Bieden maar! Heerlijke Alpina B10 E39 geveild in eigen land

Auteur: , 72 Reacties

Een E39 Alpina in een geweldige kleurstelling; da's inderdaad smullen geblazen.

Van deze Alpina B10 3.3 Limousine zijn volgens de advertentie slechts 235 stuks gebouwd, waarvan dit nummertje 109 is. De geweldige kleurstelling zagen we eerder al voorbij komen op een E28 B9 die op de AutoblogX-meeting stond te glimmen, maar ook op de nieuwere E39-generatie staat-ie prima.

De B10 3.3 is goed voor 280 pk bij 335 Nm, waarmee het sprintje naar de 100 km/u in 6,3 seconden achter de rug moet zijn. Bij 262 km/u winnen de natuurwetten het van de heerlijke koets en houdt de pret op. Of deze specifieke auto dat met ruim 230K km op de teller ook nog haalt valt te bezien, maar daar is de prijs dan ook naar.

Alpina B10 interieur

Het startbod voor de Alpina staat namelijk op een alleszins redelijke €7.500 wat op zich meevalt voor een dergelijke zeldzame auto, al kun je tegenwoordig voor iets meer centen ook een E39 M5 op de kop tikken. Wel moet erbij worden gezegd dat het onderstel van deze B10 op meerdere punten is aangepakt en dat vorig jaar grondig onderhoud heeft plaatsgevonden.

Bieden doe je hier, maar ben er snel bij!

Met dank aan Marco voor de tip!



72 reacties

Jammer dat dei kofferbak is volgeplakt met meters aan letters. Dacht dat dit een trend was van Mercedes van de laatste jaren.
@timowouters: een visdraadje en een haarföhn doen wonderen. Ik zou ‘m er niet voor laten staan.
7500 euro?
Ik bel even een vriend van me, hij is expert op het gebied van E39 Alpina’s
@faalhaas:
Mn vriend de expert zegt dat het ongeveer 9500 euro waard is.

5 euro, dat is het beste wat ik voor je kan doen. Er is op dit moment weinig vraag naar Alpina’s, dus het zal hier een tijd in de kast liggen. En ik moet er wel iets op kunnen verdienen.
@faalhaas: Ben je je dagboek kwijt of deel je gewoon graag je memoires?
@faalhaas: Keurige Pawnstars imitatie, chapeau!
@racerx: hahaha ik moest lachen! :)
Dikke auto, toch zou ik hem niet willen hebben.
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik vind Alpina erg ordinair. Zou hier dan ook met een grote boog omheen lopen.
@camber24: eens..doet het vast goed op het kamp
@camber24: dat is toch echt vloeken in de kerk.
Als Alpina iets is is het wel stijlvol. Hoe je bij ordinair komt is mij een raadsel.
Ik denk dat je behoorlijk nat kan gaan op deze auto..
@sydney: Het is geen Mercedes he.
@sydney: Valt erg mee, de motor is grotendeel identiek aan de M52, deze zijn eigenlijk onverwoestbaar bij normaal gebruik en goed onderhoud.
Afgetrapte Nordschleife Ringtool die naar NL is geëxporteerd?
@audir8v10: een stickér maakt nog geen afgetrapte bak en op de kijkdag zag deze er erg goed uit
@fobolu: Zo’n sticker maakt wel argwanend en dat zij er goed uitzag komt door de maskerende poetskunsten van de aanbieder.
Met die km stand kom je op een punt dat veel slangetjes en de katalysator het zo maar kunnen begeven… Ow, waar die veilingprijs naartoe gaat… kom op monteer er dan even een cd speler in en facelift voor/achter lampen op!
Even de stickertjes eraf halen en het is een leuke bak..
-edit: thanks! Is aangepast-

OT: Hoewel ik Alpina altijd wel kan waarderen, zou ik deze e39 toch iets mooier vinden zonder bestickering.
Alleen voor die telefoon zou ik deze al willen hebben :)
€7500 is het startbod, veilingkosten en btw er nog bij. Dan wordt het al een stuk duurder.
Doe mij maar een sl70 uit die tijd, staat er een te koop in Alkmaar.
@henkhupelschoten: Je bedoelt SL73?
@SimonMc: Er was ook een SL70..
@crackdavid: Je hebt gelijk, heb het even opgezocht. Ik kende hem niet, en blijkt dat die generatie SL met nog meer motoren geleverd was, dan ik al dacht! :

2.8L 193 hp (144 kW) I6
2.8L 204 hp (152 kW) V6
3.0L 190 hp (142 kW) I6
3.0L 231 hp (172 kW) I6
3.2L 231 hp (172 kW) I6
3.2L 224 hp (167 kW) V6
5.0L 326 hp (243 kW) V8
5.0L 306 hp (228 kW) V8
5.5L 354 hp (264 kW) AMG V8
6.0L 381 hp (284 kW) AMG V8
6.0L 394 hp (294 kW) V12
7.0L 496 hp (370 kW) AMG V12
7.3L 525 hp (391 kW) AMG V12
Alle stickers eraf halen, alles van de kofferbak weg, deuk uit de achterscherm laten halen, een goede beurt en alles na laten kijken en vervangen wat discutabel is. Hoe goed zijn de banden en remblokjes en schijven nog? Maar ja, dan ben je zo duizenden euro’s verder, ik weet niet of de auto dat nog waard is.
Zeker met de snelheden die deze auto kan halen zou ik willen dat alles perfect is.
@rufctr01: op de kijkdag was er geen enkele deuk te ontdekken, remmen erg goed en bijna nieuwe michelins eronder
Heerlijke auto. Mijn e34 met 256d km rijdt nog als nieuw. Auto met ervaring hoeft geen miskoop te zijn
@styns: Eens, de staat van onderhoud is veel belangrijker dan alleen de kilometerstand. Ik heb liever een auto met veel kilometers die relatief lichte snelwegkilometers heeft gemaakt en altijd warm is gereden dan één die altijd korte stukjes heeft gereden. En als een auto met heel veel kilometers er van binnen en van buiten uit ziet als nieuw is de kans groot dat de vorige eigenaar/eigenaren er zuinig op geweest zijn.

Overigens zou ik zelf nooit een auto op een veiling kopen, daarvoor is het voordeel te laag en de gok te groot.
Zo de foto’s te zien heeft de wagen een onderhoudsbeurt nodig……
Hij ziet er toch nog goed uit ? (leder in goede staat enz)
denk dat dit op lange termijn misschien wel een goede investering is.
Stickers blijven een lastig verhaal zeker als ze af fabriek zijn. Teveel pauper maar wel origineel… Dus wat moet je? Eraf is niet echt OK, maar erop ook niet.
N vriend heeft onlangs zo’n zelfde gekocht. Als daily driver naast n e30 m3… Heeft er bijna 16k voor betaald. Wel goed onderhouden en origineel Nederlands.
Zelf had ik voor dat geld een e39 m5 gekocht denk ik.
Matige respons van de mede reaguurders. Had toch wel wat meer enthousiasme verwacht voor een van de aller best rijdende sport sedans uit zijn tijd. Sterker nog, dit is wellicht de best rijdende sedan ooit gebouwd. De E39 was dat al, de 528i in het bijzonder (volgens Chris Harris en wie ben ik om hem tegen te spreken).

En dan is deze ook nog eens voorzien van een een van de mooist lopende 6 in lijn motoren aller tijden. En dan ook nog een zeldzaam exemplaar… Die mij er maar een.
@gtwillem: hallelujah
@gtwillem: Bieden dan! Zij kan zomaar van jou zijn…
@VeniVidiVici: Helaas behoort een derde auto niet tot de financiele mogelijkheden. Maar anders had ik zeker een kijkje genomen.
@gtwillem: Best rijdende sedan? vast erg goed maar de E36 M3 sedan is volgens mij nog een tandje scherper.
@bofkont: E36 M3 is de minst geslaagde. De mix van comfort, sportiviteit, soepelheid en communicatie wordt zeker niet gehaald in de M3, wel in de E39. Ik heb het niet over hardcore sportwagens, dus tandjes scherper maken geen verschil ;-)
@gtwillem: Ah die manier bedoel je, dan geloof ik je direct.
@gtwillem: klopt helemaal. Heb de b3 3.3 gereden. Is hetzelfde blok maar dan in n e46 sedan. Ik denk dat de Nm-gewichtsverhouding niet optimaal is bij de b10 3.3.
@s62b50: Meer dan 300 Nm is zat in een E39. Het verschil met de viercilinder turbo’s van tegenwoordig is dat ze wat hoger in de toeren zaten. Klonk wel schitterend, kun je van de vierpitters niet zeggen.
@gtwillem: die atmosferische Nm’s blijven toch t lekkerst. Helemaal eens. Ben nu maar verwend denk ik met mn 500Nm.
@gtwillem: heb zelf een E39 528i en ben het daar helemaal mee eens. Een geweldig sturende wagen. Beste wagen ooit durf ik niet te zeggen maar de balans Is echt perfect.

Maar alleen als je de handgeschakelde versie hebt. Ik heb helaas de automaat en dat ding haalt werkelijk alle plezier uit het rijden met die auto.
Is de standaard grille (niertjes!) standaard op deze auto?
@123bat: nee, dat is wel een beetje storend op een verder originele auto. Vanaf 2011 pas kun je het als optie krijgen.
@gtwillem: Ah oké. Ik dacht al dat er geen zwarte grille in hoorde :)
@123bat: de eerste ‘standaard’ moet natuurlijk ‘zwart’ zijn. Foutje – moet kunnen
Prachtige auto.
Niemand die de km. stand: 230.750 TE veel vindt ?
@599gto: jawel. Veel te veel… Boven de 90k km houdt t voor mij op. Daarmee sluit je dan ook meteen een hoop leuke auto’s uit qua prijs :/
@599gto: nee. Is net ingereden.
@599gto: Onderhoud is belangrijker dan kilometerstand ;-)
@599gto: 16.500km per jaar. Dat is geen enorme opgave voor zo’n auto.
Bij een M5 E39 zit iedereen van “wauw, wauw, prachtig” enz.,.. bij een Alpina B10 wordt er gesproken over ordinair. Wat een bullshit.
Leuk zo’n Alpina en de prijs lijkt me wel ok op het eerste gezicht, maar wat moet die 928 kosten in de achtergrond is de belangrijkere vraag.
99% van Nederland denkt waarschijnlijk dat je een of andere afgetrapte bak van marktplaats rijdt, Maar jij en de rest van autokennend Nederland weten wel anders. Heet ook z’n charme’s
@jvr55s: Dan rij ik toch liever in een schitterende BMW waar 100% van Nederland denkt… Zo ziet hem eens rijden in een mooie dikke nieuwe auto!
@VeniVidiVici: Het scheelt mij echt niet wat anderen denken over mijn auto.
@VeniVidiVici:

Wel zelfs als het je ding is dat iederen denkt “Zo ziet hem eens rijden in een mooie dikke nieuwe auto!” denk je dan echt dat je met eender de welke BMW zo’n reactie gaat lospeuteren van het merendeel van de NL bevolking?
http://www.premiumclassics.nl/index.php/news/296/21/Alpina-B10-3-3-E39-Switchtronic-2-eig-149-235-Individual.html

Hier een echt mooie!!
Alpina is echt geweldig! de enige tuner (fabrikant) die naar mijn mening aan bmw mag komen.
Een Alpina getuigd van zeer goede verfijnde smaak, de mix van sportiviteit en comfort is geweldig.
@bofkont: Daar heb ik al een paar keer naar zitten kijken afgelopen weken, ziet er erg fraai uit! Ik weet niet wat het is, maar zo’n E39 als deze vind ik veel gaver en mooier dan een huidige M5 met carbonmatwrap, vossen wielen en dat soort meuk.
@gtwillem: Absoluut eens ! een tijdloze schoonheid is zo’n E39.
@bofkont: Zeker een prachtige wagen!
Hmm, leuke kleur voor de E39, de 6 cylinder ipv de V8 toch dikke 250pk.

Die sticker, nuja …

7,5K … als je een E39 wil met zulke prestaties (alpina doet meer dan enkel vermogen) ga je waarschijnlijk niet toekomen om een nette 528i te kopen en die op te leuken.
Handbak en geen 4:3 of 16:9, verpest de hele auto.
Heerlijk! Zou echt wel een Alpina E39 willen bezitten als ik het kon.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).