Deze 7 C-segmenters gingen de BMW 1 Serie voor

Auteur: , 57 Reacties

Eindelijk is de 1 Serie nu ook modern, deze auto's gingen hem (jaren geleden) voor.

BMW M135i xDrive M Sport (F20) '15

Jammer, maar helaas: vanaf nu heeft de BMW 1 Serie voorwielaandrijving. Dat niet alleen, de gehele layout is gewijzigd. We hebben het al een tijdje geleden toegelicht in deze techniekspecial, maar we pakken ‘m er nog even bij.

De eerste twee BMW’s 1 Serie waren in technisch opzicht verwant aan de 3 Serie. De 1 Serie (E87) maakte gebruik van veel 3 Serie (E90) onderdelen, de 1 Serie (F20) maakte veel gebruik van 3 Serie (F30) techniek. De 1 Serie had een zeer bijzondere layout voor zijn klasse. De motor was in lengte geplaatst. De versnellingsbak was daarachter gemonteerd met daar direct een as naar de achterwielen. Dit betekent dat al het gewicht zich tussen de wielen bevindt. Ook is de verdeling van het gewicht gunstig. Precies zoals BMW het doet bij zijn grote sedans, stationwagons en coupé’s. Daarom rijden die auto’s over het algemeen erg prettig.

Dit concept heeft ook nadelen. Het neemt veel ruimte in beslag. Bij een 7 Serie niet direct een probleem, bij een 1 Serie wel. Ook is het zeer prijzig. Wederom geen issue bij een 7 Serie, wel bij een 1 Serie. Daarbij had een groot gedeelte van de klanten niet eens door dat hun 1 Serie voorzien was van achterwielaandrijving. Tsja, om de puristen blij te houden moet je wel erg ver gaan.

De nieuwe 1 Serie heeft niet alleen voorwielaandrijving, de gekozen layout is ook anders. De motor is nu overdwars geplaatst, de versnellingsbak zit er nu naast. Voor een hatchback is dit een veel betere keuze. Temeer omdat MINI ook al gebruikt van dit platform. BMW is relatief een klein concern, dus om de winstmarge te verhogen op zo’n belangrijke auto is dit een logische beslissing. BMW is overigens niet de enige die de overstap maakt. Deze 7 auto’s gingen de 1 Serie voor:

Fiat 1100R
1100 R. Dat klinkt heel erg sportief, zeker als het zou gaan om een lekkere Superbike. Het is echter ook een naam die Fiat heeft toegepast. De Fiat 1100 R (103P) was de laatste incarnatie van de Fiat 1100-serie. De 1100-Serie was voor Fiat al behoorlijk modern: de auto maakte gebruik van een zelfdragend chassis met monocoque in plaats van een ladderchassis met het koetswerk erop, Iets dat de Fiat 1100 E (de voorganger) nog wel had. De 1100 R (Rinnovata) werd in 1966 gelanceerd en was de laatste uit de lijn.

Fiat 1100R (103P) '66

Fiat 128
De auto werd namelijk in 1968 voorzien van opvolger in de vorm van de Fiat 128. Een kek sedannetje met wat meer merkwaardig proporties. Sedans waren toen in het C-segment nog een veel voorkomende carrosserievorm. De motor lag overdwars in combinatie met voorwielaandrijving. Hierdoor bood de 128 aanzienlijk meer ruimte dan zijn voorganger. Ook waren de rijeigenschappen op een hoger niveau.

Fiat 128 4-Door '69

Volkswagen Kever
Het meest bekende voorbeeld is natuurlijk de Volkswagen Golf die in 1974 de Kever moest opvolgen. De Kever was een zeer verouderd concept geworden. In basis stamt het nog van vóór de tweede wereldoorlog. De Kever heeft een viercilinder boxermotor die achter de achteras is geplaatst. Deze motor drijft de achterwielen aan. Omdat het gewicht van de motor op de achteras drukt, heb je relatief veel grip. Althans, vanuit stilstaand, gas los in bochten kon voor spannende momenten zorgen.

Volkswagen Kever '72

Volkswagen Golf I
Het was niet slechts de wegligging waardoor Volkswagen overstag ging. De Kever is een behoorlijk hopeloze auto qua ‘packaging’. Het is een Engels concept dat zich niet in één woord laat vertalen, vandaar de volgende omschrijving: het gebruik van de beschikbare ruimte en waar alles geplaatst wordt. De Kever had weinig bagageruimte en was bijzonder krap achterin. De Golf nam nauwelijks meer ruimte in, maar had meer ruimte te bieden.

Volkswagen Golf I 3-Door (Typ 17) '74

Opel Kadett (C)
Er zijn van die momenten dat je terugdenkt naar tijden waarin de Opel Kadett (C) nog een veel voorkomende auto in het Nederlandse straatbeeld was. Tot 1979 was elke Opel Kadett nog voorzien van achterwielaandrijving. De Kadett in Coupé-uitvoering was zelfs best fraai om te zien, mede daardoor. Ook hier had Opel te kampen met een onhandige layout. Daarbij was het onderstel niet hoogstaand: de auto moest boven alles betaalbaar zijn. Tel daarbij op dat bandentechniek en actieve veiligheidssystemen als ABS, ASR en ESP niet aan de orde waren.

Opel Kadett City (C) '79

Opel Kadett (D)
De gewone Kadett was niet direct een ramp om te rijden, maar hoeveel beter het kon toonde de Kadett (D) aan, de vierde generatie. Dit was tevens de auto die Vauxhall zou krijgen in plaats van hun (eveneens achterwielaangedreven) Chevette. Vauxhall gebruikte bij deze versie al de ‘Astra’-naam, Opel zou nog twee generaties de naam ‘Kadett’ gebruiken. De Kadett (D) was niet alleen ruimer en veiliger dan zijn voorganger, maar ook slimmer opgebouwd. Zo was het eenvoudiger om aan de auto te sleutelen. Tevens waren de motoren aanzienlijk moderner.

Opel Kadett (D) '79

Nissan Sunny (B310)
Japanners doen en deden de dingen net even anders dan in Europa. Zo werden modellen zo snel opgevolgd, dat ze er bij FCA stressneigingen van krijgen. Zo werd de Datsun Sunny zo ongeveer om de vier jaar ververst. De Japanse automerken hadden natuurlijk ook wat in te halen, de meeste merken waren relatief jong. Twee modellen die het zeer goed deden in Europa waren de Cherry en de grotere Sunny. Die auto was tot 1981 (de zogenaamde B310 generatie) voorzien van achterwielaandrijving. Met name de Fastback had een gaaf voorkomen. Echt snel waren ze niet: alle Sunny’s werden geleverd met zeer modale doch betrouwbare viercilinders.

Nissan Sunny Coupe (B310) '77

Nissan Sunny (B11)
De grote concurrent voor de Nissan Sunny was natuurlijk de Toyota Corolla. Normaliter hield Nissan (Datsun) redelijk goed in de gaten wat ze aan het doen waren aldaar. Echter, met de Sunny Van de B11-generatie waren ze gewoon bijna twee jaar eerder met het op de markt brengen van een moderne C-segmenter. De Nissan Sunny (B11) was gebaseerd op de Nissan Sentra, die nét uit was gekomen en voorzien van voorwielaandrijving. Wederom was dit een hele verstandige auto, niet een heel spannende. Het was wel de eerste Nissan Sunny die je kon kiezen met een episch trage turboloze dieselmotor.

Nissan Sunny Coupe (B11) '83

Mazda 323 (FA)
Het gaat te ver om alle Japanse C-segmenters uit de jaren ’70 en ’80 te behandelen: voor veel markten maakten ze namelijk een apart model, specifiek afgestemd voor de eisen in de betreffende contreien. In 1980 begon men bij Mazda al iets logischer te denken door één model iets aan te passen. Scheelt toch weer in de ontwikkelingskosten. De FA4-generatie verving in 1977 zowel de Grand Familia (die wij als 818 kenden) en de reguliere Familia. In Nederland werd de auto verkocht als 323 en was deze leverbaar als hatchback en stationwagon: beide met naar keuze drie of deuren.

Mazda 323 '79

Mazda 323 (BD)
In 1980 ging Mazda dan eindelijk overstag. De Mazda 323 van de BD-generatie werd ontwikkeld in samenwerking met Ford. Dit betekende niet dat onze Escort een 323-klooon was geworden. Nee, Ford kon de Japanse basis uitstekend gebruiken voor hun compacte Fords, zoals de Laser en de Meteor. Die namen klinken overigens veel spannender dan dat de auto’s waren. De Europese Mazda 323 was nauwelijks spannender. Met name de vierdeurs sedan (in het beige!) gaf een nieuwe betekenis aan het woord saai.

Mazda 323 3-Door (BD) '80

Ford Escort MkII
De Ford Focus wist naam te maken als fijn rijdende C segment auto, maar dat wist de Ford Escort een tijd daarvoor ook al te bewerkstelligen. Het merk deed mee aan diverse rally’s met de ‘RS‘-varianten van die Escort. Zoek maar afbeeldingen van die auto en je zult zien dat de meeste Escorts RS’en dwars gaan. Altijd handig, achterwielaandrijving. Niet alleen de ‘Escort RS’ was superluxe, ook de Escort GT, Sport en Mexico waren meer dan de moeite waard.

Ford Escort '79

Ford Escort MkIII
In Australië werd bovenstaande Escort al voortijdig vervangen door een nieuwe Escort, die men in de Verenigde Staten Laser/Meteor noemt. Aanvankelijk was het de bedoeling om de naam van de Escort te veranderen naar ‘Ford Erika‘. Dat ging niet door, met name vanwege de Britse markt waar de auto niet aan te slepen was. De Britten waren nogal gehecht aan de naam. Het was na de door Tom Tjaarda getekende Ford Fiesta de tweede Europese Ford met voorwielaandrijving. Uiteraard vanwege dezelfde redenen als bij de concurrenten: betere packaging en een veiliger weggedrag. Bijzonder: deze Escort kwam er ook als Cabriolet.

Ford Escort '80

Toyota Corolla (E70)
De Toyota Corolla was in de jaren ’70 al een uitstekend verkopende auto. Wereldwijd sloeg de combinatie van een scherpe prijsstelling, grote mate van betrouwbaarheid en relatief rijke standaarduitrusting goed aan. De eerste Corolla was voorzien van achterwielaandrijving en dat zou ook eventjes zo blijven. De laatste reguliere Corolla die voorzien was van aandrijving op de juiste wielen was de ‘E70’-generatie.

Toyota Corolla (A70) '79

Toyota Corolla (E80)
In 1983 stond er een nieuwe generatie klaar, de Corolla E80. Deze was aanzienlijk moderner. Niet alleen dankzij het gebruik van voorwielaandrijving, maar ook dankzij het lekker hoekige design waarmee je in de jaren ’80 helemaal het mannetje was. De Corolla E80 kenmerkte zich verder door het aanbieden van een heuse dieselmotor. Deze motor gaf nieuwe betekenissen aan de woorden geluidsproductie en traagheid.

Toyota Corolla Sedan (E80) '83

Toyota Corolla (AE86)
Maar was dit dan alles? Nee! Toyota heeft natuurlijk in 1983 een legendarische Corolla op de markt gebracht, de zogenaamde AE86, wat de fabriekscode van de auto was. De auto kenmerkte zich door de scherpe styling en natuurlijk het feit dat de auto voorzien was van achterwielaandrijving. Op zich had Toyota een vrij goede oplossing gevonden. Voor de brave huisvaders was er een Corolla stationwagon met dieselmotor, maar de liefhebber kon altijd nog opteren voor een coupe met achterwielaandrijving.

Toyota Corolla SR5 Sport Coupe (AE86) '84

BMW 1 Serie (F20/21)
BMW lanceerde de 1 Serie in 2004. In 2011 kwam de tweede generatie op de markt, de F20 (vijfdeurs) en F21 (driedeurs). Net als zijn voorganger (de E87) is de 1 Serie in technisch opzicht nauw verwant aan de 3 Serie. Ook de techniek komt bij de 3 Serie vandaan. Natuurlijk moeten we even benoemen dat deze C-segment auto met een zes-in-lijn leverbaar is geweest. Maar ook de 125i en 125d zijn bovengemiddeld leuke uitvoeringen.

BMW M135i (F21) '19

BMW 1 Serie (F40)
De nieuwe BMW 1 Serie staat op het UKL2 platform Van BMW. De BMW 1 Serie Sedan (F52), MINI Countryman (F60) en X1 (F48) staan ook al op die basis. Niet alleen de voorwielaandrijving is anders, ook de rest van de layout. De motor ligt nu overdwars met de transmissie ernaast. Die motoren zullen nu maximaal 4 cilinders tellen. Laten we eerlijk zijn, de meeste 1 Series waren voorzien van achterwielaandrijving (xDrive was een optie op sommige modellen) en het overgrote deel van de eigenaren wist niet eens dat de auto achterwielaangedreven was.

BMW M135 xDrive (F40) '19

Laat staan dat de eigenaren wisten wat de voordelen ervan zijn. Kortom, in principe kijkt het een volkomen logische keuze om deze stap te maken. Grotere winstmarges en meer uitwisseling van techniek. Tel daarbij op dat BMW met de New MINI en Rover 75 aangetoond heeft uitstekende voorwielaandrijvers te kunnen ontwikkelen en de toekomst hoeft niet zo zwartgallig te zijn als de puristen hem voorstellen. Toch?

Mini Cooper S (R56) '19

Daar wringt de schoen. Rationeel is het in elk geval goed te verklaren waarom BMW met de 1 Serie overstag is gegaan. Het ding is: een BMW is geen rationele auto. Verre van zelfs. Een BMW koop je niet omdat ‘ie verstandig is, maar omdat je er eentje wilt. Die propeller en twee nieren op de neus stáán ergens voor. BMW heeft al een hele hoop heilige huisjes omver moeten gooien. Zo is élke BMW tegenwoordig voorzien van een turbo, iets waar BMW lang weerstand aan geboden heeft.

BMW M140i M-Performance (F20) '19

Of wat te denken van hydraulische stuurbekrachtiging? Of een zescilinder lijnmotor? Ja, die ’40i’-motor is er nog wel, maar vroeger had je een hele range aan zescilinders, nu is er maar eentje. Er zijn telkens minder intrinsieke redenen om een BMW te verkiezen boven de concurrentie en juist dát is eigenlijk zorgwekkend. Die BMW badge is juist zoveel waard vanwege de ‘technische integriteit’.

BMW 118i Spot (F20) '13

In zekere zin lijkt het dus of BMW zijn ziel aan de duivel heeft verkocht. Want hoeveel hebben ze nu gewonnen met voorwielaandrijving? De bagageruimte is slechts 20 liter groter. Het zou ons verbazen als de 1 Serie nu een ruimte wonder blijkt. De Audi A3 en Mercedes-Benz A-Klasse zijn dat immers ook niet. In het bovenstaande overzicht is er een groot verschil met de 1 Serie: techniek. Tegenwoordig is passieve en actieve veiligheid enorm toegenomen. De voordelen die nu worden aangehaald, waren in 2004 al bekend. BMW koos toen bewust voor achterwielaandrijving. De 1 Serie moest een opstapje worden naar méér BMW-fans en méér BMW-klanten. My First BMW wordt My Third MINI. Uiteindelijk is gebleken dat de marketing afdeling het niet voldoende heeft uit weten te buiten. De BMW 1 Serie met standaardaandrijving werd 15 jaar oud.



57 reacties

De laatste alinia geeft het toch het duidelijkst weer. Het is op alle punten verstandiger, maar waarom nu nog BMW IPV Audi?
@dutchdriftking: Mini vs A1, de MINI stuurt beduidend beter en rijdt veel sportiever. Ik hoop dat ze deze auto een boost kunnen geven door een TCR variant uit te brengen.
@dutchdriftking: omdat Audi’s veredelde Volkswagens zijn.
@dutchdriftking: En als ik het dan eens omdraai: waarom zou je de Audi (of de Merc) verkiezen boven de BMW?
@berlinetta: Looks (ze zijn écht veel mooier) interieur afwerking, 5 cilinders in top modellen :)
@dutchdriftking: Het uiterlijk is voor iedereen anders, dus daar ga ik niet over discussiëren. Persoonlijk vind ik ze allemaal wel goed uit zien.

Dat puntje over interieurafwerking: heb je dat zelf al uitgebreid kunnen checken in de nieuwe 1-serie en zijn concurrenten?

En die vijfcilinder is magisch, dat ben ik helemaal met je eens. Maar vind je daarom de A3 in alle uitvoeringen beter dan de 1-serie omdat ze toevallig één versie met een vijfcilinder hebben?
@berlinetta: Tja, interieur afwerking van Audi staat op ziek hoog niveau. De huidige is op zijn eind, maar ook het interieur ontwerp is nog altijd mooier dan dat van de BMW in mijn ogen. De digitale halve tellers van de BMW bijvoorbeeld, alleen die zijn al reden voor mij om de auto te laten staan.
@dutchdriftking: Dat Audi heel goed is in het maken van interieurs zal ik ook niet weerspreken. Ik merk echter het verschil niet zo heel erg. En het uiterlijk is ook weer een persoonlijke kwestie. Zo vind jij dat van de A3 mooi. Ik vind het nogal kaal en goedkoop ogen. Het navigatiescherm is helemaal niet mooi weg gewerkt. BMW pakt dat in mijn ogen beter aan, maar nogmaals. Dat is een kwestie van smaak. En of de materialen bij BMW niet van babybilletjes zijn gemaakt en de naadjes net een micrometer groter zijn, dat zal me echt mijn reet roesten. Daar haal ik geen voldoening uit.
@berlinetta: Snap ik, zo is iedereen anders, maar naast de afwerking is het ook het design wat mij meer aanspreekt. Zo vind ik bijvoorbeeld het dashboard van een 156 en een 159 mooier dan dat van de Giulia. Ondanks dat de laatste vele malen nieuwer, moderder en ook wel wat beter afgewerkt is. Ieder zo z’n ding :). Neemt niet weg dat ik stiekem best wel droom van een 130i van de eerste generatie.
@dutchdriftking: Haha grappig, ik vind het dash van de 156 en 159 weer niet fraai en dat van de Giulia goed gelukt (lijkt ook een beetje op een BMW-interieur). Zo zie je ook maar weer dat smaken heel erg kunnen verschillen. In ieder geval waardeer ik het wel dat jij de tijd neemt om je standpunten goed toe te lichten.
@berlinetta: Daar zijn we liefhebbers voor toch? Zomaar een standpunt innemen omdat het nu eenmaal je favoriete merk (of juist niet) betreft vind ik veel te makkelijk. Daarbij komt, ieder merk heeft wel een model wat mij aanspreekt dus waarom een merk op basis van een enkel model afserveren?
@dutchdriftking: Nou die trend lijkt wel steeds meer gaande hier op AB. Gewoon maar wat roepen, omdat je een bepaalde merk wel of niet leuk vindt. Gisteren zegt iemand tegen mij dat ik BMW-rijders als zeikerds bestempel omdat ik de keuzes van BMW met betrekking tot de 1-serie kan begrijpen. Dat soort figuren maken AB ook steeds minder leuk vind ik. Kan me af en toe goed voorstellen waarom desjonnies weg is.
@berlinetta: Eensch. Reacties voor de plusjes, geen inlevingsvermogen, en de vraag om onderbouwing ziet men meteen als aanvallend kritiek.
Bmw bood zo lang weerstand tegen die vernieuwingen omdat ze nog niet goed genoeg waren ontwikkeld. Toen ze dat wel waren gingen ze mee met een betere versie. Anders zouden we nog steeds iedere ochtend met stoer zweet onze automobiel aanslingeren…
@jmeverts: Echte mannen vlamstarten hun auto.
@jmeverts: hier staat een 3 serie van de vorige generatie voor deur als vervangend vervoer, maar wat tegenvaller is dat zeg. Kan niet wachten tot ik hem kan in mag leveren.

Of een Audi beter is betwijfel ik, want de reviews van deze zijn ook positief.
@jmeverts: een van de eerste productie auto’s met turbo was een bmw, en zo zijn er nog een hele rij met technologie waar bmw mee vooraan liep.
Ford escort MK1 en MK2 waren achterwiel aangedreven, het is vanaf MK3 dat er voorwiel aandrijving werd gebruikt. Sorry for the geek😂
@cossieworthie: Je hebt volkomen gelijk! Brainfart avant la lettre ;-). Is aangepast, thanks!
Als jouw USP (achterwielaandrijving) niet echt een USP is en je concurrenten zetten net zoveel af als dat jij doet maar dan op een goedkopere manier, dan zou je als bedrijf gek zijn om door te gaan op de ingeslagen weg. Als je net zoveel of meer units kunt afzetten zonder je USP dan ga je er voor. Als je kopers ook tevreden zijn met jouw product is het alleen maar win-win.

Zolang het een goed rijdende auto is heeft niemand wat te klagen.
@rick-dos: tenzij je nog zo veel afzet DANKZIJ je USP en dat zonder dat, je verkopen inzakken. Want wellicht hebben andere auto’s hun eigen USPs waardoor die zoveel verkopen. Wat je misschien bedoelt te zeggen is RWD helemaal niet zo’n USP is als de fanboys denken. Immers weet een heel erg groot deel van de kopers niet eens dat ze een RWD auto kopen of is dat niet de reden om hem te kopen.
@hiostu: Jpuw laatste zin is het uitgangspunt van mijn comment. BMW heeft al marktonderzoek gedaan en zijn er achtergekomen dat 70% ofzo van de BMW rijders niet eens weten dat het een achterwiel aangedreven auto is. Als dat zo is dan kun je feitelijk niet spreken over een USP want het is de koper om het even. Denk dat van de resterende 30% het overgrote deel het ook dealbreaker is als de auto fwd is.

Uiteindelijk zijn wij de consumenten niet meer zo gepassioneerd over auto’s als vroeger of we kijken er op z’n minst anders tegenaan. Tegenwoordig gaat het alleen maar om de badge op de neus en achterkant en wat je persoonlijke smaak is.
@rick-dos: maar ja, als van die 30% nu de helft besluit dat ze dan net zo goed een audi of mercedes kunnen kopen, dan neemt de verkoop wel met 15% af.

Hopelijk voor BMW valt dat mee of komen er kopers van Audi of Mercedes naar BMW vanwege de toegenomen ruimte.

Voor mij was RDW nog een mogelijk reden om voor een BMW 1serie te gaan. Mooie auto heb ik het nooit gevonden. Dan vind ik de Audi A3 Limousine in die klasse een stuk mooier. Maar ik ga toch maar voor een Model 3, die heeft goede rijeigenschappen en leuke snelheid voor minder geld per maand (lease he…)
Het zal ongetwijfeld een succes zijn, maar hoeveel pk je er ook in stopt.. dit worst nooit een icoon, een toekomstige klassieker zoals de M versies van de achterwiel-aangedreven kleine BMW’s dat wel zijn.

Die zijn speciaal omdat ze anders zijn… net als dat de Audi RS3 speciaal is omdat er een 5 cilinder in zit.. Dat os ook anders. Op het moment dat ze die vervangen door een misschien nog wel sterkere 4 cilinder is dat ook over.
@dracae: daar zullen ze op de verkoopafdeling van BMW geen nanoseconde wakker van liggen.
@dracae: Want de A-klasse en de A3 gaan de geschiedenisboeken in inderdaad.
Achja, een Renault Twingo rijdt tegenwoordig zwaar kloten en die heeft het o zo heilige achterwielaandrijving en zelfs een heuse middenmotor….
@rob: de twingo heeft twee grote problemen:
Gebrek aan power.
Foute hoogte breedte verhouding

Los dat op en je hebt een waardige rwd machine
@tjorque: en hij is tering lelijk… Dat los je niet zomaar op.
@sanderz28: ik heb niet de financiële luxe om daar van wakker te liggen.
In zal altijd voorrang geven aan de snelste en ruimste oplossing, als die dan lelijk is, so be it…
Voorwielen zijn om te sturen achterwielen zijn om aan te drijven.
Ben gelukkig weer in het bezit van twee achterwielaangedreven automobielen, alleen de korte draaicirkel is al heerlijk.
@monsieurleloure: Al zal de draaicirkel nooit zo klein zijn dan van een voorwielaangedreven IQ…
@johnhert: mijn fiets heeft een nog kleinere draaicirkel.. RWD
Waarom weer de pre-facelift afbeelden als laatste 1?
Leuk artikel Willeme, als je je verder wil verdiepen in de techniek van bepaalde wagens , bekijk deze reeks eens; The Essential Guides van publisher Veloce!
Ik ben vooral erg benieuwd hoe deze 1 zal rijden, tot die tijd vind ik ‘m er geslaagd uitzien
Als ze de nieuwe 1-serie Traction Avant hadden genoemd en het nog 1934 was had iedereen BMW bewonderd voor haar vooruitstrevendheid…

Maar helaas, de naam Traction Avant is al vergeven en 1934 is ook allang voorbij.
@moveyourmind: lijkt bijna op een commentaar van @lincoln :-)
@willem: “Die propeller en twee nieren op de neus stáán ergens voor.”

Geen propeller!
@SimonMc: ik geloof ook niet dat het echte nieren zijn.
@SimonMc: Inderdaad gewoon de Beierse vlag.
@skinny058: zeggen ze, de propellers dreven namelijk vliegtuigjes aan van het derde rijk.
De 745i had gewoon een turbo toendertijd. De 2002 turbo natuurlijk ook. De eerste M3 was een 4 cilinder. Soms is het tenenkrommend vervelend om te lezen hoe men zo stellig de geschiedenis van BMW verdraaid.
@azuli: viercilinders zijn altijd al het hart van BMW geweest, hun hoofdkantoor is zelfs een viercilinder!
@mashell: En met het huidige weer hoop ik voor ze dat het een turboblok is.
@mashell: Maar BMW heeft zich de laatste decennia juist onderscheiden van de concurrentie door die heerlijke smeuïge 6IL’s. Niet door hun 4-cilinders…en laat die 6IL’s nu bij andere merken ook weer een comeback maken.
@skinny058: Welke comeback dan? Voor zover ik weet, hebben alleen Mercedes en Jaguar hun V6 ingeruild voor een zesinlijn. Verder is er geen comeback van zescilinders (tenzij je doelt op het downsizen van een V8 naar een zescilinder).
@berlinetta: Ik heb het over alleen 6IL’s, hè. Niet de V6. Dat Mercedes weer terug gaat naar de lijn-versie noem ik wel een comeback aangezien zij een groot en gerenommeerd bedrijf zijn. Jaguar evenzo…zijn toch grote namen in de wereld van de 6-cilinders. Zie het volgende filmpje:

https://youtu.be/7PkX-NH6bE0
@skinny058: Ik heb je reactie inderdaad verkeerd gelezen. De zesinlijn maakt inderdaad een comeback. Ik dacht dat je het over zescilinders in het algemeen had. Mijn fout.
@azuli: de turbo op de 2002 had wel een geheel ander doel voor ogen dan de huigide turbomotoren. Waar vroeger gewoon een groot vermogen gewenst was, is het nu zuinigheid uit een klein slagvolume.
Komende winter draai ik nog een paar extra uitzwaaidonuts op de parkeerplaats van de Silvrettabahn met m’n achterwielaangedreven 3-cilinder spaardieseltje. Zelfs mijn lief vond het leuk toen ik dat vorig jaar deed! (“Nog een rondje!!”)

Ik ga maar eens verder zoeken wat de volgende wordt, misschien hou ik deze nog een extra jaartje, kan ook nog.
Geen enkele reden meer om voor de 1-serie te gaan, wat intriest is…
Bijna ironisch dat dit kreng in de openingsfoto skeef in de sneeuw staat.
Indrukwekkend om te zien hoeveel mensen hier suggereren dan a) RWD zo gewild zou zijn om de rij-eigenschappen b) de hele dag donuts gedraaid worden met RWD-auto’s…
Heb zelf heel veel auto’s gehad, óók erg ‘speelse’ auto’s met RWD; Nu nooit meer RWD voor mij: in de sneeuw valt nauwelijks te rijden, bij een beetje grintoorit loopt je auto vast en kan een kut-combootje je er lachend uitslepen….
Ja, RWD is leuk op circuit met veel effectief vermogen; maar voor mij is dat een te kostbare zaak, en te tijdrovend. Om kometers te maken dus alleen nog een FWD of AWD.
De 1-serie die ik tot voor kort had reed prima om kilometers mee te vreten, maar de balans V/A-massa was door BMW al zó gemaakt dat hij aardig begon te voelen als een brave FWD.
Nu BMW deze in FWD gaat leveren kom ik misschien weer bij BMW terug dus…!
Het is wel opvallend dat alle genoemde auto’s VEEL saaier zijn geworden toen ze overgingen op voorwielaandrijving. Rationeel? Ja. Leuk? Nee. Neem bijvoorbeeld de 323, dat is een karaktervolle auto met achterwielaandrijving, en gewoon een gebakje met voorwielaandrijving.

Aan de andere kant snap ik BMW wel. Het was mooi geweest als ze hadden vastgehouden aan achterwielaandrijving, maar een zes-in-lijn met achterwielaandrijving in deze klasse, dat was ook eigenlijk te mooi om waar te zijn.
brt via Android app
Ik lees: BMW is relatief een klein concern. Met welk concern wordt er dan vergeleken?
@brt: Spyker.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).