BMW: 1 Serie met FWD rijdt bijna hetzelfde als RWD

Auteur: , 72 Reacties

Brace yourself. Comments are coming.

BMW 1 Series

Conventies zijn er om te breken. De Chevrolet Corvette is er voor het eerst met middenmotor. Niet alleen bij de Corvette veranderde er wat qua layout, veel dichter bij huis is de metamorfose die de nieuwe BMW 1 Serie heeft ondergaan.

Mocht je onder een steen geleefd hebben: deze heeft nu voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Volgens kenners, puristen en enthousiastelingen is dat waanzinnig slecht voor de rijkwaliteiten van een auto. Het nadeel is dat er te weinig kenners, puristen en enthousiastelingen zijn om de hoge kosten en vele nadelen van achterwielaandrijving te rechtvaardigen.

BMW 1 Serie

BMW heeft al aangetoond met de 2 Serie Active Tourer, X1 en X2 dat het uitstekend in staat is om prettig sturende voorwielaandrijvers te maken. En wat te denken van de MINI? Met name de sportievere modellen sturen uit de kunst. Maar BMW woordvoerder Florian Moser gooit nog even wat extra olie op het vuur. Volgens hem is hem is het verschil in aandrijving nauwelijks merkbaar, zo laat Moser weten aan het Australische Which Car.

BMW 118i (F40) '19

De verschillen die er 15 jaar geleden waren, zijn minder aanwezig dan nu, deelt Moser mee. Op zich logisch, want qua banden-, onderstel- en ophanging is de techniek enorm vooruit gegaan. Overigens belooft Moser wel dat het hierbij blijft. De BMW 3 Serie zal gewoon achterwielaandrijving behouden. Voor de BMW 1 Serie was deze layout namelijk superieur: de nieuwe 1 Serie is ruimer, lichter, praktischer en goedkoper om te produceren.



72 reacties

Heel benieuwd naar jullie rijtest met de nieuwe 1 serie. Wanneer kunnen we die verwachten? Zie de filmpjes/rijtests van andere media al gestaag voorbijkomen.
@rutgerg: ik heb de X2 en active tourer sls vervangauto gehad en man wat rijd dat voorwielgedoe toch RUK!!!
@tanzanitef30n: *Sls = Als
@tanzanitef30n: 90% van de verkopen is toch niet hoger dan een 118i. Dan merk je idd weinig verschil.
@atrak: onzin. Dan heb je er simpelweg te weinig gevoel voor of ervaring mee.
@atrak: zelfs in een 118i merk je het verschil duidelijk. Het heeft niet persee met dwars gaan oid te maken. Je merkt duidelijk dat de balans beter is en het stuurgevoel een stuk neutraler. Al met al is het gewoon een fijnere rij-ervaring.
@tanzanitef30n: Wat een overdreven geneuzel vind ik dat altijd. Ik heb zowel voorwiel als achterwiel aangedreven voertuigen op de oprit staan. Beide hebben hun charme.
@tanzanitef30n: “DIE voorwielaandrijver?”
@tanzanitef30n: waarom zijn FWD wagens met minder vermogen dan altijd sneller op het circuit dan een RWD met meer vermogen?
@leeno: omdat dat niet zo is
@tanzanitef30n: Het rijdt dus zoals het er uit ziet.
@rutgerg: en trouwens, de M140i rijd gewoon een M135i van de nieuwe generatie zoek… terwijl de automaatbak van zf is vervangen door een van Acen of Acin, bij Carwow kun je zien hoe Ruk dat schakelt.. hoe bedoel je downgraden..
@tanzanitef30n: Aisin
@loserboi932: ja, wat is dat voor automaat? Waarom zijn ze van ZF afgestapt, ook goedkoper?
@jaapies: Aisin Seiki, is een Japans bedrijf dat automotive onderdelen maakt. Het schijnt dat de Aisin versnellingsbakken gebruikt worden voor dwars geplaatste motoren. Vandaar dat ze geen ZF gebruiken. Alle bmw’s met longitudinaal geplaatste motoren hebben nog gewoon een ZF versnellingsbak.
@loserboi932: ah, interessant! Thanks voor de uitleg…
@jaapies: zf bak is niet geschikt voor voorwielaandrijvers, die van Aisin wel
@loserboi932: thanks 😅
@tanzanitef30n: een M140i die sneller is dan een M135i. Je verwacht ’t niet.
@sirprize: halve liter meer cilinderinhoud toch?
@sjonniedeluxe: liter en twee cilinders…
@sjonniedeluxe: haha 😂
@sirprize: ik denk dat de M135i van @Wouter ook de nieuwe 135i zoek rijd…
@tanzanitef30n: Ik weet dat wel zeker, scheelt nog eens 35pk en 2 cilinders, dus ik neem aan ook wat koppel (weet niet zo direct wat de nieuwe heeft). Maar misschien komen ze ook nog wel met een 140i die naar de 400 pk gaat? Of ze houden dat enkel voor de M2 natuurlijk, die 400+.
@tanzanitef30n: die is ook niet meer 100% origineel natuurlijk
@tanzanitef30n: kan je nog eens verrassen. De m140i was ook al sneller dan de m2. Dat scheelde maar een jaartje ontwikkeling ofzo
@tanzanitef30n: Overdreven is het zeker. Ik zal ook niet beweren dat FWD saai is verre van, kan zeker lekker sturen. Maar om te zeggen dat het quasi hetzelfde rijdt is quatsch.
Rechtlijnigheid heerst op internet.

Dus hier rijdt elke RWD BMW 1-serie beter dan elke FWD auto ooit gemaakt.

Punt.

.
@reactief: Goed, afgesproken. Dan hebben we hier op Autoblog nog 1 probleem: wat doen we met de Alfa 159??
@svenska_aeroplan_ab: Rechtlijnig en hypocriet zijn?

Dus gewoon negeren dat die FWD is! :)
@svenska_aeroplan_ab: Die was er ook gewoon als Q4. En bovendien, als je achteruit rijdt is het ook een RWD. Kortom, 159 FTW!!
@svenska_aeroplan_ab: is het niet tijd dat Autoblog naar de guilia overstapt…😃
@fiscaal: Die heeft denk ik de boot gemist hier. Ik gok dat Mazda het stokje gaat overnemen.
@fiscaal: Die is over 5 jaar tweedehands pas aantrekkelijk. Nog 5 jaar wachten.
Dat claimde Volvo met de 480 ook indertijd. Toen een van de journalisten hem op de kop had gekregen zag men dat het inderdaad een fwd was + heb ik de mijne met overstuur de vangrails in geparkeerd. Vele 480jes zijn zo aan het einde van hun leven gekomen in feite. Ze waren nogal listig op de limiet, dit ondanks hun door Lotus uitgedokterde ophanging.
@Volvo_440_turbo: juist door die bemoeienis van Lotus was hij zo listig op de grens. De wegligging was toentertijd heel erg lang goed in snelle bochten voordat je die grens bereikte. Andere modellen uit dat segment waren al veel eerder de bocht uitgeschoven. Hoe langer een auto neutraal is, des te kleiner die grens is.
@rhellema: ik heb van de wegligging toch genoten, 12u rijden en zo fit als iets uitstappen. Waarschijnlijk zocht ik de grenzen tijdens de crash te ver op dan?
@Volvo_440_turbo: haha waarschijnlijk wel de grens opgezocht maar inderdaad heerlijke auto. Echt een blikvanger en kom er nog wel eens één tegen. Blijft gewoon een prachtige auto om te zien en doet weer mooie tijden herleven.
Voor 95% van de mensen die een 1 serie rijden maakt het inderdaad weinig uit of hij nou RWD of FWD heeft.
De meeste mensen weten niet eens of hun auto FWD of RWD is.
Overigens belooft Moser wel dat het hierbij blijft. De BMW 3 Serie zal gewoon achterwielaandrijving behouden.
Met het steeds vaker delen en uitwisselen van platforms zou het me niks verbazen als men bij BMW hier over een aantal jaar ook hier doodleuk van de Standardantrieb afstapt.

Ik rijd zelf nu met een achterwiel aangedreven auto, waar ik voorheen altijd met voorwielaandrijving reed. En ik moet zeggen, in de dagelijkse omgang merk ik maar heel weinig verschil. In een snel genomen bocht van een klaverblad, daar bemerk je er nog het meest van.
@rrrobert: merk het met wegrijden. Met rwd 0,0 aandrijfkrachten in het wiel. Is net wat rustiger. Achter ligt er bij mij 245 breed, dus moet echt wel nat zijn wil je het kontje laten schudden.
@robbiehifi: Dit. Ik merk het dagelijks. Niet omdat in dwars ga, maar omdat het gebalanceerder aanvoelt en ik bij het wegrijden, zeker bij een heuvel, niet direct doorslaande voorwielen heb.

Nuances, maar doen alsof ze er niet zijn zegt meer over de persoon dan over de auto.
@rrrobert: moet je eens met een Lexus IS200 van de eerste generatie gaan rijden. Lachen man, wegdek hoeft maar een beetje nat te zijn en je glijdt alle kanten op met die achterkant! Toppertje.
@rutgerg: fatsoenlijk kunnen rijden is niet voor iedereen weggelegd.. kennelijk ligt zoiets simpels al boven het kunnen van de gemiddelde mens..
Wij van WC-eend..
alle testen met de nieuwe 1 serie zijn tot nu toe alleen met de xdrive…
Altijd wel grappig dat men roept dat achterwielaandrijving top is en voorwielaandrijving BMW onwaardig is. Als deze net zo goed rijd als een Ford Focus dan maak ik me echt geen zorgen over het gemis van achterwielaandrijving in dit model.
@rhellema: klopt wat je zegt en ik denk dat de nieuwe 1 ook wel dusdanig goed zal rijden. Maar hoe je het ook went of keert voor een rijders auto is en blijft rwd de beste layout… Een focus zal nooit rijden als een achterwiel aangedreven 1-serie…
@jaapies: ik weet niet of je wel eens met de nieuwe Focus hebt gereden, maar die doet zeer weinig onder voor de achterwiel aangedreven 1 serie. Als de nieuwe 1 serie zo rijdt dan moet men van goede huize komen om zonder voorkennis te kunnen zeggen of het voor of achterwiel aangedreven is. En dat zeg ik als BMW liefhebber. Paar weken geleden met die nieuwe Focus gereden maar ik was echt onder de indruk.
Dat goedkoper produceren is nog niet echt te merken als je naar de prijs kijkt.
Maar misschien vragen ze gewoon extra voor het verschrikkelijke design…
@r525: de marges zijn nu gewoon wellicht groter zodoende dat ze meer verdienen.
Tja, met name als M135i zal het best wel een fijn sturend karretje zijn dat geloof ik. Maar de journalisten van een niet nader te noemen tijdschrift (ik zal de naam niet noemen, maar het begint met ‘Auto’ en verschijnt iedere week) vinden de Golf R een fijner en speelser karakter hebben dan die dikke M135i, dat zegt toch wel genoeg….

Kortom, prima auto, ze zullen we weinig minder om verkopen, en hij zal best leuk sturen, maar het unieke écht fijne rijgedrag als de oude, dat zal hij niet hebben. Wouter en Martijn, lekker bewaren die dikke 1-series, die konden nog wel eens geld waard worden!
@dutchdriftking: Precies, het USP van de 1-serie is gone. Ik heb meerdere tests gezien en gelezen van de m135i, en ze komen allemaal tot de conclusie dat het er gewoon weer 1 is in het rijtje s3, golf R, a35 amg. Ze rijden allemaal bijna hetzelfde. Iedereen heeft zijn kleine nuance verschillen maar die zijn allen verwaarloosbaar. Je gaat nu puur af op het uiterlijk en het interieur. En dat is nou net niet het sterke punt van de 1-serie
@87sandyd: alsof de m135i zo vaak gekocht werd, leuk voor op de plaatjes, zodat die 1000en hun 114i met M pakket gaan bestellen..
@lekkaah: klopt inderdaad. Van al de verkochte 1 series (F20) was 6% een 135i/140i.
In dat geval verwacht ik een driftfilmpje
Ik moet toch altijd hieraan denken: https://youtu.be/doo7Emr3Zow
Lekker boeie. Alsof er niet genoeg andere auto’s zijn met RWD.
@laarhovenn: in dit segment niet…
@rutgerg: nog meer redenen om in een ander segment te shoppen
Ik hoop dat deze configuratie ook meer binnenruimte biedt. Toen ik 2j geleden aan het kijken was voor een 2e auto ging mijn voorkeur uit naar een 1-serie, echter na 1 blik op de achterbank zag ik dat mijn 3 kids hier niet op passen. Ik heb daan maar een nieuwe fiesta st-line 1.0 ecobooste gekocht en laten chippen
Hun unique selling point is achterwielaandrijving. Dus nu kan je net zo goed een auto van de concurrentie kopen.
Toch knap. Ze zeggen dat RWD meer kost om te maken dan FWD. Dan wordt er door BMW een bestaand platform (UKL) gebruikt waar ook de Mini en X1 op staan. Scheelt nog meer kosten… en uiteindelijk.

Kost de nieuwe 118i 2000 euro meer dan de oude 118i. Oftewel meer winst marge voor BMW… hoezeeee!
@kadett83: Klopt. Op de vorige 1 Serie werd te weinig winst gemaakt. Dat wordt nu recht gezet.
Noway. Fwd en rwd is en blijft verschil. Rwd wordt je minder moe.(achter gedrukt) altijd getrek fwd merk je dat je sneller moe wordt. Daarom voor mij altijd 4 wheele of rwd
@elemento: Sorry hoor, ik ben de grootste fan van achterwielaandrijving maar dit is echt baarlijke nonsens…
@frederik: Zal eerder andersom zijn als het al zo is.
Ik kan niet wachten op de eerste foto van een nieuwe 1 serie met sneeuwkettingen op de achterwielen
Duidelijk een gevalletje van ‘ wij van WC-eend’. Gisteren de test op Autovisie.nl gezien van de M135i. Gelijk de duurste uitvoering. Daar waren ze niet heel erg enthousiast. Deels ook doordat de zes-cilinder is geruild voor een 4-cilinder turboblok. En deels ook doordat het stuurgevoel niet denderend is. Ben wel benieuwd wat Wouter hiervan gaat vinden.
Na wat rondgereden te hebben met een X1, 18d kan ik melden dat die wagen echt NIET rijdt als een achterwielaandrijver. Niet als een 1-serie niet als een 3-serie en niet als een 5-serie. Torquesteer bij vertrek met gedraaide voorwielen, ik moet nu eenmaal kort op de baan opdraaien om thuis te vertrekken en aangezien het druk is bij ons moet ik dus snel vertrekken… maar met een 18d met automaat is er toch echt over. Nooit met een andere wagen gehad, allemaal VW OF SEAT…
Ook de rijbeleving vond ik bij die X1 erg matig: overhellen, de wagen die zich echt moet zetten in een bocht…
Mijn ervaring met de vorige 1-serie staat hier in schril contrast mee, nochtans met standaardonderstel en 16” wielen.
Ik moet wel zeggen dat ik 4 jaar geleden een testrit deed met een Mini Cooper S en dat wel een tof rijdend wagentje vond, maar toch, niet te vergelijken met achterwielaandrijving. Dus hopelijk heeft de 1 hier het meeste mee gemeen maar ik vrees er toch wat voor. Vooral na het bekijken van een paar testen…
Bmw: 3 serie blijft gewoon achterwielaandrijving
Realiteit: wanneer de bonenschuivers berekenen dat ze 10% meer winst maken bij 9% verlies van puristen dan gaat de 3 serie ook gewoon een bandenroker bij het stoplicht worden..
Mannen houden nou eenmaal meer van duwen dan trekken. Trekken is voor rukkers…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).