BMW M4 Iconic Lights heeft OLED’s en frickin’ lasers

Auteur: , 53 Reacties

BMW gaat volle bak Audi op de CES 2015, met allerlei lichtfrutsels op een M4.

De Duitsers grijpen de elektronicabeurs aan om te tonen hoe ver het is met de ontwikkeling van laserlicht (beschikbaar op de nieuwe 7 Serie) en OLED’s. Voor de gelegenheid hebben ze een Cool White metallic BMW M4 met een nieuwe interpretatie van de bekende dubbele ronde koplamp uitgerust, die zeich het beste als de volgende stap na de i8 laat omschrijven. Ze noemen hem de BMW M4 Concept Iconic Lights.

BMW M4 iconische lichten

Aan de voorzijde zien we de bekende laserlampen met een bereik van tot 600 meter in combinatie met de Selective Beam functie (een grootlichtassistent met anti-verblindingsfunctie), achteraan vinden we een cluster OLED’s (organic light-emitting diodes), een superdunne LED-technologie, in 3D-effect. Alle ins en outs vind je hier, als je niet per sé het naadje van de kous hoeft te weten kan je ook direct verder scrollen naar de gallery.



53 reacties

Wauw, ziet er heel dit uit. Die achterlichten zo zwart maakt ze wel een tikkeltje after market.
@mrrallycross: nou niet echt want als je je achterlichten blindeert zijn ze ook niet aftermarket
@reggie-boy_rood: Dan noemen we het gewoon ‘ontzettend fout’ ipv ‘aftermarket’, ook goed.
@motoragent: te donker wel.. Kersen rood van de golf 5 r32 zijn echt mooi
@reggie-boy_rood: Of de (officiele) Hella smoked versie op de Golf 3 … maar goed die zijn na 20 jaar niet hip meer op je Smoked Metallic … of wel Smoke-a-lot ?:)
Mooi hoor.En misschien kunnen we ook snel stoppen met die achterlijk grote lichtarmaturen.Een trend waarvan ik had gehoopt dat die jaren geleden al weer was voorbij gewaaid.

En nu moet ik weer even de Force Awakens trailer gaan kijken.
@sydney: logica en autodesign hebben niets met elkaar van doen. Met leds kunnen kunnen de lichtunits kleiner maar dat zullen ze wel niet worden, met de steeds efficiënter wordende motoren kunnen de luchtinlaten ook kleiner maar de designers maken ze juist steeds groter. Tot de belachelijke situatie dat de ingenieurs de helft van die luchtinlaten dichtmaken of van kleppen voorzien om de luchtweerstand nog een beetje op orde te houden.
Cool. Ik heb altijd al frickin’ lasers in de koplampen van m’n frickin’ BMW willen hebben.
Het was al vreemd dat BMW ervoor gekozen heeft om alleen het achterlicht in de F32 van LED te voorzien (rem en knipperlicht is een ouderwets peertje), terwijl de E92 facelift een full LED achterlicht unit had. Dit maakt veel goed, gaaf!
@P1m: sterker nog een E46 coupe/cabrio FL had in 2004 al een full LED achterlicht unit..
Damn, dat ziet er echt goed uit!
Heel mooi om te zien. Het is niet meer een lampje verwisselen wanneer deze stuk gaat maar hele voor/achterlicht units. Dat zal dan bij de garage moeten gebeuren zoals je steeds meer ziet. Mooie techniek maar ook heel prijzig denk ik. Vooral bij aanschaf van een gebruikte auto.
Ik ben over het algemeen geen voorstander van saai grijs. Maar deze lampen in combinatie met deze aparte toon grijs zijn zeer cool!
Eat that audi!
@ettie: Nee, ik lust geen Audi’s. En ’t is trouwens een BMW.
@sir_smokalot: oké, oké… ‘Beat that, audi!’ Goed genoeg?;-)
@ettie: http://www.autoblog.nl/video-audi-demonstreert-nieuwste-generatie-ledjes. BMW loopt zoals gewoonlijk weer een jaar achter de feiten aan…
@ettie: Audi had dat al meer dan een jaar geleden al laten zien.
Voorsprong door techniek.
http://www.autoblog.nl/video-audi-demonstreert-nieuwste-generatie-ledjes
@madridsta: Grappig die slogan. Deze keer klopt het wel (enigszins). Congrats.
@proost: Oh wacht, BMW had dit al in 2011.
Ik noem het Apple marketing, technologie claimen die al bestond.

http://static.autoblog.nl/images/wp2014/Bimmer-dissa-02.jpg
@madridsta: nee, het is toch echt bmw met de eerste productieauto met laserlicht.
@ettie: Klopt, dat was de i8. Hier gaat het wel over OLED’s. Iets wat BMW nu dus overneemt van Audi.
@ettie: Nou ik dacht dat audi toch eerder was dan bmw met de Audi r8 lmx.
http://www.autoblog.nl/nieuws/audi-r8-lmx-slechts-99-stuks-verkrijgbaar-67078
@madridsta: nope, bmw was eerst met de i8, toen bedachten de marketing medewerkers van audi dat het wel de snelste auto met laserlicht was.
Mooie ontwikkeling, ik hoop alleen dat dit minder irritant wordt dan de huidige trend met LED’s. Als die me tegemoet komen rijden zie ik geen zak meer omdat ze de maan er mee verlichten ipv de weg.
@RiKe: Lijkt me meer het feit dat 80% zijn/haar licht te hoog gericht heeft staan. Ook halogeen.
@lekkaah: Of drie dikzakken op de achterbank…
@lekkaah: dat ben ik zeker met je eens. Ik omschreef het alleen anders in mijn laatste zin.
@RiKe: Leds schijnen recht naar voren. Bij dagrijverlichting kun je de hoogte ook niet aanpassen. Dimlicht wel. Dus verblindend kan het niet zijn. Ik heb er nooit last van in ieder geval. Verkeerd gemonteerde halogeen lampjes daarentegen zijn wel verblindend.
Ziet er erg flitsend uit!
over een jaar of 3 op elke afgeragde golf te vinden
@dutchdriftking: Ga je dit onder elk bericht over lampen van een auto zetten? Dit is met elke lamp die er een beetje stoer uit ziet.
@vr6audi: jazeker, ik rijd zelf namelijk ook een oude golf met Xenon :P
Mooi. Vooral die 3D achterlichten look.
Zo zie je maar, uiteindelijk gaat t toch om de koplampen….
Nu wachten op de aftermarket wannabekitjes.
En naast dat staaltje techniek zit nog een ouderwetse reflector. Rare Amerikaanse regelgeving. Ziet er wel stoer uit overigens. Ik vind het sowieso positief dat BMW nooit met die hele kermis-LED-show heeft mee gedaan zoals Mercedes en Audi wel doen.
@berlinetta: Die ouderwetse reflector is daarmee ondertussen wel het meest betrouwbare zichtbaarheidsonderdeel van de auto. Ik vind het raar dat Europa die niet in de regelgeving heeft gesluisd…
@berlinetta: BMW heeft natuurlijk Audi wel overtroffen met die coronaringen, kitchiger dan een schilderij van een huilend kind. Wat ze nu laten zien is heel wat meer technologisch dan dat en daar beter bij BMW passend.
Vet, ik kan niet wachten tot ik zulke lampjes in mijn golf 3 kan schroeven.
Grappig dat het bij een bmw mooi is en bij een audi is het allemaal gay/fake/kan kapot gaan/nep/’voorsprong door techniek’
@87sandyd: Haters gonna hate..
Fancy hoor, ziet er zeker interessant uit..
En wat is het volgende? Quattro ?
Te gek! Ze hadden wat mij betreft nog beter een M6 GC kunnen nemen. Die is qua body ook al wat specialer.
Dus nu wordt het al helemaal een beemer…
Ik vind dit echt te gek..
Indrukwekkend. Maar ik had liever een indrukwekkend geluid gehad en degelijke chassis setup met ‘gewone’ xenons.
Ziet er wel gigantisch dik uit zeg!
In ieder geval beter dan die stroboscoop-achterlichten van Volvo en Audi… Gewoon misselijk werd ik ervan als ik achter zo’n Volvo hok reed… Omdat het snel knippert MOET je erna kijken en omdat het knippert wordt je er ook misselijk van….

En allemaal alleen maar omdat ze ‘el cheapo’ ledjes willen gebruiken op hun ‘premium’ auto’s zodat ze niet zo snel uitfikken…..
En dan als er duizenden mensen klagen gewoon zeggen ‘nee, hoor, is niet zo’.
Zelfs nog een verzamelijk geweest bij de ANWB… Helaas dat de ANWB het vervolgens afdeed met ‘we hebben maar 100 klachten ontvangen, dus daar gaan we geen moeite voor doen’…

Terwijl die Volvo’s en Audi’s gewoon geen typegoedkeurig hadden mogen krijgen.
Simpelweg gezegd moet de verlichting rood en continue van lichtsterkte zijn. Dat die lampjes 100 keer per seconde aan/uit gaan is dus gewoon niet continue van lichtsterkte. Dat 90% van Nederland zo’n trage ogen hebben dat ze het niet zien knipperen, totdat ze met een Amerikaanse filmcamera op 60 hertz ipv 50 hertz hier het afspelen en dan pas zien, dat interesseert niemand.
Bmw maakt het af tegen audi en mercedes

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).