
Onverwacht en supergaaf. En het is niet iets Duits of Italiaans.
Toen Lexus met de LFA kwam begreep de wereld niet zo goed waar het naar keek. Dat we niet uit de financiële crisis kwamen hielp ook niet mee. De supercar met iconische V10 is nu serieus geld waard en een echt collectors item, maar de LFA had jaren nodig om echt te rijpen onder het kopersvolk.
Lexus LFR
Poging nummer twee komt in vorm van de nieuwe Lexus LFR. Of je het echt de opvolger van de LFA moet noemen is een tweede, maar het is in elk geval weer een nieuwe supercar van Japanse komaf. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Tijdens het Goodwood Festival of Speed liet Lexus een glimp zien van zijn langverwachte nieuwe supercar.. Hoewel het merk tot het laatste moment geheimzinnig deed, bleek Lexus naast zijn opvallende GT3-racewagen ook een gecamoufleerd exemplaar van de straatversie meegenomen te hebben. Wat niet gecamoufleerd was: het interieur!
Dat viel wel op. Wat meteen in het oog springt is de felrode bekleding, een gewaagde maar geslaagde keuze van Lexus. Niet saai zwart of iets dergelijks, maar dat heerlijke Japanse rode wat we van Lexus kennen.
Ook vet zijn de carbon kuipstoelen, dit is geen half werk. Lexus heeft ook aan het praktische gedacht. Er zijn duidelijk bekerhouders aanwezig in de grote middenconsole. Dit detail hint erop dat de LFR niet alleen bedoeld is als trackday-speeltje, maar daadwerkelijk op straat gebruikt zal kunnen worden.
In het interieur zien we ook een kleine display centraal geplaatst, omringd door diverse schakelaars of meters, evenals metalen accenten op het dashboard. De automaat heeft een compacte schakelpook op de middentunnel. Daarnaast heeft Lexus gekozen voor een digitale achteruitkijkspiegel.
Toyota en Lexus delen nog nauwelijks details van het project, maar de GT3-racer en zijn straatversie klinken fenomenaal. Onder de motorkap ligt een dikke V8-motor met turbo’s en tijdens het Goodwood Festival of Speed waren de auto’s goed te horen. Zo legendarisch als de V10 LFA is het niet natuurlijk, maar desalniettemin klinkt het goed.
Het straatmodel dat op in Goodwood actie kwam draagt mogelijk de naam LFR, maar zelfs dat is nog niet officieel bevestigd. Qua modelpositionering moet je denken aan een vervanger van de huidige RC F, maar dan met een exotischer tintje.
De auto werd al gespot tijdens testsessies op Fuji Speedway, Spa-Francorchamps en de Nürburgring. Met zijn aanwezigheid op Goodwood lijkt de Lexus LFR dichterbij dan ooit. De Japanners doen er nog geheimzinnig over, maar kom maar door met dit ding!





Zal ongetwijfeld een prachtige supercar worden, na 4 jaar testen mag dat ook wel een keer. Zoals het een Lexus betaamd ‘ bulletproof’. Opmerkelijk dat Toyota blijkbaar de munten heeft om zo’n auto te ontwikkelen, de LFa was geweldig maar een complete salesflop.
Toyota heeft genoeg geld hoor, staan die niet 3x in de top tien best verkochte auto’s? Rav4 was bestverkochte ter wereld.
Die Toyoda, de baas, heldje. Gewoon inzetten op motorsport. Hij mag van mij nog wel met een corrola EV komen, maar voor de rest, gozer doet het heel goed.
Bedoel ik ook. Ze zijn blijkbaar zo goed bij kas dat ze EV’S, Ice’s, motoren op waterstof, brandstofcellen, autonome vervoerssystemen, steden, sportwagens, supercars, raketten, treinen etc etc etc kunnen bouwen. Deze LFR is een dikke middelvinger naar alle critici van Toyota en Lexus. Ik zou zeggen, laat deze prachtige maar komen.
Het interieur is wel erg lexus achtig dus in die richting zoeken is zo gek nog niet.
Qua sound is het lastig aan te geven of het smakelijk is ; ik hoor er een beetje benz v8 in en dat is helemaal geen slecht uitgangspunt imho.
De lfa is toch een halo car dus een vergelijk daar mee gaat meteen scheef eigenlijk..
Misschien iets supra en iets rc-f ?
Ben toch wel benieuwd wat ze er van gaan maken.
Is het inmiddels zeker dat dit een Lexus wordt? Op Goodwood dragen deze auto’s namelijk de naam Toyota GT Concept en Toyota GT Racing Concept 🤔
Lexus is natuurlijk gewoon een handelsnaam van Toyota.
Het heeft een beetje een Mercedes SLS vibe, breed, oge schouderlijn met kleine vensters. Het zal wel weer gaan zoals bij de LFA, een kleine schare diehard fans en straal genegeerd door de rest van de wereld. Toyota en sportwagens is iemand die nu nog rookt, totaal kansloos maar respect voor het doorzettingsvermogen.
Wat gaaf dat ze dit gaan uitbrengen! Top top!!