Elon Musk wil dit jaar nóg een record breken

Auteur: , 50 Reacties

Als het gaat om afleveringen.

Tesla Model 3

Asl er één merk de gemoederen bezig kan houden is het Tesla wel. Naast uitgesproken voorstanders (de fansla’s) en tegenstanders (de plofmotorfetisjisten) zijn er een heel heleboel autoliefhebbers die alle gecreëerde consternatie om het merk kunnen waarderen.

We kunnen zeggen wat we willen, maar saai is het absoluut niet bij het Amerikaanse automerk. Niet in de minste plaats door hun grote heerser, de heer Elon Musk. De beste man hoeft nauwelijks reclame te maken voor zijn auto’s zoals traditionele automerken dat wel (moeten) doen. Enkel een tweet (via Twitter) is voldoende om het nieuws de wereld in te helpen.

Als dat niet het geval is, kunnen we er altijd van op aan dat hij interessante mailtjes stuurt naar zijn personeel, die onderschept worden door de media. In dit geval het Australische Business Insider. Die hebben de beschikking weten te krijgen over een interne email (geen brief, Tesla doet niet aan papier) die Elon Musk verstuurde naar zijn werknemers:

“As of yesterday, we had over 50,000 net new orders for this quarter. Based on current trends, we have a good chance of exceeding the record 90,700 deliveries of Q4 last year and making this the highest deliveries/sales quarter in Tesla history! If we rally hard, we can do it!”

Tesla kan wel een duwtje in rug gebruiken. De aandeelprijs van de elektrische autobouwers is weleens hoger geweest. Sterker nog, met 191 dollar is de aandeelprijs nog nooit zo laag geweest zijn 2016. Dat is 39 dollar lager dan de 230 dollar per aandeel die Apple bood in 2013.

Het geeft in elk geval aan waar de prioriteiten voor het merk liggen. De Model 3 is nu de hipste auto van het moment en wordt zeer goed verkocht. Op veel markten zelfs beter dan traditionele concurrenten als de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse. Qua verkoopcijfers kan de Model 3 zich dus meten met de concurrentie, maar qua bouwkwaliteit en klanttevredenheid absoluut niet. De auto heeft te maken met betrouwbaarheidsissues die ook nog eens slecht worden afgehandeld.



50 reacties

Die halen het einde van 2014 niet ..

Althans .. dat hoop ik stiekumpies ..
@lincoln: Owjee… iemand heeft Lincoln vergeten te vertellen welk jaar ‘t was toen ze ‘m ontdooit hebben…
@ukbob: sarcasm is a bitch, right?
@ukbob: zonde dat ze dat gedaan hebben. Je voelt je gewoon ellendig als je weet dat je dezelfde zuurstof deelt met een dergelijk narcistisch en ten diepste onzeker zuur mannetje.
@peke: Het vriest niet, dus we hebben geen pekel nodig.
@vondick: serieus? Je had niks beters?
@peke: Goed is goed genoeg. Laat staan ruim goed genoeg.
@vondick: die uitspraak klopt als een bus.

Helaas viel jouw reactie er niet onder.
@peke: Haha, volgens mij ben jij degene die zuur aan het doen is. Hij is gewoon een trol en je moet hem niet serieus nemen. Ik kan er meestal wel om lachen.
@sanderp: vind het zeldzaam zielig. Respectloos scoren over de rug van een ander, dat is wat veelal gebeurd.

Een trol…zielig onzeker in real life en hier stoer zijn. Kan ik geen respect voor opbrengen.
@lincoln: Ja! Want in 2014 brengen Audi, Mercedes, VW en al die andere Duitse priemijum-merken hun eigen elektrische auto’s uit en die kunnen stuk voor stuk minstens 600 km rijden op een volle accu! Dus! Einde oefening voor Tesla.
@lincoln: wat is ‘stiekem hopen’dan?

Hoop voor achterbaks volk?
@peke: Als je hem zo goed volgt dat zelfs eerder berichten van hem gaat citeren dan had je ook moeten weten dat hij daarboven juist anderen uit 2013 citeert nu.
@vondick: zo goed volg ik hem dus niet, eenvoudige constatering.

Daarbij is het een citaat van gister of eergister, daarvoor hoef je geen diehard fan of likker (ik begrijp dat jij dingen uit 2013 herinnert: trek je conclusies) voor te zijn om iets te kunnen onthouden.

Afijn, bedankt voor het innemen van positie. Die is duidelijk. Jij bent vast 1 van die plusjes vanuit een slaapkamer.
@peke: Ik kan mij geen reacties uit 2013 herinneren. Wel heb ik schijnbaar in tegenstelling tot anderen het voorstellingsvermogen dat velen dit in die tijd hebben geroepen. Tesla is er nogsteeds. Vanaf een terrasje in Italië onder het genot van een biertje. Over en sluiten.
-edit: hallo stfu. Het is vrij duidelijk dat je het niet naar je zin hebt op Autoblog. Doe het je zelf niet aan. Er zijn voldoende sites waar je je wellicht beter thuisvoelt.-
@stfu: ik heb zijn post niet gezien, maar lees altijd graag zijn reacties. Wat mij betreft is hij meer dan welkom.
@pomoek: bij sommige redacteuren wordt kritiek direct weggejorist. Maar het is een vrij land waar je je eigen keuzes mag en kan maken.
Mijn alfa Romeo, heeft een beter afgewerkt interieur dan een Tesla. En dankzij een LPG installatie ben ik milieu bewuster bezig dan een Tesla rijder.
@mikje90: Elon Musk hoopt stiekem dat jouw Alfa degradeert ..
@mikje90:

En ik maar denken dat juist die Tesla rijders zelfingenomen tree huggende dameskappers waren ..
@lincoln: jij hebt echt een bende fans achter jou lopen op autoblog of zelf meerdere accounts met je insta likes zelfs als het niet eens grappig is. OT hij doet het toch maar. Heb geen glazen bol, maar Tesla zal desondanks de menings verschillen in de toekomst toch als kenmerk gebruikt worden. Voor het drastisch veranderen van de auto industrie. Beetje zoals Ford met de geautomatiseerde fabrieks lijn.
@mikje90: lpg? Bestaat dat nog?
@mikje90:
Bij Alfa’s draait het toch allemaal om Emotie en Beleving?
Kom jij aanzetten met milieuvriendelijk/zuunig rijden en interieur stiknaadjes…
@Rob: jij hebt duidelijk niet goed gelezen en nog nooit een alfa gehad, anders zou je weten dat alfa’s zuipen als een ketter.
@mikje90:
Een LPG installatie als argument inbrengen om je Alfa Romeo beter te verklaren dan een Tesla…. Tsja, het zal verder wel aan mij liggen inderdaad.
@mikje90: of je meent zo’n heerlijke JTD :)
@mikje90: heb jij een Giulia op LPG?
@alfablog: nee, een 147, zo’n Giulia zuipt niet zoveel als een twin spark.
@mikje90: eens, als jij doorrijdt met d e 147 op LPG en je vergelijkt ddat.mat met de enorme co2ptoductie die zo’n Tesla heeft gekost, is die jaaaren onderweg voordat die per saldo minder heeft uitgestoten. Hou m op de weg.
@mikje90: en al die distributieriemen die constant vervangen moeten worden? En olie, en ooit een koppeling vervangen etc etc? Al die dingen heeft een Tesla niet. Sterker nog: geen onderhoud zoals bij een normale auto. Alleen af en toe een wissertje of filter. Wie is er nou beter bezig?
@stfu:

Onzin ..
Een alfa 147 is het summum van de Europese autoindustrie ..
In vergelijking met een heuse twin spark (geen marketing prietpraat maar veeeeeeeel beter dan een solo spark) is gewoon elk ander voertuig inferieur ..

En dan komt de passie ziel emotie stuurbeleving Heritage er nog bovenop ..
@mikje90: niets is milieu bewuster dan een stilstaande auto! Uitstekende keus z’n Alfa, al snap ik even niet wat de LPG installatie ermee te maken heeft..
Nu nog een NPS score van 90+ ..
Ik dacht even dat Musk het record ging breken van diepste bodemloze put ooit in de autowereld
Wellicht is het een beter doel om auto’s zonder problemen af te leveren. Iets met kwaliteit en kwantiteit…..
@dutchdriftking: Alle verhalen ten spijt gaat het op dat vlak wel degelijk vooruit. Een kleine 2 jaar geleden heb ik een op dat moment nieuwe Model S gereden en daarvan viel het interieur op sommige plekken letterlijk al uit elkaar. De Model 3 waar ik een paar weken geleden in heb gereden was al ordes van grootte beter. Nee, het was nog niet op ‘Europees premium’-niveau, maar de sprong in kwaliteit was onmiskenbaar, en dat in een slechts een jaar of 2 tijd. Uiteraard moet de lat veel hoger liggen dan ‘dat het interieur niet uit elkaar valt’, maar er worden daar echt wel stappen gezet. Hopelijk voor Tesla zetten ze dit soort stappen snel genoeg zodat de klanten tevreden genoeg blijven. Ze hoeven nog niet per se op het niveau van de Duitse 3 te zitten, ze hoeven alleen maar goed genoeg te zijn om hun klanten (fans volgens velen) tevreden te houden. Wat dat betreft lijkt het op wegrennen voor een tijger met een groepje mensen: om te overleven hoef je niet het hardst te rennen van allemaal, alleen maar harder dan de langzaamste van de groep.
@vaakbenjetebang: leuke metafoor haha
@vaakbenjetebang: Ik denk dat het begrip “premium afwerking” zo langzamerhand ook wat aan slijtage onderhevig is. Leuk dat de stiknaadjes van je lederen dashboard precies over de randjes lopen en dat het makeup spiegeltje met een geruststellend klikje sluit, maar daar gaat het, denk ik, in de toekomst niet meer om. Een model 3 rijden is totaal anders dan het rijden van een Golf of een A3 als het om “beleving” gaat. In een auto met ICE en zonder “driver aids” voel je jezelf veel meer verbonden met de techniek. Dat is bij een model 3 veel minder. Het rijden voelt veel kunstmatiger. Premium afwerking sluit beter aan bij de oude beleving van autorijden, en minder bij de nieuwe manier van autorijden. Voor veel mensen gaat het er nu eenmaal om hoe je op de meest efficiënte manier van A naar B komt.
@pomoek: Gek… ik vind dat de beste rijbeleving komt van die auto’s waarbij de focus net niet op de interieurinrichting ligt. Een Mazda MX-5 zit goed in elkaar, maar haalt het niet van de Duitse drie. Dito voor een A110, een C4 of om wat extremer te gaan, een Lotus of Caterham. Nochtans bieden ze pakken rijbeleving – meer dan een run-of-the-mill BMW of Mercedes met premium afwerking. Mijn aanvoelen is dat de klassieke auto’s, vooral die uit Duitsland, momenteel tussen de kant en de wal zitten. Ze bieden geen specifieke rij-emotie, en ze bieden geen antwoord op het probleem dat eigen is aan ICE-auto’s. Wat ze wel bieden, is de mogelijkheid om je boudoir op wielen tot in het extreme te pimpen. Dat daar sleet op kan komen, wil ik graag geloven.
@pomoek: Het is ook niet zo dat ik de toegevoegde waarde van ‘premium interieurs’ (zo die al bestaat) probeer te verdedigen. Zelf heb ik er niets mee, getuige ook vooral mijn wagenpark. Aan de andere kant herken ik zo’n ‘premium’ interieur wel als ik er in zit, al is het vooral een façade en niet meer dan dat. Toch lijken veel consumenten er gevoelig voor, en dat is volgens mij toe te schrijven aan de paarse broeken van Duitse auto-industrie die dat op gewiekste wijze in de autojournalistiek hebben geïntroduceerd. Toen ik in de jaren ’80 autotests las, zag ik die jeukterm namelijk nooit. Als ik me niet vergis, is die term ook pas in het Nederlands ingevoerd in de tijd van Ferdinand Piëch, ook wel bekend als ‘Fugen Ferdi’ omdat hij (naar het schijnt) een vreemde fixatie had om zijn creditcard door de sluitnaden (‘Fugen’) van een auto heen te trekken.

Overigens voel ik me in een Model 3 niet verder verwijderd van de techniek dan in, zeg, een VW Passat of om het even welke andere moderne middenklasser. Al die auto’s hebben immers ondertussen elektrisch bekrachtigde stuurinrichtingen, onderstellen die vrijwel alles wat zich onder de auto afspeelt wegfilteren, en dermate veel geluidsisolatie en versnellingen dat je daadwerkelijk een toerenteller nodig hebt om te weten hoe de vlag er bij hangt.

Volgens mij wordt het interieur juist dè manier om je als fabrikant te onderscheiden in de komende periode, juist omdat de afstand van de techniek zo groot is geworden. Of ‘premium handschoenenkastjesbekleding’ dan is wat mensen zoeken, weet ik niet. Zelf hoef ik dan alleen nog maar een fijne stoel, een goede zitpositie en deugdelijke audio. De rest kan me gestolen worden.
Die Tesla fratsen zijn al even saai geworden als een Mercedes in een F1 race, enkel wint laatste altijd.
In de eerste twee alinea’s van iedere stukje dat hier over Tesla verschijnt staat altijd exact hetzelfde in iets andere woorden. We weten inmiddels dat het nooit saai is bij Tesla, dat Elon Musk tweet en dat er fanboys en haters zijn. Zouden jullie deze introductie voortaan kunnen overslaan? Scheelt wekellijks toch weer 10 x 1 min. leestijd…
@jantje86: Altijd hetzelfde inderdaad. Ik sla automatisch eerste 2 alinea’s over.
Paar keer zien rijden die model 3.
Haal die fiscale voordelen er maar snel af. Kan niet zeggen dat ik er warm van word.
Liever een lexus, audi, bmw, mb, opel, alfa, VW of peugeot.
@kempenaer: snap ik wel, tegen het hitte verlies van een brandstofmotor kan een Tesla niet op. Die heeft maar een 6 KW verwarming.
Vrijdag een 3 besteld 😁
@frankvr: Daar ga je geen spijt van krijgen!
@flutterby: I know, heb ook al een S 😊

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).