
Goed nieuws voor de liefhebbers van elektrowaggie’s. Vandaag was er een CDA-verkiezingsbijeenkomst op het TT circuit van Assen, hoe toepasselijk… Aldaar liet staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) weten dat hij de bijtelling van elektrische auto’s verlaagt naar 10 procent.
Ook de vrijstelling van BPM voor deze auto’s wordt verlengd tot 2018. De Jager wil met deze acties een extra stimulans geven aan leveranciers en fabrikanten van elektrische auto’s. “Mede door onze gunstige fiscale regelingen zie ik veel belangstelling van ontwikkelaars van elektrische auto’s voor de Nederlandse markt. Door de lage bijtelling nu al in de wet op te nemen, hoop ik fabrikanten een extra duwtje in de rug te geven zodat de elektrische auto binnen afzienbare tijd voor iedereen een betaalbaar alternatief kan bieden.”
De maatregel moet op 1 januari volgend jaar ingaan.
Met dank aan Floryn voor de tip!
Da’s 10 procent teveel.
alle autos in de toekomst elektrisch vind ik maar niks
Cool, een beetje 10 procent bijtelling op je D7.
En op je Prius, maar die is lelijk en bejaard en suf en oud enzo…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ambtenaartje leugenaartje moet niet zoveel beloven met zijn grote mond ..
ambtenaartje leugenaartje gaat de regels veranderen tijdens het spel ..
ALTIJD ..
Laat de Tesla’s maar komen! En lol @Lincoln :D
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Alsof je een boete krijgt van de politie nadat je iemand van het leven gered hebt. OMDAT je iets niet mocht doen.
Eerste zin is zo krom als ene hoepel?
“Door de lage bijtelling nu al in de wet op te nemen, hoop ik fabrikanten een extra duwtje in de rug te geven zodat de elektrische auto binnen afzienbare tijd voor iedereen een betaalbaar alternatief kan bieden.”
De fabrikanten gaan echt niet volop aan elektrische auto’s werken omdat Nederland nu een regeling treft om de BPM te verlagen en de bijtelling te verlagen. Die CDA-er ziet ze echt vliegen en geloofd in sprookjes, maar goed daar hebben meer mensen in het CDA last van.
“op het circuit van de TT van Assen” ?
“op het TT circuit van Assen/TT circuit Assen” lijkt mij?
Ja, en als het dan een grootschalig alternatief voor iedereen wordt, dan komt de BPM er gewoon weer bovenop. Hiephoi!
En Kyanite heeft gelijk dat een Amerikaanse fabrikant als Tesla zich extra gestimuleerd voelt omdat er in Nederland geen BPM op hun producten wordt geheven. Maar dat is politieke taal, daar lees ik doorheen, en zeker bij dat mannetje De Jager, die moet maar weer terug naar een gemeentebaan met z’n zelflijkende interessante hoofd.
Dankzij de hybride stimuleringsregels heeft Toyota wel de Prius ontwikkeld! Dat mogen we niet vergeten. Geweldig initiatief van het CDA.
OT: ook een manier om de boer te laten overleven, een afzetmarkt creëren voor de tot biogas gefermenteerde koeienpoep waaruit CO2 neutrale stroom gemaakt is. Wat een instinker.
Nederland is echt te klein als afzetmarkt voor een serieuze fabrikant om er een auto voor te ontwikkelen, daar kwam Daf al heel wat jaren geleden achter.
@robbie: ga jij nu opeens de taalpurist uithangen? de omgekeerde wereld?
De tekst is overgenomen van het NRC en journalisten hebben altijd gelijk ;)
Die slinger waar ze op racen heet toch echt TT Circuit Assen :D
Ik heb maar een ding te zeggen :
Kijk op http://www.klimaatfraude.info/
Natuurlijk is Nederland te klein als afzetmarkt, maar goed voorbeeld doet volgen, zeggen ze.
Mooi. Als iedereen nou even in een elektrische auto gaat rijden blijft er meer benzine over voor de echte petrolheads!
Goed idee (CDA, CDA, CDA ;) !) ! Hopelijk krijgen ‘echte’ automerken op deze manier meer aandacht voor de elektrische markt. Dan zitten we tenminste niet meer alleen met de Prius, maar komen er hopelijk ook alternatieven zoals de E1 van Audi of de elektrische Mini en kunnen huidige auto’s als de Venturi en de Tesla naar Nederland komen.
Erg goed plan dus!
@autoblogger, je moet natuurlijk wel opletten dat je geen fouten copy-paste ;)
Kom smijt dat op de markt! Stop met zaniken en rij er eens mee!
Valt zo’n plug in Prius ook onder deze regeling?
@Rocket Dog, volgens mij niet. Gok dat het plaatje dus niet helemaal klopt ;)
Wellicht geeft door dit bericht nual een extra stimulans voor de autoverkopen.
@ robbie
Hij is weer lekker bezig vandaag ;) .
Eerst een verschrikkelijk krom en onsamenhangend verhaal, en ook nog een verkeerde afbeelding. Ach ja, het zal de ouderdom wel zijn.
en in HOE wordt elektriciteit gemaakt…..
@Laurens, of dat nou zo goed was…
@Robbie & Bananaflip: gvd, het gaat inderdaad niet soepel, pfff… het is weekend. ik stop ermee;) plaatje is aangepast trouwens, een MILA EV Concept…
@Qrein: je weet wel, via zonnepanelen en windmolens.
Geldt dit ook voor de nieuwe Lexus RX450h?
Laat de Tesla’s maar komen. ;)
@ Kyanite
Gods Wil, niets meer en niets minder ;)
@ Bananaflip: De D7 is slechts een computerschetsje van een iranese autodesigner.
Dat CDA ziet de gemiddelde Autoblogger blijkbaar als stemvee, nu zie ik het duo JP/JK weer rondrijden in zo’n Tesla of omgebouwde ECE Lotus (wie ziet het verschil) in het Journaal. Geen reclame wat mij betreft :lol:
In 2018 denk ik dat er een hoop mensen met elektrische auto’s rondrijden, dus waar komt het geld van dit belastingvoordeel dan vandaan?
Leuk; waar koop ik een elektrische auto?
Helaas voor de paar ombouwers die Nederland nu rijk is geldt bijtelling alleen voor de standaardgeleverde auto, dus de elektrische Golfjes van ECE zullen dit voordeel wel niet kennen. Of moet je bij een ombouw naar elektriek de rdw soms inlichten? Ik ben niet op de hoogte van dat soort regelingen…
@ Turbogek; Zogauw er wat elektrische auto’s op de wegen verschijnen, worden de andere bijtellingspercentages gewoon verhoogd. Simpel hè?
JPB liet nog weten dat de A1GP voor de komende vijf jaar naar Assen komt, maar dat terzijde.
Ik snap die hele onzinnige “beloning” met minder bijtelling niet!
Per jaar rijd ik ZAKELIJK (dus zonder prive kilometers want nog een auto dus GEEN bijtelling!) ongeveer 60.000 km p/jr.
In een schone diesel.
Daar zou ik als het mijn gezinsauto zou zijn 25% van de kataloguswaarde moeten bijtellen! En dat is veel geld, voor een auto met een waarde van ong. 40.000,-!
Ok; nu ga ik een electrische auto rijden want ” o jee, dan is ie goedkoper, en heb ik voordeel!!! duhhh”
Heeft iemand ooit bedacht wat die flauwekul auto’s je aan tijd kosten om op te laden? (antwoord; de HELE nacht!!!)
En hoe (niet)ver je er mee komt?
(antwoord : 200 a 300 km slechts)
En hoe schoon dat dan wel zou zijn? (antwoord : NIET want stroom moet ook ergens vandaan komen, bijvoorbeeld zo’n fijne kerncentrale!)
Kortom: het schijn-voordeel voor die paar mensjes die aan 300 km actieradius genoeg denken te hebben; gefeliciteerd!
De normale leaserijder/ster: doe als ik en koop er gewoon een 2e vervuilert bij!
DE regering snapt werkelijk niet hoe dit werkt, natuurlijk: zij weten ook wel dat er maar een paar freaks zijn die electrisch (kunnen) gaan en dat het “voordeel” van die 10% ze danook niets gaat kosten< want we worden weer voor de gek gehouden natuurlijk.
Nee de echte oplossing is het struktureel beschikbaar komen van auto’s op waterstof / brandstofcellen.
Maar dat betekend dan dat de regering toch een soort waterbelasting moet gaan heffen, en dat is veeeel lastiger dan deze NOT kadootjes…
@ Jochempie
Boeiuh, hij ziet er wel cool uit.
Waar slaat dit nou weer op. Je hebt niets aan elektrische auto’s. ff een weekendje Parijs word erg vervelend omdat je onderweg 2 keer 3 uur moet wachten voor je auto opgeladen is, en dat heen en terug. En waar denk je dat die elektriciteit vandaan komt?
Op olie gebaseerde brandestoffen zijn praktisch en goedkoop. En de auto’s van tegenwoordig zijn echt heel schoon. Zo schoon dat we volgenss de KNMI minder mist hebben dan 30 jaar geleden.
En begin niet over het broeikas effect van CO2, want dat is de grootste leugen op aarde. De atmosfeer bestaat maar voor 0.04% uit CO2, elke brugpieper kan bedenken dat dit onmogelijk de oorzaak kan zijn van de fictieve opwarming van de aarde. Het is al 10 jaar niet warmer geworden. En wij moeten maar betalen voor deze BS.
http://images.onlinebase.nl/klimaat.jpg
:roll: denken ze nu echt dat dat de oplossing gaat zijn? Met een electrische zou het probleem van de uitlaatgassen misschien wel zijn opgelost, maar dan komen er nieuwe problemen kijken. Een electrische auto hoort ge bv niet afkomen, wat de kanssen op een ongeval weer vergroot. Gevolg: minder voetgangers………
misschien moesten we ons meer concentreren op waterstof… dat lijkt me een betere oplossing!
@slapehap, inderdaad de A1GP komt voor 5 jaar naar Assen toe, blijf het vreemd vinden dat autoblog hier geen melding van maakt. Wel dat JP daar is voor een verkiezingsbijeenkomst, maar niet dat ie daar ook een rondje heeft gereden met Jantje Lammers in een F430 spider. Bijna de gehele autosportwereld heeft het over de switch van Zandvoort naar Assen, behalve autoblog!
Waarom zit er belasting op? Elektrische auto’s hebben niet eens minpunten. En voor die voetgangers, zet je er gewoon weer een systeempje op. Probleem opgelost toch?
@dan
BPM is een soort van luxe belasting, in de trant van hoger inkomen hoger tarief.
BTW is Belasting Toegevoegde Waarde.
Wegenbelasting in principe voor aanleg en gebruik wegen.
Bijtelling is bedoeld voor belasten privé voordeel gebruik zakelijke auto.
Op voertuigbrandstof zit accijns. Op electriciteit (ook opgewekt uit fossiele brandstof meestal) een energieheffing.
Welke belasting is volgens jou onterecht op een auto? Oftewel, welk minpunt vervalt bij gebruik EV?
bijtelling is afpersing, alleen in NL betaal je deze mafia regel.
@stevy
http://www.comcar.co.uk/
De engelsen kunnen er ook wat van, dus het is in ieder geval geen regel die we uit de oorlog over gehouden hebben :lol: