• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW: 1 Serie met FWD rijdt bijna hetzelfde als RWD

Auteur: willeme, gepost 19 juli 2019 om 08:28 – 72 Reacties

BMW 1 Series


Brace yourself. Comments are coming.

Conventies zijn er om te breken. De Chevrolet Corvette is er voor het eerst met middenmotor. Niet alleen bij de Corvette veranderde er wat qua layout, veel dichter bij huis is de metamorfose die de nieuwe BMW 1 Serie heeft ondergaan.

Mocht je onder een steen geleefd hebben: deze heeft nu voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Volgens kenners, puristen en enthousiastelingen is dat waanzinnig slecht voor de rijkwaliteiten van een auto. Het nadeel is dat er te weinig kenners, puristen en enthousiastelingen zijn om de hoge kosten en vele nadelen van achterwielaandrijving te rechtvaardigen.

BMW 1 Serie

BMW heeft al aangetoond met de 2 Serie Active Tourer, X1 en X2 dat het uitstekend in staat is om prettig sturende voorwielaandrijvers te maken. En wat te denken van de MINI? Met name de sportievere modellen sturen uit de kunst. Maar BMW woordvoerder Florian Moser gooit nog even wat extra olie op het vuur. Volgens hem is hem is het verschil in aandrijving nauwelijks merkbaar, zo laat Moser weten aan het Australische Which Car.

BMW 118i (F40) '19

De verschillen die er 15 jaar geleden waren, zijn minder aanwezig dan nu, deelt Moser mee. Op zich logisch, want qua banden-, onderstel- en ophanging is de techniek enorm vooruit gegaan. Overigens belooft Moser wel dat het hierbij blijft. De BMW 3 Serie zal gewoon achterwielaandrijving behouden. Voor de BMW 1 Serie was deze layout namelijk superieur: de nieuwe 1 Serie is ruimer, lichter, praktischer en goedkoper om te produceren.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Compleet nieuwe BMW 7
    Compleet nieuwe BMW 7 Serie is onderweg (+video)
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, f40

Vorig bericht: « Dit is de compleet nieuwe Corvette C8!
Volgend bericht: Lekt Chevrolet zelf de Corvette Convertible? »

Lees Interacties

Reacties

  1. rutgerg zegt

    19 juli 2019 om 08:30

    Heel benieuwd naar jullie rijtest met de nieuwe 1 serie. Wanneer kunnen we die verwachten? Zie de filmpjes/rijtests van andere media al gestaag voorbijkomen.

    Login om te reageren
    • tanzanitef30n zegt

      19 juli 2019 om 09:09

      @rutgerg: ik heb de X2 en active tourer sls vervangauto gehad en man wat rijd dat voorwielgedoe toch RUK!!!

      Login om te reageren
      • tanzanitef30n zegt

        19 juli 2019 om 09:10

        @tanzanitef30n: *Sls = Als

        Login om te reageren
      • atrak zegt

        19 juli 2019 om 09:15

        @tanzanitef30n: 90% van de verkopen is toch niet hoger dan een 118i. Dan merk je idd weinig verschil.

        Login om te reageren
        • cupsport zegt

          19 juli 2019 om 10:40

          @atrak: onzin. Dan heb je er simpelweg te weinig gevoel voor of ervaring mee.

          Login om te reageren
        • boenderaar zegt

          23 juli 2019 om 01:15

          @atrak: zelfs in een 118i merk je het verschil duidelijk. Het heeft niet persee met dwars gaan oid te maken. Je merkt duidelijk dat de balans beter is en het stuurgevoel een stuk neutraler. Al met al is het gewoon een fijnere rij-ervaring.

          Login om te reageren
      • tge1 zegt

        19 juli 2019 om 11:11

        @tanzanitef30n: Wat een overdreven geneuzel vind ik dat altijd. Ik heb zowel voorwiel als achterwiel aangedreven voertuigen op de oprit staan. Beide hebben hun charme.

        Login om te reageren
      • alfalfa zegt

        19 juli 2019 om 13:18

        @tanzanitef30n: “DIE voorwielaandrijver?”

        Login om te reageren
      • leeno zegt

        19 juli 2019 om 16:53

        @tanzanitef30n: waarom zijn FWD wagens met minder vermogen dan altijd sneller op het circuit dan een RWD met meer vermogen?

        Login om te reageren
        • jmeverts zegt

          20 juli 2019 om 19:07

          @leeno: omdat dat niet zo is

          Login om te reageren
      • vingers zegt

        19 juli 2019 om 18:00

        @tanzanitef30n: Het rijdt dus zoals het er uit ziet.

        Login om te reageren
    • tanzanitef30n zegt

      19 juli 2019 om 09:13

      @rutgerg: en trouwens, de M140i rijd gewoon een M135i van de nieuwe generatie zoek… terwijl de automaatbak van zf is vervangen door een van Acen of Acin, bij Carwow kun je zien hoe Ruk dat schakelt.. hoe bedoel je downgraden..

      Login om te reageren
      • loserboi932 zegt

        19 juli 2019 om 09:41

        @tanzanitef30n: Aisin

        Login om te reageren
        • jaapies zegt

          19 juli 2019 om 10:10

          @loserboi932: ja, wat is dat voor automaat? Waarom zijn ze van ZF afgestapt, ook goedkoper?

          Login om te reageren
          • loserboi932 zegt

            19 juli 2019 om 10:56

            @jaapies: Aisin Seiki, is een Japans bedrijf dat automotive onderdelen maakt. Het schijnt dat de Aisin versnellingsbakken gebruikt worden voor dwars geplaatste motoren. Vandaar dat ze geen ZF gebruiken. Alle bmw’s met longitudinaal geplaatste motoren hebben nog gewoon een ZF versnellingsbak.

            Login om te reageren
            • jaapies zegt

              19 juli 2019 om 11:12

              @loserboi932: ah, interessant! Thanks voor de uitleg…

              Login om te reageren
          • mpgc zegt

            19 juli 2019 om 12:08

            @jaapies: zf bak is niet geschikt voor voorwielaandrijvers, die van Aisin wel

            Login om te reageren
        • tanzanitef30n zegt

          19 juli 2019 om 11:59

          @loserboi932: thanks ?

          Login om te reageren
      • sirprize zegt

        19 juli 2019 om 09:50

        @tanzanitef30n: een M140i die sneller is dan een M135i. Je verwacht ’t niet.

        Login om te reageren
        • sjonniedeluxe zegt

          19 juli 2019 om 09:57

          @sirprize: halve liter meer cilinderinhoud toch?

          Login om te reageren
          • jaapies zegt

            19 juli 2019 om 10:09

            @sjonniedeluxe: liter en twee cilinders…

            Login om te reageren
          • sirprize zegt

            19 juli 2019 om 10:15

            @sjonniedeluxe: haha ?

            Login om te reageren
        • tanzanitef30n zegt

          19 juli 2019 om 12:02

          @sirprize: ik denk dat de M135i van @Wouter ook de nieuwe 135i zoek rijd…

          Login om te reageren
          • bogey zegt

            19 juli 2019 om 12:30

            @tanzanitef30n: Ik weet dat wel zeker, scheelt nog eens 35pk en 2 cilinders, dus ik neem aan ook wat koppel (weet niet zo direct wat de nieuwe heeft). Maar misschien komen ze ook nog wel met een 140i die naar de 400 pk gaat? Of ze houden dat enkel voor de M2 natuurlijk, die 400+.

            Login om te reageren
          • sirprize zegt

            19 juli 2019 om 12:50

            @tanzanitef30n: die is ook niet meer 100% origineel natuurlijk

            Login om te reageren
          • jmeverts zegt

            20 juli 2019 om 19:09

            @tanzanitef30n: kan je nog eens verrassen. De m140i was ook al sneller dan de m2. Dat scheelde maar een jaartje ontwikkeling ofzo

            Login om te reageren
      • bogey zegt

        19 juli 2019 om 12:28

        @tanzanitef30n: Overdreven is het zeker. Ik zal ook niet beweren dat FWD saai is verre van, kan zeker lekker sturen. Maar om te zeggen dat het quasi hetzelfde rijdt is quatsch.

        Login om te reageren
  2. reactief zegt

    19 juli 2019 om 08:32

    Rechtlijnigheid heerst op internet.

    Dus hier rijdt elke RWD BMW 1-serie beter dan elke FWD auto ooit gemaakt.

    Punt.

    .

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      19 juli 2019 om 09:14

      @reactief: Goed, afgesproken. Dan hebben we hier op Autoblog nog 1 probleem: wat doen we met de Alfa 159??

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        19 juli 2019 om 09:16

        @svenska_aeroplan_ab: Rechtlijnig en hypocriet zijn?

        Dus gewoon negeren dat die FWD is! :)

        Login om te reageren
      • posthumus zegt

        19 juli 2019 om 09:58

        @svenska_aeroplan_ab: Die was er ook gewoon als Q4. En bovendien, als je achteruit rijdt is het ook een RWD. Kortom, 159 FTW!!

        Login om te reageren
      • fiscaal zegt

        19 juli 2019 om 10:11

        @svenska_aeroplan_ab: is het niet tijd dat Autoblog naar de guilia overstapt…?

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          19 juli 2019 om 10:15

          @fiscaal: Die heeft denk ik de boot gemist hier. Ik gok dat Mazda het stokje gaat overnemen.

          Login om te reageren
        • dare2think zegt

          19 juli 2019 om 10:59

          @fiscaal: Die is over 5 jaar tweedehands pas aantrekkelijk. Nog 5 jaar wachten.

          Login om te reageren
  3. Volvo_440_turbo zegt

    19 juli 2019 om 08:37

    Dat claimde Volvo met de 480 ook indertijd. Toen een van de journalisten hem op de kop had gekregen zag men dat het inderdaad een fwd was + heb ik de mijne met overstuur de vangrails in geparkeerd. Vele 480jes zijn zo aan het einde van hun leven gekomen in feite. Ze waren nogal listig op de limiet, dit ondanks hun door Lotus uitgedokterde ophanging.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      19 juli 2019 om 08:57

      @Volvo_440_turbo: juist door die bemoeienis van Lotus was hij zo listig op de grens. De wegligging was toentertijd heel erg lang goed in snelle bochten voordat je die grens bereikte. Andere modellen uit dat segment waren al veel eerder de bocht uitgeschoven. Hoe langer een auto neutraal is, des te kleiner die grens is.

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        19 juli 2019 om 09:11

        @rhellema: ik heb van de wegligging toch genoten, 12u rijden en zo fit als iets uitstappen. Waarschijnlijk zocht ik de grenzen tijdens de crash te ver op dan?

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          19 juli 2019 om 09:59

          @Volvo_440_turbo: haha waarschijnlijk wel de grens opgezocht maar inderdaad heerlijke auto. Echt een blikvanger en kom er nog wel eens één tegen. Blijft gewoon een prachtige auto om te zien en doet weer mooie tijden herleven.

          Login om te reageren
  4. evdw zegt

    19 juli 2019 om 08:37

    Voor 95% van de mensen die een 1 serie rijden maakt het inderdaad weinig uit of hij nou RWD of FWD heeft.
    De meeste mensen weten niet eens of hun auto FWD of RWD is.

    Login om te reageren
  5. Robert zegt

    19 juli 2019 om 08:39

    Overigens belooft Moser wel dat het hierbij blijft. De BMW 3 Serie zal gewoon achterwielaandrijving behouden.
    Met het steeds vaker delen en uitwisselen van platforms zou het me niks verbazen als men bij BMW hier over een aantal jaar ook hier doodleuk van de Standardantrieb afstapt.

    Ik rijd zelf nu met een achterwiel aangedreven auto, waar ik voorheen altijd met voorwielaandrijving reed. En ik moet zeggen, in de dagelijkse omgang merk ik maar heel weinig verschil. In een snel genomen bocht van een klaverblad, daar bemerk je er nog het meest van.

    Login om te reageren
    • robbiehifi zegt

      19 juli 2019 om 08:52

      @rrrobert: merk het met wegrijden. Met rwd 0,0 aandrijfkrachten in het wiel. Is net wat rustiger. Achter ligt er bij mij 245 breed, dus moet echt wel nat zijn wil je het kontje laten schudden.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        19 juli 2019 om 10:38

        @robbiehifi: Dit. Ik merk het dagelijks. Niet omdat in dwars ga, maar omdat het gebalanceerder aanvoelt en ik bij het wegrijden, zeker bij een heuvel, niet direct doorslaande voorwielen heb.

        Nuances, maar doen alsof ze er niet zijn zegt meer over de persoon dan over de auto.

        Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      19 juli 2019 om 08:54

      @rrrobert: moet je eens met een Lexus IS200 van de eerste generatie gaan rijden. Lachen man, wegdek hoeft maar een beetje nat te zijn en je glijdt alle kanten op met die achterkant! Toppertje.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        19 juli 2019 om 11:21

        @rutgerg: fatsoenlijk kunnen rijden is niet voor iedereen weggelegd.. kennelijk ligt zoiets simpels al boven het kunnen van de gemiddelde mens..

        Login om te reageren
  6. roberto zegt

    19 juli 2019 om 08:50

    Wij van WC-eend..

    Login om te reageren
  7. jupjupjup zegt

    19 juli 2019 om 08:59

    alle testen met de nieuwe 1 serie zijn tot nu toe alleen met de xdrive…

    Login om te reageren
  8. rhellema zegt

    19 juli 2019 om 08:59

    Altijd wel grappig dat men roept dat achterwielaandrijving top is en voorwielaandrijving BMW onwaardig is. Als deze net zo goed rijd als een Ford Focus dan maak ik me echt geen zorgen over het gemis van achterwielaandrijving in dit model.

    Login om te reageren
    • jaapies zegt

      19 juli 2019 om 10:14

      @rhellema: klopt wat je zegt en ik denk dat de nieuwe 1 ook wel dusdanig goed zal rijden. Maar hoe je het ook went of keert voor een rijders auto is en blijft rwd de beste layout… Een focus zal nooit rijden als een achterwiel aangedreven 1-serie…

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        19 juli 2019 om 11:43

        @jaapies: ik weet niet of je wel eens met de nieuwe Focus hebt gereden, maar die doet zeer weinig onder voor de achterwiel aangedreven 1 serie. Als de nieuwe 1 serie zo rijdt dan moet men van goede huize komen om zonder voorkennis te kunnen zeggen of het voor of achterwiel aangedreven is. En dat zeg ik als BMW liefhebber. Paar weken geleden met die nieuwe Focus gereden maar ik was echt onder de indruk.

        Login om te reageren
  9. r525 zegt

    19 juli 2019 om 09:12

    Dat goedkoper produceren is nog niet echt te merken als je naar de prijs kijkt.
    Maar misschien vragen ze gewoon extra voor het verschrikkelijke design…

    Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      19 juli 2019 om 09:23

      @r525: de marges zijn nu gewoon wellicht groter zodoende dat ze meer verdienen.

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    19 juli 2019 om 09:51

    Tja, met name als M135i zal het best wel een fijn sturend karretje zijn dat geloof ik. Maar de journalisten van een niet nader te noemen tijdschrift (ik zal de naam niet noemen, maar het begint met ‘Auto’ en verschijnt iedere week) vinden de Golf R een fijner en speelser karakter hebben dan die dikke M135i, dat zegt toch wel genoeg….

    Kortom, prima auto, ze zullen we weinig minder om verkopen, en hij zal best leuk sturen, maar het unieke écht fijne rijgedrag als de oude, dat zal hij niet hebben. Wouter en Martijn, lekker bewaren die dikke 1-series, die konden nog wel eens geld waard worden!

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      19 juli 2019 om 10:24

      @dutchdriftking: Precies, het USP van de 1-serie is gone. Ik heb meerdere tests gezien en gelezen van de m135i, en ze komen allemaal tot de conclusie dat het er gewoon weer 1 is in het rijtje s3, golf R, a35 amg. Ze rijden allemaal bijna hetzelfde. Iedereen heeft zijn kleine nuance verschillen maar die zijn allen verwaarloosbaar. Je gaat nu puur af op het uiterlijk en het interieur. En dat is nou net niet het sterke punt van de 1-serie

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        19 juli 2019 om 11:23

        @87sandyd: alsof de m135i zo vaak gekocht werd, leuk voor op de plaatjes, zodat die 1000en hun 114i met M pakket gaan bestellen..

        Login om te reageren
        • sollie1984 zegt

          20 juli 2019 om 12:30

          @lekkaah: klopt inderdaad. Van al de verkochte 1 series (F20) was 6% een 135i/140i.

          Login om te reageren
  11. kennone zegt

    19 juli 2019 om 09:51

    In dat geval verwacht ik een driftfilmpje

    Login om te reageren
  12. gerrelekker zegt

    19 juli 2019 om 09:55

    Ik moet toch altijd hieraan denken: https://youtu.be/doo7Emr3Zow

    Login om te reageren
  13. laarhovenn zegt

    19 juli 2019 om 09:58

    Lekker boeie. Alsof er niet genoeg andere auto’s zijn met RWD.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      19 juli 2019 om 10:11

      @laarhovenn: in dit segment niet…

      Login om te reageren
      • laarhovenn zegt

        19 juli 2019 om 12:59

        @rutgerg: nog meer redenen om in een ander segment te shoppen

        Login om te reageren
  14. faststofke zegt

    19 juli 2019 om 11:06

    Ik hoop dat deze configuratie ook meer binnenruimte biedt. Toen ik 2j geleden aan het kijken was voor een 2e auto ging mijn voorkeur uit naar een 1-serie, echter na 1 blik op de achterbank zag ik dat mijn 3 kids hier niet op passen. Ik heb daan maar een nieuwe fiesta st-line 1.0 ecobooste gekocht en laten chippen

    Login om te reageren
  15. baklava zegt

    19 juli 2019 om 11:07

    Hun unique selling point is achterwielaandrijving. Dus nu kan je net zo goed een auto van de concurrentie kopen.

    Login om te reageren
  16. kadett83 zegt

    19 juli 2019 om 11:39

    Toch knap. Ze zeggen dat RWD meer kost om te maken dan FWD. Dan wordt er door BMW een bestaand platform (UKL) gebruikt waar ook de Mini en X1 op staan. Scheelt nog meer kosten… en uiteindelijk.

    Kost de nieuwe 118i 2000 euro meer dan de oude 118i. Oftewel meer winst marge voor BMW… hoezeeee!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 juli 2019 om 14:41

      @kadett83: Klopt. Op de vorige 1 Serie werd te weinig winst gemaakt. Dat wordt nu recht gezet.

      Login om te reageren
  17. elemento zegt

    19 juli 2019 om 12:47

    Noway. Fwd en rwd is en blijft verschil. Rwd wordt je minder moe.(achter gedrukt) altijd getrek fwd merk je dat je sneller moe wordt. Daarom voor mij altijd 4 wheele of rwd

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      19 juli 2019 om 14:01

      @elemento: Sorry hoor, ik ben de grootste fan van achterwielaandrijving maar dit is echt baarlijke nonsens…

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        19 juli 2019 om 14:48

        @frederik: Zal eerder andersom zijn als het al zo is.

        Login om te reageren
  18. 5cil zegt

    19 juli 2019 om 12:49

    Ik kan niet wachten op de eerste foto van een nieuwe 1 serie met sneeuwkettingen op de achterwielen

    Login om te reageren
  19. jippie zegt

    19 juli 2019 om 12:58

    Duidelijk een gevalletje van ‘ wij van WC-eend’. Gisteren de test op Autovisie.nl gezien van de M135i. Gelijk de duurste uitvoering. Daar waren ze niet heel erg enthousiast. Deels ook doordat de zes-cilinder is geruild voor een 4-cilinder turboblok. En deels ook doordat het stuurgevoel niet denderend is. Ben wel benieuwd wat Wouter hiervan gaat vinden.

    Login om te reageren
  20. joki zegt

    19 juli 2019 om 19:07

    Na wat rondgereden te hebben met een X1, 18d kan ik melden dat die wagen echt NIET rijdt als een achterwielaandrijver. Niet als een 1-serie niet als een 3-serie en niet als een 5-serie. Torquesteer bij vertrek met gedraaide voorwielen, ik moet nu eenmaal kort op de baan opdraaien om thuis te vertrekken en aangezien het druk is bij ons moet ik dus snel vertrekken… maar met een 18d met automaat is er toch echt over. Nooit met een andere wagen gehad, allemaal VW OF SEAT…
    Ook de rijbeleving vond ik bij die X1 erg matig: overhellen, de wagen die zich echt moet zetten in een bocht…
    Mijn ervaring met de vorige 1-serie staat hier in schril contrast mee, nochtans met standaardonderstel en 16” wielen.
    Ik moet wel zeggen dat ik 4 jaar geleden een testrit deed met een Mini Cooper S en dat wel een tof rijdend wagentje vond, maar toch, niet te vergelijken met achterwielaandrijving. Dus hopelijk heeft de 1 hier het meeste mee gemeen maar ik vrees er toch wat voor. Vooral na het bekijken van een paar testen…

    Login om te reageren
  21. schuimbekje3 zegt

    19 juli 2019 om 21:22

    Bmw: 3 serie blijft gewoon achterwielaandrijving
    Realiteit: wanneer de bonenschuivers berekenen dat ze 10% meer winst maken bij 9% verlies van puristen dan gaat de 3 serie ook gewoon een bandenroker bij het stoplicht worden..

    Login om te reageren
  22. mwti zegt

    21 juli 2019 om 19:28

    Mannen houden nou eenmaal meer van duwen dan trekken. Trekken is voor rukkers…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North