• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Big Brother: rijgedrag gaat premie autoverzekering bepalen

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 april 2013 om 08:40 – 54 Reacties

Bumperklevert!


Het is dat het al 1 april is geweest, anders hadden we het volgende bericht niet serieus genomen. Er is een verzekeringspolis in de maak die met behulp van een app je rijgedrag checkt. Aan de hand van de resultaten wordt je premie berekend.

Het doel is duidelijk: rij je als een aso, of veel in ‘risicogebieden’, dan moet je meer premie aftikken. Rij je daarentegen als een oud wijf, en alleen op verlaten zandwegen rondom Midwolda, dan ben je goedkoper uit.

In Engeland loopt al een proef van Vodafone en adviesbureau Towers Watson met verzekeraar AIG, en volgens een medewerker van Towers Watson kan de polis “eind 2013 [..] in Nederland op de markt komen”, zo kwam ons via de collega’s van Apparata ter ore.

Je kunt hier heel verontwaardigd over worden, maar in feite gebeurt bovenstaande deels al door middel van het toepassen van de regiokorting. Het enige verschil is dat je nu nog geen app hebt die al je bewegingen bespiedt, en dat je specifieke rijgedrag nog niet wordt meegenomen.

Van mij mogen ze, nieuwe technologieën zorgen er in alle sectoren voor dat maatwerk mogelijk wordt, dus waarom niet bij autoverzekeringen? Maar een dergelijke polis krijg je aan mij niet verkocht. Je hebt een keuze, en als optie A) je niet aan staat, dan ga je toch voor optie B)?

Mocht de spionagepolis er komen, dan lijkt het ons logisch dat alleen de brave automobilisten die geen fuck om hun eigen privacy geven hiervoor opteren. Want wie laat zich nou vrijwillig bespieden voor een tientje minder verzekeringspremie per maand? We zijn toch geen makke lammetjes?

Foto: bumperkleven kan (gelukkig?) nog wel, via autojunk.nl

Ook interessant!

  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • Dit is de duurste stad van Nederland qua autoverzekering
  • Schadevrije jaren makkelijker te overdragen
    Hoera, schadevrije jaren makkelijker te overdragen
  • Verzekeraar weigert oudere met meer dan 136 pk
    Verzekeraar weigert oudere met meer dan 136 pk

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, Techniek

Vorig bericht: « ‘Per 2016 wegenvignet in België’, Nederland in paniek
Volgend bericht: Video: epische Ferrari F50-battle zit boordevol awesome »

Lees Interacties

Reacties

  1. darkpluisje zegt

    10 april 2013 om 08:43

    Och hoe nauwkeurig zou zo’n app zijn. Constant met je GPS aan rijden kost teveel stroom dus no way dat ik dat ooit zou doen.

    Je kan natuurlijk ook de app installeren op een budget foon en die lekker de hele dag thuis laten liggen. Krijg je nog korting voor minder als 3000 km per jaar ook :D

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      10 april 2013 om 08:50

      @darkpluisje: Leuk bedacht, maar als je in een ongeval betrokken raakt zal de verzekeraar raar opkijken als hun app op dat moment gewoon thuis ligt en waarschijnlijk niets uitkeren. Waarschijnlijk tellen ze ook de km’s die je volgens de app rijdt en checken ze dat later met je auto.

      Login om te reageren
      • pleiades zegt

        10 april 2013 om 08:53

        @fapfap: Krijg je fijne gestappo praktijken van.

        Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        10 april 2013 om 09:22

        @fapfap: dan ben je straks alleen nog maar verzekerd als je je overal keurig aan de snelheid houdt, knipperlichten gebruikt, thuisblijft bij sneeuw enz.
        En juist dan zul je ook nooit brokken maken.

        Login om te reageren
      • darkpluisje zegt

        10 april 2013 om 09:27

        @fapfap: Het niet bijhebben van je telefoon (of het feit dat hij misschien uit staat) zou natuurlijk geen reden mogen zijn, het zou wel heel erg zijn als je verzekering vervalt vanwege een lege batterij of een telefoon die vastloopt bijvoorbeeld. En wat doet de app als je bij iemand anders in de auto zit en een paar keer door amsterdam crosst terwijl je zelf waddingsveen met je auto niet uitkomt? Alleen je app aanzetten als je in je eigen auto zit? En als je gps dan geen fix krijgt, of als je vergeet je app aan te zetten ben je dan meteen onverzekerd?

        Vandaar dus mijn voorbeeld, dit systeem zit vol gaten. Enige manier hoe je dit zou kunnen regelen is een gps die vast in de auto zit en zelfs dan nog zou je het als indicatie moeten gebruiken en niet als compleet uitgangspunt.

        Login om te reageren
        • hanzel zegt

          10 april 2013 om 10:06

          @darkpluisje:
          Wat dacht je van je foontje in een een mandje leggen vol met watten of ophangen in elastieken tis wat je zegt een idee waar zelfs een blind paard gaten in kan schieten, zoveel mogelijkheden om er onderuit te komen en goedkoop rond te rijden.
          En ik zou dit systeem never aanvaarden dan maar lopen of wat dan ook zodra dit “verplicht” zou worden dan graag ook een vergoeding in de onkosten die ( Nederland kennende) op de burger verhaalt gaan worden, zie ook de blackbox waar sprake van is geweest.
          Opzouten met deze controlemiddelen we zijn geen marionetten of erger staatsslaven.

          Login om te reageren
          • darkpluisje zegt

            10 april 2013 om 10:37

            @hanzel: Inderdaad, en op het moment dat iedereen dit soort dingen gaat doen zal het gemiddelde stijgen wat neerkomt op dat mensen die heel netjes rijden of dit soort dingen doen niet minder gaan betalen als dat ze nu al doen en de rest betaald meer. Dus je betaald of hetzlefde maar hebt last van een app, of je betaald meer :P

            Login om te reageren
    • nibor zegt

      10 april 2013 om 09:41

      @darkpluisje: dit sport applicaties werken niet met behulp van de GPS van je telefoon, maar door middel van de bewegingsensoren. Die meten abrupte bewegingen wanneer jij agressief rijdt en vloeiende bewegingen wanneer je rustig rijdt. Waarschijnlijk zal hard rijden niet voor een hoge premie zorgen, maar eerder het harde accelereren en afremmen. Ik had ooit een paar dagen een app geïnstalleerd die bijhield hoe ‘goed’ je rijdt en daar een cijfer aan gaf. Die werkte ook op die manier.

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        10 april 2013 om 09:45

        @RRenault: “dit sport” moet natuurlijk “dit soort” zijn. Autocorrect…

        Login om te reageren
      • darkpluisje zegt

        10 april 2013 om 09:46

        @RRenault: ik haal mijn telefoon meestal uit mijn zak in de auto omdat hij nogal groot is en dat vervelend rijd. Telefoon op de stoel naast je en je maakt een bocht, dat ding stuitert de hele auto door. Zelfde gaat met een uitwijkmanoeuvre, als jij op iemand zijn fout inspeelt en snel uitwijkt zou dat juist moeten betekenen dat je minder premie gaat betalen omdat je goed anticipeerd, maar dat weet die app natuurlijk niet.
        En ze moeten wel altijd een idee hebben van waar je rijd anders kunnen ze niet meer met die zones werken, dus (a)gps komt wel ergens om de hoek kijken.

        Nee dit heeft voor mij veel te veel gaten en ogen. De kans dat je meer gaat betalen is volgens mij groter als dat je fors minder betaald en je haalt je bij een aanrijding waarschijnlijk een enorme hoeveelheid gezeik op de hals.

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          10 april 2013 om 09:57

          @darkpluisje: ik zie ook niks in dit plan hoor. Het zal er wel op neerkomen dat ze altijd een punt van kritiek kunnen vinden waardoor je weer meer kan gaan betalen dan voorheen. Ook kan je aan bochtsnelheden helemaal niet bepalen hoe veilig iemand rijdt. Misschien rijdt hij wel op een afgelegen terrein. En over de grove locatie: mijn telefoon kan ook zonder GPS de locatie op een paar honderd meter goed bepalen. Dus ik denk en hoop dat ze zoiets toepassen.

          Login om te reageren
          • darkpluisje zegt

            10 april 2013 om 12:27

            @RRenault: die paar onder meter (agps dus) is wel op veel plaatsen het verschil tussen een 70 of 30 kilometer zone, zie daar het probleem bij slechte positie bepaling :p

            Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        10 april 2013 om 10:16

        @RRenault: ook dat slaat nergens op. Met een megane RS kun je natuurlijk veel veiliger hoge bochtensnelheden halen dan met een Prius oid.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          10 april 2013 om 10:25

          @melkkoe: Een verzekeraar wil dat je met geeneen auto een hoge bochtensnelheid probeert te halen dan dat je met een Prius aankan; en bij voorkeur zelfs nog lager!

          Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    10 april 2013 om 08:47

    Dus zolang je je maar aan de snelheid houdt, kun je onbeperkt bumperkleven, door rood rijden, rechts inhalen, licht uit en zonder gordels door het verkeer banjeren, zonder dat het ten koste gaat van je premie. Immers, no way dat zo’n app dat allemaal kan controleren… Vrij zinloos allemaal.

    Login om te reageren
  3. ropbp zegt

    10 april 2013 om 08:48

    Hahahaha, let maar op: zo’n systeem zit straks ook in alle leasebakken, zodat die aso’s ook eindelijk kunnen worden aangesproken op hun gedrag (door de werkgever of door de leasemaatschappij). Ook erg interessant voor de belastingdienst, want dan hoeven die zielige ambtenaren tenminste niet meer op zaterdag Volvo’s te fotograferen op de p-plaats van de IKEA. En last but nog least: die petjes in hun aftandse golfjes die denken dat ze Vettel zijn, worden aantoonbaar als mongool uitgesloten van iedere autoverzekering.

    Login om te reageren
    • woot zegt

      10 april 2013 om 09:13

      @ropbp: Zoiets heb je toch al in de vorm van Track & Trace?

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        10 april 2013 om 09:30

        @woot: ja daarom. Dus ik zie hier niet zo de toegevoegde waarde van in.

        Login om te reageren
  4. zdev zegt

    10 april 2013 om 08:55

    De eerste verzekeraar die bejaarden (18-118 jaar) gaat controleren op sukkelend gedrag heeft mij als klant.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      10 april 2013 om 09:17

      @zdev: hier nog een.
      Bonuspunten voor anticiperen tot in het extreme, doorrijden met de rest van het verkeer, accelereren bij inhalen en niet treuzelen op rotondes. De rest betaalt extra.

      Login om te reageren
      • darkpluisje zegt

        10 april 2013 om 09:29

        @Alwood: vergeet niet het optijd invoegen bij het afstrepen van een rijbaan. Iedereen die als een blind paard tot het laatste doorrijd en hem er dan tussen gooit (en extra file veroorzaakt achter hem) betaald meer dan dubbel.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          10 april 2013 om 11:42

          @darkpluisje: Ow en ook de mensen die geen richting aangeven mogen ook meer betalen

          Login om te reageren
        • Alwood zegt

          10 april 2013 om 15:46

          @darkpluisje: dat veroorzaakt ook files. net zo erg als laatste-moment invoegers.
          Enige wat werkt is een gelijke verdeling van auto’s over alle rijbanen tot de laatste meter en dan met z’n allen ritsen zoals het hoort. Idealiter ook gasgeven op het punt van de vernauwing om ruimte te creeren.
          (zouden ze bij wegwerkzaamheden nog eens aan moeten werken, langzaam aan komen rijden met ~70 en doorgassen met ~90 vanaf de wegversmalling)

          Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 april 2013 om 10:25

      @zdev: De eerste verzekeraar die de premie van @zdev verhoogt heeft mij als klant ;)

      Login om te reageren
  5. jsteennot zegt

    10 april 2013 om 08:57

    Je verzekert een auto, niet de bestuurder… Wat wanneer 1 auto meerdere bestuurders heeft?

    Login om te reageren
    • 2176cc zegt

      10 april 2013 om 09:10

      @jsteennot: De regelmatige bestuurder gaat het om natuurlijk.

      Ik krijg steeds meer de neiging om de smartphone de deur uit te doen. De voordelen wegen binnekort niet meer op tegen de nadelen met al dat gecontroleer.

      Login om te reageren
      • darkpluisje zegt

        10 april 2013 om 09:30

        @2176cc: nog zo iets, je verplicht mensen ook tot het hebben van een smartphone wil je dit doen.
        En als de regelmatige bestuurder alleen maar rustig rijd en de zoon wel hard rijd en dan een ongeluk veroorzaakt, de hoeveelheid gezeik die je dan krijgt met je verzekering..

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          10 april 2013 om 09:47

          @darkpluisje: ik ben het met je eens dat dat soort mensen soms flink op je zenuwen werken, maar ze volgen wel precies de regels op. Je mag gewoon de hele ritsstrook gebruiken.

          Login om te reageren
          • darkpluisje zegt

            10 april 2013 om 09:50

            @RRenault: Ja maar er is ook zoiets als ritsen, mijn zijn alle vol gas tot het laatste beetje strook en dan vol in de rem werkt alleen maar averechts. Zeker de mensen die je inhalen met een blik van, ha sukkel je kan nog veel verder door hoor…iedereen ziet ook echt wel dat het sneller is om dat te doen maar voegt eerder in omdat ze wel snappen dat het niet werkt als je zo rijd.

            Om nog maar niet te spreken van de middelvingers die je krijgt als je dat soort pauper vervolgens geen ruimte geeft als ze laagvliegend binnen komen. En als de file 10 minuten later is opgelost kom je ze gewoon bij de volgende afslag tegen want het schiet nauwelijks meer op als gewoon sociaal rijgedrag.

            Login om te reageren
            • nibor zegt

              10 april 2013 om 09:53

              @darkpluisje: klopt, een beetje sociaal persoon doet zoiets niet omdat hij zich dan schuldig voelt. Daar heb ik tenminste last van als ik zoiets zal doen.

              Login om te reageren
  6. snelwin zegt

    10 april 2013 om 09:15

    De meeste en beste chauffeurs zijn de wat snellere bestuurders (let op niet ASO)
    De zijn zeker, hebben veel rij ervaring en kunnen goed anticiperen op anderen.
    Waarom juist die straffen als de rustigere onzekere chauffeurs juist niet kunnen anticiperen en groffe fouten maken die niet op een track en trace zijn na te gaan.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      10 april 2013 om 09:26

      @snelwin: good point…

      Login om te reageren
  7. C220AMG zegt

    10 april 2013 om 09:20

    Op de manier van controleren heb ik niet echt bezwaar… Het is het medium waarmee dit gebeurt, het heeft teveel nadelen om dit via je telefoon te doen. Bouw het gewoon in de auto in, kan iedereen het gebruiken ook mensen zonder smartphone!

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    10 april 2013 om 09:24

    Voordat mensen moord en brand schreeuwen over privacy en zo, kun je het ook van een andere kant bekijken. Wanneer jonge mensen (om een voorbeeld te noemen) een autoverzekering willen afsluiten, dan betalen ze zich scheel omdat deze doelgroep voor verzekeraars een groter risico vormt. Wanneer jij middels een app echter kunt aantonen dat jij niet zo’n hooligan bent wanneer je net je rijbewijs hebt gehaald en daardoor vervolgens wel een normale verzekeringspremie mag betalen, dan is dit natuurlijk alleen maar positief.

    Login om te reageren
    • 2176cc zegt

      10 april 2013 om 09:38

      @dennis: Klinkt leuk ja maar het zal er wel weer op neerkomen dat je hetzelfde betaald als nu als je netjes rijdt en meer gaat betalen wanneer je ‘aso’ rijdt.

      Het is ook nog is zo arbitrair als de pest, wie bepaald nou wat te hard is in een bocht bijv?

      Login om te reageren
      • Dennis zegt

        10 april 2013 om 09:43

        @2176cc: Het systeem is nog verre van waterdicht, maar ik heb er geen moeite mee dat men naar manieren zoekt om de verzekeringspremie meer af te stemmen op het risico. Vorm je een groter risco, dan betaal je meer premie. Vorm je een kleiner risico, dan betaal je minder premie. Dit is wel zo eerlijk. Maar nogmaals, de wijze waarop het feitelijke risico bepaald wordt is nog lang niet perfect.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 april 2013 om 12:25

      @dennis: Helemaal mee eens. Voor studenten is autobezit sowieso al een dure hobby, dus korting verdienen door middel van zo’n app zou ik niet een zo’n slecht idee vinden

      Login om te reageren
  9. Emile_Benz zegt

    10 april 2013 om 09:29

    Hoorde het vanmorgen al. Was voor een project in gesprek met de verzekeringsbranche. (Te) hard door de bocht rijden geldt ook als een premieverhogende factor…

    Alle BMW-rijders gaan dus sowieso wat meer betalen… Aangezien wij alles in een bocht in kunnen halen zonder enige moeite…

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      10 april 2013 om 09:32

      @Emile_Benz: het probleem daarbij is dat jullie dat ook doen op plekken waar het eigenlijk niet kan. Dus DOKKEN :-) :-) :-)

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        11 april 2013 om 14:14

        @ropbp: onzin. Bij een scherpe bocht wat meer gas geven wanneer je de bocht omdraait, gaat prima. En gas bijgeven houdt de auto stabiel in de lange bochten.

        Login om te reageren
    • nibor zegt

      10 april 2013 om 09:51

      @Emile_Benz: de meeste Nederlanders op dubbelbaans (snelweg) bochten inhalen is niet echt een uitdaging waar een BMW voor nodig is hoor. De meeste rijden de veel te langzame adviessnelheden zodat ik ze zelfs met een Twingo zo voorbij kan steken.

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        11 april 2013 om 14:12

        @RRenault: de adviessnelheden zijn niet te laag hoor. Ze zijn er voor de momenten dat de omstandigheden wat minder gunstig zijn…

        Login om te reageren
  10. bobb zegt

    10 april 2013 om 09:41

    Ik rijd al jaren schadevrij en dat zullen er hier velen zijn, betaal dus ook helemaal niet zoveel premie. Kan eigenlijk nooit eenvoudiger en goedkoper worden.

    Login om te reageren
  11. tweetyv6 zegt

    10 april 2013 om 10:27

    Broodje aap.
    Zal nooit verplicht worden ivm privacy wetgeving.

    Wel kunnen/zullen de verzekeraars proberen je op vrijwillige basis mee te laten doen, met als lokkertje al een goedkopere verzekering c.q. diegene die niet ‘meedoet’ zal meer gaan betalen.

    Maar ook die kans schat ik klein in, met name door de enorme fraudegevoeligheid.

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    10 april 2013 om 10:33

    Het resultaat is dat je “adverse selection’ gaat krijgen. De mensen die denken dat ze goedkoper uit zijn, gaan dit nemen, terwijl de mensen die denken dat dit niet voordeliger gaat zijn, nemen dit niet. Het gevolg is dat de premies op lange termijn helemaal niet zo veel omlaag gaan (in het begin wel, om te stunten en klanten te trekken); omdat ze verzekeraar nauwelijks meer verdient (mede door de situaties beschreven door @snelwin).
    In dit geval gaat een verzekeraar weer een extra graad van adverse selection creëren, terwijl het juist in het belang van de betaler (de verzekerde) is om een verzekering te hebben waar zo weinig mogelijk adverse selection redenen voor de te bedenken zijn.
    Uiteindelijk zal de verzekeraar kunnen zien of dit negatieve opweegt tegen de extra klanten die ze krijgen… Maar goed, in een land als NL, waar men zeer contra ‘big brother’ is, zal t lastig worden dit concept erg succesvol te maken!

    Login om te reageren
  13. escort77 zegt

    10 april 2013 om 10:38

    Ik denk dat het eerlijk gezegd totaal niet uitmaakt of en hoe die app werkt.

    Het feit dat je continue gecontroleerd wordt/kan worden is waarschijnlijk al voldoende om iemands rijgedrag te beïnvloeden. Als dan uit een proefperiode met een significant aantal proefpersonen dat de schadelast voor de verzekeraar vermindert, kan je ervan uit gaan dat ze het als product zullen aanbieden met lagere premies. De concurrentie op autoverzekeringen is groot, de marges zijn laag.

    Login om te reageren
  14. fejjie zegt

    10 april 2013 om 11:39

    De mensen die dit gaan gebruiken zijn de mensen die met hun hybride overal 50 rijden om toch maar geen benzine te moeten verbruiken. Leuk voor de mensen zelf, maar iedereen rondom hen ergert er zich dood aan.

    Login om te reageren
  15. Edge zegt

    10 april 2013 om 12:29

    Enige optie hoe dit kan werken, is door middel van een blackbox waarop je via je telefoon moet inloggen.

    Login om te reageren
  16. dennisr zegt

    10 april 2013 om 13:36

    Die app hoefiknie..

    Login om te reageren
  17. RazorHead zegt

    10 april 2013 om 13:57

    Ik lees eerder, als je rijd als een oud wijf betaal je hetzelfde bedrag, als je als een aso rijd betaal je meer. Praktijk : iedereen betaalt meer

    Login om te reageren
  18. spykerboy zegt

    10 april 2013 om 15:20

    Joepie, word mijn verzekering van 4500 per jaar nog meer, lang leve nederland (kutland)

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      11 april 2013 om 14:16

      @spykerboy: je moet in NL ook geen M3 (CSL) willen rijden…

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        11 april 2013 om 22:31

        @Emile_Benz: Waarom zou je geen M3 willen rijden (mijne is een CS geen CSL helaas)

        Login om te reageren
  19. ckaka zegt

    10 april 2013 om 23:13

    moet ik nu degene zijn die gaat zeggen dat dit er echt door gaat komen???

    welke overheid gaat deze privacy schending goedkeuren en het gemis aan boetes accepteren?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North