• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW beschuldigd van sjoemelen met diesels

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 december 2017 om 13:13 – 50 Reacties

Is BMW ook betrokken bij het dieselschandaal?


Wat krijgen we nu!

Na beschuldigingen van Duitse onderzoeksinstanties heeft BMW ontkend te hebben gesjoemeld met hun dieselmotoren. Deze beschuldigingen komen van een Duitse milieugroep, die op eigen houtje een BMW 3-serie testte en tot de conclusie kwam dat er iets niet in de haak was. Het Duitse ministerie van verkeer neemt de beschuldigingen serieus en gaat binnenkort beginnen met een onderzoek naar sjoemelapparatuur.

De beschuldigingen komen bij de Deutsche Umwelthilfe (DUH) vandaan. Deze groep onafhankelijke milieu-onderzoekers voerde verschillende tests uit op een BMW 320d van 2016. Uit het rapport van de DUH blijkt dat de wagen niet aan de milieustandaard voldoet. De onderzoekers beweren dat de 2-liter diesel het voorgeschreven maximum van 80 mg stikstof per kilometer met een gemiddelde van 2,6 keer overschrijdt. Wanneer de snelheid met 10 procent werd opgevoerd, steeg dit zelfs naar 7,2 keer de maximumwaarde. De resultaten kwamen voort uit 8 tests, die ieder op de openbare weg werden afgenomen, en werden vervolgens gepresenteerd door de Duitse televisiezender ZDF.

De BMW Group heeft middels een officieel statement laten weten dat het het onderzoek niet vertrouwt:

“There are no activities of technical provisions to affect the test mode used to measure emissions – that means that our exhaust systems are active both on the test bed and in practice.”

Hoewel beide partijen hier de waarheid aan het verdraaien kunnen zijn, is het hoe dan ook een opvallende ontwikkeling. Zeker in het licht van de huidige situatie rondom het dieselschandaal van Volkswagen, waarvan de beschuldigden vandaag terecht gesteld zullen worden. Echter maakt het niet uit wie er momenteel de waarheid spreekt, want volgens het ministerie is er reden genoeg tot onderzoeken.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, dieselgate, onderzoek, uitstoot

Vorig bericht: « FIA president: “Volgend jaar gewoon 3 motoren in F1”
Volgend bericht: Verwoest de wildernis met deze Manhart MHX6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    6 december 2017 om 13:25

    Het houdt niet op, niet vanzelf…

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      6 december 2017 om 14:39

      @fanboy: het grote verschil tussen diesel gate en dit, is dat bv VAG het motormanagement aanpaste aan de testcyclus terwijl het hier alleen maar gaat om een hoger praktijkverbruik op de openbare weg.

      Login om te reageren
      • MoeWat zegt

        6 december 2017 om 15:14

        @coffeecup: niet goed gaan praten nu, gewoon op de blaren..

        Login om te reageren
        • tysson zegt

          6 december 2017 om 16:51

          @moewat: als deze auto aan de lab testen voldoet en dit blijkt op de openbare weg totaal anders te zijn, dan moeten ze wat mensen van de overheid achter de tralies zetten die die belachelijke regels hebben bedacht. BMW houdt zich toch gewoon aan de regels?

          Login om te reageren
          • coffeecup zegt

            6 december 2017 om 19:27

            @tysson: het is inderdaad mis gegaan toen overheden allerlei (financiële) consequenties aan de laboratoriumscore gingen hangen.

            Login om te reageren
      • pramm zegt

        6 december 2017 om 16:35

        @coffeecup: ik heb ergens gelezen dat bij hogere toerentallen er bewust kleppen open gaan die voor meer vermogen maar ook voor meer uitstoot zorgen.

        Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        6 december 2017 om 16:36

        @coffeecup: ach gossie, BMW doet iets fout, laten we kijken naar andere merken die het nog fouter deden…

        Login om te reageren
        • coffeecup zegt

          6 december 2017 om 16:43

          @87sandyd: ik ben geen BMW-fanboy maar insert hier eender welk merk, ga ermee op straat rijden, meet en bash.

          Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      6 december 2017 om 15:34

      @fanboy: Aah het groenlinks webcare team is weer aanwezig om nep-nieuws te pushen. Goed bezig man! Wees trots op je baan.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        6 december 2017 om 16:33

        @waterisnat: Volgens mij was dit een vrij neutrale boodschap?

        En ik stem nooit op GL.

        Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        6 december 2017 om 18:03

        @waterisnat: fanboy is een lobbyist voor tesla.. pak 3 random comments uit zijn collectie en het komt allemaal op hetzelfde neer

        Login om te reageren
        • 560pk zegt

          7 december 2017 om 12:20

          @lekkaah: en ik heb 3 BMW’s voor de deur staan en doe dat al sinds 1992. Nog nooit zijn de verbruikscijfers zo veel afgeweken van de folderwaarden als tegenwoordig (ik heb diesels gereden, n.a. benzine en nu turbobenziners). Beetje vreemd vind ik het wel dat ik met m’n downsized 428 2 liter 4 cylinder turbo (bi turbo zelfs) 1 op 8 rijd in de stad (volgens onzinnige opgave BMW zou dat 1 op 15 moeten zijn), nog vreemder dat dat hetzelfde verbruik is als met m’n 560 pk F06 M6, en, hoe toevallig, ook mijn 4.8 liter n.a.V8 E61! En als ik er over nadenk: al mijn BMW’s van de afgelopen 25 jaar reden grofweg 1 op 8.
          Zou Scotty (“you cannot change the laws of Physics”) dan toch gelijk hebben gehad? (Ik bedoel: om 1800 kilo (alle drie de auto’s wegen globaal zoiets) op gang te krijgen, is een bepaalde hoeveelheid energie nodig, of dat nu uit 3,4,6 of 8 cylinders komt, met of zonder turbo, of voor mijn part uit kolenstook). Alle downsize, en turbo’s, van de afgelopen jaren zijn m.i. pure humbug, oplichterij, rad voor de ogen draaien etc.

          Login om te reageren
  2. spykerboy zegt

    6 december 2017 om 13:34

    de grote vraag die ik heb is: hebben die homo’s mensen van die millieu groep wel getest op dezelfde manier als dat ze doen voor de type goedkeuringen? of hebben ze juist geprobeerd de uistoot zo hoog mogelijk te krijgen met airco’s aan, ramen open, lage versnelling etc om bmw te schaden?

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      6 december 2017 om 13:43

      @spykerboy: Zelfs dan ben je fout! Meten is weten! Denk dat bijna elke fabrikant wel iets heeft gedaan wat niet ok is. Behalve Alfa.

      Login om te reageren
      • m54b30 zegt

        6 december 2017 om 14:38

        @fmgarcia: Behalve Alfa??? FCA heeft in de VS zijn diesels verplicht moeten aanpassen onlangs!
        FCA heeft in eigen land zo altijd zijn type goedkeuring gehad zonder enig enig officieel testresultaat.
        Daarbij zijn FCA diesels in de praktijk enorme vervuilers.
        http://www.motortrend.com/news/researchers-fca-diesels-emit-nox-pollution-20-times-legal-limit/

        Elke Europese autofabrikant gebruikt zo zijn trucjes dat is publiek geheim inmiddels, alleen de enorme slappe regelgeving in de EU komen ze er nog steeds mee weg, zelfs VAG heeft hier niets te vrezen.
        http://europe.autonews.com/article/20160801/COPY/308019930/automakers-exploit-eu-loophole-to-use-legal-defeat-devices

        Login om te reageren
        • hape zegt

          6 december 2017 om 19:09

          @m54b30:
          Whahaha leuke reactie… je reageert alsof je door een wesp bent gestoken.
          Maarrehhh ik zie in jouw voorbeelden nog steeds GEEN Alfa.

          Login om te reageren
          • m54b30 zegt

            8 december 2017 om 15:54

            @hape: Alfa is onderdeel van FCA slimmerd ;)

            Login om te reageren
    • dijan zegt

      6 december 2017 om 13:47

      @spykerboy: Had jij dat argument ook bij VAG?

      Login om te reageren
      • fouadski zegt

        6 december 2017 om 18:35

        @dijan: nee

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 december 2017 om 14:00

      @spykerboy: dat is het vervelende aan diesel gate. Eigenlijk zijn er meerdere diesel gates. Nummer 1] VW heeft in de VS (en alleen in de VS) een testdetectie algoritme gebruikt. Dit betreft VW, dit is afgekocht, afgeboekt, op wat individuele rechtzaken tegen personen na gewoon klaar. Nummer 2] Hierna zijn diesel voertuigen extra onder de loep gelegd en hierbij werd ontdekt dat de uitstoot onder praktijk omstandigheden van vrijwel elke diesel factoren hoger is dan tijdens de test normen. De wettelijke normen lieten dit ook toe. De overschreidingen waren welliswaar redelijk absurd, maar niet illegaal. Daarom is er in de nieuwe Euro6d (en 6d temp) normen ook een absolute bovengrens aan NOx vastgelegd waar een voertuig niet boven mag komen.
      Hier hebben de organisaties een Euro 6b voertuig onder praktijkomstandigehden getest. En natuurlijk vastgesteld dat de die de testnormen overschreidt. Dit is dus meer hetze maken dan realiteitszin.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      6 december 2017 om 14:19

      @spykerboy:

      Jammer van die puberale en geen-stijl-achtige manier van schrijven.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        6 december 2017 om 15:08

        @hubert: hoezo? niks geenstijl achtigs aan, gewoon mijn gedachte gang bij dit soort shit… je hoort nou nooit van iemand die deze testen op vliegtuigen of boten doet… blijf het scheef vinden dat het altijd de auto’s zijn die de lul zijn…

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          6 december 2017 om 16:29

          @spykerboy: bij vliegtuigen en boten gaat het exact hetzelfde… Dat je daar op Autoblog weinig van hoort kan dan wel weer kloppen…

          Login om te reageren
        • fanboy zegt

          6 december 2017 om 16:37

          @spykerboy: Ik weet niet op wie je nu meer neerkijkt, homo’s of mensen die om het milieu geven. Hoe dan ook getuigt het niet echt van smaak, en dat is wat hij denk ik bedoelt.

          Login om te reageren
        • shadowbroker zegt

          6 december 2017 om 17:48

          @spykerboy: Je gebruikt nogal grote woorden om je mening mee uit te drukken. Komt erg onvolwassen en zielig over

          Login om te reageren
  3. lekkaah zegt

    6 december 2017 om 13:40

    Is dit een hogere uitstoot in de ‘praktijk’ dan volgens de testcyclus? Dan moet je niet bij BMW zijn maar bij de instantie die verantwoordelijk is voor de testcyclus….. Dat is iets heel anders dan software installeren die de testcyclus ‘voor de gek’ houdt (VAG).

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      6 december 2017 om 13:46

      @lekkaah: Houd jezelf nou maar niet voor de gek; Het is een pot nat ,ze doen het allemaal. En het gaat er niet om hoe ze het doen,ze moeten het gewoon niet doen!

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        6 december 2017 om 13:51

        @dijan: .. Het is de schuld vd rabobank..

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 december 2017 om 14:03

        @dijan: en nou doe jij hetzelfde als die milieuorganisaties. Je legt verwachtingen op aan voertuigen die helemaal niet als wet gelden. En gaat dan boos lopen zijn dat je verwachtingen niet waar gemaakt worden. Maar wat je moet doen om wat te bereiken is zorgen dat die wetten duidelijk worden en gehaald gaan worden (en gehaald kunnen worden).

        Login om te reageren
  4. henk123456 zegt

    6 december 2017 om 13:44

    Duh…

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    6 december 2017 om 13:48

    En dan hebben ze de impact van de Active Tourer op het milieu nog niet eens meegenomen…

    Uit een onderzoek van de Vogelschützverein NordRhein-Westfalen blijkt dat vogels massaal sterven door rolberoertes van het lachen als dat ding langsrijdt…

    Hier het filmpje van de labaratoriumtest. Voor de dierenliefhebbers, ze hebben het doek maar één seconde van de BMW afgehaald om de vogels niet te lang bloot te stellen aan het gevaar en beide vogels hebben het overleefd:

    https://youtu.be/bKUtvgZbYxk

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 december 2017 om 14:16

      @moveyourmind: Volgens mij had je dit filmpje al heel lang op de plank liggen om te gebruiken voor een grap of niet? Anyway, mooie link die je daar hebt gelegd.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        6 december 2017 om 14:22

        @berlinetta: Nee hoor, dagvers gegoogeld.

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      6 december 2017 om 14:27

      @moveyourmind: Jouw creativiteit is ondertussen onmiskenbaar hier op ab +1

      Login om te reageren
  6. mark997gt3 zegt

    6 december 2017 om 14:07

    Natuurlijk stoot een auto in praktijk meer uit dan in een test omgeving. De vraag is echter of de uitstoot in de testomgeving beïnvloed is.

    Login om te reageren
  7. ericc zegt

    6 december 2017 om 14:35

    Mijn buurman is ook boos op Dodge. Zijn Viper zuipt meer benzine dan hij bier!!!

    Login om te reageren
  8. elemento zegt

    6 december 2017 om 15:33

    Weer gezeik klokkeluider uit amerika. Iedereen doet het. BMW moet ontkennen. Dit is allemaal.politiek spel om grote merken europa af te maken. Volgende slachtoffer wordt Mercedes

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 december 2017 om 16:45

      @elemento: Op welke wijze komen “Deutsche Umwelthilfe (DUH)” en “de Duitse televisiezender ZDF” uit Amerika? Vergeet Amerika gewoon. Dat land kunnen we afschrijven, het beste wat daar nog vandaan komt zijn overdreven superheldenfilms en TV series met veel te veel seizoenen. En heel veel gezeur op Twitter.

      Login om te reageren
      • fouadski zegt

        6 december 2017 om 18:37

        @mashell: en porno.

        Login om te reageren
  9. lightisride zegt

    6 december 2017 om 17:29

    Ik lees elders dat de recirculatie van uitlaatgassen volledig stopt boven de 3500 rpm en dat komt mooi overeen met 112 km/u. En daardoor komt tijdens de test deze situatie niet voor, maar tijdens normaal gebruik deste meer. Dat komt dus neer op een reinigingssysteem dat tijdens normaal gebruik ineens uit gaat.
    Dat is niet zo schoon en niet zo netjes.

    Login om te reageren
    • stijnvermeersch zegt

      6 december 2017 om 23:00

      @lightisride: 3500 RPM in een diesel aan 112km/h? Lekker bezig. Bij mij zou dat in derde versnelling zijn.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 december 2017 om 23:01

      @lightisride: het gaat om een 320d, die draaien toch geen 3500 toeren bij 112 km/h? Die getallen passen bij een ouderwetse atmosferische benzine motor.

      Login om te reageren
  10. remmp3 zegt

    6 december 2017 om 19:03

    En morgen …
    Persbericht: we stoppen met DieZels in twaaithousandachtstaen

    Login om te reageren
  11. 123bat zegt

    6 december 2017 om 20:03

    BMW, fraude am fahren

    Login om te reageren
  12. prop zegt

    7 december 2017 om 06:04

    Toevallig gezien op ZDF. Kwam over als manipulatie.

    Login om te reageren
  13. bartsss zegt

    7 december 2017 om 08:46

    Elk merk sjoemelt met diesels. Iedereen!!! VAG is er alleen zwaar mee gestraft. Niemand kan voldoen aan de milieu-eisen van tegenwoordig. Zal me niks verbazen als er met benzine ook gesjoemeld wordt.

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      7 december 2017 om 12:24

      @bartsss: +1

      Login om te reageren
  14. Capibaro zegt

    7 december 2017 om 09:34

    Volgens mij hebben ze voor de 1000-ste keer aangetoond dat de typegoedkeuringstesten niet realistisch zijn in vergelijking net de werkelijkheid. Maar ook voor de 1000-ste keer: daar gaat het niet om

    Login om te reageren
  15. tarquesh zegt

    7 december 2017 om 20:32

    Ik vermoed dat de toelatingstesten op een rollenbank, een auto flink op de staart word getrapt.
    Dat in de praktijk er meer schadelijke gassen worden uitgestoten komt denk ik doordat de auto anders word gebruikt. Al zal een auto die honderd rijd met ongeveer 1700 toeren, en de koets is aerodynamisch vormgegeven keurige uitstootcijfers laten zien die dichtbij de rollenbank gegevens staan.
    Hang een zware caravan achter een auto, dan zullen de uitstootgegevens door het dak gaan. Dat is inherent aan auto’s die voorzien zijn van verbrandingsmotoren.

    BMW is voor mij onschuldig. Al ben ik meer fan van andere autofabriekanten.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      8 december 2017 om 05:38

      @tarquesh: flink op de staart getrapt? Juist niet. Fluweelzacht. Met mini emissies als gevolg. Super zuinig ook. Dat zijn de Nedc testen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North