Bewijs: Mercedes is koning van de niches

Auteur: , 38 Reacties
Bewijs: Mercedes is koning van de niches

De Duitse autofabrikant heeft er geen problemen mee om te concurreren met.. zichzelf.

Het gamma van Mercedes is inclusief de AMG modellen vandaag de dag enorm. De komende jaren zullen daar meer modellen bijkomen. Er zijn zelfs zoveel modellen, dat klanten van het merk moeite hebben met kiezen. Zo is er bijvoorbeeld de Mercedes-AMG CLS 53 en de Mercedes-AMG GT 53 4-Door Coupé. Allebei moeten ze een coupé-vormige auto voorstellen. Ze hebben allebei dezelfde motor en qua prijs zullen ze ook niet veel van elkaar gaan schelen.

Mercedes gaat dit trucje herhalen met de nieuwe CLA. Eerder werd al bekend dat het merk nieuwe CLA-typenamen heeft geregistreerd en op de Nurburgring werden ook meerdere testexemplaren gespot. Nu is het honderd procent zeker dat er weer een CLA gaat komen, zo blijkt uit de vrijgegeven roadmap met de modellen voor 2019. Op de agenda staat een nieuwe CLA en een nieuwe CLA Shooting Brake.

Nu is die CLA Shooting Brake een prima toevoeging, maar een CLA Sedan? Dit model leek met de komst van de nieuwe A-klasse Sedan overbodig te worden, maar bij Mercedes denken ze er toch echt anders over. Het is afwachten op de officiële aankondiging wat de Duitsers precies van plan zijn met die nieuwe CLA en wat de verschillen gaan zijn ten opzichte van de A-klasse sedan. De technische basis zal in elk geval flink overeenkomen. Denk aan voorwielaandrijving en dezelfde reeks motoren.

De CLA komt halverwege 2019 bij de dealer te staan. Verwacht een onthulling op de autosalon van Genève in maart of een onthulling op de autoshow van New York in april.

Bewijs: Mercedes is koning van de niches



38 reacties

Ach, het overzicht was ik toch allang kwijt. Begrijpen deed ik het al heel lang niet meer.
@viezefreddyw: naja een beetje begrijp ik het wel. Onze oosterbuuren verdienen genoeg geld met de verkoop van modellen zoals de VW t rock, v rock, z rock, g rock en al die crossover niche modellen kneut.
@mikje90: Ik doelde meer op de namen die de auto’s meekrijgen. GLE Coupé, CLA Shooting Brake, AMG GT 4-Door Coupé, Audi A3 Limousine… Al die titels vind ik onbegrijpelijk.
@viezefreddyw: sorry hoor, maar wat is hier lastig aan?
@deeberton: Dat de GLE Coupé dus geen coupé is. Dat de AMG GT 4-door Coupé dus geen coupé is. Dat de A3 Limousine dus geen limousine is.
@viezefreddyw: Wat dat betreft blijft BMW nog overzichtelijk
Sommige dingen waren vroeger toch echt beter. Iets met bomen en bos nu
@lekkerlinksrijden: Precies dat ja. Hetzelfde geldt voor BMW. Wat was er mis met een 3, 5 en 7 serie?
@chimaera: dat je de 8-serie vergeet 😉
@escort77: 6 serie haaieneus ook nog
@lekkerlinksrijden: Dat we nu wel de bomen door het bos kunnen zien? Vroeger was er namelijk meer bos.
Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet zo. Hoe meer keus hoe beter toch? Zo zit er altijd wel iets tussen dat je aanspreekt. Zelfde geldt voor de 911. Er zitten versies bij die ik afschuwelijk vind, maar die anderen weer mooi vinden en andersom.
@berlinetta: Precies dit! Let maar op, over tien jaar zegt men: Vroeger was alles beter, toen hadden we tenminste nog voldoende keus.
@anne_gaastra: Omdat er dan alleen nog maar cross-overs gemaakt zullen worden?
@berlinetta: eens! Daarom voor mij komend jaar een mooie CLA shooting brake!
1 detail maakt al een verschil, beter dus veel auto’s
Cla shootingbrake is nu net een vd mooiste modellen die ze hebben. Kan ik alleen maar toejuichen.
Fraaier dan een c klasse estate
@gietturbo: Je bent één van de weinigen.
@viezefreddyw: Ik ook dan blijkbaar.
@airc: Over smaak valt niet te twisten, ik zal de eerste zijn die dat toegeeft. Ikzelf vind het een ding van niks, jij dan weer wel. Mooi toch?
dcg via Android app
@gietturbo: hear hear! ☺️
@gietturbo: Als je CLS had gezegd was ik het met je eens geweest (de oude hè, de shooting brake).
@jules713: helemaal mee eens cls is schitterend, snap ook niet dat van alle modellen die ze hebben uitgerekend de cls shooting brake niet meer produceren.
@gietturbo: Uhm tijd voor eyewish?
@hollandbest: nee, hij vindt iets anders mooi dan jij. Iets met smaak. Ik vind het zelf ook niets, maar dan mag een ander het wel mooi vinden. Ben er ook wel blij mee, anders rijden we allemaal hetzelfde
Of ze zijn vergeten dat ze al een A-sedan hebben🙄
Ik denk dat het voor de gemiddelde, weet ik veel, Nederlander, lastig is om zonder dat de naam erop staat de A-klasse limousine, de C-klasse, de CLA, de CLS en de E-klasse uit elkaar te houden. Aan de andere kant: Wat maakt het uit? Fijn dat MB op dit moment zo’n 15 verschillende modellen voert, dan is er tenminste nog iets te kiezen. Vergelijk dat eens met Alfa Romeo die een modellenoffensief is gestart waarbij je nu de keuze hebt uit 5 hele modellen!
@pomoek: In mijn ogen is het toch ook niet zo van belang om de naam te weten als je een model ziet? Het gaat erom dat de koper het model mooi vindt. Kijk bijv. die A sedan en de CLA. Er zullen genoeg mensen zijn die de sedan net wat mooier vinden dan de CLA en andersom. Nu kun je beide kopers bedienen, terwijl de ontwikkelingskosten niet veel hoger zullen zijn. Ik vind het een prima ontwikkeling.
De CLA had voor veel potentiële kopers een te lage daklijn bij het achterin stappen. Daarom komt er nu een ‘normale’ sedan van de A. De CLA, als sportief gelijnde versie, blijft omdat daar ook nog voldoende markt voor is. Lijkt mij niks verwarrends of moeilijks aan.
Pas als er een GLA coupe komt wordt het spannend.
De nieuwe CLA wordt groter, kruipt richting 4-serie. Ook MB weet dat het tegelijk voeren van een CLA en A Limousine vreemd is.
Bizar dat de C-klasse nog zo lang met zo’n oud interieur door moet! De bijna gehele range van A tot E klasse zit in de moderne merc schermen/stijl en de C-klasse moet nog een aantal jaar doormodderen met zo’n klein los schermpje en oude stijl dashboard?!
@dakarbemo: Beters, anders zou ook de C van m’n shortlist moeten.
@karhengst: binnenin is t wel erg tictac plastic-fantasic hoor
@dakarbemo: Geen idee welke versie je onder je kont hebt, maar mij persoonlijk bevalt de styling me nog altijd erg goed, mits de juiste vinkjes gezet zijn. Glanzende sierstukken moet je sowieso vermijden. Het enige kraakje zit in het scherm bij grote temperatuurwisseling, en het sierstripje aan de zijkant van de middentunnel. Ideaal om mee te tikken op de muziek dus.

Maar ik ben wellicht wat ouderwets in de zin dat ik geen behoefte heb aan hulpmiddelen en digitale tellers.
@karhengst: Er is net een update geweest van de C. Deze heeft ook een digitaal dashboard en het middenscherm is nu mooier vorm gegeven. Maar als je het C-klasse interieur plastic fantasic noemt dan kan ik dat niet plaatsen. Zelfs het houd is fineer en niet namaak. Qua materialen wordt het ook als de maatstaaf in z’n klasse genoemd.
Ik mis nog een CLB, een CLB coupe, een B-klasse sedan en een B-klasse cabrio. En van allemaal natuurlijk nog de AMG versies, de Brabus 6×6 en de Maybach Zeppelin uitvoeringen. Ben ik nog wat vergeten?
@gulli: Unimog gekeurd als personenauto incl 6×6, maybach, amg(s) uitvoering
Laat MB nou eens voor de gein een hatchback ontwikkelen met RWD, want de BMW 1 heeft dat straks niet meer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).