• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bliksems! PSA haat Opel, wil 600-800 miljoen terug van GM

Auteur: jaapiyo, gepost 29 november 2017 om 18:12 – 40 Reacties

Opel-GT


Best veel, gezien het feit dat ze GM maar 1,3 miljard Euro betaalden voor het merk.

Eerder dit jaar was het eindelijk zo ver, GM ontdeed zich van Opel. De Europese tak van het bedrijf stond al jaren ter discussie in Amerika, omdat de financiële resultaten tegenvielen. Tegelijkertijd was Opel verantwoordelijk voor het ontwikkelen van zo’n beetje de beste auto’s van het concern, die ook onder andere merknamen van GM verkocht werden. In China doet Buick bijvoorbeeld goede zaken met de Regal, een Insignia met Buick-badge. Maar goed, ze zullen er wel goed over nagedacht hebben in Detroit.

Dat lijkt nu in ieder geval wel het geval te zijn. PSA, de koper van het merk dat auto’s leeft, heeft inmiddels namelijk grote spijt van haar aankoop. Sterker nog, de Fransen willen volgens Reuters zo’n 600 tot 800 miljoen van GM zien, omdat de Yanks de situatie van Opel volgens PSA verkeerd hebben voorgesteld.

Het gaat allemaal om de uitstoot van de Opels. Volgens PSA is die veel te hoog, waardoor ze versneld moeten overgaan tot het implementeren van hun eigen technologie in de Duitse producten. Bij de aankoop van Opel zou GM echter een totaal onrealistische voorstelling van zaken gegeven hebben over de mogelijkheden van Opel om de nieuwe EU uitstootnormen te halen. GM hield daarbij rekening met de verkoop van ettelijke Ampera-E’s om het gemiddelde verbruik van de vloot te drukken.

Na aankoop zijn ze er bij PSA echter al snel achter gekomen dat deze strategie berustte op het ver onder de kostprijs verkopen van de Ampera-e, een strategie die volgens PSA-topman Carlos Tavares tot ‘enorme verliezen’ zou leiden. Onlangs werd de prijs van de Ampera-e dan ook verhoogd met (in Nederland) 5.700 Euro.

PSA vindt dat het slachtoffer is geworden van een klassiek gevalletje dwaling en wil daarom schadeloos gesteld worden door GM. Er is nog geen officiële claim ingediend, maar zoals hierboven aangegeven zou het gaan om ongeveer de helft van het aankoopbedrag van 1,3 miljard Euro. De twee partijen hebben inmiddels met elkaar gesproken, maar daar er nog geen harde claim is ingediend, willen beide nog niet reageren op de kwestie. Wordt dus vervolgd.

Image-Credit: de Opel GT, oftewel ‘baby-Corvette’ uit deze special

Ook interessant!

  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

carlos-tavares, geld, GM, Opel, psa, uitstoot

Vorig bericht: « Hamilton zou geld neertellen voor gevecht met Max
Volgend bericht: De BMW i8 Roadster is live en hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    29 november 2017 om 18:15

    De vraag is natuurlijk, heeft PSA het geld al overgemaakt?

    Login om te reageren
  2. v60germany zegt

    29 november 2017 om 18:25

    Volgens mij is Bob Lutz nog steeds bezig (inmiddels ingehuurd) bij GM zo te lezen… de grote vriend van Victor!

    Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    29 november 2017 om 18:28

    Tsja, je zou toch zeggen dat PSA uitgebreid due diligence onderzoek heeft gedaan…. Dan had je dat al uit de boeken kunnen halen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 november 2017 om 18:45

      @tenaci: nee? In de boeken staan cijfers. Leuk om accountants bezig te houden maar hier gaat het om techniek. Opel heeft verouderde motoren en was van plan dat te maskeren door veel Ampera-E’s in de markt te pushen. Dat soort zaken lees je niet uit een due-dillegence onderzoek.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        29 november 2017 om 19:04

        @mashell: PSA had onderzoek naar die marktaannames moeten doen en de prijs van de Ampera door eigen accountants moeten laten berekenen. Dan hadden ze wellicht geweten dat de aannames niet konden kloppen. Naar zulk soort zaken zoek je in een due diligence. GM zal vast geprobeerd hebben die aannames zo goed mogelijk te versleutelen. Maar goeie PSA accountants hadden dat op moeten sporen. Een gat van 500 tot 700 mio over het hoofd zien/niet op kunnen sporen op een koopsom van 1,3 miljard zegt iets over de kwaliteit van de accountants van PSA.

        Login om te reageren
        • hplh zegt

          29 november 2017 om 20:17

          @tenaci: de psa accountants waren aan het staken.

          Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          30 november 2017 om 00:23

          @tenaci: waarschijnlijk allemaal @mashell accountants ;).

          Login om te reageren
      • doublechevron65 zegt

        29 november 2017 om 19:10

        @mashell: idd! Een due diligence met een paar glazen Bordeaux achter de kiezen, gaat wel zo soepel…

        Login om te reageren
      • audirijder zegt

        29 november 2017 om 19:19

        @mashell: volgens mij snap jij totaal niet hoe een due-diligence onderzoek werkt.

        Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        29 november 2017 om 20:57

        @mashell: Ga is fietsen stelen. Due diligence komen dit soort zaken juist naar voren, mits men ook een ODD / CDD erbij heeft gepakt. Gezien dit formaat niet geheel ondenkbaar, maar daar het Fransen zijn, zou het mij niks verbazen dat ze dat hebben geskipt ;-).

        Wat je wel vaak ziet, is dat er op deals van >$2b amper due diligence valt te doen en er assumpties worden gemaakt.

        Zal wel niet het geval zijn, daar deze deal niet zo heel groot is.

        Login om te reageren
        • autodrop zegt

          29 november 2017 om 23:34

          @olivier420: iemand de les lezen is één ding, maar dan vervolgens is in plaats eens te gebruiken… ai ai ai. Minnetje hoor.

          Login om te reageren
          • autodrop zegt

            29 november 2017 om 23:34

            @autodrop: en zelf vergeet ik het woord van, oeps.

            Login om te reageren
          • olivier420 zegt

            30 november 2017 om 06:45

            @autodrop: Haha nu je het zegt, ja klonk inderdaad een tikkeltje té belerend. God straft dan meteen :-).

            Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    29 november 2017 om 18:38

    Tja, wat wil je…

    Opel heeft naar typisch Duits gebruik GM voorzien van iets te rooskleurig voorgestelde cijfers…

    De Amerikanen hebben die cijfers bij het in de etalage zetten van Opel nog eens flink overdreven…

    Én de Fransen boekhouders hebben gedacht, we kijken morgen wel naar de cijfers, of overmorgen, of volgende week en anders wel volgende maand…

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      29 november 2017 om 18:48

      @moveyourmind: en dan “gaan er koppen rollen”, gaan ze het “intern onderzoeken”, “procedures aanpakken” (niet aanpassen, dat is te soft) etc etc.

      Oftewel een storm in een glas water

      Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    29 november 2017 om 19:09

    Ik weet niet waarom en ik kan het totaal niet onderbouwen maar ik vind GM echt zo’n onsympathieke organisatie. De merken die ze hebben doen me helemaal niets, ze hebben volgens mij de meeste staatssteun gekregen en ze bouwen op een enkele Chevy na echt niets spannends heb ik het idee.

    Doe vooral je best om me van het tegendeel te overtuigen, maar kom niet met de line-up van de 50’s/60’s/70’s want die dagen zijn allang voorbij.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      29 november 2017 om 19:18

      Sorry kan het echt niet logisch onderbouwen of met cijfers, maar als ik aan GM denk dan denk ik aan alles dat me tegenstaat aan de VS (bullies, ‘winstmaximalisatie’, tevreden aandeelhouders enz). En aan de slechte auto’s die er in de VS gebouwd kunnen worden. GM geeft me vaak een negatieve bijsmaak.

      Login om te reageren
      • koentag zegt

        29 november 2017 om 22:31

        @gulli: Is bij mij pas echt begonnen toen ze in de jaren 90 daewoo’s schaamteloos rebadgden (?) naar Chevrolet. “Die Europeanen slikken het wel”

        Login om te reageren
    • spidermann zegt

      29 november 2017 om 19:20

      @gulli: hmmm corvette, GMC Silverado, camaro?

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        29 november 2017 om 19:23

        @spidermann: ja de Corvette is die ene Chevy die ik bedoelde die ik wel kan pruimen. Silverado vind ik een lomp ding met meer grille dan voorruit (Toyota, Ford en Dodge maken ze ook maar dan wel mooi), en de Camaro kan ik ook niet warm van worden. Een hoop gebrul en weinig klasse.

        Login om te reageren
    • boris9397 zegt

      29 november 2017 om 20:17

      @gulli: Ik ben met je eens hoor, ik GM doet mij ook vrij weinig. De Corvette vind ik dan wel nog iets hebben, maar dan vind ik ook weer dat er bij de concurrentie betere alternatieven te vinden zijn voor de Corvette.

      Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      29 november 2017 om 23:16

      @gulli: vooral sinds Saab moedwillig de nek werd omgedraaid en overnames werden geblokkeerd, heb ik me voorgenomen om niks meer met GM te maken willen hebben.

      Login om te reageren
    • O plaat zegt

      30 november 2017 om 08:23

      Cadillac is één van mijn favoriete merken, Als ik naar een 4 deurs opzoek zou zijn (wie weet als ik ooit kinderen zou hebben) kies ik Cadillac boven de duitse “premium” merken.

      Login om te reageren
  6. doublechevron65 zegt

    29 november 2017 om 19:15

    Mooi praktijk voorbeeld van: “met de Franse slag”…

    Login om te reageren
  7. Senne zegt

    29 november 2017 om 19:19

    Laat het merk een stille dood sterven.
    Alle mensen die normaal een suffe Opel kochten kopen dan een suffe Peugeot.

    Login om te reageren
    • marco79 zegt

      29 november 2017 om 21:09

      @senne: nog niet zo lang geleden had ik je gelijk gegeven wat betreft Opel.

      Maar ik vind dat ze nu best mooie modellen maken.
      Een dikke Insignia mogen ze mij ook wel voor de deur zetten.

      Login om te reageren
  8. monsieurleloure zegt

    29 november 2017 om 19:43

    Opel die een Volkswagentje doet, humor.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      30 november 2017 om 00:27

      @monsieurleloure: zo “duits” zijn ze dan wel weer.

      Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    29 november 2017 om 20:02

    Ik ben overtuigd dat GM het liefst geen auto’s meer zou willen produceren, maar ze onder private label ergens ter wereld (Mexico?) door derden, bijvoorbeeld door Los Pollos Hermanos Locos SA om ze vervolgens te financieren aan derden en in de lease te slijten.
    Heb je al dat ge-oh van ontwikkelen, garantie, en claims niet meer geen investeringen in fabrieken en personeel.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      29 november 2017 om 21:22

      @desjonnies: alleen die teringpensioenen, daar komen ze niet vanaf.

      Login om te reageren
      • shogun zegt

        30 november 2017 om 08:41

        @rhellema: zit dat niet in een fonds?
        want in dat geval zou dat toch prima ergens anders onder te brengen zijn?

        Login om te reageren
  10. janmetdelangeachternaam zegt

    29 november 2017 om 20:35

    Zou toch wat zijn als ze dat geld wel terug kregen. Dan hebben ze een auto merk gekocht voor 500 miljoen…dat is ps een deal

    Login om te reageren
  11. karhengst zegt

    29 november 2017 om 20:52

    Die AMG GT neus maakt het model geforceerd sportief, en die E-Coupe achterkant is ook vlees noch vis. Voorop de ledjes van een pre-facelift Audi A3, en achter compleet inspiratieloos.

    Mij is niet duidelijk wat MB precies wil met dit model. De E-Coupe vind ik mooier. En als het dan toch praktischer moet, waarom geen gewone E? Met de nieuwe styling en wat leuke opties herken je er echt geen taxi meer in.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      29 november 2017 om 20:53

      @karhengst: donders, app op de verkeerde pagina.

      Login om te reageren
  12. tarquesh zegt

    29 november 2017 om 21:27

    Wat een problemen hebben die concerns. PSA heeft dus een kat in een zak gekocht.

    Mijn vader heel lang geleden ook, en daarom is Opel bij ons in de familie taboe.
    Zuur verdiende centen als jonge huisvader verloren op een miskoop. Iedereen, je moet een Opel kopen, wij doen dus zelf kopen wat wij willen rijden.
    Een fijne Nissan Cherry bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  13. shadowbroker zegt

    29 november 2017 om 21:39

    Hahahahahah…prachtig voor de Fransozen

    Login om te reageren
  14. duckmefaddy zegt

    29 november 2017 om 21:51

    Altijd met Paypal betalen, ben je verzekerd enzo

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    29 november 2017 om 22:01

    Peugeot heeft de nodige ervaring wat overnames betreft, eerst Citroën en later Chrysler Europe.
    Dus dat het sufferdjes zijn bij PSA, of dat ze zich in de luren hebben laten leggen, lijkt me sterk.
    Dit zal eerder een comedia divina zijn om keihard knaken uit één of andere zak te toveren, want eigelijk was die 1.3 miljard voor Opel al een koopje.
    En dat die Fransen inzo een goedkoop trucje van GM trappen lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
    Dit gevecht voor de bühne zal een ander doel hebben : reorganiseren, integreren, ontslagrondes, vakbonden buitenspel zetten enz. om zo een gestroomlijnd concern over te houden.

    Login om te reageren
  16. klotskuukske zegt

    29 november 2017 om 23:53

    Stuur tikkie

    Login om te reageren
  17. PASM zegt

    1 december 2017 om 00:44

    Let’s fire the Chef des Finances immédiatement!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North