
De Citroën C3 of DS3 van de buurman staat al bijna een maand stil.
Nog even en je kunt je Citroën gaan aanmelden voor een schorsing bij de RDW. Geintje natuurlijk, maar zo leuk is het allemaal niet voor de eigenaren van een C3 of DS3 met de levensgevaarlijke airbag.
Sinds 19 juni is er een stop-drive van kracht voor de C3 of DS3 uit de periode 2009-2019 met de geplaagde Takata-airbags. De timing is waardeloos. Veel garages hebben het hartstikke druk met de zomervakantie in aantocht en dan komt er dit ook nog bij. De verwachting is dan ook dat veel C3 en DS3’s nog weken stilstaan.
Om hoeveel auto’s gaat het dan? Nou, veel. Meer dan 16.000 Nederlandse eigenaren van een Citroën wachten nog altijd op de vervanging van hun gevaarlijke Takata-airbags. Daarover bericht Nu.nl. In Nederland zijn zo’n 33.000 auto’s betrokken bij het issue.
Stellantis stelt dat er inmiddels ruim 21.000 vervangende airbags zijn geleverd aan dealers en reparateurs. Maar dan moet er vervolgens ook nog een afspraak gemaakt worden met de garage en met overvolle agenda’s is dat niet een gevalletje “kom maar even langs”.
Brancheorganisatie BOVAG meldt dat inmiddels tussen de 40 en 50 procent van de betrokken auto’s is voorzien van een nieuwe airbag. Daarnaast zou bijna een kwart van de getroffen automobilisten al een afspraak hebben gemaakt voor vervanging.
Voor gedupeerde Citroën-bezitters die op korte termijn met de auto op vakantie willen is er een speciale regeling getroffen. Volgens BOVAG worden er extra airbags achter de hand gehouden voor dergelijke noodgevallen. Zo hoopt men te voorkomen dat mensen hun vakantieplannen moeten annuleren vanwege de problematische airbags.
Toch blijft het een lullig verhaal voor al die duizenden mensen die straks al een maand een C3 of DS3 voor de deur hebben staan en er niet mee kunnen rijden. Houd vol mensen. Houd vol.





Airbag zekering eruit, en vrolijk doorrijden..
Gaat ook niet om de airbag zelf. De ontsteker wordt instabiel bij hoge vochtigheid en hitte en kan dan spontaan ontploffen. Daar gaat het deactiveren van de airbag niks aan veranderen.
De laatste jaren zijn de mensen wel erg angstig en (daardoor) volgzaam.
Er is in juni nog een vrouw overleden in Frankrijk toen de inflator van de airbag opeens ontplofte en ze allemaal metalen deeltjes in haar gezicht geschoten kreeg. Ik weet dan niet of het werkelijk zo’n goed idee is om met een dergelijke c3 een snikhete zomervakantie te gaan beleven en je opnieuw geen ruk aan te trekken van de terugroepacties.
Waarschijnlijk statistisch minder dodelijk dan maar op de te fiets gaan.
Als je echt veilig wil rijden koop je ook geen C3.
Touché!!!
Geen touché
Onzin, de airbag onplofte niet vanzelf.
Men rijd al jaren met een wellicht ondeugdelijke airbag en nu ineens kan en mag men niet meer rijden… Zal wel te maken hebben met de aansprakelijkheid van de fabrikant, maar apart is het wel. Alsof het 3 weken geleden geen probleem was geweest…
Dit is dan ook meer een signaal dat je nu eindelijk een afspraak moet maken dan dat de auto nu zoveel onveiliger is dan vorig jaar.
Vervelend, maar ik had graag gewild dat ik mijn Citroën maar één maand niet had kunnen gebruiken omdat het onderdeel niet op voorraad was.
Bij mij duurde het ruim zeven maanden voordat Stellantis het onderdeel kon leveren. Was dan wel een voorruit van een C6, en ik begrijp ook wel dat ze die niet op de plank hebben liggen. Maar ik zou blij geweest zijn als ik toen maar een maand had hoeven wachten.
Waarom begrijp je wel dat ze geen voorruit op de plank hebben liggen? Die gaan toch ook wel eens stuk bij een C6? Aanrijding, steenslag, hagelschade, etc. Ik zou raar opkijken als ze mij zouden vertellen dat ze geen voorruit voorradig hebben, ook van mn oudere auto.
Inderdaad, zo’n voorruit is toch een disposable die regelmatig kapot gaan?
Ook al geïnformeerd bij de grote boeren van Carglass oid? Die hebben vaak wel een alternatief.
Ja dat krijg je als je men die Franse rotzooi blijft kopen. Niet zeuren dus.
Waar denk je dat Tanaka airbags vandaan komen?
*Takata
Ja dat krijg je als je men die Franse rotzooi blijft kopen. Niet zeuren dus.
Waar denk je dat Tanaka airbags vandaan komen?
*Takata
Al eens gegoogled op de termen Audi en Takata?
Zou toch vervelend zijn. Ben je eindelijk aan de beurt. Rij je met je Citroën richting dealer, ontploft dan precies die airbag in je bakkes.