Vergelijking: de nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude

Auteur: , 103 Reacties

De nieuwe 1 Serie is aanzienlijk veranderd. Hoe en waar, dat lees je hier.

Vergelijking: nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude

Dat er in acht jaar tijd veel kan veranderen, dat bewijst BMW wel met de nieuwe 1 Serie. De kleinste auto in de reeks is deze week eindelijk onderworpen aan een waanzinnige metamorfose om de derde generatie (F40) in te luiden. Alsof het bij andere modellen van het merk nog niet voldoende duidelijk was geworden, is de 1 Serie hier om te aan te tonen dat de designtaal van BMW gigantisch op de schop is gegaan.

Ter verduidelijking: bovenaan zie je de oude BMW 1 Serie, daaronder vind je de nieuwe.

Exterieur
Zoals we in de introductie aangeven, heeft BMW de nodige aanpassingen toegebracht aan zijn designtaal. Nu is dit voor een automerk op zich vrij normaal, maar om een chic en elegant modellengamma in een tijdsbestek van een kleine tien jaar om te toveren in een catalogus waarvan zelfs de minder uitgesproken BMW-rijders zich achter de oren gaan krabben, dat getuigt van een behoorlijk rigoureuze gedachtenverandering.

De voorkant is hoogstwaarschijnlijk het beste voorbeeld om deze nieuwe designtaal in beeld te brengen. Waar de tweede generatie (F20) zichzelf presenteerde als een vriendelijk, anoniem en ingetogen wagentje, is de nieuwe versie het tegenovergestelde. De omvang van de nieren zijn uiteraard toegenomen, hetzelfde geldt voor de luchtroosters. Daarbij staan de koplampen in een andere hoek en lopen deze spitser toe, wat een iets sportievere indruk wekt. Schijn bedriegt, we praten hier namelijk over de tamelijk tamme 118i. Bij de daadwerkelijk sportieve M135i zijn deze karakteristieken nog duidelijker benadrukt.

in een tijdsbestek van een kleine tien jaar
Vergelijking: nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude

Aan de achterzijde zien we dat BMW hier dezelfde werkwijze heeft gehanteerd. De F40 oogt breder en dit is ook het geval, hij is ongeveer 3,5 centimeter dikker dan zijn voorganger – daarmee valt het eigenlijk nog mee, want op het oog lijkt de schade groter te zijn. De extra millimeters hebben wel als gevolg dat hij binnenin iets ruimer is dan voorheen. Een aangename nieuwe feature op de auto, die op dit gebied in het verleden zeker geen uitblinker was. Hoewel de nieuwe 1 Serie 13 mm hoger is dan voorheen, creëren de achterruit en de aflopende daklijn de waan dat hij lager is dan de F20. Dan de achterlichten van de nieuweling, die lijken bijna tweemaal zo groot. Waar de vorige generatie een relatief ongeschuldige lampenpartij had, zijn ze bij de nieuwe generatie scherp gevormd en lijken ze voor een gedeelte te verdwijnen onder een vreemde vouw in de kofferklep.

Vergelijking: nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude
Vergelijking: nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude

Eenmaal aangekomen bij de zijkant zien we dat de daklijn inderdaad meer afloopt dan in het verleden. Althans, zo lijkt het, want de deuren en daarbij horende ruiten van de nieuwe 1 Serie zijn aanzienlijk kleiner. Waar de onderzijde van de ruiten bij de F20 nog redelijk waterpas was, is dit aspect inmiddels veranderd in een soort blauwe piste, ofwel een helling voor beginnende skiërs. Dat de wielbasis met 2 centimeter is gekrompen, dat is amper te zien. Wel heeft de nieuwe 1 Serie duidelijk minder overhang aan de achterkant. Logisch, hij is 5 centimeter kleiner. Desondanks is ook de kofferruimte met 20 liter gegroeid naar 380 liter, wanneer de achterstoelen omhoog staan. Het merk zet de trend van het groter en ruimer worden dus ook op dit gebied door.

Vergelijking: nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude
Vergelijking: nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude

Interieur
Binnenin de nieuwe 1 Serie is te zien dat BMW flinke stappen heeft gezet. Hoewel BMW ten opzichte van andere merken nog flink wat knoppen en schakelaars in het interieur heeft gestopt, heeft BMW de binnenzijde van de nieuwe generatie duidelijk iets opgeschoond. Het centrale infotainmentscherm is voortaan verwerkt in het dashboard en de luchtroosters zijn gekrompen. Een andere grote verandering is de digitale cockpit die voortaan standaard is op de 1 Serie. In het verleden vonden we achter het stuur nog analoge klokken, dat is nu dus niet meer het geval. De nieuwe 1 Serie kan in totaal overigens met drie schermen worden uitgerust. Naast het 10,25″ cockpitscherm en het 8,8″ infotainmentscherm (optioneel 10,25″), kan men op de optielijst nog een 9,2″ head-up display aanvinken. Zoals gezegd is het interieur van de nieuwe 1 Serie ook ruimer. Zo heeft men voor- en achterin enkele centimeters meer hoofd-, arm- en beenruimte.

Vergelijking: nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude
Vergelijking: nieuwe BMW 1 Serie vs. de oude

Techniek
De nieuwe 1 Serie mag qua design dan aanzienlijk zijn veranderd, kijken we naar de techniek, dan zien we zo mogelijk de grootste vernieuwing. De F40-generatie heeft namelijk geen achterwielaandrijving meer, maar krijgt zijn vermogen op de voorwielen. Althans, tenzij de klant kiest voor een versie met xDrive-vierwielaandrijving. Het systeem wordt standaard geleverd met de krachtige M135i, deze zal dus niet zo gemakkelijk meer gebruikt kunnen worden om te driften.

Net als acht jaar geleden wordt de BMW 1 Serie aanvankelijk met twee benzine- en drie dieselmotoren geleverd. Ditmaal spreken we over de 116d, 118d, 118i, 120d en de M135i xDrive. De krachtigste uitvoering verliest bij de nieuwe generatie zijn zescilinder en moet het voortaan doen met een vierpitter. Van een hybride versie is vooralsnog geen sprake. Destijds werd de 1 Serie ook geleverd als 116i, dat is deze keer niet het geval. Het instapmodel, de 116d, heeft een zelfontbrander met toevallig genoeg 116 pk. Hiermee is hij even krachtig als voorheen, de nieuwe generatie wint het echter vooral op zuinigheid. Geen verrassing, aangezien ieder van deze drie- en viercilinders toebehoren aan de zogenaamde EfficientDynamics-familie. Klanten krijgen daarnaast de keuze uit een drietal versnellingsbakken. BMW levert de nieuwe 1 Serie met een handgeschakelde zesbak en een zeven- of achttrapsautomaat. Laatstgenoemde is overigens standaard op de M135i xDrive.

Conclusie
Het moge duidelijk zijn dat de 1 Serie in zijn geheel op de schop is gegaan. Welk aspect van de auto je ook bekijkt, je zult er sowieso een vernieuwing vinden. Het interieur is ruimer en volledig up-to-date met de rest van het gamma van BMW, de motoren zijn vernieuwd en de aandrijving is van achter naar voren verschoven. Voor liefhebbers van de eigenzinnige hatchback zal het een flinke pil zijn om door te slikken, maar aan het einde van de dag is het de juiste beslissing – voor de portemonnee.



103 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
De 1 is dood! Leve de 2!
@markos78: de 2 is de eerstvolgende..
@markos78: Zeker. De BMW 2 is nog de enige leuke compacte BMW die er bestaat. Met mijn 31 jarige leeftijd begin ik mij al oud te voelen. De toekomstige Tesla generaties zullen niet eens meer weten wat de betekenis is van “Freude Am Fahren”. De geur van benzine, het aangezicht van de dubbele pijp (zoals 35i/40i), het gejank van de befaamde S85 V10 of de hoogtoerige 6 inlijn.

We gaan met zijn alle naar een klinisch emotieloze samenleving, waarbij de auto alleen nog maar zal dienen als een praktisch en duurzaam vervoersmiddel.
Als je dan de achterlichten gaat vergelijken..gebruik dan de achterlichtunits van de facelift 😑
@jeffreym3:
De facelift was sowieso een beter geslaagde wagen.
Zowel voor als achter.
@dimglor: eens. Ik snap niet waarom in het artikel de pre-facelift wordt gebruikt en niet de facelift.
@jeffreym3: Eensch.
@jeffreym3: inderdaad. Beetje vreemd dit… Misschien om de nieuwe 1 iets mooier te laten ogen want de pre-facelift die in dit artikel behandeld wordt is echt om te huilen…
@jeffreym3: de facelift achterkant vind ik verschrikkelijk. De typeaanduiding hang er zo ergens op waar het niet past en de lichten vind ik lelijk… de polo lampunits vind ik mooier.
@tjorque: die eerste versie met de Polo achterlichten had het leuke effect dat de achterlichten lichtjes ruitvormig waren waardoor ze de achterkant breder lieten lijken. Dat effect is bij de LCI compleet verdwenen, die oogt meer BMW maar ook smaller. En eigenlijk bij elke BMW geldt, de gratis optie “geen typeplaatjes en line aanduidingen” mee bestellen, de wijze waarop BMW die er op plakt is zo lelijk dat het heel het achterkant design verpest.
@jeffreym3: dat commentaar komt met elk artikel uit deze categorie.

Ook aan het bestaan van de 114i wordt volledig voorbijgegaan.

Gelukkig is er dit keer niet voor gekozen een afgeladen versie te vergelijken met een instap schraaphok.
@dimglor: vooral de voorkant van de pre-facelift

Ding kijkt zo scheel uit z’n ogen, Trijntje Oosterhuis is er niks bij
@olivier420: kijkt Trijntje scheel? Bij mij gaat trekt haar bijzonder grote voorhoofd altijd de aandacht.
@mashell: als die huilt rollen de tranen over haar rug
@jeffreym3: autoblog is niet goed wakker. Zonneklopje en teveel sangria’s voor schrijvers. Verder vind ik de nieuwe 1 beter ogen en net iets meer agressiever terug.
Nou .. interieur is vooruitgang .. rest …. nou .. ja … hmmmm
Beter had je de facelift genomen van de oude want nu vergelijk je hem met een waggi van meer dan 4 jaar oud. Rare tori.
Beetje het x1 idee
Downsizen snap ik. Leuk? Nee. Logisch? Ja. Voorwielaandrijving. Leuk? Nee. Logisch? In mijn optiek niet. De 1 was zo uniek door zijn rwd (en 6il). En ja je hebt nu meer ruimte, maar man man man…. dan nog de gevele vorm. Ik vond de vorige 1 juist zo stoer. Hij had een echte motorkap. Nu heeft hij dezelfde vorm als een a klasse. Echt jammer… interieur is wel op vooruit gegaan. (Ben wel fan van knoppen. En die idrive blijft geweldig). Ja de toekomst komt er aan he… nog maar een pilsje nemen dan. Misschien dat ik er zo anders naar kijk
@keeper1: gehele vorm*
@keeper1: koop een 3-4-5-6-7-8 en je moet niet naar de klaagmuur …
@dwfc: Voor velen is een een serie financieel nog haalbaar en kunnen dan toch een echte bmw krijgen met achterwiel aandrijving en een i6. De 3,4,5,6,7,8 is niet voor iedereen zijn of haar portemonnee neergelegd.
@autojunkiexl: In aankoopprijs is er een verschil, maar in afweringskwaliteit tevens ook.
Misschien eens informeren op de leasemarkt, zou wel eens best kunnen meevallen.
BMW heeft nu ook hun financial renting programma, moet je maar eens achter informeren.
@dwfc: ik bepaal zelf wel wat ik koop. Heeft hier niets mee te maken. Geef gewoon mijn mening wat ik van de nieuwe 1 vind.
@keeper1: Tja. Even een weetje. Uit eigen onderzoek van BMW is gebleken dat ruim 80% van de mensen die er één hadden niet konden vertellen of de BMW 1-serie nu voor- of achterwielaandrijving had.
@jeroenwz: precies. Voor het merendeel van de 1 serie rijders heeft achterwielaandrijving echt 0 waarde. Het zou juist zeer onlogisch zijn geweest als de nieuwe generatie wéér achterwielaandrijving zou hebben gekregen.
@jeroenwz: ik weet het… sneu… het is ook geen onlogische stap dat ze dit doen (want: sales), maar jammer vind ik het wel
@jeroenwz: Als ik een Eurie kreeg iedere keer wanneer die dooddoener hier voorbij komt…

Feit is dat het model geroemd wordt voor z’n rijgedrag en daar draagt de aandrijving aan bij, of men zich er nu bewust van is welke wielen aangedreven worden of niet.

Hetzelfde betreft het aangehaalde punt van de lange motorkap. Een leuk weetje dus, maar niet bepaald ondersteunend in de beweegredenen van BMW.
@karhengst: tja, de Ford Focus wordt ook geroemd om zijn rijgedrag, komt ook door de voorwielaandrijving. Ik denk dat ook deze 1 serie niet onder doet aan zijn voorganger met achterwielaandrijving.
@rhellema: daar heb je gelijk in, maar het is wel een feit dat het anders rijdt en in dit geval dus meer zoals alle concurrentie en minder dan een BMW.

Het feit dat BMW z’n prijskaartje altijd heeft verdedigd met z’n premium aandrijfconcept en de prijs niet heeft verlaagd is natuurlijk ook licht bitter.
@karhengst: hoeveel procent van de kopers zullen dat merken? Miljoenen mensen die al niet eens aan hun auto kunnen voelen of ze met een te zachte bandenspanning rijden en ik denk dat dat ook geld voor het verschil tussen voor- en achterwielaandrijving.

Dat het anders rijdt ben ik overigens volop met je eens maar er verhoudingsgewijs zijn jij en ik zwaar in de minderheid.
Nu maar hopen op een vroege facelift die de voorkant mooi maakt
@qwerty1234: ook dat brengt de achterwielaandrijving niet terug..
@mats106rallye: alleen de r gebruiken!
1 serie met x-genen
De niertjes hebben een testosteron spuit gekregen !
Het interieur is er zeker op vooruit gegaan en ziet er goed uit maar overall denk dat ik liever een focus zou halen voor een paar duizend eu minder
Synthol is ook niet goed voor auto’s zo te zien.
Foutje, eerste zin ;)
@michiel_vandelft: 2e, excusé
Begrijp werkelijk waar niet de negativiteit jegens deze auto. Ik persoonlijk vind ‘m al veel beter geslaagd dan de eerste twee generaties. Ik vind het een geslaagde auto geworden.
@Rick-dos: ik sluit me hierbij aan
@Rick-dos: begrijp ten delen wat je zegt. De achterkant is mooier geworden zoals ook het interieur. De zijde is lekker strak geworden maar de verhoudingen vanaf de a-stijl naar voren zijn naar mijn mening minder geworden. Meestal word dat aan de transverse opstelling van de aandrijflijn toegeschreven maar ik denk dat een merk als volvo heeft laten zien dat dat niet hoeft. Hij ziet er wat minder “cab backwards” uit. De neus vind ik zelf niet mooi maar dat is smaak.
Oprecht heel erg jammer dit! Nu is het zo’n gewone premium klasse hatchback terwijl BMW heeft laten zien dat ze gewoon echt toffe hatchbaks kunnen bouwen, helaas..
@mats106rallye: Vind de 1 serie juist een suffe hatchback t.o.v. de rest (van de hatchbacks)
Vooral vanaf de zijkant wordt het nu extra duidelijk hoeveel de 1 erop is achteruit gegaan..
Aandrijving op de voorwielen……..zal nu het weggedrag hebben van een Audi.
@911targa: eerder van een Mini lijkt me… niks om je voor te schamen wat mij betreft (ok, totdat er een keer een besneeuwde parkeerplaats opduikt, dan is t wel ff balen)
Mmmmm… de Bangle 1 serie is gewoon mooier.

Ok… het interieur is er wel op vooruit gegaan.
@autojunkiexl: Bangle heeft veel verknald bij BMW….bijvoorbeeld de lelijke opgelegde kofferdeksels
@sdv: Haha, ja bij de 6 en 7 serie was dat nogal een dingentje inderdaad.
@sdv: Dat vond ik juist het mooie eraan…smaken verschillen gelukkig ;)
Haha, de nieuwe is echt graflelijk. Mercedes, here I come.
Grappig eigenlijk hoe Mercedes de A-klasse van bejaardenbak heeft omgetoverd tot iets hip en BMW nu juist het omgekeerde lijkt te doen.
@simonmc: nog grappiger is dat ook veel mensen zeggen dat de nieuwe 1 serie juist zo sterk op die hippe A-klasse lijkt.
Ik heb mijn mening over de F40 gebaseerd op dat achterlijke M-Sport pakket. Vind ik achterlijk op elke auto (AMG/S-Line meestal zelfde verhaal) maar BMW spant de kroon qua onnodig ‘sportieve lijntjes’.

Want zonder dat M pakket vind ik het gewoon een zeer nette auto. Echt mooi is het niet, maar wel passend in de designtaal en lekker modern.
Voorkant: mmmmhn
Achterkant: bwajaaaah
Zijkant: oké

Fwd: jammer! ^2
Bangle 1: lekker, zeker in driedeurs-versie en met een zes-in-lijn. De opvolger, inclusief de facelift: meh. Deze versie, qua exterieurvormgeving: kreun. Ze zijn wel consequent, bij BMW. Dat moet ik ze nageven.
Degradatie..
Jeetje, al die krokodillentranen over de nieuwe 1-serie omdat-ie niet meer met I6 en RWD uitgerust kan worden… Ik durf hem wel aan: vrijwel geen enkele van de klagers hier heeft zelf van zijn eigen geld ooit een ‘brand spanking new’ 130i of heftiger gekocht. Wat is dan je probleem? BMW moet zijn betalende klanten blij maken, en niet een paar zelfverklaarde liefhebbers of puristen (een vriendelijk woord voor rabiate fundamentalisten zonder geld) op diverse autofora tevreden houden. Levert dat leukere auto’s op? Nee, natuurlijk niet. Welkom in 2019: mensen willen helemaal geen leuke auto meer, of althans, zijn niet of nauwelijks meer bereid om daarvoor te betalen, en al helemaal niet in Nederland. Vul hier gerust je ‘rant’ over belastingen in, maar daar tuin ik niet in. Vroeger, toen de belastingen nog lang niet zo exorbitant waren, was het merendeel van 3-series ook gewoon een schrale 316i of 318i. De liefhebbers waren ook toen al grotendeels de mensen die de 325-jes tweede- of derdehands kochten, net als nu met de ‘dikke’ 1-series. Kortom: niks aan de hand, gewoon doorlopen, en die gebruikte 130i kopen en er een Drexler-sper onder hangen. Klaar. Maar deze durf ik ook wel aan: het merendeel doet zelfs dat niet, en chipt ‘gewoon’ zijn voorwielaangedreven VAG-mobiel of vergelijkbaar inspiratieloos familiehok (maar dan wel met R-line bumpers!). Niks mis mee, maar dan niet klagen dat BMW precies dat gaat bouwen.
@vaakbenjetebang: Ik snap je wel, maar het gaat niet om die 130i of leuker. Het gaat om de instappertjes die nog altijd een goed uitgebalanceerd chassis hadden. De lullige diesels die je zelfs in de sneeuw niet dwars krijgt, maar wél de directe feedback in het stuur hebben van een achterwielaandrijving. Wél de korte draaicirkel. Wél het super voorspelbare gedrag in lastige situaties. Wél net dat beetje plezier als je een keer op vakantie en bergweg tegenkomt. Dat is verdwenen. Er is alleen nog een premium badge, maar met een interieur dat absoluut niet op het niveau van Mercedes of Audi staat. Verdomme, zelfs een Golf of Octavia heeft mooiere materialen dan een 1. En weet je, die materialen waren nooit een probleem. Want de 1 reed beter. Daarin was hij uniek. Maar dat is nu klaar. Hij is in geen enkel opzicht nog onderscheidend. Waarom zou je nog voor de 1 gaan? De A3 en A-klasse bieden een véél beter interieur voor hetzelfde geld, en de rest is gerommel in de marge. De echte autoliefhebber koopt natuurlijk gewoon die gebruikte 130i die je noemt, maar voor de leaserijder is er niets meer. Het laatste bastion van rijplezier, hoe marginaal ook, is weg. De 1-serie was de eerste achterwielaandrijver in het C-segment sinds het verdwijnen van de Volvo 300 serie, en nu is hij dood. Ik mag hopen dat we niet wéér zo’n 20 jaar hoeven wachten tot de volgende achterwielaangedreven C-segmenter zich aandient.
@mgmgb: Op mijn beurt snap ik jouw betoog volledig, en eigenlijk ben ik het er mee eens. Er gaat nou eenmaal niks boven RWD, daar heb je geen 300 pk voor nodig. Het stuurgevoel is nou eenmaal zuiverder. Maar… het is al lang geen verschil van dag en nacht meer zoals in de jaren ’80 of ’90. Het zijn de laatste procentjes. Uiteraard zijn die ook belangrijk, maar als ze voor de fabrikant meer kosten brengen op ieder gebouwd exemplaar dan de eventuele extra verkoop op basis van dat stuurgevoel weer oplevert, houdt het op. Jammer maar helaas. Er zal denk ik ook niet snel meer een fabrikant zoiets dwaas bouwen als een RWD C-segment hatchback; de 1-serie verkocht met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid veel vaker op basis van ‘BMW’ dan ‘RWD’. Iedere verkochte 2-serie Gran Tourer is daarvan eigenlijk het bewijs, welbeschouwd zou zo’n ding onverkoopbaar moeten zijn op basis van prijs/kwaliteitsverhouding maar ik zie er toch dagelijks een flinke handvol van rijden. Wat dat betreft mogen we blij zijn dat BMW niet al eerder overstag is gegaan.
@mgmgb: ik rijdt zo’n 1 serie, met achterwielaandrijving, en het rijdt heus goed, eigenlijk wat te stug, maar wel lekker precies. Maar ik rijdt ook wel eens andere wagens en ik moet eerlijk zeggen dat een voorwielaangedreven Ford Focus ook minstens zo precies stuurt. En dat doet een MINI ook.
@mgmgb: ik had het niet beter kunnen verwoorden.
@mgmgb: “Ik mag hopen dat we niet wéér zo’n 20 jaar hoeven wachten tot de volgende achterwielaangedreven C-segmenter zich aandient.”
Geen twintig jaar maar slechts één jaar hoef je te wachten: de Volkswagen ID3 heeft achterwielaandrijving!
@mashell: de twingo ook. Die rijdt ruk.
@vaakbenjetebang: dat we niet allemaal een nieuwe 130i kunnen kopen zegt niks. We zijn namelijk afhankelijk van de tweedehands markt (of soms 10e hands markt) en dus mogen we best een mening hebben over auto’s die we nu nog niet kunnen betalen. Net als SUV’s, ze worden veel gekocht/gehuurd door ouwe lullen die nog een nieuwe auto kunnen betalen. Maar kopers van tweedehands auto’s hebben vaak andere wensen, en dan mag je er best van balen dat al die rimpelsauriërs die vreselijk hoge hokken nieuw kopen waardoor de tweedehands markt verneukt word.
@lekbak: Mooi verhaal, en ik ben het er best wel mee eens. Maar onze meningen zijn niets waard, want aan ons wordt door BMW geen geld verdiend. Wij zijn die sloebers die zo’n ding op de bodem van zijn waardecieve kopen en dan zelf het onderhoud gaan doen met onderdelen die zeker niet bij de dealer gekocht worden. Welke gek gaat er nou bewust een auto ontwikkelen die juist bij mensen als wij populair wordt als-ie over 12 jaar te betalen is met harde cash? Precies.
@vaakbenjetebang: Er zijn echter ook mensen die zich nog enigszins omhoogwerken op de carrièreladder die altijd lonkend hebben gekeken naar een 1-serie mét dikke motor, maar voor wie het eigenlijk pas vanaf deze nieuwe of zelfs de volgende generatie realiteit had kunnen worden.

Zeker voor de hierboven aangehaalde leaserijders is zoiets natuurlijk best een leuke worst voor de neus. Het is jammer dat wanneer die worst dan eindelijk binnen bereik is ineens de receptuur compleet veranderd is.

Ik hoop stiekem dat BMW zichzelf compleet in de voet schiet hiermee maar ik denk dat vanuit business perpectief je volledig gelijk hebt.
@karhengst: Mijn indruk is dat de doorgroeiende leasert wellicht die dikke 1 ambieert, maar dan in werkelijkheid eerder in een 3 of 5 terechtkomt, al dan niet met dikke motor, omdat er dan vaak ook een gezin meegesleept moet worden. Zo’n M135i-achtige is toch altijd een beetje een witte raaf gebleven, ook in Duitsland.
@vaakbenjetebang: inderdaad, mooi verwoord. En ik ben blij dat ze nu een FWD gaan leveren – als kilometervreter in veel omstandigheden was RWD een verschrikkelijke eigenschap, met name op sneeuw en gladde wegen. Wát verlangde ik dán terug naar de VW modellen…. dat is, naast de motor die al bij 230k km in de soep liep, een reden geweest om afscheid te nemen van BMW. Wellicht kom ik nu wel terug na wat proefrijden… goede stap iig, die FWD!
Het is een grof schandaal. Waar de 1 er door de generaties al niet fraaier op werd, was het nog altijd de prettigst rijdende, meest gebalanceerde auto uit zijn segment. Juist met dank aan die duurdere achterwielaandrijving die de gemiddelde koper zogenaamd niet zou begrijpen. Wat hebben we nu? Een veredelde Mini met de looks van de vorige generatie A-klasse en de toch al buitengewoon matige materialen van het BMW-instappertje. Alle pluspunten van de 1 zijn verdwenen, en de nadelen zijn alleen maar duidelijker geworden. Hij zal vast nog goed verkopen, maar deze auto is, net als de active tourer (die overigens tenminste nog een ok interieur heeft), een grove belediging naar BMW en alles waar het merk voor staat. Het zal de waarde van het merk devalueren en op de lange termijn schade toebrengen. Maar goed, lange termijn, dat is niet bepaald hip op dit moment. Erg jammer, want BMW was daar altijd juist vreselijk goed in. Spijtig.
@mgmgb: jajaja. Zo’n achterwiel 1 serie rijdt heus goed, ik heb er zelf één, maar is wel loeizwaar. Heel speels rijdt het daardoor allemaal niet. Dat kun je oplossen met een dikke motor, maar die kost een godsvermogen en aan veel motorvermogen heb je meestal niks, in Nederland en op de Autobahn eigenlijk ook niet. Een Ford Focus of MINI heeft ook een heel directe besturing (de electrische stuurbekrachting filtert de mechanische directheid die achterwielaandrijving zou kunnen hebben toch al weg) zijn lichter en rijden daardoor wat speelser. Ik rijd BMW vanwege de stoelen en het infotainment (was altijd klasse beste tot de A-klasse kwam).
@mgmgb: Noem jij eens op dan welke nadelen BMW nu heeft ten opzichte van de concurrentie en waarin de concurrentie dan voorloopt.
@berlinetta: (interieur) design, augmented reality navigatie, massagestoelen o.a.
@laarhovenn: Design is subjectief. Augmented reality biedt Mercedes inderdaad wel aan. Persoonlijk vind ik dat soort dingen echter weinig toevoegen aan auto rijden, maar ieder z’n ding natuurlijk. Voor massagestoelen geldt hetzelfde.
@berlinetta: snap uw punt. Maar snap ook dat dit soort zaken evident kunnen zijn bij de keuze voor een premium luxury brand.
@berlinetta:
Materialen en afwerking vooral. Dat is überhaupt een dingetje bij BMW t.o.v. de concurrentie, allemaal wat grofstoffelijker materiaal (hard en ruw, dat leer lijkt wel van varkens gemaakt, om maar iets te noemen). En als klap op de vuurpijl wordt het niet eens mooi oud. Niet dat BMW het niet kán, maar in de 1 serie moet je blijkbaar voelen dat je het instappertje hebt.
@mgmgb: Heel eerlijk, ik zie dat heel veel mensen dat hier roepen. Ik ervaar dat echter niet zo. Vind de interieurs van BMW echt prima. Af en toe krijg ik ook de indruk dat mensen elkaar maar napraten, maar goed. Wil niet zeggen dat jij dat ook doet. Wellicht heb jij ervaring met BMW en de concurrenten en ervaar je daadwerkelijk dat de concurrentie betere interieurs heeft.
@berlinetta:
Ik baseer me op de auto’s waar ik in gereden heb, allemaal anekdotisch natuurlijk en bepaald geen wetenschappelijke studie, maar waar ik de BMW’s substantieel beter vind rijden, stellen ze me in het interieur echt teleur. De ergonomie is wel dikke prima trouwens, prima zittende stoelen ook.
M.u.v. de eerste 1-serie Coupé, vind ik alle Einsers lelijk. Van de eerste tot de nieuwe.
Ik hou het kort. 1 serie is voor vrouwen net de A klasse en A1 Punt uit.
@ozzytrk: A1 is een B segment auto. De A klasse en de 1 serie een C segment. Bedoel je niet de Audi A3?
Nou, dit gaat toch wel een succesje worden hoor.

Goede vriendin van de familie is echt het perfecte voorbeeld. Die heeft jarenlang 1 serie diesels gereden, gewoon omdat ze het ‘fijne’ auto’s vond. Maar vorig jaar wou ze toch iets groters, en nu staat er een voorwielaangedreven X2. Denk je dat die ook maar iets verschil merkt? Echt niet, voor haar is dat gewoon een hogere 1 serie met meer ruimte. Dus die gaat deze nieuwe 1 serie gewoon geweldig vinden en bij het eerst volgende leasecontract staat deze weer op de stoep want nu heeft de 1 serie wel ruimte vanbinnen
Geen woord over het gewicht? Want dat is een pijnpuntje van de huidige 1 serie, die is gewoon loeizwaar en dat voel je als je er mee rijdt. Daardoor wordt de wagen rustig en beheerst (zoals het een rasechte conservatieve BMW betaamt) maar voor leuk rijgedrag mag er wel minstens honderd kilo vanaf.
Ondertussen is het nog nooit zo voordelig geweest om in een F40 te rijden!
Kan mij iemand vertellen waarom dit de F40 intern benoemd wordt. Dit lijkt mij toch een G serie generatie Bimmer?
De X2 is niet lelijk. Dit is een X2 die door z’n hoeven gezakt is. Interieur is wel fraaier. Verzoek aan @Wouter of @CasperH: een vergelijkingstest met de best sturende voorwielaangedreven hatchback aub. (Focus, Mini oud) Lijkt me heel informatief.
Nou, als de lijn van de bovenzijde van de deuren niet zo schuin omhoog had gelopen, had het optisch meer een oude 1 geweest, en hadden er zeker minder gezeurd dat het ding op een A lijkt. Ik wil hem eerst in het echt zien.
Juiste beslissing voor de portemonnee? Wiens portemonnee? Die van BMW denk ik toch vooral. Als de nieuwe 1 überhaupt al goedkoper wordt dan z’n voorganger zal dat vooral te danken zijn aan lagere BPM dankzij lagere uitstoot. BMW heeft grote blij dankzij hogere marges.
@dtwo: nieuwe auto’s zijn eigenlijk altijd duurder dan de voorganger. Dus we mogen blij zijn als deze BMW dezelfde prijs houdt. Uiteraard is de wagen lichter en zal daardoor de BPM lager uitvallen. Maar ik denk dat de drijfveer voor BMW niet is om goedkoper te kunnen aanbieden of meer winst te maken maar gewoon om meer wagens te kunnen verkopen. Als een A-klasse en A3 merkbaar meer interieurruimte bieden zal dat gewoon klanten kosten.
@mashell: Goedkoper aanbieden inderdaad zeer zeker niet. Meer winst maken zeker wel. Als dat gepaard gaat met een hoger afzetvolume is dat leuk, maar eerlijk denk ik dat dat geen realistische verwachting is en dat BMW dat ook weet. Het zal al een uitdaging blijken om in de huidige markt evenveel auto’s te verkopen denk ik.
De 1-serie is natuurlijk nooit een écht mooie auto geweest. Maar met een dikke 6 in lijn en achterwielaandrijving was het wel een gaaf ding. Op mooie wielen en met een M-pakket oogde het best wel dik. Nu alle gave elementen weg zijn, en de nieuwe meer op een cross-over dan op een ´premium´ hatchback lijkt is alle voordeel van de 1-serie tov een reguliere hatchback zijn verdwenen. BMW kennende zal deze auto nog altijd fijner rijden dan een A3 of A-klasse, maar de charme voor de liefhebber is er wel af. Neemt niet weg dat hij prima zal verkopen. De gemiddelde koper wist niet eens dat hij/zij een achterwiel aangedreven had…
Ach, who cares? Ding is niet elektrisch dus nu al achterhaald.
Ik vind de reacties van veel mensen wel grappig. Alleen maar commentaar op wat BMW allemaal doet, maar bij de concurrentie is het wel geaccepteerd. Het uiterlijk moet je ding zijn natuurlijk dus daar valt niet over te twisten. Ik vind hem zelf wel goed geslaagd. Niet de mooiste hatch ooit, maar ziet er wel goed uit.

De techniek is verder volgens mij prima in orde. Het verdwijnen van RWD is zeker jammer, maar de keuze is volkomen begrijpelijk. Bovendien biedt de concurrentie hetzelfde concept. Ik lees dan dat mensen vinden dat BMW haar USP weg gooit en dat er geen reden meer is om voor BMW te kiezen, maar wat biedt de concurrentie dan wel ten opzichte van BMW? Sommige zeggen dat het interieur van de BMW verouderd is of dat de materialen niet goed zijn. Volgens mij heeft nog niemand in de nieuwe 1 gezeten dus weet je ook niet welke materialen gebruikt zijn. En dat het verouderd zou zijn, snap ik ook niet. Dat het er niet zo hip uitziet als dat van de A, is gewoon persoonlijk. Wil niet zeggen dat het verouderd is.

Kortom: ik denk dat de meeste mensen negatief zijn over de 1, omdat het hip is om BMW af te zeiken. Al helemaal omdat BMW steeds meer heilige huisjes omver trapt. Dat vind ik als liefhebber ook jammer, maar als je even denkt met je hersenen ipv met je hart, dan begrijp je de keuze van BMW wel.
@berlinetta: Niet alleen commentaar. BMW heeft de titel: “grootste fabrikant van luxe auto’s” al een tijdje geleden overgedragen. Mercedes daarentegen blijft maar groeien. Ben erg benieuwd waarom. Komt dat door het Interieur? Exterieur? Techniek? Reed laatst in de nieuwe c klasse. Het verbaasde mij hoe vernieuwend het interieur is vormgegeven. Misschien dat design wel degelijk een grote rol speelt bij de verkoopcijfers.
Daarnaast reed het eigenlijk ook wel voortreffelijk, uiterst comfortabel net als de stoelen. BMW gaat misschien niet achteruit, maar de concurrentie gaat sterk vooruit!!
@laarhovenn: Ik ben het met je eens dat Mercedes heel sterk vooruit is gegaan, maar in mijn ogen was dat ook wel nodig. Ze liepen lange tijd achter op BMW en Audi dus ergens ging er toch iets niet goed. Dat hebben ze nu helemaal om weten te draaien.
@berlinetta: Ik ben het volstrekt oneens met jouw reactie. Mensen zijn niet kritisch om het ‘zeiken’. Nee, het raakt de echte BMW fan persoonlijk. De ‘Freude am Fahren’ gedachtegang dreigt steeds meer te vervallen. Dit speelt al zeker 2 decennia. Zo had je bijvoorbeeld bij de E36 generatie standaard al een sportief onderstel. Bij de generaties die volgden was je al snel genoodzaakt om een m-sport onderstel te selecteren bij de keuze van je auto. Bij de nieuwere generaties werd tevens het sturen als (te) licht ervaren. Zo ook bij mijn F22. Ondank dat was BMW nog steeds on top qua rijplezier. Toch is een duidelijke ontwikkeling merkbaar; je moet namelijk steeds meer geld uitgeven voor een stukje rijplezier. Van standaard onderstel naar M-sport, van ‘standaard’ 6 cylinder naar 3/4 cylinders, van M series naar M Competition en tot slot van standaard RWD naar FWD.

We kunnen niet alle ontwikkelingen tegenhouden, maar het wordt de ‘modale’ rijder alsmaar lastiger gemaakt om een leuke en sportieve instap BMW te kopen/leasen.

Tot slot geloof ik niet dat je echt een liefhebber bent van BMW, maar het kan zijn dan jij het hip vindt om dat te zeggen op dit forum. Je rationaliseert de keuze van BMW volledig. Dat er gelukkig mensen zijn die op basis van emotie en identiteit een keuze maken ontgaat je volledig. Wees er in ieder geval van bewust dat je met jouw statement alle BMW fans met enige kritiek als zeikerds bestempeld.
@bmw2coupeeigenaar: BMW is een onderneming met als doel zoveel mogelijk winst maken. Als de markt vraagt om andere modellen, dan is het aan BMW om dat te bouwen. Blijkbaar vraagt de markt om comfortabelere modellen dus is het slim dat BMW daarop inspeelt. Dat je daarbij nog altijd de keuze hebt om je auto (tegen betaling) sportiever te maken, is dan toch prima? Oke, het kost je wat extra, maar ik snap de keuze van BMW dan ook volledig. Zo bedienen ze de hele markt. Ik ben liefhebber geworden van het merk vanwege hun kernwaarde, maar ik ben ook gewoon nuchter genoeg om hun keuzes te begrijpen. Als je dat niet kan, ook prima. Heb ik geen moeite mee. Ik heb er alleen moeite mee als iemand maar dingen roept zonder deze te onderbouwen. Ik zie mensen dingen roepen zoals dat het interieur verouderd is, de materialen niet goed zijn, de auto niet meer goed rijdt en er nu geen enkele reden meer is om een 1-serie te kopen. Hoe weten ze dat? Hebben ze de auto uitgebreid getest dan?

En wijs me er even op waar ik mensen als zeikerds bestempel. Jij bent degene die dat woord gebruikt. Ik heb alleen gezegd dat het hip is om BMW af te zeiken.
@berlinetta: Wanneer hier de A45 AMG voorbij komt dan gaat het toch echt al heel snel over hoe men toch liever voor BMW kiest vanwege het aandrijfconcept. Zelfs de RS3 kan op waardering rekenen dankzij die heerlijke vijfcilinder. En Audi is niet bepaald een merk wat vrij staat van kritiek hier op AB.

De A-klasse heeft hier sowieso nooit echt de handen op elkaar kunnen krijgen heb ik het idee.
@karhengst: Ik begrijp ook zeker waarom mensen liever voor een M140i zouden kiezen. Had ik ook gedaan. Maar BMW bouwt de 1-serie niet voor die enkeling die voor het topmodel gaat. Er zullen aantallen moeten worden verkocht en kosten moeten worden verminderd en dan is de keuze voor FWD gewoon logisch.
De voorkant linkt op dit…
https://images.app.goo.gl/RgUZPQ3VjsCBsrxK7

Beide hondslelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).