• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gemeente Utrecht zoekt 1.000 laadpalen

Auteur: Michel, gepost 16 augustus 2023 om 19:59 – 18 Reacties

laadpalen utrecht

De Gemeente Utrecht heeft hulp nodig! Ze zoeken een bedrijf dat voor hen 1.000 nieuwe laadpalen wil plaatsen.

De Gemeente Utrecht staat bekend als een groene gemeente. Groen Links zit al heel lang in het college. In tegenstelling tot in Amsterdam, waar er nog uitgebreid met knippen in de wegen geëxperimenteerd wordt, is de binnenstad van Utrecht al jaren vrijwel onbereikbaar met de auto. Sommige redactieleden (hallo @michaelras) beweren zelfs dat Utrecht al jaren bezet wordt door de Fietsersbond, maar dat terzijde.

Er is ook al heel lang een milieuzone actief in de binnenstad en de Gemeente Utrecht timmert al jaren aan de weg met het plaatsen van massa’s laadpalen. Maar nog lang niet genoeg! Zo is te lezen in wat vroeger het Utrechts Nieuwsblad heette.

Graag 1.000 laadpalen alstublieft!

Utrecht wil namelijk dolgraag dat zoveel mogelijk inwoners een elektrische auto gaan rijden. Die moeten dan wel allemaal worden opgeladen. In de stad kun je niet bij iedereen een eigen laadpaal aan de gevel hangen en dus moeten er zo’n 1.000 publieke laadpalen extra uit de grond worden gestampt.

Deze week heeft de Domstad de aanbesteding uitgezet en er is naar schatting zo’n 9,5 miljoen euro gemoeid met deze opdracht. Overigens is het de bedoeling dat de winnaar van de tender ook de al bestaande 700 laadpunten overneemt.

Behoefte laadpalen

De nieuwe aanbieder moet zelf in Utrecht gaan kijken waar er het meeste behoefte is aan de laadpalen en wat goede plekken zijn om al die publieke laadpunten te realiseren. Als extra eis wordt nog gesteld dat het hele systeem duurzaam en ‘slim’ gaat functioneren. Bijvoorbeeld laden als er ook veel stroom beschikbaar is.

Nog een aardige klus om de hele laadinfrastructuur meer dan te verdubbelen in een grote stad als Utrecht. De tender sluit eind september 2023 en in januari 2024 moet de schop in de grond voor de eerste laadpaal.

Overigens hoeven alle 1.000 stuks pas 31 augustus 2034 operationeel te zijn. Zo lang heeft de opdrachtnemer de tijd om zijn taak te volbrengen. Dus misschien toch handig om in Utrecht voorlopig even dit overzicht met laadpunten die er WEL zijn bij de hand te houden..

Ook interessant!

  • Opladen aan de lantaarnpaal? In Utrecht kan het!
  • Laadpalen zijn gevaarlijker dan we dachten
  • Máxima gaat kennis over laadpalen delen met Amerika
    Máxima gaat kennis over laadpalen delen met Amerika
  • enorme stijging laadpalen EU
    Enorme stijging laadpalen EU-landen

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

laadpaal, oplaadpunt, utrecht

Vorig bericht: « Max Verstappen naar PowNed
Volgend bericht: Parkeermeters in Tiel gestolen en gesloopt »

Lees Interacties

Reacties

  1. RutgerK zegt

    16 augustus 2023 om 20:35

    Belangrijk in de tender is de SLA hoeveel van de tijd die laadpalen operationeel zijn. Wij hebben een straat verderop een laadpaal gehad die 6 maanden kapot was. Naast het niet kunnen laden zijn er ook 2 parkeerplaatsen onttrokken, want formeel mag je op die plekken alleen met de auto staan om te laden.

    Login om te reageren
  2. werf76 zegt

    16 augustus 2023 om 21:08

    Weten we gelijk waar o.a. dat betaald parkeren voor bedoeld is.

    Login om te reageren
  3. kaeser zegt

    16 augustus 2023 om 21:35

    1000 palen tot 2034, moeten dat er niet 10.000 zijn?

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      16 augustus 2023 om 21:56

      Hebben ze nu ook 10.000 benzine pompen?

      Login om te reageren
  4. sleepyj zegt

    16 augustus 2023 om 21:48

    Lastige gemeente om mee te werken. Succes voor de aannemer. Maar werk is werk.

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      16 augustus 2023 om 22:35

      Haha nee man je moet ze gwn flashen want die groene sukkeltjes zijn te druk met bomen likken om de contract goed te lezen ze worden altijd in hun geitewollen kont genakt door vastgoed boys en aannemers check jij de krant maar.

      Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        17 augustus 2023 om 08:27

        Je maakt een intellectuele indruk, ik geloof je gelijk.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 augustus 2023 om 09:38

        Jij hebt veel ervaring met aanbestedingen zo te zien.

        Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    16 augustus 2023 om 21:56

    Als de partij die de nieuwe laadpalen ook de 700 bestaande over moet nemen ben je als bezitter van een electrische auto mooi overgeleverd aan de duivel.

    Die partij heeft dan bijna een monopolie, kunnen ze voor de stroom vragen wat ze willen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 augustus 2023 om 08:36

      Niet in Utrecht, daar stelt de gemeenteraad de prijzen vast. Zie: https://www.autoblog.nl/nieuws/je-ev-laden-in-utrecht-is-nu-25-keer-duurder-dan-in-rotterdam-3448587
      Maar daar wordt het inderdaad niet goedkoper van…

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    17 augustus 2023 om 06:50

    Even kort door de bocht gezegd: de gemeente Utrecht is dus bereid 9500 euro per laadpaal.te betalen. Ik vind dat stevig aan de prijs.

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      17 augustus 2023 om 12:55

      Snap de gedachte, maar het is niet even ergens heen rijden en een paal plaatsen en aansluiten, mocht dit wellicht het beeld zijn.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      18 augustus 2023 om 08:10

      Wat had je zelf in gedachte als richtprijs voor het plaatsen van een laadpaal ergens in de buitenruimte?

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    17 augustus 2023 om 07:49

    Nog niet zo heel lang geleden in centrum Utrecht geweest. Verkeer was een drama maar parkeren ging dikke prima in een garage in hartje centrum voor een schappelijk tarief als je dit vergelijkt met Amsterdam of Haarlem.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      17 augustus 2023 om 09:17

      Als ik naar Utrecht ga zet ik de auto altijd in de P+R Westraven neer. Goed bereikbaar per auto en dan met je parkeerkaartje de tram in. Makkelijker kunnen ze het niet maken.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        17 augustus 2023 om 09:32

        @Robert: Een volgende keer doe ik zeker P+R, scheelt denk ik een hoop tijd en ergernis. In Amsterdam is de P+R overigens drama. Nog een reden om de stad links te laten liggen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 augustus 2023 om 11:32

          Heh? P+R in de Johan Cruijff Arena is helemaal prima. Mits er geen concert of voetbalwedstrijd is natuurlijk. Je bent met de metro zo in het centrum. Nu hebben ze in Amsterdam P+R per juli maar liefst zes keer zo duur gemaakt (€6 ipv €1) maar het het is nog steeds de beste optie.

          Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    17 augustus 2023 om 15:34

    Waar halen ze alle stroom vandaan, er zijn nu al problemen met de stroomvoorziening en denken ze nu werkelijk dat iedereen massaal EV gaat rijden? Nee, het wagenpark wordt ouder en ouder en al helemaal als de MRB gaat lopen vanaf 2025.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North