• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 5-serie knalt zelfstandig met 130 km/u over de autobahn

Auteur: Michel, gepost 16 juni 2023 om 15:32 – 13 Reacties

bmw autonoom

BMW heeft de primeur en mag de nieuwe 5-serie autonoom 130 km/u gaan laten rijden op de Duitse autobahn.

Nu kun je 130 km/u niet echt als knallen omschrijven, maar toch. De auto doet het toch helemaal zelf!

BMW heeft van de KBA (Duitse broertje van onze RDW) toestemming gegeven om de Highway Assistent van de nieuwe BMW 5-serie te gebruiken op de Duitse snelweg. De Highway Assistent maakt het mogelijk om het stuur los te laten tot een snelheid van 130 kilometer per uur.

De auto rijdt dan zelfstandig verder. Een boekje lezen of je laptop openklappen kan nog niet. Vooralsnog is je aandacht vereist en ingrijpen indien nodig wordt ook van je verwacht. Camera’s houden nog in de gaten of je nog wel wakker bent.

Zelf inhalen

Het is wel een soort van zelfstandig rijden. Eigenlijk is het een beetje rijden zonder je handen aan het stuur. Maar dat mag de pret niet drukken, want een aantal gave features zijn voorzien.

Wat dacht je ervan dat de BMW autonoom kan inhalen? Nou ja, je kunt de auto zelf laten inhalen zonder het stuur aan te raken. De auto ziet zelf dat er een andere rijstrook vrij is en sneller kan zijn, alles wat je hoeft te doen in in je zijspiegel kijken om te bevestigen en hop daar gaat je BMW 5-serie.

Ben jij overigen die schaarse BMW rijder die weet waar de bediening van het knipperlicht zit? Dan kun je ook gewoon richting aangeven om de inhaalactie te starten.

Hogere snelheden

De rijstrookassistent werkt overigens tot 180 kilometer per uur, maar voor alles boven de 130 werkt het systeem niet handsfree. Zou bij ons in Nederland natuurlijk sowieso geen probleem zijn.

Semiautonoom rijden met een gangetje van 130 is sinds dit jaar toegestaan op bepaalde wegen. BMW is met de nieuwe 5-serie de eerste fabrikant die hiervoor ook daadwerkelijk toestemming krijgt. Concurrent Mercedes-Benz kreeg eerder voor het Drive Pilot systeem toestemming tot een snelheid van 64 kilometer per uur.

VS en Canada

Overigens is autonoom rijden voor BMW op zich niet nieuw. In de Verenigde Staten en Canada is de zelfrijfunctie al langer beschikbaar op de BMW 7-serie, maar in Europa heeft Duitsland dus de primeur. Nu nog niet beschikbaar maar waarschijnlijk vanaf oktober dit jaar te bestellen. Volgens de Duitse website Heise gaat het systeem als optie zo’n 850 euro kosten. In Duitsland.

Ook interessant!

  • Video: paal boort zich in BMW 3 serie
    Video: paal boort zich in BMW 3 serie
  • Zo had de nieuwe BMW M2 eruit moeten zien
  • Video: politie achtervolgt gestolen BMW 3 serie Touring
    Video: politie achtervolgt gestolen BMW 3 serie Touring
  • Domme BMW bestuurder laat auto op strand staan
    Domme BMW bestuurder laat auto op strand staan

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, autonoom, BMW

Vorig bericht: « Accijns per 1 juli omhoog: file aan de pomp!
Volgend bericht: Koenigsegg sloopt kersvers Rimac record [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. karhengst zegt

    16 juni 2023 om 15:54

    Vlees noch vis opties. Wel betalen, niet hoeven sturen, maar wél alert moeten blijven om in te grijpen en je niet met iets anders bezig mogen houden dan het verkeer. Dan houd ik het stuur zelf wel in de hand ook.

    Meer PK’s voor hetzelfde geld, of een audioupgrade, heb ik meer rijplezier van.

    Login om te reageren
    • pechweg zegt

      16 juni 2023 om 17:47

      Helemaal mee eens! Wat ik mij daarbij ook afvraag; hoe goed kan zo’n systeem de potentiële (enorme) snelheidsverschillen op de Autobahn inschatten..?

      Login om te reageren
      • Autokenner zegt

        16 juni 2023 om 20:30

        Alsnog beter als wij zelf denk ik.

        Maar goed zou zoiets nooit activeren. Dan liever zelf blaam en faam.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          17 juni 2023 om 10:02

          Ik ben oprecht benieuwd hoe ver sensoren in de spiegels naar achteren kunnen kijken om rekening te houden met achteropkomend verkeer.

          Is het een paar autolengtes? 50m, 100m?

          Hoe verder weg hoe groter de kans op een verkeerde inschatting.

          Login om te reageren
  2. frederik zegt

    16 juni 2023 om 17:54

    Ik val nu al in slaap in mijn 5-serie, hoe erg moet dat hiermee worden?

    Login om te reageren
    • Autokenner zegt

      16 juni 2023 om 20:29

      Meer gas geven

      Login om te reageren
      • none1234 zegt

        16 juni 2023 om 21:17

        Precies. Je moet je eigen perfecte cruise snelheid vinden, jammer genoeg licht die waarschijnlijk boven de toegestane snelheid. Maar het lijkt me toch echt veiliger als je met twee handen aan je stuur iets harder rijdt en oplet, dan dat je inslaap gesust wordt.

        Login om te reageren
        • Yannick zegt

          19 juni 2023 om 19:54

          Zeg dat maar tegen de Nederlandse overheid. 6-baans A2 en dan 100 moeten karren (zelfs ’s nachts, als er geen hond rijdt!!). Allemaal zogenaamd voor veiligheid of om stikstof te besparen om te kunnen bouwen (maar dus niet). We kunnen in Nederland zonder probleem op de meeste plekken gemakkelijk 150 rijden, en er zijn zoveel kaarsrechte stukken waar Duitse principes ook makkelijk uit te voeren zijn.

          Login om te reageren
  3. banderas zegt

    16 juni 2023 om 18:53

    Dit kan een Tesla toch allang?

    Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    16 juni 2023 om 20:33

    Oh ik wist niet dat de 5 serie tegenwoordig ook een neus heeft van het nieuwe 2 serie type??
    Flater na flater bij BMW zeg, als ze graag failliet gaan kunnen ze er toch ook gewoon mee stoppen.

    Login om te reageren
  5. admiajfe zegt

    16 juni 2023 om 22:34

    zo dan dit is een staaltje van hoe diep de Duitse autoindustrie in de regelgeving van Duitsland geïnfiltreerd is. Merken als Mercedes, BMW en VW bepalen wat er op de Duitse straten gebeurt en niet de overheid.
    Tesla heeft het al jaren maar mag niets…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juni 2023 om 07:33

      Hmm. Tesla kan natuurlijk ook haar auto’s aanbieden voor certificatie. Maar omdat Tesla slechts camera systemen gebruikt en geen lidar of radar kon het wel eens zijn dat de Tesla systemen niet door de test komen, omdat ze niet de actuele stand van de techniek weergeven en geen fallback gebruiken op basis van een andere techniek.
      Tesla kiest er voor om eerst te zien hoe ver ze kunnen komen met camera gebaseerde systemen, dan voegen ze daar later lidar als fallback aan toe. Dat maakt het ontwikkelen een heel stuk gemakkelijker.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      17 juni 2023 om 07:47

      Als dat zo zou zijn zouden ze geen evs op de markt hebben gebracht hoor. Die investering heeft kapitalen gekost om de profuctielijnen voor op te zetten.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North