En de belangrijkste wijziging heb je nu reeds gezien.
BMW noemt het een Life Cycle Inmpuls, maar als je je als koper hierdoor moet laten verleiden, dan moet je wel een heel erge LED-freak zijn. Ledjes zijn namelijk de voornaamste verandering. Standaard zijn nu bi-LED koplampen en ook LED-mistlampen hoeft nimmer bijbetaald te worden. Wil je adaptieve LED-koplampen, dan zul je nog wel met het optie-potlood aan de slag moeten. Ook de achterlichten zijn LED, terwijl de achterbumper een fris design heeft. Verder zijn er twee nieuwe lakkleuren een een viertal frisse velgdesigns.
Ook in het interieur geen schokkende wijzigingen, al zal de 4 Serie-rijder meteen opvallen dat hij voortaan naar een digitaal display kijkt in plaats van naar fysieke tellers. Moeilijker te spotten is het op detail aangepaste stuurwiel en de aangepaste layout van de infotainmentsoftware. Voorts zijn er een drietal nieuwe materialen voor de sierstrips en drie verse leertinten. Check ook even de tweede, derde en vierde foto in de gallery voor het zoekhulpje dat BMW heeft gemaakt om journalisten op de hoogte te stellen van alle wijzigingen.
Bovenop al deze ingrijpende veranderingen krijgen de 4 Serie Coupe en Gran Coupe een wat straffer afgesteld onderstel voor dat vleugje extra sportiviteit. De Cabrio moet het doen met de huidige setup. Verder zal ook de M4 profiteren van een aantal van de wijzigingen, waarbij visueel vooral de LED-lampen voor en achter zullen opvallen.
Blijven de pre facelift modellen lekker vers!
Weer een stukje beter geworden voorzover dat nog mogelijk is. Prachtige auto vind ik het heerlijk!
Wat is de 4GC toch een beauty. Prachtige wagen!
Hoe zit het met laserlicht BMW?!
@breakingpoint: alleen op de i8 en de 7 beschikbaar.
@donvinnie: BMW M4 Iconic Lights heeft OLED’s en frickin’ lasers
http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-m4-iconic-lights-heeft-oleds-en-frickin-lasers-73326
@breakingpoint: gemiste kans!
Jammer dat de fysieke teller steeds meer aan het verdwijnen is. Ik ben niet zo’n fan van digitale tellers.
Ik ben nooit zo’n fan geweest van de 4-serie, in welke vorm dan ook. Het interieur oogt erg gedateerd en het design van de hele auto is niet helemaal geslaagd in mijn ogen. En elke versie van de 3- en 4-serie klinkt voor geen meter. Nee, ik zal gaan voor een C-klasse.
@viezefreddyw: De 435i die ik rij klinkt veel beter dan de 330i (e92) die ik ervoor had. Moet wel zeggen dat de zitpositie e.d. niet echt coupe meer aanvoelt en de auto, ondanks sportonderstel, te comfortabel is. Bij de E46 en E92 had je nog gevoel lekker achterover geleund in de auto te zitten, zit je aardig dicht met je snuiter op de voorruit in de F32. Het interieur moeten “aan” staan anders is het inderdaad sober en kaal. Gelukkig mogen smaken verschillen.
@bassx: Dat klopt, maar de 335i van de E92 klinkt in mijn ogen dan weer een stuk beter dan een 435i. Om maar te zwijgen over de E92 M3 en de F32 M4…
Qua zitpositie ben ik het met je eens. Alhoewel ik alleen in een E92 M3 heb gereden en niet in de reguliere 335i, vond ik dat veel beter zitten dan een 430i F32 waar ik eens in heb gereden. De F32 vond ik een stuk minder sportief en dynamisch rijden maar ook een stuk minder sportief zitten. Het is inderdaad veel meer gericht op comfort wat ik eigenlijk erg zonde vind van het merk. Het comfortabele is namelijk veel meer wat voor BMW’s grootste concurrent, Mercedes…
@viezefreddyw: het klinkt in je ogen?
@bastiaano: Ghehe, goeie!!
@viezefreddyw: Dat comfortabele vind ik ook erg jammer. BMW had daarmee juist een eigen identiteit, net als Mercedes. Ik snap dan ook niet dat ze dichter naar Mercedes toe kruipen.
Ik hoop dan ook dat Alfa of Jaguar met een mooie coupe gaat komen. Deze merken vullen de leemte die BMW achterlaat toch steeds meer op.
@berlinetta: Ik denk niet dat Alfa met een coupe gaat komen die het moet opnemen tegen de Duitsers, dat gaat ze op dit moment nog te veel kosten lijkt mij.
Jaguar zou het wel kunnen doen met een opvolger van de huidige XK. Die is nodig aan vervanging toe. Maar ook dat is altijd al een snelle maar comfortabele coupe geweest. Wil je sportiever rijden dan een XK, moet je bij Jaguar shoppen voor een F-type en dat is dan weer een heel andere auto.
Als je echt op zoek bent naar een sportief rijdende vierzitter coupe, dan zal dat een lastige zoektocht worden. Mijn keuze zal een stuk makkelijker zijn. Blindelings kies ik de C-coupe. Vind ik een prachtig ding met een schitterend interieur.
@viezefreddyw: Als Alfa slim is, bouwen ze inderdaad geen coupe. Daarvoor is de markt te klein en hebben ze te weinig geld. Jag zou het misschien wel nog kunnen doen en dan op basis van de XE. Dat is namelijk een van de sportiefste auto’s in zijn klasse dus een vlotte coupe zou daar mooi bij passen.
De XK is meer een comfortabele GT die ook vooral veel te duur zou worden om te kunnen concurreren met de 4-serie en C coupe.
@berlinetta: Het gekke is juist dat journalisten de XE het minst sportief vinden rijden ten opzichte van zijn concurrentie. Autovisie zette de XE, Giulia en 3-Serie naast elkaar en de 3-Serie ging er uiteindelijk met de winst vandoor en de Giulia als sterke achtervolger.
Alfa Romeo heeft met de Giulia natuurlijk wel alle aspecten in huis om een mooie coupe te bouwen. Het chassis van de Giulia is uitstekend, ze hebben een beul van een 2,9 liter V6 met 510 PK en je kunt er op vertrouwen dat ze een prachtige auto gaan tekenen. Maar ja, de centjes zijn er niet…
@viezefreddyw: Das toevallig! Heb het blad van Autovisie voor vanavond klaar liggen om die test eens op mijn gemakkelijk te lezen. Bedankt voor de spoiler ;) geintje, maar wel een opvallende uitkomst. Na de komst vd XE heeft BMW de 3 weer een tandje strakker gedraaid, maar ik wist niet dat er zoveel verschil was.
@berlinetta: En? Verrast door de uitslag of niet? Vond het wel een leuke test.
@berlinetta: dat comfortabele is juist vooruitgang. Een keiharde stuiterbak die sportief rijdt kan iedereen bouwen. Maar daar rijdt je niet lekker veel kilometers mee. BMW maakt dure wagens, typische kilometer vreters. Dat BMW het nu voor elkaar krijgt nog steeds een goed weggedrag te hebben maar nu ook meer “langstreckenkomfort” is een bewijs dat ze het daar in München steeds beter onder controle hebben.
@mashell: Dat is ook wel weer waar. Er zijn niet veel merken dat de balans tussen dynamiek en comfort zogoed onder de knie hebben als bmw.
@berlinetta: BMW volgde met de prefacelift de algemene trend naar de vraag om meer comfort. Mercedes heeft met zijn nieuwe C-klasse meer ingezet op rijbeleving, waardoor BMW met de facelift opnieuw zijn wagens sportiever afstelt. Ze volgen de tendensen m.a.w. Maar ook ik vind het jammer dat ze daarmee hun identiteit en USP een beetje verloochenen.
@bassx: Een 435i met blaasorkest klinkt beter dan een NA zesinlijn?
Misschien als je van een doffe roffel houdt? Maar dat heerlijke turbinegeluid, en die snerpend raspende motor tegen 7k RPM, dat heb je enkel bij NA. Ik spreek ook uit ervaring
@berlinetta: Laat ik het zo zeggen: De 3 liter in de E46 klonk heel mooi voordat ik overstapte naar de E92. Mijn mening is niet per se geblazen vs. ongeblazen maar meer dat het geluid in mijn situatie erop vooruit is gegaan.
ziet er toch weer dat tikkeltje beter uit dan voordien, ik vind het alvast een goede morgen!
weet iemand toevallig of bmw deze nieuwe snuit nu ook gaat zetten op de reeds gefacelifte m3?
@uselessblogger: De M3 is al gefacelift dus die heeft zijn nieuwe snuifje al.
@berlinetta: *snuifje. Excuses, heftig weekend gehad.
@berlinetta: **snuiTje. Jezus ben echt nog niet wakker.
@berlinetta: snuifje teveel dit weekend? ;)
@berlinetta: hehe ik ben blij dat je nog een reactie eruit krijgt! wat ik echter bedoel is dat een m3 steeds de snuit krijgt van een m4. de m3 werd reeds gefacelift (nieuwe achterlichten etc) maar nu de m4 een nieuwe snuit krijgt (zie gallerij) vraag ik me af of deze nieuwe snuit ook op de m3 gezet gaat worden
@uselessblogger: Nee, de M3 is qua facelifts gekoppeld aan de 3-serie en de M4 aan de 4-serie. De 3-serie heeft zijn facelift al gehad dus de M3 ook. Wel kan het zijn dat de 3-serie nog een kleine update krijgt en die krijgt de M3 dan automatisch ook.
@berlinetta: aha heb net een antwoord op mijn vraag gevonden! je moet eens kijken op bimmerpost, de m3 is mee gefacelift (opnieuw!) en heeft nu dit snuitje meegekregen!
@uselessblogger: Ik zie het inderdaad. Ze vermelden dat de M3 ook is aangepast. Maar de M3 had die lampen als gekregen bij zijn facelift (zowel voor als achter). Misschien hebben ze dan alleen wat kleine dingetjes aangepast?
@berlinetta: Aha ik heb even wat gezocht en het juiste antwoord gevonden. Bekijk de foto’s van deze m3 2016 lci of facelift model even: http://www.caranddriver.com/news/2016-bmw-m3-photos-and-info-news
Als je goed kijkt zie je dat de voorlichten niet identiek zijn. Volgens mij is dat het enige opmerkzame verschil
Bwa is niet slecht, ik hoef niet elke vier jaar een nieuw model. Gewoon fine-tune en alles mee laten evolueren.
Man wat blijft dat stuur op foto 3 lelijk, snap niet dat bmw deze nog levert
@janmetdelangeachternaam: Eens!! En het dan ook nog eens een ‘upgraded sport steering wheel’ noemen…
@janmetdelangeachternaam: maar het M sport stuur kost niet veel als optie.
@mashell: Kun je dat ook los bestellen dan? Volgens mij moet je dan het gehele M-pakket bestellen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil.
@berlinetta: je kan het gelukkig ook los bestellen.
@maksym357: dat is wel prettig. Dit stuur is idd niet om aan te zien.
@berlinetta: yep. In mijn 1 serie kostte dat 121 euro. Hoef je niet dat M sport pakket met die opzichtige bumpers en die nare zwarte dakhemel te nemen.
@janmetdelangeachternaam: Inderdaad zeg, wat een ontzettend lomp en lelijk ding is dat. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een iets slanker stuur te ontwerpen?
Als ik het goed zie, zijn die oranje knipperlichten eindelijk verdwenen. Fijn dat BMW in 2017 inziet dat dat wel ouderwets was.
Verder vind ik het een knappe auto. ik zou hem wel verkiezen boven zijn concurrenten.
En VAG voert geen veranderingen door? De nieuwe golf is meer veranderd dan deze 4 serie.
@basv: dat is zeker zo. Alle Duitse fabrikanten doen dit. Beetje hier en een beetje daar.
@basv: ik heb ook het idee dat het VAG altijd veel meer aangerekend wordt als een facelift erg subtiel is.
Oranje met competition package, Wow nice!
Het getuigd wel van zelfkennis dat BMW het heeft over ‘enhanced perceived quality’. Klinkt als: “We weten dat het niet beter is, maar doen net alsof.”
@krisp: haha, net zoiets als die alfa Romeo reclame, emotie is onze logica of iets dergelijks. Auto reclames zitten vol quatsch.
@krisp:
Vergeet ‘greater presence and exclusivity’ niet door te strepen op je bullshitbingokaart.
Die Gran Coupé blijft voor mij één van de mooiste ooit, de 4-coupe is dan weer totaal uit proportie. Hoe kan je toch in 1 model (4-reeks) zo’n verschil maken…
@cossiekiller: grappig. Vind ik precies andersom. De 4 coupe is prachtig. Maar de 4GC is een 3GT met verlaagd dak met een 4 coupe neus en kont, een onsamenhangend en volkomen overbodig model. Een gewone 3 serie sedan is mooier en goedkoper.
Zo hé, een dubbele stiknaad! Als ik 4-serie bezitter was, zou ik direct naar de dealer rennen en een nieuwe bestellen.
Maar zonder gekheid: de facelift is zo minimaal dat ‘ie te verwaarlozen valt. Ik vind hem ook niet mooier of lelijker geworden dan het uitgaande model. Die digitale tellers vind ik niet zo heel bijzonder. Wanneer men zoals hier de fysieke tellers probeert na te doen, heb ik liever ook gewoon fysieke tellers met een infodisplay daartussen. Het enige digitale tellersysteem dat mij tot nu toe wel kan bekoren is de virtual cockpit van Audi.
@Edge: Het enige positieve vind ik dan ook dat er geen oranje knipperlichten zijn verwerkt in de lampen. De rest valt te verwaarlozen idd.
Toch wel een grote vooruitgang, geen kitscherige “Angel Eyes”.
Life Cycle Impuls
Award voor Meest holle term 2017
Lekker subtiel , facelift heeft die fantastische 4 serie ook niet nodig. Blijft gewoon een geweldige wagen. Achterlichten en led mistlampen zijn een verbetering. Dashboard ziet er ook leuker uit maar is een extra. Standaard blijft het zoals het was zoals ik begrijp. Blijft toch een van de mooiste BMW ’s van de laatste 25 jaar.
Deze reeks heeft het gewoon net niet qua uitstraling … de facelift is zoals elke andere dmv toepassen extra chroom applicaties
Achterkant vind ik nog steeds niet mooi, net als bij de E91 en E92. Bij de E46 klopte alles.
Wat een bullshit BLOG weer. Als VAG een “NIEUW” model uitbrengt en 95% geen tot nauwelijks verschil ziet….horen jullie als autoblog bij de 5% die een GEHEEL nieuwe auto zichzelf voorspiegeld. Dan betreft het ook alleen nieuwe koplampen en achterlichten.