• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizar: VW wilde subsidie voor ‘superschone’ diesels

Auteur: Author, gepost 7 oktober 2015 om 20:04 – 42 Reacties

Bizar: VW wilde subsidie voor superschone diesels


Wat is de overtreffende trap van heel erg dirty?

Ronduit smerig! Na de onthullingen over gesjoemel met uitstoot door Volkswagen en aanverwante berichtgeving, zou je denken dat de strontkar wel een keer leeg is. Helaas voor de luitjes in Wolfsburg is niets minder waar. Onlangs werd namelijk bekend dat VW enkele jaren geleden min of meer eiste dat dieselauto’s van de groep in de Verenigde Staten dezelfde belastingvoordelen zouden krijgen als (semi-)elektrische auto’s. De reden? Qua uitstoot waren ze ongeveer even schoon, zo niet schoner.

U bent weer opgekrabbeld op uw stoel? Nice, gaan we verder. Het verhaal is afkomstig van de Amerikaanse Environmental Protection Agency. Deze organisatie onthulde naast bovenstaande dat Volkswagen volledig overtuigd was van de ‘schoonheid’ van haar eigen diesels en dat ze feitelijk zelfs cleaner waren dan de aandrijflijnen van PHEV’s en EV’s.

Kings of diesel

De EPA meent dan ook dat Volkswagen zich wat de dieselmotoren betreft behoorlijk arrogant opstelde en dat de vertegenwoordigers zichzelf de kings of diesel voelden. WolfGang Hatz, de voormalig hoogste baas van de motorenontwikkeling bij VAG, zou zelfs hebben gezegd dat Volkswagen helemaal niet geloofde in hybride- en elektrospul. Of deze uitspraak klopt is natuurlijk vers twee, maar het is toch te zot voor woorden dat een merk leuk verdient aan e-Golfs en Passat GTE’s en ze tegelijk min of meer belachelijk maakt. Want daar komt het wel een beetje op neer.

We durven dan ook wel voorzichtig te stellen dat het maar goed is dat er momenteel een frisse bries door VW’s boardroom waait. Nu nog effe de Europese/internationale regelgeving op punt zetten en voor je het weet maken fabrikanten hun (uitstoot)claims nog waar ook.

Dank aan Dennis voor het tippen!

Ook interessant!

  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

subsidies, uitstoot, verenigde-staten, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Revozport Huracan: 700 pk, 100 kg lichter, en actieve aero
Volgend bericht: U wilde een hypercartest met Clarkson, Hammond en May? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dhrwilders zegt

    7 oktober 2015 om 20:06

    Oke boeien?

    Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      8 oktober 2015 om 10:20

      @dhrwilders: ja Geertje, naast de vluchtelingencrisis zijn er nog meer issues in de wereld… ?

      Login om te reageren
  2. martinus zegt

    7 oktober 2015 om 20:09

    Subsidiefraude, zeker op Europees niveau komt zeer vaak voor. Profiteurs zijn meestal multinationals. Dus dit verbaast mij niets.

    Login om te reageren
  3. emacee zegt

    7 oktober 2015 om 20:10

    Die Amerikanen lachen in hun vuistje bij al deze negatieve berichtgeving over VAG.
    Ondertussen zijn ze zelf geen haar beter door alles wat ook maar een beetje vervuilend is in de categorie ‘light duty truck’ onder te brengen waarvoor lagere standaarden gelden.
    Terecht dat de fraude van VAG aangepakt wordt maar dit begint langzaam op propaganda voor alles “Made in the US” te lijken als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 oktober 2015 om 21:03

      @emacee:

      Alleen kleingeestige afgunstige hollandertjes kunnen beredeneren zoals jij ..

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        7 oktober 2015 om 21:12

        @lincoln: maar toch heeft @emacee gelijk!

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 oktober 2015 om 21:19

        @lincoln: ik zou die 50 sterretjes eens van je bril poetsen. Dan zie je opeens dingen heel anders.

        Login om te reageren
        • ettie zegt

          7 oktober 2015 om 21:25

          @lekbak: en als dat niet lukt kan de carglass misschien helpen met wat hpx2-hars…

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          7 oktober 2015 om 21:38

          @lekbak:

          En wanneer ga je dat doen dan ??

          Login om te reageren
          • clarkson zegt

            7 oktober 2015 om 22:26

            @lincoln: Alleen kleingeestige afgunstige hollandertjes kunnen zelf hun bril niet poetsen.

            Login om te reageren
      • pjeey zegt

        7 oktober 2015 om 22:46

        @lincoln: woon je in de States?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          8 oktober 2015 om 05:32

          @pjeey: die gozer heeft wel eens laten vallen in de buurt van Leiden te wonen. Hij zit dus wel altijd te zeiken op Europa en Amerika de hemel in de prijzen. Maar ondertussen heeft hij donders goed in de gaten dat het leven hier zo slecht nog niet is. Anders was hij al weg geweest. Of hij is te laf om de oversteek te maken, zie je wel eens vaker bij gasten met een grote waffel.

          Login om te reageren
    • yupyup zegt

      8 oktober 2015 om 07:28

      @emacee: Je hebt gelijk. Maar ik vind het wel terecht dat VAG diep door het stof gaat. Een beetje komisch ook wel. De laatste jaren hebben ze verschillende problemen gehad die allen stilletjes weggemoffeld zijn. Zo gaat dat vaak in grote bedrijven, maar bij VAG wel opvallend vaak. Omvallen doet het concern toch niet, daarvoor zijn er teveel belangen. Ik vind het ook wel interessant, vooral hoe ze dit op marketing niveau gaan oplossen en hoe het beeld van VAG en de Duitse auto de komende jaren in de ogen van de bevolking veranderd (of niet veranderd).

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      8 oktober 2015 om 10:09

      @emacee:

      Je lult net zo stemmingmakend als waar je de Amerikanen eigenlijk van beschuldigd.

      Regels zijn in principe regels, als die voor bedrijfsvoertuigen minder streng zijn, kun je beredeneren dat de regels niet in orde zijn, dit is echter GEEN vrijbrief voor een fabrikant om voor personenwagens de regels dan met voeten te treden.

      Login om te reageren
      • emacee zegt

        8 oktober 2015 om 14:11

        @desjonnies: Ik ontken ook niet dat VAG fout zit, ze mogen van mij keihard bloeden voor het frauderen, hopelijk alle andere merken (als die er zijn) die dezelfde trucs uitgehaald hebben ook.
        Maar het feit dat nu een Amerikaanse overheidsorganisatie nog een schop nageeft, dat lijkt me gewoon niet hele zuivere koffie. Ik probeer de belangen van de brenger van het nieuws ook mee te wegen tijdens het lezen, dit vond ik opvallend. Is dan ook zeker niet als stemmingmakerij bedoeld.

        Login om te reageren
  4. knalpiep zegt

    7 oktober 2015 om 20:15

    Het houdt niet op…

    Login om te reageren
    • smadb zegt

      7 oktober 2015 om 20:33

      @knalpiep: … niet vanzelf.

      Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    7 oktober 2015 om 20:18

    Dit toont aan, als het waar is, hoe ziek de top is geweest van VAG.

    Login om te reageren
    • danielj zegt

      7 oktober 2015 om 22:24

      @rufctr01: Ach, zo zal het altijd gaan. De volgende top is waarschijnlijk net zo “ziek” als niet nog zieker.

      Login om te reageren
  6. clarkson zegt

    7 oktober 2015 om 20:23

    Een poging tot belastingfraude is toch ook gewoon strafbaar?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 oktober 2015 om 20:34

      @clarkson:

      Voor VAG niet ..
      Althans .. Niet in Europa ..

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    7 oktober 2015 om 20:23

    Jammer voor de grondlegger van het concern dat hij dit niet meer mee mag maken…

    Wat zou hij trots zijn op deze Geschäftsführers die niets en niemand ontzien om de wereld te veroveren.

    Login om te reageren
    • thijse zegt

      7 oktober 2015 om 22:45

      @moveyourmind: het schijnt dat VW binnenkort een transporter op zyklon-B gaat proberen te homologeren. Dan zou hij pas echt blij zijn.

      Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    7 oktober 2015 om 20:27

    Een autohandelaartje die van zijn brol afwil ..

    Doe dat maar in Europa en Afrika ..

    Login om te reageren
  9. gtdave zegt

    7 oktober 2015 om 20:27

    Fuck America. volkswagen +1

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      7 oktober 2015 om 20:58

      @gtdave: Great minds think alike…

      Fuck Volkswagen USA!

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      7 oktober 2015 om 21:17

      @gtdave: want??

      Login om te reageren
  10. luxaeterna zegt

    7 oktober 2015 om 20:51

    Ik zou het fijn vinden mocht de frisse wind bij VW voor lichtere, leukere en goedkopere wagens gaan zorgen. Stop het premiumgelul, dat past niet bij een merk waar er “volks” in de naam voorkomt.

    Bouw een concurrent voor de Adam, de DS3 etc.
    Hoe kan het dat een e-up nog geen 10k goedkoper is dat een carbon I3?

    En stop met de grootste willen zijn. Ik ben niet economisch geschoold, maar wat een zever. Dat je de duurzaamste, meest winstgevende, goedkoopste, beste, minst roestende, meest vernieuwende, sportiefste of degene met de lekkerste beursbabes wil zijn kan ik nog begrijpen, maar wat hebben je klanten of je aandeelhouders nu in godsnaam aan de grootste te zijn? Zegt niks noppes nada over rendement.

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      8 oktober 2015 om 12:50

      @luxaeterna:

      Volkswagen doet precies wat het moet doen.

      Je kan een kale betaalbare auto of een rijk uitgeruste dure maar onopvallende auto krijgen. En die rijden alle twee goed.

      Verder licht en betaalbaar ➡️ VW Up.

      Verder heb je voor nog goedkoper zustermerk Skoda. Dan heb je VW techniek voor Oostblok geld.

      Login om te reageren
  11. gokartmozart zegt

    7 oktober 2015 om 21:20

    wat is dat een ego gedoe daar bij VAG geweest … jonge jonge….

    Login om te reageren
  12. monsieurleloure zegt

    7 oktober 2015 om 21:46

    Positieve ven het hele verhaal is dat VW weer met beide beentjes op de grond is komen te staan, was ook wel hard nodig.

    Login om te reageren
  13. philipf zegt

    7 oktober 2015 om 22:38

    Vage autofabrikant.

    Login om te reageren
  14. thijse zegt

    7 oktober 2015 om 22:43

    De zaak tillen en dan subsidie vragen. Bijna niet vol te houden dat Duitsers geen humor hebben.

    Login om te reageren
  15. vroaaar zegt

    7 oktober 2015 om 23:48

    Zou eerder verdacht zijn als ze het NIET zouden vragen….

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    7 oktober 2015 om 23:50

    Ach ja, waarom zouden ze het niet proberen? Ik denk dat ze ergens nog gelijk hebben ook. De elektrische en hybride auto’s zorgen voor een betere luchtkwaliteit in stedelijk gebied, dat is waar. Maar de bouw en sloop van dergelijke accu’s is een heel vies klusje. Om over het opwekken van elektriciteit maar te zwijgen….

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      7 oktober 2015 om 23:56

      @dutchdriftking: toon maar eens aan dat 1000km op fossiele brandstof tegen lagere vervuiling afgelegd kan worden dan dezelfde 1000km op stroom… Forget it dude, never going to happen

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        8 oktober 2015 om 05:45

        @w0o0dy: was het niet saab die vele jaren terug al eens adverteerde met dat de lucht er schoner uit kwam dan dat het de motor in ging? Tenminste in een vuile wereldstad, aldus saab.

        Overigens geloof ik niet dat elektrisch rijden tegenwoordig zo schoon is als men beweert. De accu’s zijn nog zwaar vervuilend en hebben te weinig capaciteit. Ook heb ik nog nooit iemand gehoord over verliezen in de hele keten van kolencentrale tot transformatorhuisjes tot acculader. Wel maakt de techniek uiteraard sprongen voorwaarts. Helaas vervuilen auto’s met verbrandingsmotoren nog meer, dat zal ik dan ook weer niet ontkennen.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          8 oktober 2015 om 07:19

          @lekbak: accu’s worden gerecycled dus alleen bij productie heb je redelijk wat vervuiling, daarna ligt de efficiency erg hoog qua grondstoffen en energiegebruik. Aangezien het aanbod van groene stroom snel groeit win je ook daar. Daarnaast is de productie van complexe techniek in auto’s ook een energievretende business en nog behoorlijk vies ook.

          Login om te reageren
    • fit4fun zegt

      8 oktober 2015 om 09:36

      @dutchdriftking: wind/zon/nucleair en hydro zijn allemaal CO2 vrij. Wat politici kiezen daar kunnen autobouwers niets aan doen

      Login om te reageren
  17. fit4fun zegt

    8 oktober 2015 om 09:35

    Jammer dat veel Duitse autobouwers (en hun media maatjes) vaak neerbuigend doen over bepaalde concurrenten. Destijds over hybrides, nu proberen ze bijvoorbeeld nog vaak Tesla af te doen als “niet serieus” of lachwekkend. Niet nodig en ook ongepast om andere modellen af te kraken omdat je zelf niets te bieden hebt in die categorieen…..

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    8 oktober 2015 om 10:19

    Iedereen kan een grote smoel hebben, Amerikanen afzeiken en Volkswagen tot in den Doet (dood) trouw zijn, wanneer de consequenties in Europa zullen leiden tot nog meer gezeik voor Diesel rijders, voor de meesten van jullie er een maximumsnelheid komt in Duitsland en dat zwaardere of grotere auto’s nog zwaarder belast gaan worden en bijvoorbeeld niet meer in stedelijke omgeving gebruikt mogen worden, wil ik julie nog wel horen over je ‘geliefde” Primium VAG !

    Dit, dit is een gouden, platina kans voor de gehele anti auto lobby, de Duitse Grünen zitten momenteel dit soort plannen te smeden, want de ooit zo machtige Brusselse en Duitse Bondsdag auto-lobby ligt compleet op zijn reet aan de re-animatie.

    Buiten het feit dat dit geintje VAG, zo schat ik zelf zo rond de veertig a vijftig Miljard gaat kosten, slijpen de Groene, Grünen Alternatievelingen, Boom knuffelaars, Anti snelheid freaks en Air France personeel, nu de messen om ons autoleven nog verder te verzieken, onze vrijheid nog meer in te perken en zitten regeringen al het extra geld dat ze gaan cashen voor extra milieu belastingen cq heffingen al op te maken aan o.a. asielzoekers en andere leuke links-mens zaken !

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      8 oktober 2015 om 17:33

      @desjonnies: Ik ben bang dat je gewoon gelijk hebt….

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North