• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijtelling elektrische auto’s: 10%

Auteur: autoblogger, gepost 16 mei 2009 om 17:17 – 48 Reacties

Elektrische MILA Concept

Goed nieuws voor de liefhebbers van elektrowaggie’s. Vandaag was er een CDA-verkiezingsbijeenkomst op het TT circuit van Assen, hoe toepasselijk… Aldaar liet staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) weten dat hij de bijtelling van elektrische auto’s verlaagt naar 10 procent.

Ook de vrijstelling van BPM voor deze auto’s wordt verlengd tot 2018. De Jager wil met deze acties een extra stimulans geven aan leveranciers en fabrikanten van elektrische auto’s. “Mede door onze gunstige fiscale regelingen zie ik veel belangstelling van ontwikkelaars van elektrische auto’s voor de Nederlandse markt. Door de lage bijtelling nu al in de wet op te nemen, hoop ik fabrikanten een extra duwtje in de rug te geven zodat de elektrische auto binnen afzienbare tijd voor iedereen een betaalbaar alternatief kan bieden.”

De maatregel moet op 1 januari volgend jaar ingaan.

Met dank aan Floryn voor de tip!

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, bpm, cda, Elektrisch, jan-kees-de-jager

Vorig bericht: « ChristenUnie en SGP willen geld voor een superbus
Volgend bericht: Video: drifter trikes! (voor als je geen M3/C63 hebt) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    16 mei 2009 om 17:19

    Da’s 10 procent teveel.

    Login om te reageren
  2. EnzoR zegt

    16 mei 2009 om 17:20

    alle autos in de toekomst elektrisch vind ik maar niks

    Login om te reageren
  3. BananaFlip zegt

    16 mei 2009 om 17:21

    Cool, een beetje 10 procent bijtelling op je D7.
    En op je Prius, maar die is lelijk en bejaard en suf en oud enzo…

    Login om te reageren
  4. BananaFlip zegt

    16 mei 2009 om 17:22

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    16 mei 2009 om 17:26

    ambtenaartje leugenaartje moet niet zoveel beloven met zijn grote mond ..
    ambtenaartje leugenaartje gaat de regels veranderen tijdens het spel ..
    ALTIJD ..

    Login om te reageren
  6. cardesigner@USA zegt

    16 mei 2009 om 17:29

    Laat de Tesla’s maar komen! En lol @Lincoln :D

    Login om te reageren
  7. Rik3 zegt

    16 mei 2009 om 17:29

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    16 mei 2009 om 17:29

    Alsof je een boete krijgt van de politie nadat je iemand van het leven gered hebt. OMDAT je iets niet mocht doen.

    Login om te reageren
  9. robbie zegt

    16 mei 2009 om 17:34

    Eerste zin is zo krom als ene hoepel?

    Login om te reageren
  10. Kyanite zegt

    16 mei 2009 om 17:36

    “Door de lage bijtelling nu al in de wet op te nemen, hoop ik fabrikanten een extra duwtje in de rug te geven zodat de elektrische auto binnen afzienbare tijd voor iedereen een betaalbaar alternatief kan bieden.”

    De fabrikanten gaan echt niet volop aan elektrische auto’s werken omdat Nederland nu een regeling treft om de BPM te verlagen en de bijtelling te verlagen. Die CDA-er ziet ze echt vliegen en geloofd in sprookjes, maar goed daar hebben meer mensen in het CDA last van.

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    16 mei 2009 om 17:42

    “op het circuit van de TT van Assen” ?

    “op het TT circuit van Assen/TT circuit Assen” lijkt mij?

    Login om te reageren
  12. northspotting zegt

    16 mei 2009 om 17:49

    Ja, en als het dan een grootschalig alternatief voor iedereen wordt, dan komt de BPM er gewoon weer bovenop. Hiephoi!
    En Kyanite heeft gelijk dat een Amerikaanse fabrikant als Tesla zich extra gestimuleerd voelt omdat er in Nederland geen BPM op hun producten wordt geheven. Maar dat is politieke taal, daar lees ik doorheen, en zeker bij dat mannetje De Jager, die moet maar weer terug naar een gemeentebaan met z’n zelflijkende interessante hoofd.

    Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    16 mei 2009 om 17:58

    Dankzij de hybride stimuleringsregels heeft Toyota wel de Prius ontwikkeld! Dat mogen we niet vergeten. Geweldig initiatief van het CDA.

    OT: ook een manier om de boer te laten overleven, een afzetmarkt creëren voor de tot biogas gefermenteerde koeienpoep waaruit CO2 neutrale stroom gemaakt is. Wat een instinker.

    Nederland is echt te klein als afzetmarkt voor een serieuze fabrikant om er een auto voor te ontwikkelen, daar kwam Daf al heel wat jaren geleden achter.

    Login om te reageren
  14. autoblogger zegt

    16 mei 2009 om 18:06

    @robbie: ga jij nu opeens de taalpurist uithangen? de omgekeerde wereld?

    De tekst is overgenomen van het NRC en journalisten hebben altijd gelijk ;)

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    16 mei 2009 om 18:27

    Die slinger waar ze op racen heet toch echt TT Circuit Assen :D

    Login om te reageren
  16. marco zegt

    16 mei 2009 om 18:27

    Ik heb maar een ding te zeggen :
    Kijk op http://www.klimaatfraude.info/

    Login om te reageren
  17. ballenjongen zegt

    16 mei 2009 om 18:33

    Natuurlijk is Nederland te klein als afzetmarkt, maar goed voorbeeld doet volgen, zeggen ze.

    Login om te reageren
  18. sacha zegt

    16 mei 2009 om 18:39

    Mooi. Als iedereen nou even in een elektrische auto gaat rijden blijft er meer benzine over voor de echte petrolheads!

    Login om te reageren
  19. VivelaFRANCE zegt

    16 mei 2009 om 18:41

    Goed idee (CDA, CDA, CDA ;) !) ! Hopelijk krijgen ‘echte’ automerken op deze manier meer aandacht voor de elektrische markt. Dan zitten we tenminste niet meer alleen met de Prius, maar komen er hopelijk ook alternatieven zoals de E1 van Audi of de elektrische Mini en kunnen huidige auto’s als de Venturi en de Tesla naar Nederland komen.

    Erg goed plan dus!

    Login om te reageren
  20. robbie zegt

    16 mei 2009 om 18:50

    @autoblogger, je moet natuurlijk wel opletten dat je geen fouten copy-paste ;)

    Login om te reageren
  21. Buyck zegt

    16 mei 2009 om 19:00

    Kom smijt dat op de markt! Stop met zaniken en rij er eens mee!

    Login om te reageren
  22. Rocket Dog zegt

    16 mei 2009 om 19:06

    Valt zo’n plug in Prius ook onder deze regeling?

    Login om te reageren
  23. robbie zegt

    16 mei 2009 om 19:11

    @Rocket Dog, volgens mij niet. Gok dat het plaatje dus niet helemaal klopt ;)

    Login om te reageren
  24. Thomas Bol zegt

    16 mei 2009 om 19:13

    Wellicht geeft door dit bericht nual een extra stimulans voor de autoverkopen.

    Login om te reageren
  25. BananaFlip zegt

    16 mei 2009 om 19:20

    @ robbie

    Hij is weer lekker bezig vandaag ;) .
    Eerst een verschrikkelijk krom en onsamenhangend verhaal, en ook nog een verkeerde afbeelding. Ach ja, het zal de ouderdom wel zijn.

    Login om te reageren
  26. Qrein zegt

    16 mei 2009 om 19:24

    en in HOE wordt elektriciteit gemaakt…..

    Login om te reageren
  27. cardesigner@USA zegt

    16 mei 2009 om 19:28

    @Laurens, of dat nou zo goed was…

    Login om te reageren
  28. autoblogger zegt

    16 mei 2009 om 19:36

    @Robbie & Bananaflip: gvd, het gaat inderdaad niet soepel, pfff… het is weekend. ik stop ermee;) plaatje is aangepast trouwens, een MILA EV Concept…

    Login om te reageren
  29. autoblogger zegt

    16 mei 2009 om 19:36

    @Qrein: je weet wel, via zonnepanelen en windmolens.

    Login om te reageren
  30. Jordi zegt

    16 mei 2009 om 19:41

    Geldt dit ook voor de nieuwe Lexus RX450h?

    Login om te reageren
  31. Larrs zegt

    16 mei 2009 om 20:04

    Laat de Tesla’s maar komen. ;)

    Login om te reageren
  32. ErwinLagcher zegt

    16 mei 2009 om 20:05

    @ Kyanite

    Gods Wil, niets meer en niets minder ;)

    Login om te reageren
  33. Jochempie zegt

    16 mei 2009 om 20:15

    @ Bananaflip: De D7 is slechts een computerschetsje van een iranese autodesigner.

    Login om te reageren
  34. Laurens zegt

    16 mei 2009 om 20:18

    Dat CDA ziet de gemiddelde Autoblogger blijkbaar als stemvee, nu zie ik het duo JP/JK weer rondrijden in zo’n Tesla of omgebouwde ECE Lotus (wie ziet het verschil) in het Journaal. Geen reclame wat mij betreft :lol:

    Login om te reageren
  35. Turbogek zegt

    16 mei 2009 om 20:46

    In 2018 denk ik dat er een hoop mensen met elektrische auto’s rondrijden, dus waar komt het geld van dit belastingvoordeel dan vandaan?

    Login om te reageren
  36. JP zegt

    16 mei 2009 om 23:22

    Leuk; waar koop ik een elektrische auto?

    Login om te reageren
  37. Citrofiel zegt

    16 mei 2009 om 23:53

    Helaas voor de paar ombouwers die Nederland nu rijk is geldt bijtelling alleen voor de standaardgeleverde auto, dus de elektrische Golfjes van ECE zullen dit voordeel wel niet kennen. Of moet je bij een ombouw naar elektriek de rdw soms inlichten? Ik ben niet op de hoogte van dat soort regelingen…

    @ Turbogek; Zogauw er wat elektrische auto’s op de wegen verschijnen, worden de andere bijtellingspercentages gewoon verhoogd. Simpel hè?

    Login om te reageren
  38. slappehap zegt

    17 mei 2009 om 01:26

    JPB liet nog weten dat de A1GP voor de komende vijf jaar naar Assen komt, maar dat terzijde.

    Login om te reageren
  39. marcel zegt

    17 mei 2009 om 08:47

    Ik snap die hele onzinnige “beloning” met minder bijtelling niet!
    Per jaar rijd ik ZAKELIJK (dus zonder prive kilometers want nog een auto dus GEEN bijtelling!) ongeveer 60.000 km p/jr.

    In een schone diesel.

    Daar zou ik als het mijn gezinsauto zou zijn 25% van de kataloguswaarde moeten bijtellen! En dat is veel geld, voor een auto met een waarde van ong. 40.000,-!

    Ok; nu ga ik een electrische auto rijden want ” o jee, dan is ie goedkoper, en heb ik voordeel!!! duhhh”

    Heeft iemand ooit bedacht wat die flauwekul auto’s je aan tijd kosten om op te laden? (antwoord; de HELE nacht!!!)

    En hoe (niet)ver je er mee komt?
    (antwoord : 200 a 300 km slechts)

    En hoe schoon dat dan wel zou zijn? (antwoord : NIET want stroom moet ook ergens vandaan komen, bijvoorbeeld zo’n fijne kerncentrale!)

    Kortom: het schijn-voordeel voor die paar mensjes die aan 300 km actieradius genoeg denken te hebben; gefeliciteerd!

    De normale leaserijder/ster: doe als ik en koop er gewoon een 2e vervuilert bij!

    DE regering snapt werkelijk niet hoe dit werkt, natuurlijk: zij weten ook wel dat er maar een paar freaks zijn die electrisch (kunnen) gaan en dat het “voordeel” van die 10% ze danook niets gaat kosten< want we worden weer voor de gek gehouden natuurlijk.

    Nee de echte oplossing is het struktureel beschikbaar komen van auto’s op waterstof / brandstofcellen.

    Maar dat betekend dan dat de regering toch een soort waterbelasting moet gaan heffen, en dat is veeeel lastiger dan deze NOT kadootjes…

    Login om te reageren
  40. BananaFlip zegt

    17 mei 2009 om 09:23

    @ Jochempie

    Boeiuh, hij ziet er wel cool uit.

    Login om te reageren
  41. Jonathan zegt

    17 mei 2009 om 10:17

    Waar slaat dit nou weer op. Je hebt niets aan elektrische auto’s. ff een weekendje Parijs word erg vervelend omdat je onderweg 2 keer 3 uur moet wachten voor je auto opgeladen is, en dat heen en terug. En waar denk je dat die elektriciteit vandaan komt?
    Op olie gebaseerde brandestoffen zijn praktisch en goedkoop. En de auto’s van tegenwoordig zijn echt heel schoon. Zo schoon dat we volgenss de KNMI minder mist hebben dan 30 jaar geleden.

    En begin niet over het broeikas effect van CO2, want dat is de grootste leugen op aarde. De atmosfeer bestaat maar voor 0.04% uit CO2, elke brugpieper kan bedenken dat dit onmogelijk de oorzaak kan zijn van de fictieve opwarming van de aarde. Het is al 10 jaar niet warmer geworden. En wij moeten maar betalen voor deze BS.
    http://images.onlinebase.nl/klimaat.jpg

    Login om te reageren
  42. bengelke zegt

    17 mei 2009 om 10:37

    :roll: denken ze nu echt dat dat de oplossing gaat zijn? Met een electrische zou het probleem van de uitlaatgassen misschien wel zijn opgelost, maar dan komen er nieuwe problemen kijken. Een electrische auto hoort ge bv niet afkomen, wat de kanssen op een ongeval weer vergroot. Gevolg: minder voetgangers………

    Login om te reageren
  43. Acacio zegt

    17 mei 2009 om 12:00

    misschien moesten we ons meer concentreren op waterstof… dat lijkt me een betere oplossing!

    Login om te reageren
  44. MarcoL zegt

    17 mei 2009 om 12:28

    @slapehap, inderdaad de A1GP komt voor 5 jaar naar Assen toe, blijf het vreemd vinden dat autoblog hier geen melding van maakt. Wel dat JP daar is voor een verkiezingsbijeenkomst, maar niet dat ie daar ook een rondje heeft gereden met Jantje Lammers in een F430 spider. Bijna de gehele autosportwereld heeft het over de switch van Zandvoort naar Assen, behalve autoblog!

    Login om te reageren
  45. Dan zegt

    17 mei 2009 om 12:35

    Waarom zit er belasting op? Elektrische auto’s hebben niet eens minpunten. En voor die voetgangers, zet je er gewoon weer een systeempje op. Probleem opgelost toch?

    Login om te reageren
  46. Laurens zegt

    17 mei 2009 om 15:25

    @dan

    BPM is een soort van luxe belasting, in de trant van hoger inkomen hoger tarief.
    BTW is Belasting Toegevoegde Waarde.
    Wegenbelasting in principe voor aanleg en gebruik wegen.
    Bijtelling is bedoeld voor belasten privé voordeel gebruik zakelijke auto.
    Op voertuigbrandstof zit accijns. Op electriciteit (ook opgewekt uit fossiele brandstof meestal) een energieheffing.

    Welke belasting is volgens jou onterecht op een auto? Oftewel, welk minpunt vervalt bij gebruik EV?

    Login om te reageren
  47. Stevy zegt

    17 mei 2009 om 17:09

    bijtelling is afpersing, alleen in NL betaal je deze mafia regel.

    Login om te reageren
  48. Laurens zegt

    17 mei 2009 om 17:29

    @stevy

    http://www.comcar.co.uk/

    De engelsen kunnen er ook wat van, dus het is in ieder geval geen regel die we uit de oorlog over gehouden hebben :lol:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North