Huts! Nu kan iedere Nederlander de Model 3 samenstellen

Auteur: , 154 Reacties

Waar wacht je nog op?

Huts! Nu kunnen ook Nederlanders de Model 3 samenstellen

Aan het einde van afgelopen jaar bracht Tesla een aantal exemplaren van de Model 3 naar Europa om lokale liefhebbers alvast op te warmen voor de komst van zijn kleinste auto. Kort daarna, vanaf begin december, kregen reserveringhouders in Nederland de mogelijkheid de Model 3 te configureren, zodat ze voor 1 januari hun order konden plaatsen. Nu het nieuwe jaar is begonnen heeft Tesla de hekken voor iedereen geopend. In andere woorden: configureren maar!

Zoals gebruikelijk stelt Tesla niet direct de goedkoopste versie beschikbaar. In plaats daarvan zullen eerst de duurdere exemplaren verkocht worden. Allereerst komt de Long Range-versie van de Model 3 in Nederland op de markt. Deze uitvoering is op zijn beurt ook weer te bestellen als het snellere Performance-model. Het grote onderlinge verschil is de acceleratietijd. Waar het voorlopige instapmodel in 4,8 seconden naar de 100 km/u snelt, heeft de Performance er 3,5 seconden voor nodig. De actieradius van de krachtigere uitvoering daalt wel met 30 km, naar 530 km volgens de WLTP-cyclus. De normale Long Range komt op een lading 560 km ver.

Huts! Nu kunnen ook Nederlanders de Model 3 samenstellen

Voor geïnteresseerden is het natuurlijk handig om te weten hoeveel de Model 3 in Nederland kan kosten. Hiervoor zijn we zelf even in de configurator gedoken om het uit te zoeken. Wie alle opties aanvinkt bij het Performance-model (dat standaard 69.700 euro kost), een zwart-wit interieur kiest en Autopilot aanschaft, komt uit op een bedrag van 79.770 euro. Wie de Model 3 zo kaal en goedkoop mogelijk (zie foto bovenaan) wil bestellen, betaalt 59.820 euro. Reserveren kost in beide gevallen 2.000 euro.

In tegenstelling tot de vele productie- en leveringsproblemen in de Verenigde Staten ziet het er in Nederland rooskleurig uit voor toekomstige Model 3-eigenaren. Zij die de auto al gereserveerd hadden, zien hun Model 3 aan het begin van februari verschijnen. Exemplaren die vanaf vandaag besteld zullen worden, zullen geleverd worden vanaf maart. Zelf configureren? Dat kan HIER.

Huts! Nu kunnen ook Nederlanders de Model 3 samenstellen



154 reacties

Nou, hoera..
@str8six: idd, het ding heeft nog steeds een lelijk interieur.
@mikje90:

Past niet bij je nagellak ..
@mikje90: tsja blijf jij je nokia 6310 gebruiken dan houd ik het bij mijn iphone
@thierryvth: gaat de batterij ook al snel van leeg
Mijn hemel wat een interieur. Een gemiddeld hondenhok ziet er fraaier uit van binnen.
@riddertevoet: Niets is fraaier dan te voet.
@riddertevoet: Minimalisme ten top! Als je knopjes wil koop je maar een Jaaaag.
@jules713: minimalisme hoeft niet lelijk te zijn, dat is dit wel.
@chrisvonmeer: heb het nog niet in het echt ervaren, dus daar kan ik nog niet over oordelen. De I-pace is dan wel weer piekfijn in orde.
@jules713: ik vind het niet lelijk. Heb er al in gezeten. Mensen kunnen niet tegen verandering.
@stephane8200: Dat blijkt. Zoek voor de grap eens terug naar het allereerste artikel over de reveal van de productieversie van de McLaren P1, men valt over elkaar heen om te roepen hoe lelijk ie wel niet is. Hoewel ik snap dat die auto niet ieders smaak is, denk ik dat die overweldigend negatieve mening inmiddels wel is bijgetrokken (ik vind het een geweldig ogende auto). Men probeert zo hard mogelijk zijn ongenoegen te brallen om vervolgens stukje bij beetje weer bij te trekken met slappe tekst als “hij begint nu toch wel te wennen” “droogt goed op” “vond t eerst niks maar begin m nu wel te waarderen”, altijd hetzelfde liedje. Kijk bijv naar de nieuwe 911. Omgekeerd gebeurt zoiets ook met de Urus, hoewel dat in alle toonaarden gewoon een lelijk hok is en zal blijven. Zo, rant over.
@jules713: ik denk dat we het eens zijn.
@jules713: ja als je hem niet binnen een maand terug brengt bij gebrek aan snelladers en een range van niet meer dan 200km in de praktijk, gaat hier niet zo snel maar de de eerste Ipace’s zijn al weer ingeleverd
@thierryvth: met welke reden zijn die Jags ingeleverd?
@str8six: ze redden het niet naar huis aan het eind van de dag, 2 in de directe omgeving en 1 baas van mijn maat binnen 3 weken ingeleverd
@thierryvth: hahah, wat een armoe. Je merkt wel dat ze opeens zijn geleverd want zie ze nu met bosjes rijden.
@thierryvth: ipace is wat anders dan Tesla. De Jag heeft een oud laadsysteem waardoor je thuis maar met 1 fase kan opladen. Is je auto niet vol na 1 nachtje. En Tesla of E tron of Taycan kan gewoon 3 fase thuis opladen zodat iedere ochtend je accu volzit.
@thierryvth: de i-paces vallen ook met bosjes stil.
@thierryvth: ipace = afschuwelijk lelijk ding! Wat een enorme fail is me dat…
@riddertevoet: ik kan er niet aan wennen. Zo minimalistisch, sommige zullen het mooi vinden, maar niet aan mij besteed dit
@lekkerlinksrijden: ik hou er van! Hoop wel dat het scherm een modus krijgt om minimale gegevens te laten zien.
@riddertevoet: clean design à la Apple versus de Nokia / Sony Ericsson-benadering. De laatste was gespecialiseerd in gigantisch veel variaties van hetzelfde, met nooit een echt goed doordacht design. Uiteindelijk is iedereen Apple gaan kopiëren. Tesla heeft eigenlijk maar twee problemen: de kwaliteitscontrole van wat ze produceren, en de tactiliteit van de materialen die ze gebruiken (typisch Amerikaans). Maar het design van het ding is niet een van hun problemen. Dat is het wel bij de kitsch-tempels van de gevestigde Europese fabrikanten.
@bara: veel Model 3 rijders die het niet zagen zitten met 1 scherm zijn er nu aan verkocht
@bara: Er is ook zoiets als smaak. Ik vind minimalisme gewoon lelijk. Los van de werking van dit alles met dat grote scherm, dat zou mischien kunnen wennen…

Overigens heb ik al een hekel aan strak rn modern zolang ik leef. En ik vind strak en modern van 20 jaar geleden ook nog steeds lelijk. Zal bij deze tesla ook wel zo blijven.
@riddertevoet: Lastig he verandering.
Huts? Pot? Ik weet al wat jij vandaag eet!!
@momo: ik denk eerder dat ‘ie Ex on de beach kijkt.
Erg veel mogelijkheden zijn er niet. Als ik het goed uitreken zijn er 60 verschillende configuraties.
5 kleuren
2 versies (long range en performance)
2 velgen bij de long range
2 opties voor interieur
Wel of geen advanced autopilot

Maakt ((5*2)+5)*2*2=60
@e88125i: op deze modellen zit Premium Interior standaard. Heb er net naar zitten kijken.

Long Range Dual Motor is voor mij wel een optie, maar ik vind die Enhanced Auto Pilot op €5K wel prijzig nog.
Behalve dan dat er 2 optie qua kleuren zijn, zwart en wit.
@stephane8200: kan de autopilot wel aanraden. Ook goed voor de restwaarde. Op dr snelweg werkt het ideaal, in de stad niet echt bruikbaar.
@alassad: ik heb Active Cruise Control op mijn huidige auto, zonder lane assist. Ik vind het een verademing in dagelijks verkeer in de randstad. Zou niet meer zonder willen eigenlijk.
@e88125i: Nee dat is niet correct. Nog een keer rekenen.
Hint, het zijn er meer.
@e88125i: Want met veel mogelijkheden brengt Tesla inderdaad de EV markt voorwaarts!
@e88125i: is toch juist top? Gewoon alles wat je nodig hebt 1 of 2 pakketjes, hoef je niet voor elke optie die standaard zou moeten zijn een vermogen te betalen. Audi, Mercedes, bmw..

Paar extra kleuren zou leuk zijn, maar snap dat dat lastig is als je de productie van een nieuw merk op gang moet krijgen.
Mooi schuifdak er in, klaar! Oh wacht…
Ik las in pdf-je dat ik van @rubenpriest ontving, waarvor nogmaals dank, dat er in 2018 al 5 geleverd zijn in NL!
@pomoek: 5 keer aan dezelfde eigenaar. Waren wat kwaliteitsissues.
@chrisvonmeer: ahahhahahahahaha
@chrisvonmeer: Praat geen onzin. Dat zijn Tesla’s van Tesla zelf, voor testdoeleinden etc. Heb er 1 zien staan bij een Superchargen om de CCS lader daar te testen.
@chrisvonmeer: ik moest lachen :)
@pomoek: dat waren testmodellen van Tesla zelf. Toevallig is er vandaag voor het errst 1 gespot in Eindhoven. Komt uit september 2018 volgens RDW.
Ik heb een mailtje gekregen van Tesla, dat als ik nu bestel ik de Model 3 krijg in maart 2019.
(Dus niet uitleveren vanaf maart)

Ik heb op de wachtlijst gestaan, maar ben daar een jaar geleden vanaf gegaan. Weet dus niet of het een fout is.
@hehe: nope. Ik heb al eerder een mail gekregen omdat ik vrij hoog op de wachtlijst stond en deze heb ik ook ontvangen.
@hehe: Same here. Ik was positief verrast! Al moeten we het wel nog zien.. Tesla en beloofde levertijden..
@olivier420: Dit zijn de duurste modellen. De productie van januari en februari wordt verscheept naar een selecte groep in de EU, waaronder NL. Die enorme wachtlijst is voornamelijk voor de goedkoopste variant die er nog niet is..
@hehe: best bizar. Die wachtlijst was dus eigenlijk voor niks!?
Hoog tijd om aandelen Koninklijke Olie van de hand te doen.
@amghans: dat had je met een gezond geweten na het Nigeria debacle al moeten doen natuurlijk…
@amghans: Ja, want deze broodjes van 80K vliegen uiteraard meteen over de toonbank !
@dawwg: Zeker. Bovendien schijnt er nog 6K soepsidie vanuit Denhagistan vanaf te gaan. Koopje ! Als warme broodjes !
Voor degenen die het het interesseert: bijtelling tussen 133 euro (kale 60k versie) en 273 euro (volle 80k versie). (bij 38.1% inkomsten-belasting)
@alassad: 38,1% lijkt me niet heel realistisch bij dit soort aanschafprijzen ;)
@jeroen13: Yep, zou eerder zo rond de 180 en 370 euro per maand uitkomen bij de doelgroep …
@jeroen13: 38.1 % is je inkomstenbelasting t/m 65k inkomen, de zogeheten schijf 2 (als ik het goed heb begrepen)
@alassad: ja dat klopt inderdaad! Ik verwacht echter dat de meeste mensen die de Model 3 gaan leasen, boven de 68k verdienen en dus 51,75% belasting betalen
@alassad:
iets meer detail (van de site belastingdienst per 2019):

Schijf Belastbaar inkomen Percentage
1 t/m € 20.384 36,65%
2 Vanaf € 20.384 t/m € 34.300 38,10%
3 Vanaf € 34.300 t/m € 68.507 38,10%
4 Vanaf € 68.507 51,75%
@alassad: was vorig jaar nog 52%. Per 1 januari kwart punt om laag.
@str8six: Ik heb geen moeite met belasting betalen. Doe het graag, uit liefde voor volk en vaderland. Wat ze vervolgens doen met het geld maakt me daarentegen helemaal witheet. Pure verspilling!
Ik had het mailtje van tesla ook gekregen, kwam op 2x de beloofde prijs uit.. +-€70k
@allesmetturbo: ze hebben nooit 35k in Euro beloofd. Daarnaast zijn dit de dure uitvoeringen.
@allesmetturbo: 35K euro is nooit beloofd, dat maakt iedereen ervan omdat ze zeiden een auto te ontwikkelen voor 35000 dollar. Dat is dan de goedkoopste versie zonder opties (die nog niet leverbaar is), zonder btw en met EV-aftrek in US.
@allesmetturbo: Zucht. En ik moet nog mijn €1000 krijgen van Rutte….
Toch is het eigenlijk een koopje. Voor nog geen 80.000 een full-option sedan die sneller is dan praktisch elke andere snelle sedan. En die kosten dan ook nog het dubbele…
@reactief:
Kijk ook even naar de Total Cost of Ownership: MRB vrij, lage ‘brandstof’ kosten en regulier onderhoud zit er amper aan.
Afschrijving zal voorlopig ook niet veel zijn als je ziet voor hoeveel een tweedehands model S nog van de hand gaat.
@harrie: Jep. Dan wordt het nog leuker!
@reactief: Maar wel met de bouwkwaliteit van een Chevrolet Silverado uit 1999
@robert110: Dat is voor echte knopentellers en/of miljeu-zeloten vermoedelijk geen doorslaggevend minpunt.
@robert110: Wat is er mis met een 1999 Silverado?
@robert110: doe mij die Chevy dan maar.
@robert110: Die nog duurder is….
@reactief: Ow wacht.. een ’99 Silverado. Geen nieuwe….

Overdrijven is ook een vak ;)
@reactief: HET IS EEN TESLA
@cortinaracing: Weet je het zeker?
@reactief: gaat toch niet alleen om
snelheid en zo’n EV zie je altijd langzaam rijden met de verlichting en airco uit.
@alpinafanb10: Ik heb deze nog niet zien rijden. Maar moet zeggen dat de meeste Tesla’s die ik zie rijden eerder flink doorrijden dan langzaam. Bij de Leaf’s en Zoë’s heb ik wel het idee dat ze wat rustiger rijden.
60-75k, wat een grap…ding had echt onder de 50k moeten blijven als het een doorslaand succes had moeten worden, want bijtelling en bereikbaarheid..nu is het gewoon lachwekkend. Daarbij vind ik hem ook nog een lelijk.
@ghost:
Bijtelling is nog steeds bijna niks.
De basisversie met enkele motor zal straks wel net onder de 50k komen te liggen.
@harrie: en er rijden heel veel Outlanders en Model X rond die elke kilometer bewijzen dat een lage bijtelling elke lelijkheid verbloemt.
@ghost: Bijtelling is net zo hoog als een auto van 18.000 euro. Hoezo hoog?
@stfu: plus dat er nog 36% MIA opzit over de eerste 50.000 euro, dat is een extra aftrekpost van 18000 euro.
@kobus1967: niet meer. 10.800.
Begrijp ik dat goed op de website?
Als ik ‘em nu bestel (zonder reservering) dan is de levertijd in maart? Ik dacht dat er gigantische wachtlijsten waren voor de Model 3.
@w0ut: dat snap ik ook f niet..
Wel leuk voor mensen die nu bedenken dat ze er eentje willen hebben..
Dit valt me eigenlijk nog mee. Als ik em configureer kom ik rond de 68K uit. Ja het is flink meer dan ze eerst gezegd hadden, maar als je kunt leasen valt het mee.
Bijtelling over 68K is incl tesla tax €6400 bruto per jaar.
Voor een ‘gewone’ auto van 30K met 22% betaal je vrijwel hetzelfde aan bijtelling (€6600 bruto).
Dus een gewone C-segmenter of de Tesla met autopilot. Nou dan is de keus snel gemaakt.
Performance-pedalen, dat dan weer wel.
De configurator is nog triester dan die van de Dacia Sandero
Begrijp ik goed dat iedereen hem kan bestellen en deze dan ook maart dit jaar geleverd wordt? Ik dacht dat er enorme wachtlijsten waren van 400.000+ mensen die allen al een aanbetaling hadden gedaan.
@Joerek: veel zijn ook allang geleverd of rijden inmiddels in een Model S.
@joerek: 14000 reserveringen voor heel EU (update vandaag). = geen demand, geen wachtlijst.

Veel plezier met dit ding jongens. Mij niet gezien….
De prijs is hoog, veel hoger dan eerder gezegd. Maar als je kunt leasen vallen de kosten mee.
Als ik em configureer kom ik op 68K uit. De bijtelling incl tesla tax is dan 6400 bruto per jaar.
Een C segmenter a 30K en 22% bijtelling kost ongeveer hetzelfde (6600 bruto per jaar).
Dus of een gewone C-segmenter, of een Tesla met autopilot. Dan is de keus niet zo lastig.
Dus we gaan minimaal €60.000 betalen voor de auto welke als de “betaalbare” Tesla gepromoot werd? Sorry, maar €60.000 is bij lange na nog niet een goed betaalbaar alternatief voor een reguliere brandstof auto. Die subsidie van die mafketels uit Den Haag gaat daar ook geen verschil in maken.
@rike: je krijgt een auto die volgens wie er al mee gereden heeft leuker is dan een 3-serie (en praktischer). Toegegeven, de afwerking binnen is niet op hetzelfde niveau. Maar kleed die 3 een beetje leuk aan, en je zit makkelijk boven de 60.000. En dan heb je nog eens de nadelen van het verbruik en de belastingen. Je kan niet verwachten dat als Tesla een 3-concurrent uitbrengt, ze de prijs gaan rekenen van een Polo.
@bara: het zou de Tesla voor de massa worden. Dat is het (nog) niet, dat is gewoon een feit. Maar wat niet is, kan nog komen.
@geenidee1975: Dat is het wel. Iedereen die een BMW 3 kan betalen, kan ook deze auto betalen. Wat wil je? Dat ze een auto op de markt brengen voor 10k en dan zeggen dat achterstandsgezinnen de auto nog steeds niet kunnen kopen?
@laptom: oh sorry, ik zag de 3 serie over het hoofd in het lijstje ‘meest verkochte modellen 2018’…Polo, Clio, Picanto, Fiesta, Karl….wacht nog een keer….Polo, Clio, Picanto, Fiesta, Karl…wat gek…hoe vaak ik ook lees, ik zie de 3 serie er niet in. Waar ga ik de fout in? 3.402 stuks 3 serie in 2018. Waar ligt jouw massa-indicator precies?
@geenidee1975: het formaat is toch ook helemaal niet dat van een Polo…
@fransananas: oke, lange omweg dit, ben je het met me eens dat “auto voor de massa” impliceert dat het een auto is/wordt die door de meeste mensen (de massa) gekocht kan worden (en dús in het aangehaalde rijtje moet staan)? En dat de Model 3 met deze prijsstelling (en ja, de grootte zal daar invloed op hebben, net als nig 30+ factoren) NIET door de meeste mensen gekocht kan/zal worden en dat het daarmee geen EV voor de massa is? Voor de goede orde: ik vind het indrukwekkend wat Tesla doet en ik zou ze nooit aanraden om daadwerkelijk een auto voor de massa te maken. Daar zijn de marges en de eer nl. ruk.
@geenidee1975: dat ben ik met je eens. Een elektrische auto van 10-15.000 euro zo erg leuk zijn. Maar mensen begrijpen niet dat de technologie nog wat duur is en ze willen er 1000km per acculading mee kunnen rijden. Dit terwijl de auto van 10-15k zelden meer dan 100km per dag rijdt. Ach over paar jaar lachen we erom
@fransananas: lachen ga ik ook voor :). Range vind ik idd ook een kulargument. Mijn R36 rijdt er ook maar tegen de 500 per tank, wel tank ik in 5 minuten, dat vind ik wel oprecht fijn. Maar in the end zal ook ik ooit overgaan op EV als daily. Mét lach, en nu nog lachend met benzinemotor :).
@BaRa: ongetwijfeld dat de rijbeleving heel anders is als bij een 3 serie, en je hebt volkomen gelijk dat ook die 3-serie makkelijk over de €60.000 gaat met de optielijst (sterker nog, dat red je ook met een Seat Leon), echter wordt dat niet gepresenteerd als de revolutionaire auto die betaalbaar moet zijn voor de massa. Tevens is de 3-serie wel praktischer dan deze Tesla omdat je die veel sneller weer vol hebt met brandstof vergeleken met de Tesla
@rike: onjuist. Je ‘tank’ zit elke dag vol als je in de buurt of thuis kan laden. Dus minder tanktijd. En ja dit is betaalbaar met deze technologie.
@fransananas: En nu onderweg naar je vakantiebestemming…
@rike: dan kom je daar gemakkelijk via superchargers.
@rike: veruit de meeste auto’s die in Nederland nieuw ‘verkocht’ worden boven het koekblik segment zijn stiekem leasebakken. En voor leaserts is deze auto rijden net zo duur als een Golfje. Dus ja, deze auto gaat samen met de Kona EV de markt verdelen. Er zullen er net zoveel geleverd worden als de fabrikant beschikbaar kan stellen.
@jaapiyo: Alleen is de wachttijd voor een Kona of E-niro helaas inmiddes 1jaar+..
@jaapiyo: Dat is precies mijn punt in andere items over verkoopcijfers, bijna alles wat boven het koekblik segment uit steekt is lease, maar wordt wel als verkoop geteld, wat in mijn ogen onterecht is aangezien het geen eigendom is/wordt van de bestuurder, maar het meer een lening is (betaald bruikleen, net als een bus die je huurt om te verhuizen).
@rike: tsja…de auto’s zijn wel in NL verkocht, maar dan aan de lease-mij. Als we betrouwbare data bij elkaar kunnen grissen komt hier waarschijnlijk nog een artikel over.
Ik voel tot nog flink wat weerstand in mezelf en weet niet waar het precies aan ligt. Ergens op de dimensie dat je ook liever met een echt mens praat dan met een robot. Dus alsof zo een EV geen ziel/karakter heeft. Raar, maar waar 🤔.
@geenidee1975: ooit met een Tesla gereden? Dikke kans dat het (een deel van) je twijfel weghaalt
@balboni: met een model X één keer, van die beleving komt ook m’n oordeel. Het voelde wat vervreemdemd. Maar ik ben het helemaal met je eens dat ook hier en voor mij “onbekend maakt onbemind” opgaat. Punt blijft dat ik dan zal wennen aanniets wezenlijks anders dan wat ik nu onder een auto-liefde versta, zoals je ongetwijfeld ook kunt wennen aan een relatie met een robot, en die zelfs bijzonder kan waarderen. Allemaal niks mis mee, maar voor mij lijkt het wezenlijk anders.
Yess! Zo lang op gewacht! Not.. ik stel wel gewoon lekker een Aston Martin samen!
Wat een verademing, paar klikkies en je hebt je auto geconfigureerd. Bij de Duitse drie wordt ik altijd helemaal knettergek van alle pakketten, waarbij wat ik dan wil, weer net niet kan. U wilt de comfortstoelen, dan kunt u geen zwarte grill krijgen. Tenzij u het priemium hutseflutspakket neemt van 4.000 euro, maar dan krijgt u ook een sportuitlaat en 24″ velgen. Oh een zonnedak? Nee, dan kunt u geen verwarmbare achterbank krijgen. Ach ja :)
@dondeboer: Eens! Simplicity is the key to happiness.
@dondeboer: Qua de configurators : ben ik met je eens. Overigens blijken combinaties van opties, die volgens de configurator niet kunnen, bij een bezoek aan de dealer vaak toch mogelijk. Rare jongens, die Duutsers.
@dondeboer: Precies. En als die niet bevalt (zonder testrit) gratis binnen 3 dagen retourneren. Dit wordt gewoon de toekomst, maandelijks tarief betalen. Alles via de app regelen (kan nu al voor service afspraken).
trouwens mocht iemand een tesla referral code nodig hebben of referral aan leasemaatschappij let me know.
@alassad: dank voor het aanbod, maar wat houdt dit precies in?
@stephane8200: google / tesla referral program
@crepito: wat is dat? Google?
@stephane8200: Als je een link post wordt die pas over 8 dagen goedgekeurd. Vandaar zo :)
@crepito: dank je. Ik heb het antwoord inmiddels ontvangen.
Zijn die acceleratietijden 0-100kmh Europees gemeten (vanuit stilstand tot 100kmh)? Of Amerikaans (eerste voet krijg je cadeau en dan maar tot 60 mijl)?
Scheelt zo meer dan 0,5 seconde.
Ik zou eigenlijk wel benieuwd zijn naar een bruikbare acceleratie meting van een model S en een model drie, bijvoorbeeld de acceleratie van 50 tot 150 km/h.
Ik ben erg benieuwd hoe dat zich verhoudt tot bijvoorbeeld een BMW 320d, een BMW 435i, 530d en een 540i.
Mijn ervaring is dat op de snelweg mijn 435 cabrio boven 100 km/h aanzienlijk sneller is dan een model S P90d
@hijman85: nee dat is die niet, er zijn zoveel van dit soort testen gedaan en alleen supercars komen er rond de 170kmh pas een keer voorbij zetten, en jouw bmw doet dat niet beter
@thierryvth: ik heb het even nagevraagd, het was een P85d van die kennis, dus geenP90d. Die deed 100-200 in ongeveer 15-16 seconden. Mijn BMW doet dat in 12.5.
De BMW is dus toch wel aardig wat sneller van 100-200. Bij een P90d zal dat verschil wel kleiner zijn/weg zijn.
@hijman85: P85D of P90D maakt geen enkel verschil qua acceleratie. Accupack is ietsje groter. Verwar je je niet met het P85 model zonder dual motor, uit 2013-2014? Een P85D doet de 0-200 in 14.7. Haal daar de 0-100 tijd vanaf (3.5) en je zit op 11.2 sec van 100-200. Sneller dus.
En zeker als je beiden 100 kmh rijdt en allebei gaspedaal intrapt gaat de model s phieeeuw ervandoor met maximaal vermogen waar je bmw nog wat toeren moet verzamelen waar je al iets van momentum verliest.
@Joerek: Yep. Een S6 die op scherp staat heeft moeite met de 90d tot de 200. Daarna gaat de S6 wel echt terrein winnen. Ik stond er laatst van te kijken hoelang de 90d snelheden boven de 225kmpu goed vond. Ik had verwacht dat deze eerder zou terug schakelen in snelheid en acceleratie ivm de warmte, maar we hebben toch tientallen km’s kunnen stampen met zijn 2en…
@Joerek: ik heb nog even op youtube gekeken, en een P85d zit in al die filmpjes op 14 á 15 seconden voor 100-200, daar komt voor 0-100 dan nog een aantal seconden bij.
Maar los van het feit dat in dit toevallige geval de bmw duidelijk sneller is, pleit ik vooral voor een meet methode (bijv. 50-150kmh) die én relevant is, en voor alle auto’s (elektro, benzine, diesel, handgeschakeld, automaat, US of EU) tot een duidelijk te vergelijken resultaat komt.
@hijman85: Er staat 0-100 km/h. Zelfs een Lamborghini Urus legt het af tegen de walvis model X P100D.. Dat je de sportieve rij-eigenschappen bekritiseert kan ik me in vinden, maar je weet toch wel inmiddels dat Tesla wel sprintkoning is? 0-200km/h tijd is ook gewoon erg rap.
Ik snap alle zure reacties niet echt.
Ja het is veel geld, interieur is wat minder fraai. Maar je krijgt wel veel performance, range en tech.

Veel van jullie beseffen niet dat dit de full option modellen zijn. Alle streaming navi, Climate control, keyless entry, duurdere stereo, verwarmbare elektrische stoelen, leer, lampen, nood en hulpsystemen. Bij de Duitsers kost dit 20-50 procent extra. Dan is die prijs ineens helemaal zo gek nog niet. Als ik in die prijsklasse 65k zou mogen shoppen dan zou ik het wel weten. Alle full option d segmenters van de niet “premium” (hekel die benaming nog steeds) merken kosten ook richting de 60k en bieden minder tech.

Dan nog onderhoud en verbruik, mrb. Dit is gewoon een game changer!
@tijgerhaai: Ik vermoed, dat de gemiddelde automobilist in den lande het met je eens zal zijn qua “performance, range en tech”. Maar op een site als deze kom je bovengemiddeld veel liefhebbers van auto’s met een ICE tegen en verhoudingsgewijs weinig mensen, die een auto als niets/weinig anders zien dan een middel om van A naar B te komen. Dat verklaart de veelheid aan niet zo positieve reacties, lijkt me. Ik loop ook nog niet erg warm voor elektrieke auto’s als een Tesla, zie meer in een goedkopere EV met een goede range zoals een Kona EV of een e-Niro. Als het hard moet gaan heb ik liever een auto met ICE zolang de zich boven ons gesteld voelenden dat niet onmogelijk maken.
@amghans: Voor mij als autoliefhebber ben ik erg positief over Tesla. Ik heb dan ook dit ding besteld. Ik doe het niet voor het milieu zoals vele al snel roepen maar voornamelijk omdat het gewoon erg goed rijdt. Als dat niet zo was was Tesla ook lang niet zo populair, in de basis moet het goed rijden, klaar. Dat hij zo snel is is leuk maar niet meer dan dat.
Ik denk dat vele weinig tot geen echte rij en beleef ervaring hebben met een Tesla omdat de nu beschikbare modellen voor een hoop mensen onbereikbaar zijn. Er dan tegen schoppen is makkelijk.
Daarnaast is er best veel anders aan een Tesla (en EV in het algemeen) en zal je daarvoor ook een andere mindset moeten hebben. Dingen die heel anders zijn ondervinden altijd weerstand bij mensen.
@evdw: Je hoort mij niet zeggen/schrijven, dat een autoliefhebber niet positief kan zijn over een Tesla dat kan natuurlijk wel degelijk. Denk, dat @e34m5touring het qua een belangrijk deel van de “weerstand bij mensen” wel bij het rechte eind had toen-ie schreef, dat Tesla aficionado’s soms weerstand oproepen vanwege “…het neerbuigende toontje en hypocrisie…” dat ze zich veroorloven (zie z’n plemp onder het item over het zgn. dure OV in NL van gisteren). Op die andere autosite is er ook zo’n figuur, die zich bij elk item over het onderwerp EV verliest in dedain. Dat helpt niet erg.

Ik ben qua EVs rijden niet verder gekomen dan een Nissan Leaf II. Die vond ik best fijn rijden, zou in dat opzicht een prima daily driver zijn. De beperkte range (van de huidige 40 kw versie) en het feit, dat ik er niet prettig in zit hebben een aanschaf vooralsnog voorkomen. Qua prijs en prestaties zou-ie prima voldoen.

De Tesla ken ik alleen van meerijden (een vroege Model S, een 70 of 75 geloof ik). Gaat natuurlijk meer dan prima vooruit, maar ik wil niet zo veel geld uitgeven aan een EV, als het hard moet gaan heb ik op dit moment nog liever een ICE.
@amghans: Ik zeg toch ook nergens dat jij beweert dat een autoliefhebber niet positief kan zijn over een Tesla? Mensen met een neerbuigende toon heb je overal, niet alleen onder Tesla rijders.
Ik heb ook met de nieuwe Opel Ampera gereden en die reed ook prima.
Heb wel liever een Tesla, die is toch wat meer s3xy dan die Opel.
@amghans: nonsens dit…

…er zijn geen andere autosites.
@jaapiyo: google “andere autosite”… warempel, je hebt gelijk!
@jaapiyo: o ja, dat was ik even vergeten 🙂
@tijgerhaai: Niet 100% zeker van. In Belgie configureer ik een 330i met veel opties (sport, leer navi., sound upgrade, zetel verw, heads-up, laserlicht, parkeerhulp, driving assistance, …) voor 59.000 euro catalogusprijs. Min de standaard 8% dan kost die wagen nog een 54.280 euro. Dan heb je geen electrische/ ecologische wagen en de Tesla gaat sneller naar 100. Maar daar geven alleen wij (autofreaks) om. Als dat optrekken het argument is bij aankoop dan zou iedereen met een Focus RS, Megan Sport, Civic R-type rondrijden en dat is niet.
@w0ut: Klopt. Maar de model 3 die nu wordt aangeboden is NIET het instapmodel. Die configuratie moet nog komen.
@bara: Met de huidige configuratie is het prijsverschil tussen USA en EU 37%. Doe dat met de 35.000$ wagen en je komt op 48.000 Euro uit. Veel geld voor een wagen met een theoretische range van 340km en minder opties. Nog steeds 6000 euro minder dan mijn prijsvoorbeeld hierboven maar ook bij BMW kan je opties laten vallen. Opgelet ik geloof niet dat Model 3 een slechte wagen is. Betreft EV wagens staan ze nog steeds voor op concurrentie maar met de stevige startprijzen verliezen ze al een hoop potentiele kopers. Velen hadden een groter prijsverschil verwacht met conventionele luxe merken. Nu lijkt me het verschil te klein om de (range) twijfelaars over de streep te trekken.
Ik dacht dat de Tesla 3 rond de 35000 zou gaan kosten. Wat is er in de tussentijd gebeurd???
@bk4life: ooit zal Telsa in de VS wel een model van $35k gaan aanbieden. Maar tot het zover is mogen we ze alleen tegen de reële prijs kopen.
@bk4life: 35.000$ dat is een USA richtprijs voor een nog uit te brengen ‘basis model’. Het goedkoopste model waarvan hier sprake kost in USA 42.950$. Dat is prijs zonder sales tax, destination charge, (in sommige staten) environmental tax. Als ik goed kan rekenen is 42.950$ naar 58.800 Euro + 37%. Ga er dus maar vanuit dat die 35.000$ wagen hier rond de 48.000 Euro gaat kosten. Dan heb je een wagen met 350km range en (geschatte) een 0-100km/u van 5.9sec.
@w0ut: Apart, ik verwachtte juiat dat ze de concurrentie wilden voor zijn met een goedkope elektrische bak, maar op deze manier bereiken ze weinig mensen met een kleinere porto. Voor hetzelfde geld heb je een ander merk met een premiuminterieur. Ik snap dus niet wat het voordeel dan zou moeten zijn voor Tesla.
@bk4life: bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens. Het was heel leerzaam 💪
Als je deze prijzen bekijkt is dan is zo’n Jaguar iPace of Audi E-tron gewoon een goede aanbieding.
@mashell: moet-ie wel leverbaar zijn.
Hoe kan het dat een kleurenoptie op een model 3 duurder is dan op een model S?
Ik lees in de commentaren “het goedkoopste model waarvan hier sprake kost in USA 42.950$….Als ik goed kan rekenen is 42.950$ naar 58.800 Euro + 37%.”

Kan iemand mij rechtvaardigen waarom is dezelfde auto in Nederland, beide zonder belastingen, 37% duurder is? Aan de shippingkosten kan het niet liggen…
@bmw335d: dat gaat om een ander model, in amerika is een mid-range tekoop die 41k $ kost. De long-range waar jij op doelt kost in amerika 51k $ (vanaf) Buiten dat zijn er ook import tarieven op amerikaanse producten van toepassing die de prijs iets hoger maken. Vergelijk dit bijv. maar eens met andere amerikaanse producten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).