![Binnenkort kost een Tesla iets meer geld](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/tesla-model-3-zwart-basis.jpg)
En de portemonnee heeft er maar onder te lijden.
Wie wel eens een Tesla heeft besteld of met de configurator heeft gespeeld, zal ongetwijfeld hebben gemerkt dat de Amerikaanse autofabrikant zijn klanten niet zoveel keuze geeft als het aankomt op het kiezen van een lakkleur. Tesla levert ieder van zijn drie huidige modellen met dezelfde vijf kleuren. Slechts één daarvan, Solid Black, is gratis. Vanaf volgende maand komt hier echter verandering in.
Dit heeft de CEO van Tesla, Elon Musk, deze week onthuld op zijn persoonlijke Twitter-pagina. Volgens de topman van de elektrogigant zal “zijn” merk met ingang van volgende maand 1.000 dollar vragen voor de momenteel kosteloze optie. Musk zegt dat de kleur voortaan even duur is als Midnight Silver Metallic. Deze kleur kost in Nederland 1.050 euro (Model 3) of 1.600 euro (Model S, Model X), net als Deep Blue Metallic.
Starting next month, Tesla will charge $1000 for color black (same price as silver)
— Elon Musk (@elonmusk) June 19, 2019
Desondanks is bij deze niet alle hoop verloren. Musk vertelt later namelijk dat Tesla voortaan een andere ‘instapkleur’ zal hanteren die, net als Solid Black voorheen, (vermoedelijk) gratis zal zijn. Volgens de CEO gaat het om “a simple white“, niet te verwarren dus met de 1.600 of 2.100 euro dure ‘Pearl White Multi-Coat’. Wij hebben een donkerbruin vermoeden dat klanten deze witte tint straks links zullen laten liggen en liever in de buidel tasten voor een betaaloptie.
In het licht van deze ontwikkeling heeft Autoblog een bericht geschoten in de richting van Tesla, in de hoop verduidelijking te krijgen. Wanneer hierop wordt gereageerd, zal er uiteraard een update volgen.
UPDATE: Tesla heeft bevestigd dat de prijzen van Solid Black werelwijd zullen stijgen, ook in Nederland dus. De prijs van de lakkleur zal voortaan 1.050 euro (Model 3) of 1.600 euro (Model S, Model X) zijn.
Beeld: Tesla Model 3 op de snelweg, door @vbarchetta
Nog even en je betaald €50 extra voor de velgen …
@ks86: huh gaat Jetcars Tesla kopen?
Nog even en tesla is failliet.
@9114life: Hoelang wordt dat al geroepen? Ook al gaan ze failliet, ze worden toch wel overgenomen. Ik weet zeker dat er autoconcerns zijn die Tesla’s techniek maar al te goed kunnen gebruiken, want ze lopen nog steeds voorop wat betreft elektrische aandrijflijnen.
@sanderp: en olie maatschappijen die wel een mooi supercharger netwerk willen hebben. Ook de batterijen productie van Tesla zullen de kandidaten voor in de rij staan. Alleen de Tesla interieur ontwerpers en kwaliteitscontrole mensen blijven werkeloos achter.
@mashell: Kwaliteitscontrole mensen en interieur ontwerpers bij tesla? ;)
@sanderp: VAG en dochters klagen al elke dag dat elektrische auto’s ontwikkelen zo duur zijn, maar Tesla maakt ze gewoon in aantallen die ongekend zijn voor de traditionele merken. Alleen Nissan komt in de buurt, maar dat is een hele ander prijsklasse.
Lekker hoor.
Net als Albert Heijn Basic producten. Witte zak, schaamte zak.
Je kijkt altijd even om je heen of je geen bekenden ziet, voordat je ze in je karretje gooit. ?
@jaspervdwinden: Dan doe je toch in een andere stad boodschappen, kom je geen bekende tegen.
@eirmakk: ja, makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet immers eerst nog met je Uni witte Tesla ongezien het dorp uit komen… ??
@jaspervdwinden: Zolang iemand anders niet voor mij betaald, bepaal ik zelf wat ik mee neem of wat ik koop
@jaspervdwinden: je zou je maar druk maken over wat andere mensen van je vinden. Wat een kut leven heb je dan.
@baklava: Je zou je maar druk maken over andere mensen…. Nou ja, in principe een goede eigenschap zolang het positief is.
@jaspervdwinden: ga je toch lekker naar de Lidl.
Ze zeggen toch dat je met wit minder de goed de lijnen ziet? Misschien dan ook de panelgaps.
@reistje: nee dat is met zwart
@reistje: bij wit zie je het beter..
@reistje: ouwe knorrepot en Tesla-bear Bob Lutz over Tesla panel gaps: “the various panels formed a body of precision that was beyond reproach. Gaps from hood to fenders, doors to frame, and all the others appeared to be perfectly even, equal side-to-side, and completely parallel. Gaps of 3.5 to 4.5mm are considered word-class. This Model 3 measured up.” https://www.roadandtrack.com/new-cars/amp28008116/tesla-model-3-build-quality-bob-lutz/
@august: panelgaps bij Tesla is net als betrouwbaarheid bij de Fransen. Ondertussen lang en breed achterhaald, maar de premiumrijder moet toch iets hebben waarom zijn auto zoveel duurder was?!!
Ik zou m lekker in de basiskleur nemen en m laten wrappen. Ook de duurdere kleuren van tesla zij namelijk niet je van het
@alassad: en een wrapje is wel je van het? Ik zou de basiskleur nemen en dan laten herspuiten (“Veloce blauw” bvb).
@alassad: wat betaal je dan voor een goede wrap? Kan nooit zoveel schelen met de €1000,-
Echt waar! En hoe zit dat over een langere periode dan?
Vergeleken hij Duitse merken valt dit toch wel mee.
@dutchdriftking: Nee hoor de optionele lak op mijn Mercedes C coupe was maar 950 euro.
Wit is voor veel mensen nog best acceptabel.
Als ze echt slim zijn, maken ze de standaardkleur iets van knalroze of zo.
Waarom tweet de grote Elon Musk zulke dingetjes??
@pindakoning: zodat de klanten weten wat er speelt?
Heb een Multicoat wit besteld maar had geen moeite ermee als ie gewoon wit was geweest. Dat uni-zwart is echter erg kwetsbaar, veel swirls etc.
Zwart is geen kleur.
@ghost: wit ook niet. Als zwart en wit kleuren waren dan was een zwart/wit tv een kleuren tv…
Het lijken wel beursprijzen bij Tesla, elke week wijzigt het weer
@gulli: vind het persoonlijk wel handiger dan bij de andere merken. Je weet direkt waaraf en waaraan. Terwijl ik bij andere merken altijd het gevoel heb dat er meer mogelijk was. Of je bent tevreden met een stevige korting en dan hoor je een maand later van een kennis dat ze nog een paar % extra wisten los te peuteren. Houd er zowiezo een slecht gevoel aan over.
@b00st: Ja bij Tesla wijzigen ze nooit prijzen van opties terwijl jij net besteld hebt.
@gebruikersnaam3: tuurlijk wel, maar ik denk dat je mijn punt mist.