
Gaf jij ook niks om boetes uit het buitenland? Dan kun je maar beter van houding gaan veranderen.
Negeer je weleens een boete met een onbekende envelop? Dan ben je niet alleen. Volgens de Europese Unie gaat ongeveer 40 procent van de buitenlandse boetes linea recta bij het oud papier. Dat moet anders, vinden de Europese beleidsmakers. Zo zijn er nieuwe regels die de EU-landen op politieniveau dichterbij elkaar moeten brengen. Maar er komen ook andere strengere maatregelen.
Wie het op dit moment zo bont maakt dat ie een rijverbod krijgt, kan als bijrijder de grens over gaan, uitstappen, wisselen met de eerdere bestuurder en zelf achter het stuur kruipen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en moet dus worden dichtgetimmerd, vinden de Europese Raad en het Europees Parlement. Hierover hebben de twee overheidsorganen vandaag een voorlopige overeenkomst getekend.
De nieuwe regel
Wie straks in Duitsland, een normale snelweg gebruikt als Autobahn riskeert nog steeds een rijverbod. Vervolgens laat de polizei aan de collega’s in de omliggende landen weten dat jij een rijverbod hebt. Ook aan de Nederland agenten. Ben je zo erg over de schreef gegaan dat je een rijverbod van 3 maanden of langer hebt gekregen, dan wordt dit in een gedeeld systeem gemeld. Vervolgens is het aan de Nederlandse overheid om jou op de hoogte te brengen van het verbod.
Wanneer krijg je een rijverbod?
De reden voor een rijverbod verschilt per land. Volgens de EU zijn de regels vooral gericht op ernstige overtredingen, zoals rijden onder invloed, te hard rijden of overtredingen die leiden tot dodelijke of ernstige verwondingen. Zoals gezegd gaat het nu nog om een voorlopige overeenkomst. Dat komt doordat de lidstaten nog hun plasje moeten doen over de regel. De verwachting is dat de landen akkoord gaan en de maatregel snel wordt ingevoerd.
Foto: RS6 krijgt boete gespot door @kuifje





Allemaal goed en wel, maar mss word het dan ook eens tijd dat de verkeersregels van alle EU-landen tegen het licht worden gehouden en dat alles wat meer word gelijkgetrokken.
Vorig jaar boete gekregen vanuit Duitsland, had niet gezien dat we van 80 naar 50 waren gegaan, hobbelde mee met het verkeer. Heh iedereen remt, ja ik net te laat, ging 62 ofzo. Ik heel leuk terugsturen:
Jaa ik spreek alleen Nederlands, snap er niks van.
Nou kreeg keurig in het Nederlands de boete opgestuurd. Toen toch maar betaald.
12 km/u te hard in Duitsland. Kost dat? Vier tientjes ofzo? En dan ga je ze vermoeiend met zo’n onzinnig excuus, alsof, als het al waar was, er geen vertaalsites bestaan. Waarom?
Haha precies dat dus. Bij Duitse boetes doe ik er altijd een fooitje bij voor de moeite. Ze sturen 4kg papier om 15 euro te innen, dat kan toch nooit uit!
Op zich niks mis mee, gaan ze dan ook meteen de grote verschillen in autoprijzen bespreken binnen de EU (iets met BPM…)? Nee? Dat dacht ik al…
Er is nou eenmaal wel een gestandaardiseerd rechtssysteem in de Europese Unie maar geen fiscale unie. Dat laatste zou best een goed idee kunnen zijn maar dat vinden vrijwel alle politici, dan een stukje minder machtig worden, niet.
Voor een keer met je eens Mashell, nutteloze dingen worden vaker gelijk getrokken maar belastingen en dergelijke nooit……….
“Wie straks in Duitsland, een normale snelweg gebruikt als Autobahn riskeert nog steeds een rijverbod. ”
Wie Bitte? Een normale snelweg is een Autobahn in Duitsland. Het woord Autobahn kun je vertalen als snelweg. In Duitsland heb je zelfs autobahnähnlichen Straßen. Dat zijn Bundesstrassen die op een snelweg lijken en heel soms niet eens een snelheidslimiet hebben (ziet er in de praktijk uit als een Autobahn maar dan met gele borden).