt F1 personeel van Ferrari in

Auteur: jaapiyo, gepost 15 oktober 2017 om 11:02 – 18 Reacties

Palmer-Horner


Hmm, wat zou daar de reden van zijn?

Onlangs maakten Aston Martin en Red Bull Racing bekend dat ze hun samenwerking gaan uitbreiden. Meteen brandde de speculatie los over wat dit daadwerkelijk te betekenen heeft voor Max’ team. De speculatie betrof overigens niet alleen de keuze voor de motor waarmee het team uit Milton Keynes aan de start verschijnt na 2018, maar ook de toekomst van het team in bredere zin. ‘Insiders’ denken te weten dat Red Bull einbaas Dietrich Mateschitz wel zo’n beetje genoeg heeft van de F1. De grotere bemoeienis van Aston Martin bij het team zou een overlevingsstrategie kunnen zijn van Christian Horner om het team ook na een eventuele exit van Red Bull door te zetten. Interessante speculaas, maar laten we het even houden bij de moteur.

Vanaf de aankondiging leek het mede door uitspraken van Horner zelf zo dat Aston Martin zelf een F1-motor gaat ontwikkelen voor Red Bull. Cynici/realisten merkten echter meteen op dat Aston Martin wel wat klein is om aan zo’n hachelijke onderneming te beginnen, zeker op korte termijn. Het huidige motorenreglement geldt immers nog tot en met 2021 of, als Ross Brawn zijn zin krijgt, in ieder geval nog tot en met 2020.

Daar Aston Martin voor haar straatauto’s (deels) gebruikt maakt van Mercedes-techniek, opperden enkelen dat er weleens een Mercedes-PU met een Aston Martin badge achter in de RBR15 kan komen te liggen. Klinkt op zich ‘logisch’, maar er zijn twee dingen die in het nadeel spreken van deze theorie. Ten eerste is de band tussen Mercedes en Aston Martin vrij losjes. Mercedes heeft maar een belang van vijf procent in de Britse sportwagenmaker. Ten tweede heeft Mercedes er in de afgelopen jaren altijd voor gezorgd dat Red Bull Racing juist níet de beschikking kreeg over Mercedes blokken.

Optie drie was dat er een motor in de maak zou zijn door een derde partij, met hulp/geld/morele steun van Red Bull Racing. In het verleden schakelde het team al de hulp in van voormalige Ilmore-goeroe Mario Illien om Renault wat tips te geven over de motor. Daarnaast zingt de naam van Cosworth nog altijd boven de markt, hoewel dat meer lijkt te berusten op oude sentimenten dan iets wat lijkt op recente daadkracht.

Er is nog niks definitief besloten, maar het eerste scenario heeft een boost gekregen doordat naar buiten is gekomen dat Aston Martin wat motoren-technici van Ferrari’s F1 team geschaakt heeft. Aston’s CEO Andy Palmer is er nu van overtuigd dat hij de know how in huis heeft om een F1 motor te ontwikkelen, zo zegt hij tegen Motorsport-Total.com:

Ik heb nu de knappe koppen in huis om een F1-motor te bouwen. Ik ben er zeker van dat we die mogelijkheid hebben.

Helaas gooit de CEO in de volgende zin ook meteen weer wat koud water op het vuur:

We moeten goed bekijken of een relatief klein bedrijf als Aston Martin de kosten kan dragen om een F1-motor te ontwikkelen. Dat is het grote verschil tussen ons en de grote jongens als Renault en Mercedes.

Enfin, de intentie om met een eigen ontwikkeling op de proppen te komen lijkt in ieder geval aanwezig te zijn.

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Vettel heeft geen baas
    Vettel heeft geen baas meer sinds gisteren
  • Nico Hülkenberg
    Aston Martin strikt Nico Hülkenberg
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Andy Palmer, Aston Martin, Christian Horner, Ferrari, Formule 1, geld, Mercedes, motor, Racing

Vorig bericht: « Lamborghini: zo lang mogelijk door met V10 en V12
Volgend bericht: Trouwstoet tutert, drift en zet Antwerpen op stelten »

Lees Interacties

Reacties

  1. maarteno zegt

    15 oktober 2017 om 11:23

    Ik denk niet dat het slim is, ook al worden de PU’s simpeler straks…..kost nog steeds een vermogen om dit soort zaken te ontwikkelen…

    Login om te reageren
    • razer zegt

      15 oktober 2017 om 12:48

      @maartenoosterbaan: aan de andere kant is het natuurlijk geweldig voor een bedrijf als Aston Martin om heelveel kennis te krijgen over het bouwen van motoren. En als daarbij een deel van de kosten vergoed worden door Red Bull wordt de toetredingsbarrière natuurlijk een stuk kleiner. Maar goed het blijft wel een heel groot risico voor Aston Martin.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        15 oktober 2017 om 16:10

        @razer: zou het misschien met een externe partner nog kunnen zien gebeuren…maar puur voor alleen F1 500 miljoen – 1 miljard neerleggen….althans dat zijn volgens mij wel de bedragen die Mercedes, Renault en Honda neerleggen en Ferrari zal er niet extreem veel onder zitten….dat zie ik AM op dit moment niet zelf zomaar doen.

        Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      15 oktober 2017 om 19:31

      @maartenoosterbaan: simpeler??? De nieuwe motoren zijn niet alleen bedroevend kwestie van geluid, ze zijn zo complex dat ze eigenlijk pakken duurder zijn dan de voormalige atmosferische 2.4 V8 motoren

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        15 oktober 2017 om 20:09

        @chrisvis: volgens mij snap je niet helemaal wat ik schrijf of wat er staat te gebeuren….ik zei niets over de huidige PU’s die inderdaad te complex en duur zijn. Echter, zoals ook in het artikel staat, gaan we in 2020 of 2021 nieuwe PU’s krijgen die simpeler zullen worden. Maar ook dan verwacht ik niet dat AM dit in z’n eentje kan doen…..Mercedes laat al een paar jaar zien dat turbomotoren best goed kunnen klinken (nee niet in de F1….denk leg het maar even uit) maar geluid is in principe energieverspilling, zeker bij een F1 turbomotor dus ook daar verwacht ik bij een nieuwe formule niet extreem veel van. Maar ik laat me verrassen.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          15 oktober 2017 om 20:37

          @maartenoosterbaan: ik hoop samen met u verrast te worden maar ik vrees er helaas voor?

          Login om te reageren
    • hehe zegt

      15 oktober 2017 om 19:48

      @maartenoosterbaan: Aston Martin hoort om de aantal jaar failliet te gaan, hoort bij de herritage

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        15 oktober 2017 om 20:05

        @hehe: ghe ghe…ok goed punt! Gaan met die banaan Andy!

        Login om te reageren
  2. joostie zegt

    15 oktober 2017 om 11:31

    Cosworth!!!

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    15 oktober 2017 om 11:32

    Interessant. Ik kan het me echter bijna niet voorstellen dat AM met een paar Ferraristen even een F1 motor gaan bouwen.

    Login om te reageren
  4. FieRo zegt

    15 oktober 2017 om 12:12

    Andy Palmer spreekt goed Nederlands.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 oktober 2017 om 17:40

      @fiero: de quotes stonden op een Duitse site, zodoende ;)

      Login om te reageren
  5. KEV9 zegt

    15 oktober 2017 om 13:13

    zie er nog van komen dat RB straks een trapauto is ipv een auto aangedreven door een motor

    Login om te reageren
  6. Joost zegt

    15 oktober 2017 om 14:13

    Andy Palmer is toch geen familie van ‘grote held Jolyon” hoop ik.
    Anders wordt er misschien voor hem wel een zitje geclaimd…

    Login om te reageren
  7. Supra1981 zegt

    15 oktober 2017 om 14:46

    Zou motoren ontwikkelen en leveren aan drie teams voldoende zijn om quite te draaien?

    Login om te reageren
  8. MaartenD zegt

    15 oktober 2017 om 16:13

    Als Mateschitz de stekker er uit trekt is het einde verhaal van dit “topteam”. Max volgend jaar een mooi afsluitend jaar met dit team en dan verkassen naar een echt topteam

    Login om te reageren
  9. 69ss zegt

    15 oktober 2017 om 19:48

    Be ‘Cosworth’ it!

    Login om te reageren
  10. dracae zegt

    15 oktober 2017 om 20:55

    Dit kan alleen maar werken als er een hele grote geldschieter achter zit en als ze daarnaast een echte ‘motortovenaar’ aantrekken. Dan nog heeft het toch echt tenminste 3- 4 jaar nodig waarvan een behoorlijk deel praktijk, experimenteren in races. Als ze pas met echt racen willen starten wanneer iedereen aan een nieuw motorenreglement moet voldoen hebben ze een (kleine) kans om ook bovenin mee te doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North