• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Binnenkort: legaal ‘spookrijden’ in Utrecht

Auteur: Loek, gepost 13 februari 2024 om 19:06 – 13 Reacties

Zo lang je het maar enkel doet op de op- en afrit van de A2 naar de N230 is binnenkort spookrijden legaal in Utrecht.

Recent konden we presenteren dat Amerikanen officieel aan de haal gaan met ‘onze’ turborotondes. Het heeft even geduurd, maar de VS omarmt de rotonde. Laten we echter niet impliceren dat de VS jaren achterloopt wat betreft verkeer. Sterker nog: we kunnen nog wat leren van de verkeerstechnici daar.

DDI

Zo wordt binnenkort de op- en afrit van de Utrechtse Zuilense Ring naar de A2 aangepakt. Dat is momenteel een klassieke ‘Haarlemmermeeraansluiting’ (ja, vakjargon), zie de foto hieronder. Dit type kruising is niet geweldig voor een hoge verkeersafwikkeling, helemaal omdat het verkeer veel kanten op moet met verkeerslichten om dat toe te laten.

Huidige situatie

Daar kunnen we dus iets van leren wat betreft de Amerikanen, die hebben namelijk al een tijdje een type Haarlemmermeeraansluiting die een hogere afwikkeling heeft. Dit noemen de Amerikanen een ‘Diverging Diamond Interchange’ of DDI. Het verkeer wat de N230 wil blijven volgen, kruist het tegemoetkomende verkeer en komt op die manier aan de verkeerde kant van de weg terecht. Voor een heuse 200 meter ben je dus voor je gevoel aan het spookrijden, want het tegemoetkomende verkeer zit ineens aan de andere kant.

Minder kruisingen

Wat dit betekent: het verkeer kruist eigenlijk alleen op de twee plekken waar je ‘van rijrichting wisselt’. Tussen de twee kruisingen ontstaat aan beide kanten een weefstrook, het verkeer hoeft elkaar daar dus niet meer te kruisen middels verkeerslichten. Hieronder een video die de rijrichtingen laat zien:

Dit piepkleine stukje Engeland gaat hopelijk ervoor zorgen dat de doorstroming tussen de A2 en de N230 een heel stuk bevorderd wordt. Wel wordt het dus even wennen dat je ineens aan de verkeerde kant rijdt. Ach, zo lang je binnen de lijnen blijft en de pijlen volgt, kan er weinig mis gaan. Toch? De DDI ligt nog even in de toekomst, maar dit voorjaar wil de provincie Utrecht een investeringsbesluit genomen hebben.

Ook interessant!

  • autorijden in utrecht
    Autorijden in Utrecht binnenkort onmogelijk
  • Utrecht autohaatstad
    Utrecht wil echt autohaatstad Nummer 1 worden
  • Gemeente Utrecht zoekt 1.000 laadpalen
  • Blijf weg uit Brabant! Ik herhaal, blijf weg uit Brabant

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

a2-rijksweg, utrecht

Vorig bericht: « Supergelimiteerde Golf GTI is je allerlaatste kans
Volgend bericht: ‘Die andere’ Ford bedrijfswagen krijgt ook MS-RT goodies »

Lees Interacties

Reacties

  1. flow82 zegt

    13 februari 2024 om 19:13

    Na het zien van het filmpje ziet het er voor mij gewoon logisch uit.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 februari 2024 om 06:57

      Er rijdt zo weinig verkeer in die filmpjes dat het volkomen onlogisch hier zoveel geld aan te gaan besteden…

      Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    13 februari 2024 om 19:33

    De Keizer Karelweg in Amstelveen heeft nu al een jaar of twee een DDI ter hoogte van de A9, ivm de huidige werkzaamheden aan de A9. Het werkt prima, met minder oponthoud dan voor de werkzaamheden.

    Login om te reageren
  3. golf1985 zegt

    13 februari 2024 om 20:35

    Ik denk dat dit wel een goede oplossing is! Hoe de situatie nu is is ook niet geweldig. Ik vermoed dat de doorstroming zo wel beter is

    Login om te reageren
  4. tortuga zegt

    13 februari 2024 om 21:57

    Napoleon heeft ons rechts doen rijden omdat hij koppig was tegenover de Engelsen. De Amerikanen hebben het verder gezet ook vanwege een vete met de Engelsen. Dus slechts enkele personen in de geschiedenis zorgen er voor dat wij aan de juiste kant van de weg rijden.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      14 februari 2024 om 08:25

      Ik heb altijd geleerd dat een koetsier zijn zweep aan de linkerkant van de koets liet hangen (vanwege zijn stuurhand en zijn zweephand) en dat het daarom handiger was om aan de rechterkant van de weg te gaan rijden teneinde het wandelende publiek niet in het gezicht te slaan met de zweep. En dat de Engelsen daarin weer raar waren t.o.v. het vasteland. Oh ja en Zweden maar die zijn in de jaren 60 bij zinnen gekomen.

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    13 februari 2024 om 22:38

    Mooie oplossing. Kunnen we straks gelijk weer zien wie de navigatiesoftware wel op orde heeft en wie niet…

    Login om te reageren
    • Mike zegt

      13 februari 2024 om 23:39

      Heb jij dan altijd je navigatie aanstaan bijzonder als je weet waar je bent.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        14 februari 2024 om 07:48

        Ja, vanwege de actuele verkeersinfo, trajectcontroles, etc. Start ik de auto, dan gaat de navigatie ook aan. Ik kan dit niet eens uitzetten, geloof ik.

        Login om te reageren
  6. baardmijt zegt

    13 februari 2024 om 22:58

    Legaal spookrijden wordt in Utrecht al regelmatig gedaan in het weekend. Van verbeterde doorstroming is dan echter geen sprake, integendeel. Elke keer als de politie het toestaat bussen vanaf Galgenwaard de afrit van de Waterlinieweg op te laten rijden en ze vervolgens dwars door de middenberm door de speciaal daarvoor geopende vangrail te laten rijden staat het overige verkeer muurvast. Een matig geslaagd experiment wat mij betreft waar ze subiet de stekker uit mogen trekken. :p

    Login om te reageren
  7. Jetlag zegt

    14 februari 2024 om 15:22

    Zeer educatief filmpje.
    Vooral het goede voorbeeld, door op een lege weg netjes op de meest rechtse rijstrook te rijden…

    Login om te reageren
  8. kaeser zegt

    14 februari 2024 om 15:59

    Kunnen ze beter het geld stoppen in het verdiepen van alle kruisingen die je tegekomt richting de A27 ter bevordering van de doorstroming. Zo zullen minder mensen langs de zuid ring om rijden en hoeft het vermaledijde stuk langs ‘bos’ Amelisweerd niet te worden verbreedt. Maar niemand die het snapt…

    Login om te reageren
  9. Eduardo Cuvelier zegt

    22 juni 2024 om 09:55

    Utrechts’ Uniek Universeel Uitgewerkt Urbane Uitweg – De ‘DDI’ – Score :
    – Ugly Duckling : ‘Slow The Flow’
    – https://www.youtube.com/watch?v=0hEypgpXF6g

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North