Officieel: dit is de nieuwe BMW 1 Serie

Auteur: , 150 Reacties

De gloednieuwe 1 Serie is in alle opzichten een revolutie.

BMW is nooit bang geweest om te vernieuwen met de 1 Serie. Of het nu om een nieuwe generatie of om een facelift ging: de 1 Serie maakte de tongen los. In de nog korte geschiedenis van de 1 Serie heeft BMW echter nog nooit voor zulke radicale veranderingen gekozen als nu het geval is. En ook dit keer is er garantie dat de 1 Serie voor een discussie gaat zorgen, positief hetzij negatief.

Officieel: dit is de nieuwe BMW 1 Serie

Techniek
We beginnen met de techniek. Hoewel het uiterlijk voor een groot deel anders is, vinden de belangrijkste veranderingen onderhuids plaats. Zoals eerder bekend werd gemaakt is achterwielaandrijving verleden tijd. De 1 Serie staat op een platform voor voorwielaandrijving. Het nadeel is dat daarmee een groot deel van het karakter van de 1 verloren gaat. Een voordeel is dat de (interieur)ruimte groter is dan ooit tevoren. Daarover later meer. En juist ruimte was iets waar de 1 Serie absoluut geen ster in was. BMW brengt de nieuwe 1 Serie enkel als vijfdeurs op de markt. De hatchback is 4,31 meter lang (5 mm korter), 1,79 meter breed (34 mm breder), en 1,43 meter hoog (13 mm hoger). De wielbasis is met 2,6 meter 20 mm korter geworden.

Met de introductie is er keuze uit twee benzine- en drie dieselmotoren. Het gaat hier om de 116d, 118d, 118i, 120d en de M135i xDrive. Laatstgenoemde krijgt geen zes, maar een viercilinder met 306 pk. De altijd vierwielaangedreven M135i doet 0-100 km/u in 4,8 seconden, of 4,7 seconden met het nieuwe M Performance Pack. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u. Naast het saaier maken van de aandrijving, heeft BMW er ook voor gekozen de M135i xDrive enkel aan te bieden met een 8-traps Steptronic Sport automaat. Zelf roeren is er niet bij voor dit voorlopige topmodel. Toch nog een lichtpuntje: een mechanisch Torsen- sperdifferentieel is standaard op de M135i xDrive.

Officieel: dit is de nieuwe BMW 1 Serie

Interieur
De knieruimte achterin is 33 mm gegroeid. De hoofdruimte is met 19 mm toegenomen. Je kunt je ellebogen voorin beter kwijt met 42 mm meer ruimte en achterin is dat 13 mm meer ruimte. De bagageruimte meet met 380 liter 20 liter meer in vergelijking met de oude 1 Serie. Door de achterbank plat te gooien is er in totaal 1.200 liter bagageruimte beschikbaar. Nu we het toch over de bagageruimte hebben, de kofferklep is voor het eerst met elektrische bediening te krijgen. Uiteraard een optie.

Het interieur is herkenbaar BMW in vergelijking met andere moderne modellen, zoals de huidige 3 Serie en 8 Serie. Voor je neus geen analoge klokken, maar een volledig digitaal scherm. Dit scherm is 10,25-inch groot en tevens is het display voor de infotainment 10,25-inch groot. Laatstgenoemde is wel een optie, standaard krijg je een kleiner 8,8-inch display. Onder het infotainmentscherm nog veel fysieke knoppen om bijvoorbeeld climate control en de entertainment te bedienen. BMW doet dit bewust anders dan Audi en Mercedes, die juist meer inzetten op een touchscreen ervaring. Wie een derde scherm wenst moet op de optielijst de 9,2 inch grote BMW Head-Up Display aanvinken. Dit is voor het eerst beschikbaar op een 1 Serie.

Officieel: dit is de nieuwe BMW 1 Serie

Beschikbaarheid
De nieuwe BMW 1 Serie is voor het eerst te zien tijdens #NEXTGen. Dit is een nieuw event van het merk dat van 25 tot 27 juni zal plaatsvinden bij BMW Welt in München. Pas eind juni komen de Duitsers met meer informatie over prijzen en beschikbaarheid van deze derde generatie 1 Serie.



150 reacties

Nou wat een lelijk eend is dit zeg. Ze hebben hun zelf weer eens overtroffen.
@madridsta: Hun zelf?
@janvignoble: de ontwerpers (en het huidige bestuur)…
@madridsta: Vind het meer een boze hamster
Geen 3 deurs
Geen manueel
Geen 6 cilinder
Geen RWD
Geen geld krijgen ze van mij!
@Jantje_555:

Geen mooi Design
Geen mooi geluid
Geen mooi interieur


Geen BMW in mijn ogen.
@theblazerunner: inderdaad hij ziet er uit als een geBMWfiseerde A-klasse
@theblazerunner: Ik heb nog nooit een BMW met mooi interieur gezien.
@fejjie: tja als je begin millennium geboren zijd is dat normaal
@fejjie: Dan heb je het interieur van de e38/e39 niet gezien of je waardeert het gewoon niet. (Of je moet naar de oogarts 😜)
@theblazerunner: Lijkt wel een Ford Focus met BMW jasje.
@Jantje_555: comment van het jaar!
@jantje_555: BMW brengt model uit in een lagere klasse, met dito features.

Mensen die eerst niet eens in de markt waren voor een bmw:

https://i.imgur.com/sohWhy9.jpg
@jantje_555: De auto industrie had inderdaad beter het model en de techniek uit de zestiger jaren van de 19de eeuw gelijk kunnen laten.
Het is een beetje een X2 die in de droger is geweest, of ligt dit aan mij?
@olivier420: wat had je anders verwacht..?
@stfu: nou, ik doelde meer op het cross-over achtige silhouet eigenlijk, in plaats van een 100% hatchback wat het eerst was.

Op de een of andere manier staat de achterkant wat hoog, kan zo lijken op de foto’s hoor..
@olivier420: met de achterkant van een lexus ct200h
@olivier420: idd, had wat meer een eigen ‘lijn’ mogen krijgen.
Echter, op foto’s is het misschien niet direct een hit, maar dat had ik met de nieuwe 3 ook. In het echt een stuk beter om te zien!
@ukbob: Ja had ik ook! Zag hem gister hier toevallig in de US rijden met dus de US spec exterieur frutsels, heel fraai.
@olivier420: Spijker op zijn kop!
Tijd om een 130i handbak te kopen van de eerste generatie, future classic… Beetje de 323i/325i van de 21e eeuw
@undifined1: dat dacht ik ook meteen. Baal dat ik dat ding ooit verkocht heb.
hzr via Android app
@undifined1: wacht nog even op de 2-serie, die blijft rwd.
@hzr: …maar is geen hatchback:/
Mooie V40..
Dit gaat in de juiste samenstelling echt wel een gaaf ding zijn. Fwd of niet, met de eigenschappen zal het wel snor zitten. Vind het interieur ook wel goed gelukt eigelijk.
@fmgarcia: wat is volgens jou de juiste samenstelling dan? Bmw showt altijd een dikke versie als reclamedoel. Een betere samenstelling dan dit ga je niet krijgen. Dit is regelrecht een gedrocht. Ik kan de G20 nog wel enigszins verteren maar dit is nog lelijker dan een X2
@tanzanitef30n: De dikste uitvoering inderdaad.
Hondslelijk!!
Bah, lijkt wel een crossover. Jammer BMW, erg jammer. Deze fan zijn jullie kwijt.
@flutterby: nee dit was zo mooi.. https://images.app.goo.gl/VxzWYM8ZF6afBW9D9
@stfu: maar die had nog wel een aantal punten die dat helemaal goed maakte, nu is alles er aan gewoon kut
@stfu: wel een stuk beter, vooral als 140i
@stfu: uiterlijk (en rwd) is wat BMW voor mij het beetje extra gaf van boven andere merken, maar tegenwoordig doen ze eigenlijk niks beter dan de concurrentie.

Ik rijd momenteel tijdelijk een 330e en het is het allemaal net niet, al helpt de relatief kale uitvoering ook niet mee. Gelukkig heb ik er zelf geen geld voor neer hoeven leggen.
Dat de achterwielaandrijving is verdwenen is natuurlijk eeuwig zonde. Maar de meeste kopere zal dat wordt zijn. Ik vimd het wel een kekke bak…
Ik vind hem stuk mooier dan het vorige model. Dat is alweer een tijd geleden dat ik dat van een BMW kon zeggen.
Ow nee. Nee. Zo op het eerste gezicht is dit niet iets om over naar huis te schrijven.
Erg jammer dat er geen 3-deurs variant meer is, die had nog wat coupé-achtigs. en het verdwijnen van de achterwielaandrijving is zonde. Het interieur is er dan wel weer flink op vooruit gegaan.
GAD-VER-DAMME wat lelijk. Foto 8 is de enige goede hoek voor deze auto. En dan ook alleen als M135i.
RIP BMW 1-serie (2004-2019).
Doei BMW. Als fan kan ik wel janken. In alle opzichten teleurstellend. Bah bah bah. Wat een ontzettend gedrocht hebben ze hier nu neergezet zeg. Jeetje, dit is toch niet normaal. Zowel van binnen als van buiten niet om aam te gluren. Daarnaast ook nog fwd. Wat is dit voor slechte grap. Ben er gewoon niet goed van.
@boenderaar: Sterkte! Hopelijk heeft je baas er begrip voor dat je je deze week ziek meldt.
@boenderaar: wat een overdeven gedoe man. Bij iedere 1 Serie wordt ie uitgekotst maar uiteindelijk wil iedereen er 1. Alsof dit mooi was: https://images.app.goo.gl/VxzWYM8ZF6afBW9D9
@stfu: die is inderdaad niet bijzonder mooi uitgevoerd. De vraag is; welke auto is dat wel wanneer je hem besteld als instapper met 16″ lichtmetaal? Ik vind het wel ontzettend jammer dat de 1 serie de karakteristieke vorm kwijt is. Zowel van binnen als van buiten. Dat is juist wat deze auto naar mijn mening zo uniek maakte en waarom ik er in rijd.
@boenderaar: De vorige 1-series waren eigenlijk maar auto’s met een identiteitsprobleem. Te klein en te veel slecht uitziend plastic. Maar omdat er RWD in zat, moest je m eigenlijk wel cool vinden.
Nu is de 1 gewoon de hatch van de 2-grand-tourer. BMW doet niet meer alsof het een rijdersauto is; nu is het niks meer en niks minder dan een hatchback-lease-slet. Beetje premium erop zodat het nog wat lijkt, en verder precies hetzelfde als alle andere concurrenten in het segment.
Geen moeilijke gevoelens meer nodig: gewoon een fwd hatchback. Makkelijk.
Heb nog eens naar de foto’s gekeken en moet eerlijk zeggen, ben nu nog verdrietiger dan zojuist. Wilde eigenlijk gaan slapen na het lezen van dit artikel, maar ben bang dat het ontzettend moeilijk wordt.
Is er iemand die met mij wil praten zodat we gezamenlijk ons ongenoegen over dit wanstaltig stuk staal op wielen kunnen uiten?
@boenderaar: ééntje in de fik steken voor het hoofdkwartier in Bayer?

Of gewoon met fakkels rond het fabriek verzamelen? Ik doe iig mee! 😭
Lijkt wel een familiewagon echt niet sportief zou even goed een nieuwe X1 kunnen zijn. Echt geen fan.
Wat is die voorkant raar bol gevormd. Ik vind de ouder mooier, dit kon net een Kia zijn
@janmetdelangeachternaam: alleen zou Kia er een veel mooier uiterlijk van hebben gemaakt. Deze is zo hondslelijk dat een hond zich er op dood zou joelen.
@janmetdelangeachternaam: het lijkt inderdaad net een Kia uit sommige hoeken maar dan nog lelijker (voor zo ver dat kan). Totale deceptie, de 1e en de 2e waren ook spraakmakend maar dan in de positieve zin en hadden ook iets eigenzinnigs. Dit meer een samenraapsel van koreaans/japans gecombineerd met een te heet gewassen X2.
Ik vind het knap van BMW… dat ze hem met elke generatie lelijker kunnen maken
Ik heb niks tegen een goede voorwielaandrijver, sommige generaties snelle Golfs Focusen, Meganes, etc. etc. zijn erg goed…maar dit is een BMW en hiermee verliest dit model wat het uniek maakt.
DE reden voor mij om een 1 serie op ‘mijn lijstje’ te hebben is er niet meer. Dan zijn er ineens genoeg andere opties..
Daarnaast kun je het ook zien en dat is geen verbetering.. de overhang voor past niet bij het design en dat doen sommige andere merken met voorwielaandrijvers ook nog eens gewoon beter..

Jammer!
Toch snap ik iets niet. FWD zorgt voor meer ruimte. Maar hetzelfde model is ook leverbaar met AWD, dus ook achter.. en dat specifieke type heeft als nog zoveel meer ruimte… wat zorgt er bij specifieke RWD modellen dan voor dat er zoveel ruimte gebrek is?

En de 1 serie.. tja. Live ongetwijfeld beter, maar ik ben geen fan. Ondanks mijn liefde voor het merk.
@ontploffer: waarschijnlijk komt dat door de dwarsgeplaatste motor bij voorwielaandrijving. Dat maakt de motorruimte korter tov de koets. Maar ja, dat betekent ook doei zes cilinder (in lengte geplaatst icm achterwiel aandrijving). De tranen springen in mijn ogen, want dat maakte de 1 begeerlijk. Want van zn schoonheid moest ie het niet hebben ;)
Waarom maakt BMW steeds van die hokken, willen ze switchen naar bedrijfswagens i.p.v. personenauto’s?! Het front van de 7 hebben ze ook al verneukt
Voor het eerst dat ik dacht bij de foto’s dat de grill wel wat groter mocht. Lees breder. Als het front hetzelfde als de 3 serie was, zou het al een stuk mooier eruit zien. De voorkant lijkt zo gedrongen nu.
#boycotBMW
Facelift van de 2 serie?
Wat opvalt:
– veel plooien en extra lijnen;
– optisch verlengen van de auto door achter de achterportieren een stuk zwart te laten;
– zwarte stuk achter maakt de auto chaotisch en druk bij een zijaanzicht;
– het front kijkt scheel;
– de achterkant is optisch breed gemaakt door de achterlichten;
– uitlaten doen het breder maken teniet door ronde pijpen;
– interieur ziet er niet des BMWs uit;
– in z’n algemeenheid is dit een cross-over die laag op de grond staat, een soort adaptatie van de X2.

In conclusie: het is niet meegevallen. De eerste generatie was fraai doordat het een clean design had, de tweede generatie was de druk door het eerste design aan te passen. Deze generatie lijkt op een hybride tussen de A-Klasse, de tweede generatie 1-Serie en een ontwerper met voorliefde voor Japanse papiervouwkunsten.

De vraag is dan ook of – hier in Nederland – de markt wel staat te springen op een BMW die de kaas niet van brood kan eten van Benz en Audi. Volgens mij niet, het ontwerp slaat de plank mis op een aantal essentiële punten waar de succesvolle kebabpooier of startende accountmanager wel naar kijkt: onderscheidend design zonder echt uit de toon te vallen.

De A-Klasse en A3 zijn te sterk in wat ze doen: de opstapper zijn voor velen om kennis te maken met ‘premium’. De BMW voelt als een leuke poging van een vrijpartij van Kia en BYD om een leuke C-segmenter te maken.
@vonklausenburg: helemaal mee eens.
@vonklausenburg: Je neemt de woorden uit mijn mond…

(Ik vroeg me al af waarom ik me misselijk voelde 😂)
Best lekker, jammer van de FWD ….
Als M dik, anders weer van die overdreven rare voorbumper met gekke zwarte delen. Vind hem zeker mooier dan de vorige generaties. Die waren sowieso al vrij mislukt. Interieur is een lachertje en vooral enorm verouderd.
@stfu: dit is de eerste BMW die ik juist beter te pruimen vind zonder het M pakket. Beetje over de top allemaal, wordt vast een hit in China met verlengde wielbasis uiteraard.
@stfu: Waarom vind je het interieur verouderd eigenlijk? Er zit alles in wat je bij de concurrenten ook kan krijgen.
De g20 3er ziet er nog leuk uit deze nieuwe 1.. -1
Ik vind de X2 eigenlijk wel een geslaagde auto en daar lijkt de nieuwe 1 Serie wel op. Maar ik vind er eerlijk gezegd weinig indrukwekkends aan. Gewoon een keurige FWD auto met een beetje een varkensneusje en iets te ver naar achter gestrokken sierdeeltje op de C-stijl. Nieuwe designtaal van de BMW interieurs spreekt mij weinig aan en je ziet die climate control en ventilatieroosters echt in alle modellen terug. Beetje goedkoop. Niettemin zal het wel een uitstekend rijdende auto zijn met beduidend meer ruimte en oogt ie echt niet verkeerd

Maar een Mazda3 ziet er van binnen én van buiten toch echt wat spannender en begeerlijker uit.
Lijkt erg op de nieuwe Ford Focus naar mijn mening
Ik ben heel blij dat ik mijn E46 320Ci afgelopen najaar heb ingeruild op een 130i. Net zo (on)zuinig, weinig omderhoud en een lekker understated uiterlijk.
Lijkt wel een gepimpte 2-Serie Active Tourer. En dan nog slechter gelukt..
Dat gemeut over handgeschakeld altijd… gaan we ook weer terug naar carberateurs? Zolang je niet op het circuit rijdt slaat dat hele roeren helemaal nergens op. Het is langzamer, kost meer benzine en is slechter voor je motor als een automaat. Zeker de trapautomaten van bmw zijn erg snel in het doorschakelen.
@gwnbmw: Trapautomaten… Een automaat voor op een trap? Of een stel maten met een trapauto? #confused
@gwnbmw: carburateurs geven een betere respons en een lekkerder geluid. Net als een handbak en rwd klinkt dat als iets wat liefhebbers soms wel eens willen.

Toch gek dat op een site voor liefhebbers meningen verkondigd worden die plezier voor praktisch stellen…
@gwnbmw: op papier kost het minder benzine, in de praktijk is een handbak nogsteeds zuiniger. Daarbij zijn automaten niet duurzaam, als je er geen preventief onderhoud aan pleegt zijn ze tussen de 200k en 250k km op.
@gwnbmw: Wel eens op een circuit gereden? Tenzij je heel-and-toe perfect beheerst is een moderne automaat met flippers dan juist fijn! Een handbak is leuk als je door de bergen toert en beleving belangrijker is dan snelheid.
@frederik: ja dat zal voor circuit zeker gelden, maar minimaal 80 procent van ds kopers (leasers zo u wilt) staat gewoon elke morgen aan te schuiven ik de file, ipv over het circuit te rijden.
BMW heeft de 1 serie verneukt, MB heeft nog nooit een mooie A weten te tekenen…en nu is het aan Audi om hun A3 ook goed te verneuken. Alle laatste modellen van Audi zijn afschuwelijke modellen welke veel minder mooi zijn dan de vorige generatie.
Valt niet tegen. Ik zie veel elementen van de X2 terug. IRL zal het weer fraaier zijn Daan op foto’s.
Designer ontslaan.
@ozzytrk: hadden ze 15 jaar geleden al moeten doen.
Zo, de eerste 1 serie die ik vanaf moment 1 te pruimen vindt.
Van binnen en buiten ziet het er goed uit, en profil wel een aardig hoog V40 gehalte.

Maar….. FWD en een M135i met een 4 cilinder kan gewoon niet……

Maar dat zal menig koper een worst zijn helaas.
Prachtig deze nieuwe V40.
Genie. “The ever impressive, the long contained, often imitated, but never duplicated”
Ik val echt steeds in herhaling maar je mag BMW daarvan echt de schuld geven. Wat een onwijs lelijk ding zeg. Het is echt een bij elkaar geraapt zooitje. Ongelooflijk dat ze dit echt op de markt gaan brengen. Lachwekkend gewoon.
Jullie vergeten de 120 xd
Kan de auto niet echt als BMW zien… Kon net zo goed een gelikte Koreaan zijn met al die lijnen. Al denk ik dat zo’n hitsige 3 cilinder in combinatie met FWD veel goed maakt. 🤣
Voorkant erg lelijk, achterkant erg mooi!
Iedereen die hier miept over de FWD…get a life. In 99,99% van alle gevallen in dagelijks gebruik merk je daar geen klote van, dat heeft BMW wel al bewezen om eerdere producten.
Wat een drama zeg, na een E81 120i en F21 M135i ga ik niet voor dit FWD gedrocht. Blij dat ik voor een Tesla Model 3 Performance heb gekozen 😃
@p1m: Nou daar hoef je ook niet blij om te zijn hoor tjonge… Van M135i naar model 3…
@basr32: Aldus de conclusie van een ‘petrolhead’. Ik nodig je van harte uit om eens een proefrit te maken in een Model 3 Performance…
Ik snap de sentimenten niet. De 1 Serie is altijd een lelijke auto geweest. De E87 was echt zeldzaam lelijk met die hangbuikzwijn-buik. Of die gekke koplampen en Polo-esque achterlichten van de F20.

We spreken een uitgestorven taal met de dingen die wij willen van een 1 Serie. Zeker bij een hatchback is RWD eigenlijk ridicuul. Dit zal ongetwijfeld een véél betere auto zijn als totaalpakket.

Gelukkig hebben we de 2 Serie nog, die blijft er als RWD. Heb je meteen een leuk coupeetje.

Sentimenten hebben geen zin: klanten ervaren niet altijd voordeel bij RWD. Wel bij alle nadelen van RWD. BMW ook trouwens. Een 1 Serie koste in het geval van de E87 ongeveer evenveel om te bouwen als een E90.

De F20 was bijna even duur om te bouwen als een F30. Kortom, de principes waren te duur. Zo simpel is het.

Betreft FWD: BMW kan uitstekende FWD-auto’s bouwen. Kijk naar de Rover 75 en alle MINI’s.

Is ie lelijk? Ja. Maar dat zijn BMW’s bijna altijd. Moderne auto’s evenzeer. Mensen kopen geen ‘mooie auto’s’ meer. Het is geen relevant criterium. Nooit geweest eigenlijk. Het is toch een C-segment auto. Daar zijn andere dingen belangrijk.
@willeme: eerlijk betoog, maar doe nou niet net alsof je de sentimenten niet snapt. En even duur om te bouwen als een 3 serie, 2 modelgeneraties lang. Dat is een bewuste keuze geweest. De 1 serie was technisch gezien onderscheidend, en gaat nu op in de grijze massa. Dat raakt je als liefhebber toch?
@tazmania: Nope. RWD op een 114i is onzin. Leuk op de M140i, maar verder onnodig. Voor een hatchback is RWD een achterhaald concept. Voor de hete uitvoeringen is het wel jammer, maar de Coupé blijft RWD behouden. Prima toch?
@willeme: dan gaan we het niet eens worden. Op een 114i wil je ook een zuiver stuurgevoel, geen aandrijfkrachten in het stuurwiel ect. Stellen dat het alleen zin heeft icm met een dikke motor vind ik vergezocht.
@tazmania: Dat denk ik ook niet. Heb met @jaapiyo af en toe een dergelijke discussie. Ik vind het echt onzin. RWD en een goede motorplaatsing KAN een auto beter laten rijden. De F20 heeft een minder stuurgevoel dan de E87. Een Integra R DC2 of Clio 182 hebben beide een veel betere besturing dan beide BMW’s, terwijl dat FWD auto’s zijn.

Bij een grote sedan met enorm veel koppel is het het wel lekker om RWD (of nog beter, 4WD) te hebben. Maar op een klein hatchbackje is het zo nutteloos. Dat mega-kleine voordeeltje ten opzichte van al die nadelen zijn gewoon niet nodig. Daarom is de auto nu ook terecht FWD.
@willeme: Er is geen ‘terecht’ ihmo. Het is een concept. Een concept dat onderscheidend was, en naadloos paste in de sportieve inborst van het merk. Dat wordt nu overboord gegooid, en dat wordt ingewisseld voor mainstream techniek en dat is eeuwig zonde. Ouderwets was RWD begin jaren 80 al, dus dat is ook geen argument. Veelzeggend dat er voor de 1 serie voorwielaandrijvers als de Integra Type R en de Clio RS worden bijgehaald. Dat die dan beter rijden. Zeldzame evergreens die de benchmark waren in hun klasse vergelijken met een standaard 1 serie. I rest my case.
@willeme: Op dit moment heb ik een F20 en een F31 (lease). De e87 en Clio RS fase 2 heb ik ook gehad. Alleen de honda ken ik dus niet :-). Ik ben het wel met je eens. Een voorwielaandrijver kun je ook heel erg fijn laten sturen (mijn favoriet is nog altijd de ST150). Achterwielaandrijving heeft alleen echt voordeel bij serieus vermogen. En dan nog, hoe vaak ga je op de openbare weg driften als niet Wouter heet. De E87 vond ik fijner sturen dan de F20. Heeft te maken met de elektronische stuurbekrachtiging en de te confortabele onderstel afstemming. Ik ga er van uit dat BMW bij de eerste voorwielaangedreven 1 serie alles op alles heeft gezet om dat goed voor elkaar te hebben. Aan het uiterlijk van de nieuwe ga ook wel wennen :-)
@willeme: mijn e87 rijdt rondjes om mijn ex clio 182 🤪

👎🏽
@koeckenbacker: Mag ook wel met 85 pk meer … :-D
@willeme: neen, ik bedoelde het bochtenwerk. Een verlaagde bmw 118, hoekt beter als een clio rs met heel de klipklap erop en aan

.
@willeme: Niemand heeft BMW gevraagd de 1-serie te bouwen, zeker niet de 114. Dus toen BMW begon met de 1-serie, wist men waarmee men begon, toen na de eerst strubbelingen de liefhebbers de auto een warm hart toe gingen dragen, besefte BMW, dat het model een kans op vaste klanten en potentieel nieuwe klanten had, juist door de RWD.
Dus nu BMW zich tegen zichzelf keert, maakt de toekomstige klant de rekening op en dan blijven de kansen op de aanschaf van de 1-serie nihil te zijn, op de ruimere, mooiere en betere concurrenten, die soms misschien minder ‘premium’ zijn. Maar wel een compleet betere auto voor het geld vertegenwoordigen.
Dit model zal best nog wel een kleine schare liefhebbers trekken, maar het zal een teleurstellende hoeveelheid zijn in Europa, misschien dat Azië de reddingsboei is, maar laat het dan lekker daar blijven en laat BMW hier dan maar weer echte auto’s gaan produceren.
Ik ben zelf al een aantal jaren BMW-fan af en dat lijkt met modellen van afgelopen jaar, heel terecht.
Dit model is gewoon ontwikkeld op Mini-basis en met dezelfde componenten en dat die Mini’s er ook elke generatie op achteruit gaan qua looks en het Mini-gevoel.
Noem het sentimenteel, maar merkbeleving en historisch maakt BMW een enorme fout, in mijn ogen, maar geld is de religie, maar ontneemt elke vorm van plezier en positieve emotie.
Dat jij en de liefhebbers van dit soort auto’s, je laat beïnvloeden door het geld en deze manier van denken, werken en doen, zegt veel over hoe het geld jullie in bedwang heeft gekregen. Je zicht en denken zijn vertroubeld en ik ben bang dat het nooit meer goedkomt. Sterkte ermee.
@loutervanplezier: Dt is wel heel dramatisch gesteld. BMW heeft gewoon een fout gemaakt met de eerste twee generaties van de 1 Serie. In die klasse ondervindt men voornamelijk de nadelen van een BMW, niet de voordelen.

Natuurlijk heeft BMW gedacht aan hun ‘achterban’. Ze hebben dat ding 15 jaar lang RWD meegegeven. Het nadeel is gewoon een slechte concurrentiepositie (BMW verdiende er te weinig aan). Tsja: ‘het geld’. Een automerk mot geld verdienen, anders heeft het niet zo veel zin.

Anders krijg je zo’n gevalletje Saab: verdrinken in je eigen principes en ondertussen vergeten dat je in eerste instantie een bedrijf bent dat winst dient te maken.

De 1 Serie ‘verdiend’ het niet om RWD te zijn. 15 jaar lang is het BMW niet gelukt om er een goede business case van te maken. Ook al verkopen ze er nu minder van (wat ik ernstig betwijfel), dan is de winstmarge een stuk hoger. En houdt BMW er per auto de facto er meer aan over. Missie geslaagd.
@willeme: alle bmw’s lelijk? Meningen verschillen gelukkig..
@tanzanitef30n: Ik kan even geen ‘mooie’ BMW bedenken, eigenlijk. Maakt mij ook niet uit: het zijn over het algemeen dikke bakken met andere kwaliteiten. Mooi is ook niet echt relevant meer.
@willeme: 4 – 6 – Z4 en imo de 8 liggen best goed op het netvlies.
@willeme: Mooi is nog altijd relevant, als maar het zicht op mooi zijn en mooi gevonden worden verdwijnt en dat dat sterk beïnvloed wordt door het geld, wat verdient moet worden, door de ontwikkelingskosten laag te houden en veel hergebruik in overige modellen toe te passen, dat weet de analyst en de liefhebber, dan is het tijd de blik te verruimen.
Verandering kan soms best goed zijn, maar niemand verplicht BMW dit te doen, men wil zelf een graantje in de markt meepikken, terwijl een goede Mini-variant dit gat perfect had kunnen opvullen. Of nog sterker, het al doet, misschien is dat de rede, dat dit ontwerp zo Aziatisch is.
@willeme: en vergeet ook niet dat volgens eigen onderzoek van BMW ruim 80% van de eigenaren van de 1-serie zich niet bewust was dat de auto RWD was…
@willeme: De 1-serie is bedoeld als de instapper in het sprookje wat BMW heet, gevoed door de peilers van het merk. Hier wordt een van die peilers dus opgeofferd om een auto te maken die haaks staat op hun traditie.

Daarnaast kan hetzelfde argument voor het “afschaffen” van RWD worden gebruikt voor de ruimte die de auto biedt: Deze ruimte wordt hoofdzakelijk niet gebruikt omdat het een auto is die of door mensen zonder gezin wordt gereden, of omdat hij wordt ingezet door het hoofd van het gezin om naar kantoor te karren.

Daarnaast treft het wegvallen van RWD je dagelijks wanneer je naar de auto toeloopt: kijk toch naar de proporties. De styling is zoals je zelf zegt niet altijd universeel geslaagd geweest maar wat wel fraai én uniek was waren de proporties en het silhouet. Wat leek op een sportieve shooting break oogt nu dus als een 13-in-een-dozijn Aziatische gezinshatch. En daarmee doe ik een merk als Mazda zowaar nog tekort, want de 3 heeft een silhouet welke een stuk fijner op het netvlies ligt.

Ik hoop stiekem dat dit model enorm flopt om de bonentellers in München aan te tonen dat er een vraag is naar hun traditionele concept. Maar ik vrees dat het vergeefse hoop is in de aanloop naar een wereld waar auto’s slechts synoniem zijn voor vervoer i.p.v. plezier.
@karhengst: Als liefhebber geef ik je volkomen gelijk. Achterwielaandrijving is een van de pijlers van BMW. Net als een zes-in-lijn bijvoorbeeld.

Maar dat sentiment kan niet op tegen harde feiten. Zoals @jeroenwz terecht meldt: de meeste mensen hebben niet eens door dat de auto RWD heeft. Het concept van RWD brengt ook heel veel nadelen met zich mee. Die wegen niet meer op tegen de voordelen. Daarom is de 1 Serie nu voorzien van voorwielaandrijving. Het is zeker jammer, want de auto is nu veel minder onderscheidend. Maar ik begrijp de keuze absoluut.
Vieze stinkdiesels, geen elektrische variant, geen 6 cilinders, geen achterwielaandrijving… Waarom zou je nog voor de 1 serie gaan…
Ah goed om te zien dat er nog zoveel echte liefhebbers zijn hier op @autoblog. Misschien een idee om groepstherapie te volgen na het slechte nieuws?
Waar maken jullie je druk om, het is maar een auto en niet eens een bijzondere. Nooit geweest trouwens.
Wel benieuwd of ze hiervoor nog steeds een “premium”prijs durven vragen.
Wat is dit afschuwelijk zeg. Maar gaan we vast heel veel zien op de weg! 🤮
Met andere woorden een MINI 2.0 ! Zelfde onderstel, aandrijving voor en zelfde motoren. Alleen andere koets eromheen. Gaat leuk prijsvergelijk worden straks. 🤔
Vanaf de voorkant een scheel varkentje, de zijkant een totaal inwisselbaar en ietwat Aziatisch design, en de achterkant typisch BMW met veel te veel lijnen en frutsels.
Nee dankje.
Ik vind het allemaal wel meevallen. Moet hem eerst maar eens in het echt zien. Geen rwd is natuurlijk jammer, maar BMW kennende gaat dit ook gewoon erg goed rijden. Ik baalde ongelofelijke van de nieuwe BMW z4, maar heb hem nu in het echt gezien en er op Ibiza een stukje in kunnen sturen en ik vind hem top!
Zo fantastisch als de nieuwe 3-serie is, zo’n deceptie is dit gebakje. We wisten het natuurlijk al, maar nu het definitief is is het nog pijnlijker.
Ach, bekijk het van de positieve kant: Naarmate deze wat meer in het straatbeeld te zien is, zullen de post-facelift F20’jes, inclusief de potentere varianten, weer wat in prijs zakken
Wat een ontiegelijk lelijk hok, die ontwerpafdeling is behoorlijk het spoor bijster.
Laat BMW hun auto’s tegenwoordig in China ontwerpen? Ziet er namelijk uit als een slechte kopie.
Op deze link een video van Auto motor und sport over de nieuwe 1 serie. Men heeft ook een artikel geschreven over de rijeigenschappen. Men heeft in een voorserie model mogen rijden.

https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/bmw-1er-f40-2019-bilder-daten-marktstart-preis/
Jammer jammer, BMW blijft negatief verbazen met zijn vormgeving en verhoudingen. Sinds Bangle met zijn 7 serie kofferdeksel de ene na de andere niet elegante koets. Nu weer die nieren alsof het een cartoon is. BMW komt er mee weg omdat mensen ongezien BMW kopen voor de status. Ik heb een E46, in mijn ogen een van de laatste mooie echte BWM.
Een M135i met 4 cilinders? Lachwekkend zielig.
Ik had de vorige generatie zelfs verkozen boven de nieuwe A-klasse. Maar dit…
Gelukkig is BMW voor het eerste model 1-serie nog kunnen terugvallen op een gerecycleerd Rover model (RDX60), sindsdien is het steil bergaf gegaan met de 1-serie.
Ik wil eerst een foto zien van de normale (niet M) 1-serie. Hopelijk schrik ik dan niet nog harder.
BMW is voor mij RWD, dit is een afknapper. Als ik ooit weer 1-serie ga rijden, dan maar de F20 met M-pakket of de M140i met een echte 6 cilinder.
@theladystig: die witte is een niet-M uitvoering volgens mij. Ziet er al een stuk rustiger uit dan de M140i
Die demper die over de hele breedte zeker 10 cm te laag onder de auto hangt.. WTF!? wat is dat voor afwerking anno 2019.
Wat een gedrocht
Komt een beetje over als: we twijfelen wie onze concurrent is, de Golf of de A-klasse, laten we maar in het midden gaan zitten.
Oh en we hebben ook nog wat konten over van de X2 die niet loopt, laten we die er maar aanhangen…

Ach, de vorige 1 en die daarvoor waren ook een gedrocht, en toch als warme broodjes….
Janken… snel door naar het volgende artikel aub.
Als alle autofabrikanten zulke rukmodellen op de markt brengen dan heeft Autoblog geen bestaansrecht meer.
Man man man, BMW’s worden echt met ieder nieuw model meer en meer overgestyleerd.. én lelijker! Ik was pas nog op de ring en de M3 E92 zag er zóveel cleaner en mooier uit dn het huidige model, wat naast zijn voorouder maar een druk ADHD ontwerp lijkt met allerlei onnodige lijnen, bulten (nep) grilles enz… Nou heb ik de 1 serie hatchback nooit heel mooi gevonden maar dit gedrocht vind ik echt helemaal niets… Het lijkt wel een gekrompen 2 series active tourer.. (behalve de neus… die is vergeten mee te krimpen..)
Wat een lelijk ding… (En helaas is de achterwielaandrijving ook verdwenen. Alhoewel een groot gedeelte van de beoogde markt daar waarschijnlijk geen zier om geeft..)
Er blijft geen model onaangeroerd, het worden allemaal gekke boze varkens.
@niex: wat voor meeting hebben ze daar in Beieren gehad: “Er must aussehn wie ein… 🤔… Wie ein SCHWEIN!! 👍🏻
Niemand die hier een Hyundai i30(N) in ziet? Mooi ding, maar totaal niet des BMW. Net als de nieuwe 3 serie een erg aziatisch design.
Vaarwel BMW… Een verdrietig moment.
Waarom worden BMW’s steeds lelijker? Het houdt gewoon niet op..
Jammer dat BMW het rijgedrag dat een BMW een BMW maakte nu vernietigd. Zal wel goed rijden maar 1 serie is niet meer… en wat een lelijke neus heeft die auto. Nee, design is voor de 1 serie niet de sterke troef. Verkopen doet het wel want BMW.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).