• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bied mee op deze stijlvolle én zeldzame 308 GTB ‘Vetroresina’

Auteur: machielvdd, gepost 2 september 2023 om 19:00 – 10 Reacties

Er wordt een heel fijn exemplaar van de Ferrari 308 GTB geveild in Nederland.

Wat krijg je als je een Ferrari F40 ontdoet van zijn opzichtige spoilers en bumpers? Dan kom je uit bij een Ferrari 308 GTB. Technisch hebben deze auto’s weinig meer met elkaar vandoen, maar de 308 GTB vormde de basis voor de 288 GTO, waar de F40 weer op voortborduurde.

Hoe iconisch de 288 GTO en de F40 ook zijn, de fraaie wigvorm komt toch het beste tot zijn recht op de 308 GTB. Dit is een auto met nagenoeg perfecte proporties, die prachtig oud wordt (in tegenstelling tot de 308 GT4). Zeker in de stijlvolle kleur Argento Auteuil, oftewel zilver, is het plaatje.

Naast het feit dat deze kleur gewoon erg goed staat, is dit ook een bijzonder exemplaar. Het gaat namelijk om een 308 GTB ‘Vetroresina’. Waar de meeste 308 GTB’s gewoon een stalen koetswerk hebben, is de carrosserie van deze Ferrari opgetrokken uit glasvezel. Of Vetroresina, zoals dat zo mooi heet in het Italiaans.

Het gaat hier om de eerste serie van de 308 GTB, die gebouwd is van 1975 tot halverwege 1977. Dankzij de glasvezel carrosserie weegt de 308 GTB Vetroresina slechts 1.050 kg, zo’n 150 kg minder dan de latere 308 GTB’s. Van deze eerste series zijn maar 712 exemplaren gemaakt, waardoor dit de meest gewilde versie van de 308 GTB is.

Waar de V8 middenmotor tegenwoordig onlosmakelijk is verbonden met Ferrari, was dit ten tijde van de 308 GTB nog een nieuw fenomeen. De V8 was nog maar kort daarvoor geïntroduceerd in de 308 GT4. De 2,9 liter V8 uit die auto vond ook zijn weg naar de 308 GTB. De motor bleef verder ongewijzigd, waardoor zowel de 308 GTB, net als de GT4, over 255 pk beschikt.

Deze prachtige Ferrari is in 2018 naar Nederland gehaald en omdat de auto van voor 1978 dateert, kon deze voorzien worden van historische kentekenplaten. Zeg nou zelf: alleen dat is al een reden om te kiezen voor een vroege 308 GTB.

De auto heeft 77.051 km op de teller staan en wordt momenteel geveild via Collecting Cars. Daar kun je ook terecht voor alle foto’s en info. Meebieden kan nog tot en met donderdagavond 19.08!

Ook interessant!

  • Frans Duijts opteert voor Italiaanse Ferrari
  • Gloednieuwe Ferrari 296 GTB stuk door tram in Gent
  • Verkoop geëlektrificeerde Ferrari's verdubbeld
  • Novitec haalt nog meer vermogen uit de Ferrari 296
    Novitec Ferrari 296 klinkt als een halve V12! [video]

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

308, 308-GTB, Ferrari, veiling

Vorig bericht: « Wist je dat de Hyundai Veloster een voorganger heeft?
Volgend bericht: Michelotti creaties: dit zijn er 10 op een rij! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    2 september 2023 om 19:41

    Inderdaad een fraaie auto. En qua vormgeving m.i. een verademing t.o.v. de huidige Ferrari’s.

    Login om te reageren
  2. Frankypanky zegt

    2 september 2023 om 20:48

    Prachtige auto’s.
    Het verhaal gaat dat de oude Enzo Ferrari voor deze ene keer nu eens wilde pionieren. Kijkend naar de Corvette wilde Enzo zelf ook met een ‘plastic’ auto komen. Deze Vetroresina is het resultaat.

    Blijkt dat de gemiddelde vaste klant er geen fan van was. “Ferrari’s moeten van STAAL zijn”, zo was hun trieste credo! Frappant is nu dat stalen 308/328’s hun roestplekjes hebben. Het hielp ook niet dat Scaglietti, die de GRP body’s bouwde, het werk steeds duurder zag worden.

    Overigens kan ook een Vetroresina roesten. Onder het ‘plastic’ juist een ‘gewoon stalen’ subframe, voor en achter!

    Login om te reageren
  3. mrrobot zegt

    2 september 2023 om 21:02

    Meebieden kan tot 19/8?

    Login om te reageren
    • erwingrunn zegt

      3 september 2023 om 00:09

      klopt precies zoals het er staat.

      Login om te reageren
      • goteza zegt

        3 september 2023 om 10:52

        Dat is nog een behoorlijke tijd om te sparen..

        Login om te reageren
  4. mjpamsterdam zegt

    2 september 2023 om 22:05

    Ben geen Ferrari-mens maar deze is tres chic !

    Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    3 september 2023 om 06:16

    Mooiste Ferrari model, zeker vergeleken met huidige Ferrari’s.

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    3 september 2023 om 10:11

    Ghe, toen zat er nog een heel bescheiden uitlaatje onder.

    Login om te reageren
  7. kle500 zegt

    3 september 2023 om 14:21

    Vind de 30i gt4 anders ook best tof. Soort voorloper van de lancia stratos, al heb ik geen idee van hoe de tijdlijn precies loopt.

    Login om te reageren
  8. kle500 zegt

    3 september 2023 om 14:21

    Vind de 30i gt4 anders ook best tof. Soort voorloper van de lancia stratos, al heb ik geen idee van hoe de tijdlijn precies loopt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North