
Dit weet BMW allemaal te vertellen over de nieuwe iX3.
Toen de nieuwe generatie X3 werd gepresenteerd was het even stil. Want waar was de nieuwe generatie iX3? Het elektrische model was behoorlijk populair met de vorige generatie X3. Het zou dus een vanzelfsprekendheid moeten zijn om met een nieuwe te komen. Die komt ook, maar BMW heeft wat langer nodig.
800 km
In aanloop naar de onthulling later dit jaar heeft BMW de belangrijkste specs bekendgemaakt van de nieuwe generatie iX3. Mooi! Wat je kunt verwachten? Tot 800 theoretische kilometers aan actieradius, laden met 400 kW en modern interieur met veel digitale poespas. De tweede generatie iX3 maakt deel uit van de Neue Klasse, de compleet nieuwe reeks BMW’s die onderweg zijn.
De volgende generatie iX3 wordt het eerste model dat gebaseerd is op de Neue Klasse-architectuur. De officiële onthulling vindt plaats tijdens de IAA Mobility in München. Dat is in september 2025.

Met een volledig nieuw ontwikkelde zesde generatie aandrijflijn (Gen6) pakt de nieuwe iX3 uit met een indrukwekkende WLTP-actieradius. Het accupakket is herzien met nieuwe cilindercellen. Deze bieden 20 procent meer energiedichtheid in vergelijking met de huidige prismacellen. Maar dat mag je meteen vergeten.
Snelladen gaat ook sneller dan ooit: tot wel 400 kW. In slechts 10 minuten kun je 350 kilometer rijbereik bijladen. Handig detail: de laadklep opent automatisch als je aankomt bij een bekende laadplek. Altijd fijn als een auto met je meedenkt.

Heart of Joy
Nee, dit is niet de titel van een nieuwe single van Céline Dion. Het is de naam voor het nieuwe centrale regelsysteem dat als ‘superbrein’ fungeert voor aandrijving, remmen en besturing. Het verwerkt gegevens 10 keer sneller dan het vorige systeem. Het moet de rijbeleving ten goede komen.
De besturing reageert preciezer, en de Dynamic Performance Control software zorgt voor meer grip, stabiliteit en controle. Klinkt goed allemaal. Moeten we in de praktijk ervaren om daar een oordeel over te vellen.

Interieur: Panoramic iDrive
Binnenin de iX3 domineert het gloednieuwe Panoramic iDrive, met een projectiesysteem over de volledige breedte van de voorruit (van A-stijl tot A-stijl). Er komt een optioneel 3D Head-Up Display, een strak centraal display met bijpassende kermisverlichting en een multifunctioneel stuur met verlichte, voelbare knoppen.
Dat laatste is natuurlijk wel lekker. De meeste autofabrikanten zijn inmiddels wel afgestapt van dat hele digitale, gelukkig maar.
Uniek is de bidirectionele laadfunctionaliteit: de iX3 kan niet alleen stroom opnemen, maar ook afgeven. Of je nu een campingkoelkast wilt voeden (Vehicle-to-Load), je huis tijdelijk van stroom wilt voorzien (Vehicle-to-Home) of wilt bijdragen aan het stroomnet (Vehicle-to-Grid), de tweede generatie BMW iX3 kan het allemaal.

..en als je geen zin hebt om te rijden
De EV zit ook tjokvol rijhulpsystemen. Denk aan automatische rijstrookwissels, maar ook een systeem dat zelfstandig door rotondes navigeert of afremt bij rood licht. De “Superbrain of Automated Driving” verwerkt gegevens twintig keer sneller dan de huidige systemen.
De productie van de nieuwe iX3 start eind dit jaar in Debrecen, Hongarije. In september krijg je de BMW iX3 te zien, tijdens de IAA.





Wel lekker dat het klepje van het laadpunt automatisch open gaat, scheelt een hoop werk
Zou hij ook automatisch dichtgaan, ik zie namelijk regelmatig EVs rijden met de laadklep nog open.
Nergens voor nodig, je kan op elke hoek laden. Kom liever met een bescheiden batterijpakket en veel lager gewicht. De focus op WLTP complete onzin.
Wat weegt die dan? Ik haal dat niet uit t artikel
Het is een BMW en elektrisch, beide zijn een reden om de trommel met onzinnig gedram over gewicht open te trekken.
Huidige weegt 2300kg, dat zal niet minder worden….
Dat is niet veel meer dan een audi rs6
Dat is wellicht theoretisch voor veel mensen voldoende, echter vraagt dat een aanpassing in wat men gewend is. Het meest gehoorde argument om geen EV te nemen zijn die vakantieritten.
Ik rij naar volle tevredenheid met een EV die 477km WLTP heeft maar omwille van comfort en wat meer gemak zou ik het ook wel prettig vinden als mijn volgende EV 700+ WLTP actieradius heeft.
Dat zou betekenen dat ik in mijn dagelijkse zakelijke ritten echt nooit meer een snellader hoef op te zoeken en de vakantieritten zijn dan hetzelfde te plannen zoals ik dat vroeger ook deed met m’n laatste ICE. Elke 400km een korte pauze van 20 minuten voor een koffie en een broodje en weer door.
Verandering is altijd moeilijk, mensen willen liever alles hetzelfde houden zoals ze gewend zijn en zo niet dan gaan ze allerlei excuses verzinnen waarom iets niet een verbetering is.
Dus of de markt en de producten passen zich aan, aan de wensen van de gemiddelde koper of er zullen meer forcerende maatregelen genomen moeten worden om men de overstap te laten maken. In de zin van aanmoedigen en ontmoedigen.
Ik denk dat het eerste positiever opgepakt gaat worden dan het tweede.
Eens Pordon, same her. WLTP 424 is voor ons te doen – incl lange ritten naar midden Italie -, maar precies om dezelfde reden zou ik graag bij de volgende ook 700+ range willen.
Maar als blijkt dat zo’n 700 km wagen veel duurder is en je weet dat je met 450 km uit de voeten kunt waarom dan dat extra geld betalen?
Om dezelfde reden als dat mensen een auto kopen die hun dubbelassige Kip/Chateau/Knaus/Fendt kan trekken voor die 3 keer per jaar dat ze daarmee naar de camping gaan.
Geloof maar rustig als je hier een caravan achter hangt de range 200 a 300km zal zijn ipv 800km. Heb genoeg ervaring met Tesla model Y en aanhanger…nou dat merk je echt.
Maar als blijkt dat zo’n 700 km wagen veel duurder is en je weet dat je met 450 km uit de voeten kunt waarom dan dat extra geld betalen?
Eens. Daar heb ik op gewacht voor het kopen van een EV. Mijn huidige Audi A6 Etron Quattro Sportback heeft 689km WLTP en daarmee kan je inderdaad rijden “als vroeger” langste rit was 1150km naar Spanje en daar was theoretisch 40 minuten laden nodig voor de hele trip. De pauzes op deze rit waren langer dan deze 40 minuten. Top.
Nu is het natuurlijk ook maar net wat je gewent was. In de jaren 80 gingen we met mijn ouders met een Saab 900 Turbo en Caravan naar Spanje verbruik in deze combinatie ergens tussen 1 op 4 en 1 op 5. Moesten we ook elke circa 300km stoppen om te tanken met een pauze om mij en mijn zus te vermoeien. Klaagde ook niemand over. Nu kom ik verder op een accu, maar toch zagen nog veel mensen over het EV bereik.
@Aalbert inderdaad, met een omstreeks 50Kw pakket valt dikke prima te leven, lichter, sneller vol etc.
Mooi in lijn met wat Audi met de Q6 biedt. Nu Mercedes nog.
Voor de modernste techniek moet je nu echt niet meer bij Tesla zijn met zijn heropgewarmde model Y Juniper.
FSD is zover ontwikkeld bij Tesla daar kan geen ander merk tegenop , die moeten het nog steeds hebben van LED lampjes , en een dashboard vol schermpjes
Je laat je sprookjes wijsmaken door Elon. Er rijden Mercedes auto’s level 3 autonoom rond in Duitsland. Waymo rijdt al jaren zelfstandig rond.
Ondertussen heeft Tesla niet anders dan rechtzaken wegens dodelijke crashes, rijden in Austin hun “superieure” FSD’s “autonoom” rond met een andere Tesla volgwagen er achter om te kunnen ingrijpen en geven ze al jaren geen cijfers vrij hoeveel moet ingegrepen worden tijdens autonoom rijden. Elon neemt gigantische shortcuts met enorme risico’s qua veiligheid om toch maar bij de eersten te zijn met autonoom rijden terwijl de andere merken dit op een veel meer verantwoorde manier doen.
https://electrek.co/2025/06/10/tesla-driverless-robotaxi-spotted-austin-car-trailing/
“Even if this 10x the miles between disengagement in the current version, which would be impressive, Tesla would still only be at about 5,000 miles. That’s behind the competition and nowhere near what’s needed for level 4 unsupervised self-driving.”
Vervolg nog: zelfs topmensen bij Tesla geven toe dat ze serieus achterlopen
https://electrek.co/2025/05/21/tesla-head-self-driving-admits-lagging-a-couple-years-behind-waymo/