
Laat die Apple Car maar komen, want BMW is niet bang.
Pakweg twintig jaar geleden was het nog bijzonder lastig – zo niet onmogelijk – om het de traditionele autofabrikanten lastig te maken als nieuwkomer. Inmiddels is de branche aardig opgeschud en liggen de verhoudingen iets anders. We kennen allemaal het verhaal van Tesla, maar er zijn meer nieuwkomers die aardig aan de weg timmeren. Of dat van plan zijn.
Apple is ook nog altijd voornemens de automarkt te betreden. Dit is al heel lang het geval, maar onlangs was dit weer het onderwerp van het gesprek. Dat Apple een ongelooflijk sterk merk is zal niemand tegenspreken. Het is – of in ieder geval was – ook een innovatief merk. Betekent dit dat ze de potentie hebben om de automarkt op zo’n kop te zetten, zoals eerder Tesla dat deed?
Bij BMW worden ze in ieder geval nog niet badend in het zweet wakker bij de gedachte aan een Apple Car als concurrent. Sterker nog: CFO Nicolas Peter zegt desgevraagd dat hij nog heel vredig slaapt. Hij vindt concurrentie juist prachtig omdat dit andere bedrijven motiveert. Een kapitalist in hart en (BMW-)nieren dus, die Peter.

Het is wellicht wat voorbarig om het over Apple te hebben als er veel acutere dreiging is vanuit Silicon Valley, in de vorm van Tesla. Daar liet een andere BMW-honcho – niemand minder dan de CEO – zich al eerder over uit. Hij verwacht dat Tesla de autoindustrie niet voor kan blijven, omdat de traditionele fabrikanten met rasse schreden naderen.
Silicon Valley lijkt dus niet al te veel indruk te maken op de hoge pieten van BMW. Toch valt de rol van Tesla in de EV-transitie niet te ontkennen en op dat vlak kan ook het grote BMW niet achterblijven. Ze zetten daarom nu weer vol in op het i-programma, met de iX3, iX, i4 en i7. Met het introduceren van de letter i voor hun modellen zijn ze Apple dus alvast voor.
Bron: Bloomberg
Apple zal inderdaad niet nog lelijkere auto’s gaan bouwen, BMW het rijk blijft vooralsnog van jou!
Vergeet Appel.
De concurrentie komt uit China.
@frank2b: na een paar jaar iX3 bouwen hebben ze het laatste sluitstuk van de ketting. Fabrieken, mensen en ervaring die premium Duitsers in elkaar kunnen schroeven.
@poeperman: Precies dat. Een mooi voorbeeld is de Polestar 2. Niet per sé Duits, wél een erg mooie wagen. Uit China.
Vraag me af wat hier nou van terecht gaat komen. Misschien komt Apple inderdaad ooit met iets aanzetten, maar dat zal dan toch wel sterk leunen op een ander merk. Lijkt me dat Apple vooral iets kan toevoegen qua accu’s, connectiviteit / infotainment / snufjes in de auto etc, maar of ze ook iets toevoegen aan de overige aspecten betwijfel ik vooralsnog. Tesla en andere merken staan daar al een straatlengte voor lijkt het. Bovendien hebben ze ook geen dealernetwerk (neem aan dat ze ze niet bij de apple store gaan verkopen en onderhouden) dus daar hebben ze ook een ander merk voor nodig. Snap wel dat die man er niet wakker van ligt.
Nicolas Peter krijgt er anders wel een punthoofd van…
De CFO, dat is het punt. Bmw wordt gerund door number crunchers.
Nee, niet als je nog gezellie voor je eigen 4 serie kunt liggen, met daarvan de grille als een scherm voor de openhaard, mijmerend hoe goed BMW z’n zaakjes voor elkaar heeft.