Mopar Hellephant: 1.014 pk en gewoon te koop

Auteur: , 35 Reacties

Gotta love the USA.

Het mag dan 2018 zijn, in de Verenigde Staten zijn ze nog lang niet klaar met het bouwen van gekke creaties. Wie dacht dat het na de Dodge Demon niet gekker kon had het mis. Ontmoet de Hellephant, een nieuwe motor van Mopar, die goed is voor maar liefst 1.014 pk en 1.288 Nm koppel.

De naam is een verwijzing naar de oude 426 Hemi, die de bijnaam olifant kreeg vanwege de joekel van een motor. De Hellephant-motor is voor de SEMA-show gelepeld in de Dodge Super Charger. Een concept van de Amerikaanse autobouwer voor de autobeurs in de wereldberoemde gokstad. Die brute Super Charger is helaas een concept, maar het appetijtelijke V8-blok komt wel op de markt. Mopar gaat de 7.0-liter achtcilinder met supercharger vanaf volgend jaar verkopen. Het aluminium motorblok is geschikt voor musclecars uit 1976 of ouder en offroaders. Het betreft volgens Mopar een zo goed als plug & play-motor. Dit betekent dat zaken als bijvoorbeeld een ECU, de supercharger, een waterpomp en een vliegwiel inclusief zijn.

De Super Charger in Las Vegas is in de basis een 1968 Dodge Charger. De Hellephant-motor is in dit concept gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak uit de Hellcat. Het uiterlijk heeft diverse elementen van een moderne Dodge en dit heeft te maken met de gebruikte onderdelen. Zo is onder andere de motorkap afkomstig van een Dodge Demon.

Als Dominic Toretto echt zou bestaan dan zou hij nu staan te kwijlen op de Dodge-stand in Las Vegas. Het is nog niet bekend wat de V8 moet gaan kosten.

Dominic Toretto



35 reacties

Deze motor in die widebody Tesla lepelen..? Als ik de loterij win de 10e ga ik er werk van maken.

“Het aluminium motorblok is geschikt voor musclecars uit 1976 of ouder en offroaders. Het betreft volgens Mopar een zo goed als plug & play-motor. ”

Als je deze motor zonder verdere aanpassingen in een musclecar van pré-1976 legt, trekt die hele auto zichzelf dan niet gewoon uit elkaar?
@jules713:

Achterwielaandrijving : Hij duwt hem in elkaar. De achterwielen komen naast de voorstoelen te staan.
@jules713: Detroit steel baby! Maar ja… dus brace your… car.
Ik ben geen fan van Amerikaanse auto’s maar als jullie me dit als cadeautje geven te samen met een g3 installatie, dan zal ik het niet afwijzen.
@mikje90: G3? Ben je nu een liefhebber of niet? Ik denk van niet . Je gaat dit blok toch niet op gas rijden?
@rolov: als je 1000 pk auto kan veroorloven dan kan je ook benzinr betslen
@mikje90: naast dat een G3 installatie niet echt gaaf is, is dit zelfs niet eens perse goedkoper dan gewoon op benzine rijden. Ligt aan t aantal kms/jaar. Dat er ergens op een bord een lager bedrag staat voor een brandstof wil niet zeggen dat je onder aan de streep goedkoper uit bent.
Amerikaanse manier van verbeteren: ‘Just make it bigger!’
En in dit geval kan ik ze geen ongelijk geven. Smakelijk!
Allemaal leuk die motor, maar gun de wereld die concept, wat een gruwelijk grauw ding
Even een vraag, zijn dat uitlaten bij het achterlicht? Zo ja erg gaaf maar onpraktisch ivm warmte ontwikkeling en uitlaat traject lengte.
@zeevink: zal wel over nagedacht zijn hoor, geen zorgen. Bij diverse supercars zit ie ook midden in de achterkant, denk aan pagani’s en McLarens.
@ghost: Maar die hebben de motor ook achterin, dus dat kun je niet vergelijken haha.
@zeevink: zoveel langer is het toch niet vergeleken met de traditionele positie.
@zeevink: doet me denken aan die filmpjes van revvende (is dat een woord?) Lambo’s die in de fik vliegen
@zeevink: sinds wanneer moet een SEMA showcar praktisch zijn?
Die wagen is niet om aan te gluren zeg
Kort pookje, vandaar de grote motor dus
Tja, ik heb niet heel veel met Amerikanen, maar deze maakt mij bijzonder hebberig! Smelten die achterlichten alleen niet weg met deze uitlaten?
Prachtig al dat vermogen en bruut monster dit. Jammer genoeg worden ze zoek gereden door bijvoorbeeld een Nismo GTR met 600pk. De Demon met 800+pk bijvoorbeeld…2s naar de 100 lukt ‘m al niet, zelfs niet met Hoosier dragster banden achter. Alleen maar strepen trekken.
@skinnybmw: wie boeit die 0-100, vanaf de 100 wordt het toch pas leuk. Daarnaast: met 1200nm hoef je echt niet je turbo lag te compenseren met een lagere versnelling…
@peug206: Mij ook niet maar daarmee loopt Dodge wel te koop😉
Gotta love Mopar!
Geweldige naam voor dit project
Maar eh, hoe werkt dat dan precies. Gebruikten alle Dodge musclecars van 1976 of ouder exact dezelfde montagepunten voor het motorblok of iets dergelijks?
@Edge: je krijgt andere motorsteun mee.. Motorsteunen zitten vaak niet vast aan de motor maar gebout,idem voor de carrosserie waarop de steun vast komt te zitten.
Toch handig als je het Kyotoverdrag niet tekent omdat je presidentiële campagne is gefinancierd door de oliemaatschappijen. Kun je je dit soort motoren veroorloven, milieu bestaat toch niet.
@gulli: Ach, we moeten nou ook niet overdrijven en doen alsof dit soort blokken het probleem zijn. Ja, ze zijn groot, lomp en stoten veel uit, maar dit soort blokken wordt ook in relatief kleine aantallen geleverd en worden veelal gebruikt in hobbyauto’s die weinig mijl op de teller zetten. Dat is uiteindelijk veel minder vervuilend dan die honderdduizenden leaserijders die in hun Camry’s (want Amerikaanse markt) jaarlijks een mijl of 20.000 op te teller zetten.
@Edge: dat klopt, ik heb het dan ook meer over het feit dat dit aan die kant van de plas wel te betalen is en hier helemaal kapotbelast wordt vanwege de nadelige milieu-effecten
@gulli: milieu, dat zijn toch bepaalde kringen in de maatschappij (waar je in de meeste gevallen niks mee te maken wilt hebben)?!?
Leuk voor in mijn Focus…
HELLEPHANT THE WORLD!!!
@jules713: Ik denk dat je dit motorblok ( of gelijk welk blok wat dat betreft ) in een Tesla krijgt. Hoe begin je daar in vredesnaam aan? Vergeet niet, zo’n Tesla ziet er enkel uit als een conventionele auto en is vanaf 0 ontwikkeld. Het is geen bestaande auto waar de batterijen de helft van de koffer in beslag nemen.

Neem nu bv de aandrijflijn, achterwielaandrijving in dit geval. Waar laat je het differentieel en de aandrijfassen?
De hele bodem van zo’n Tesla is een en al batterij…Dan de motor en versnellingsbak. De motorruimte van een Model S…is er geen en de vraag is of die ruimte wel kan gebruikt worden om een verbrandingsmotor en versnellingsbak in onder te brengen.

Kortom, lijkt misschien doenbaar, maar als je een Tesla wilt met een verbrandingsmotor is het beter om een normale auto om te bouwen zodat ie lijkt op een Tesla.
@simonmc: “Ik denk dat je dit motorblok ( of gelijk welk blok wat dat betreft ) in een Tesla krijgt.”

Moet natuurlijk zijn: Ik denk dat je dit motorblok NIET ( of gelijk welk blok wat dat betreft ) in een Tesla krijgt.
De Olifant met rode ogen op de tankdop doet maakt hem af.
Geweldig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).