• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini: zo lang mogelijk door met V10 en V12

Auteur: jaapiyo, gepost 15 oktober 2017 om 09:58 – 29 Reacties

geel


Een bericht dat ons als muziek in de oren klinkt.

De afgelopen jaren heeft Lamborghini zich ontpopt als het laatste toevluchtsoord voor de échte liefhebber. Je weet wel, die persoon die alleen maar achterwielaangedreven bruine stationcars of bonte supercars koopt met een atmosferische motor. Waar concurrenten als Ferrari en zelfs bolwerk van traditie Aston Martin al lang gezwicht zijn voor de turbomotor, blijft Lamborghini stug doorgaan met het aanbieden van atmosferische veelcilinders. Wie had gedacht dat juist de voormalig tractor bouwer met relatief weinig race-historie deze rol op zich zou nemen?

Nou weten we dat het verhaal van de atmosferische motor ook in Sant’Agata uiteindelijk niet meer is dan de kroniek van een aangekondigde dood. De vraag is: hoe lang houden ze het nog vol? Onlangs leerden we bijvoorbeeld dat bij concerngenoot Audi de (al dan niet atmosferische) veelcilinders de wacht aangezet zijn.

Maar er is goed nieuws! Lambo’s R&D chef Maurizio Reggiani geeft in gesprek met Autocar aan dat Lambo wat hem betreft nog zo lang mogelijk doorgaat met atmosferische veelpitters. Maurizio realiseert zich namelijk dat het geluid een essentieel onderdeel is van de emozione die een echte supercar met zich meebrengt:

Our DNA is the design, emotion and performance, to make the experience of the car unique. These are conditions that define a new car. We then try to put them in a more scientific way, making them ‘physical’ things so [you] can compare a new car to an old one or the competition. A Lamborghini cannot be only one of those things. It can have a magnificent design as a super-cool Lamborghini but, if the car can’t do ‘emotional’ when you sit in it – [if you can’t] hear the noise or feel the tyres working on the asphalt, then the job is not done. We try to perfect this every time. Design and engineering must work together. You can’t discount something in the car. You always drive it to enjoy it, to have fun and maybe to show off a bit. Naturally aspirated is part of the DNA of a super-sportscar. No other engine can provide the emotion, the response, the sound. It’s unique and that makes the difference today for Lamborghini.

Hear hear! Uiteraard zal de Lamborghini Touareg Urus wel beschikken over turbo’s en elektrificatie, maar Reggiani hoopt de invoering van deze funkillers in het geval van de échte Lambo’s uit te kunnen stellen tot halverwege het volgende decennium. We kunnen dus nog heel even doorgaan met dansen op de afgrond.

Ook interessant!

  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Atmosferische Lamborghini V12
    Atmosferische Lamborghini V12 keert officieel terug
  • Lamborghini 63 jacht: 2 V12-motoren en 4.000 pk
    Lamborghini 63 jacht: 2 V12-motoren en 4.000 pk
  • Lamborghini in Q1 2022
    Lamborghini in Q1 2022: iedereen nog een V10 en V12

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

Lamborghini, Maurizio-Reggiani, motor, Supercars, V10, V12

Vorig bericht: « Special: Dodge RAM SRT-10
Volgend bericht: Bevestigd: Aston Martin huurt F1 personeel van Ferrari in »

Lees Interacties

Reacties

  1. yipikaye zegt

    15 oktober 2017 om 10:11

    Lamborghini snapt het, nu de formule 1 nog.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      15 oktober 2017 om 11:30

      @yipikaye: VAG heeft ook niet echt wat te bieden mbt elektro. Dus een alternatief hebben ze niet.

      Login om te reageren
      • huracan zegt

        15 oktober 2017 om 14:32

        @janjansen: ohnee 918 spyder was echt een mislukt project namelijk

        Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    15 oktober 2017 om 10:12

    Hoe kan een auto ‘emotioneel doen’ als ik er in zit? En waar zit die emotie precies in het DNA? Hoe maak je van emotie iets fysiek? Ik begrijp het niet? Of praat meneer Regianni totale onzin?

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      15 oktober 2017 om 10:25

      @pomoek: nee hoor, het is het beste marketingpraatje dat ik in jaren gehoord heb. Terwijl anderen de reden voor een SUV, turbomotor en hybride-aandrijflijn mooipraten, is deze man gewoon doodeerlijk. Geluid is emotie.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        15 oktober 2017 om 11:22

        @breakingpoint: Dat is niet waar. Geluid is geluid. Je kunt iets voelen bij een geluid. Dat is een emotie. Huilende kinderen, muziek en ja het geluid van een motor. Maar je kunt, als fabrikant, geen emotie in een product stoppen. Dat is gewoon marketing geneuzel. Mensen beginnen niet spontaan te huilen als ze in een Lamborghini stappen.
        En over emoties gesproken en geluid bij auto rijden. Je moet eens voor de grap eens een filmpje kijken van iemand die een Tesla op z’n staart trapt. Geen geluid, en toch pure verrukking.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          15 oktober 2017 om 11:36

          @pomoek:
          Goh. Marketingpraat = Marketingpraat, je verwacht het niet.

          Login om te reageren
        • bakingmynextbenz zegt

          15 oktober 2017 om 11:40

          @pomoek: emotie is dan ook niet rationeel te verklaren, niet iedereen voelt emotie voor hetzelfde. Zo zijn er ook mensen die enthousiast worden van een stoomlocomotief of een watergekoelde Porsche motor. Emotie is persoonlijk dus. Ik voel de emotie van het geluid van een atmosferische v12 bijvoorbeeld wel en kan nog totaal niet de emotie inzien van een tesla. Anderen dus wel maar dat is persoonlijk.

          Login om te reageren
          • bakingmynextbenz zegt

            15 oktober 2017 om 11:50

            @bakingmynextbenz: luchtgekoeld bedoelde ik natuurlijk

            Login om te reageren
          • pomoek zegt

            15 oktober 2017 om 12:12

            @bakingmynextbenz: precies. Maar dan wordt het leuk. Waarom voel je bij het ene wel een emotie en bij het andere niet? Waarom vindt de een het heerlijk om in een DS te rijden en kan een ander een snoek niet horen of zien? Je mag van mij in tranen in een luchtgekoelde 911 zitten (of 914 for that matter) maar dat komt zeker niet omdat Ferdinand er een half onsje emotie over heeft uitgestrooid.

            Login om te reageren
            • bakingmynextbenz zegt

              15 oktober 2017 om 13:38

              @pomoek: mee eens, daarbij is een half onsje emotie ook desastreus voor het gewicht van een auto, daarom is emotie vandaag de dag gemaakt van carbon ;)

              Login om te reageren
    • bitd zegt

      15 oktober 2017 om 14:42

      @pomoek: een chromosoom afwijking heb je zelf ook niet door

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        15 oktober 2017 om 14:49

        @bitd: dat is niet waar? En wat is je punt?

        Login om te reageren
        • bitd zegt

          15 oktober 2017 om 16:42

          @pomoek: ik zag je reactie en dat was eigenlijk het eerste wat in me opkwam en kan je uit eerste hand vertellen dat veel mongolen er niets van merken en dat met een beetje liefde alles goed komt. Vaak ook erg gezellig. Fijne zondag en no worries

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            15 oktober 2017 om 20:17

            @bitd: Ah, je reageert op mijn vraag waar zit de emotie in het DNA? Ik denk dat ik je punt nu wel begrijp. Ik reageer enkel op de opmerking van die marketingman. Die zegt dat emotie in het DNA van zijn bedrijf zit. Wat ten ene male niet kan. Is geen steek onder water naar mensen met een beperking. In de verste verte niet. Jij ook een mooie avond!

            Login om te reageren
      • barry355gtb zegt

        15 oktober 2017 om 15:12

        @bitd: wat is dat dan voor een goedkoop mongolen grapje?

        Login om te reageren
  3. efignition zegt

    15 oktober 2017 om 11:08

    Ach.. straks wordt het aantal permanent magneten vermeld…

    Login om te reageren
  4. intimrasiert zegt

    15 oktober 2017 om 12:00

    Kudos Jaap voor de reference naar ‘Kroniek van een aangekondigde dood’.

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    15 oktober 2017 om 20:11

    Zeg Autoblog: Ik heb gisteravond de laatste update gedownload voor de Android app. En als ik via mijn mobiele Samsung (S6 op Android 7) browser een artikel open, opent hij in de app. Is dat de bedoeling?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      15 oktober 2017 om 10:19

      @toyotafortuner: hij vraagt ook om toegang tot locatie, foto’s ed. Beetje vreemd voor een Blog

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        15 oktober 2017 om 10:26

        @lekkerlinksrijden: ja dat snap ik ook niet waar de locatie voor nodig is dus ik stel de update lekker uit

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          15 oktober 2017 om 16:59

          @rob5nismo @lekkerlinksrijden: dat is ivm het uploaden van foto’s

          Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        15 oktober 2017 om 10:36

        @lekkerlinksrijden: ik heb een keertje voorgesteld om handmatig de locatie van spots erbij te kunnen zetten. Net als dat je dat op de gewone site kan doen. Dat is via de app niet veranderd. Ik weet niet of dat ermee te maken heeft

        Login om te reageren
        • raym zegt

          15 oktober 2017 om 16:51

          @toyotafortuner: ja meer geef dan de keuze. Of iemand wel of niet zijn locatie wil delen en stel het niet verplicht. Persoonlijk maakt mij geen hol uit of ze mijn locatie weten, want echt privacy bestaat al zo’n 15 jaar niet meer.

          Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        15 oktober 2017 om 11:59

        @lekkerlinksrijden: big @autoblogger is watching you.

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          15 oktober 2017 om 16:59

          @jaapiyo: thanks;)

          Login om te reageren
      • Edge zegt

        15 oktober 2017 om 13:55

        @lekkerlinksrijden: Nee hoor, je kunt vanuit de app namelijk ook uploaden naar Autojunk. Zonder toegang tot je foto’s wordt dat lastig, en zonder toegang tot je locatiegegevens kun je er wellicht geen locatie-tag bij plaatsen

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          15 oktober 2017 om 16:59

          @edge: dat dus!

          Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      15 oktober 2017 om 17:00

      @toyotafortuner: dit is wel erg offtopic trouwens, gelieve dit voortaan via mail of de vraagbaak te doen. Ik zla deze comments verwijderen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North