Volkswagen gaat concurreren met A6, E Klasse en 5-serie

Auteur: , 36 Reacties

De Duitsers hebben bedacht dat ze een model nodig hebben tussen de Passat en de Phaeton. Een sedan en een station zouden op de planning staan.

Volkswagen Passat B8 schets

Overigens heeft Volkswagen zelf nog niets bevestigd, maar de geruchten komen van het doorgaans goed ingelichte Auto Bild. De mannen uit Wolfsburg vinden het schijnbaar nodig om tegen de BMW 5-serie, Mercedes E Klasse en concerngenoot Audi A6 aan te trappen. Daarom zou er gewerkt worden aan een auto die tussen de Passat en de Phaeton in het gamma komt.

Het nieuwe model zou gebaseerd moeten worden op de US-Passat (die groter is dan de Europese versie), of op het platform van de Audi A6. Over motoren is nog niets bekend, maar een reeks vier- en zescilinders (eventueel met vierwielaandrijving) ligt voor de hand.

De basisversie zou in Duitsland minder dan €40.000 euro moeten gaan kosten. Ter vergelijking: een E Klasse kost in Duitsland iets meer dan €41.000 euro, een Audi A6 €38.400 euro en een BMW 5-serie iets meer dan €40.000 euro. Lijkt ons dat die auto eerder richting de €35.000 euro zal moeten om écht klanten bij de concurrentie weg te trekken.

Afbeelding: een schets die leidde tot de huidige Passat.



36 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Is dit niet gewoon een schets van een nieuwe VW CC?
@gregorius: lees even de tekst Willempie
@roppp: Hmm, ja, goed punt, even over de schuine letters gelezen. Gek om dan een nadere afbeelding te plaatsen en niet de schets (of iets wat lijkt op) die Autobild gebruikt.
Anyway: de nieuwe CC op het platform van de A6 bouwen; lijkt me niet gek.
Een nieuw model, sedan, groter dan Passat, groter dan CC en kleiner als Phaeton EN de CC erin houden, dat lijkt me te veel van t goede.
@gregorius: kleiner DAN
@trident: oeh, die was erg ja.
@gregorius: En dan ook nog een Passat station, LuxePassat station, Superb…
Kannibalisme is a bitch.
De premium voor de “net nieters”
@osmo: en dat is precies de juiste manier. Wel premium kwaliteit rijden, niet de premium betalen.Volvo is daar behoorlijk succesvol mee.
@mashell: vind een Volvo anders tegenwoordig niet echt premium van binnen..
@993c: VAG fappert detected
@mashell: Tegen de tijd deze komt; en je de opties (4×4, 3.0 tdi / tsi, full-leer, dure satnav, adaptive cruise control etc etc) aanvinkt, zal je uiteindelijk niet heel erg ver in prijs onder een vergelijkbare A6 zitten… en ver boven de instap A6 TDI ulllltra.
Maar VW’s met opties zien er tegenwoordig prima uit.
@mashell: Ik vind Volvo soms toch ook al niet zo goedkoop..
Moet je eens een Volvo V60 configureren met een paar goodies op..
VW maakt echt wel goede auto’s, en heel af en toe zelfs een mooie, maar heeft klaarblijkelijk niet in de gaten dat klanten ook voor imago betalen en de gehele merkbeleving. Als je ooit het verschil in klantbenadering/-behandeling tussen de Volkswagen-garage en de BMW- of MB- garage hebt meegemaakt, weet je wat ik bedoel.
Bovendien: hoe gaan ze dit model positioneren tov hun eigen “premium” Audi?
@367pk: VAG is juist koning in imago bouwen. Hoe verklaar je anders zoveel verschillende modellen op een zelfde basis met elk een eigen imago. Doet niemand ze na.
@367pk: Ach, dat is ook niet overal hetzelfde.
Ik breng mn Audi tegenwoordig naar de VW dealer die ook Audi service doet. Word ik een stuk beter behandeld. Geen gezeik, prijs achteraf niet altijd 50% duurder, eerlijke down-to-earth bewoording, goedkope vervangauto en ze maken zelfs mn binnenkant schoon.
Dat is wat ik premium noem: ze verkopen geen standaard luchtkastelen terwijl ze in een duur pak lopen, maar hebben wel mensen daar werken die kunnen inschatten dat ze me geen BS hoeven te verkopen en gewoon eerlijk moeten zijn.
Maar goed, dat is een zeer grote Audi (+ Porsche & Bentley in zelfde gebouw) dealer vergeleken met een redelijk grote VW.
Dat ding is natuurlijk niet voor Europa bedoelt. Het is wel een slimme zet om een groter marktaandeel in Noord-Amerika te verwerven. De A6 is daar (net als de E en 5er) alleen met dikke motoren te koop. In een afgeleide VW kun je zonder imagoschade voor Audi ook de kleinere viercilinders proppen. Kortom: de Amerikaanse A6 klanten uitsluitend met V6 en V8 motoren bedienen en de afgeleide VW met de 2.0 TDI en TFSI op de markt zetten.
Tja als je zelf gewoon de a6 kan kopiëren en er een andere badge op kan plakken dan is het makkelijk concurreren
Hmmm. Is er nog een wind over waarvan ze de naam kunnen lenen voor dit model? De Bora, de Passat en de Scirocco hebben ze gehad. Boeran zou een mooie naam zijn.
@Original_Arnoud:
Wat dacht je van een “natte wind”..
@Original_Arnoud:

Katrina was ook nogal winderig ;)
@jack_abarth:
Katrina was een eenmalige orkaan. De Sirocco, Passat en de andere winden die ik noemde zijn steeds terugkerende weersverschijnselen.
@Original_Arnoud: scheet dan, komt ook regelmatig terug…
VW gaat taxi’s maken! Ben die E wel zat
Jamaar waarom dan?
Dus het ‘succes’ van de Phaeton rook naar meer? Dacht dat die tik op de neus wel genoeg was, blijkbaar niet… Daarbij, wat wordt de A6 dan? Nu krijg je een premium sedan op basis van een premium sedan maar dan voor minder geld. En als je als VW nu te premium gaat voor minder geld steel je klanten weg bij Audi. Raar verhaal vind ik.
@E34M5Touring: Wat nou, tik op de neus? De Phaeton doet het goed in China – niet toevallig werd de laatste facelift daar gepresenteerd. De volgende Phaeton, en het nieuwe model tussen Passat en Phaeton, wordt vast enkel in China gemaakt, en misschien zelfs alleen daar leverbaar, zoals Citroën doet met de uitgebreide DS-lijn…
@Esprit_de_Flandre: Doet het enkel goed in China, maar in de thuismarkt bedroevend. Je kan mij niet wijsmaken dat de eerste serie Phaeton een succes is geweest, getuige de beperkte verkoop en catastrofale restwaarde. En de rest van je verhaal kan ik niet uit dit stuk halen, het feit dat er al gerept wordt over een eventuele Duitse basisprijs doet mij vermoeden dat deze ook gewoon weer in Europa wordt geleverd. Waar de Phaeton geen deuk in een pak boter sloeg. Dus ja, tik op de neus. Prestige projectje van een verdwijnende topman.
@E34M5Touring: “Enkel in China” is genoeg om deftig winst erop te maken. De thuismarkt is peanuts in vergelijking met de mogelijkheden aldaar.

Een vanafprijs op een speculatief model in een Duits autoblad… ik denk dat mijn voorspelling – Chinese productie, Chinese verkoop – meer kans maakt om waarheid te worden. Nu, ik verwacht wel dat ze hem dan toch nog in Duitsland gaan leveren, maar uit prestige, niet om er echt veel van te verkopen…
@Esprit_de_Flandre: Ik doelde op Europa als thuismarkt. En ook in China hebben ze gewoon concurrentie van zowel externe merken (Mercedes, BMW, Lexus) als intern van Audi. Dus ook daar rommelt de business case in mijn ogen. Ze hebben daar geen monopoly positie ofzo. En de Phaeton werd in vergelijk met zijn duurdere concurrenten gewoon veel minder verkocht. Zelfs door de A8, wat in feite nagenoeg dezelfde auto is.
Als ze hem op het US Passat platform zetten denk ik eerder dat ze dit doen om voet aan de grond te krijgen in de US, helemaal omdat ze daar slechter bekend staan dan Domestic merken, wat best knap is. Zetten ze hem op het A6 platform zul je er wel merkbare verschillen in moeten aanbrengen om niet in diens vaarwater te komen. Dus kom je met een verwaterde A6 die niet zo goed is als ie kan zijn en dus niet ‘premium’ is. Terwijl men daar juist voor gaat. En aangezien Audi het prima doet in zowel China als USA, zie ik al die mensen niet snel overstappen naar een ‘mindere’ auto van een ‘minder’ merk. Tenslotte is het besluit om zulke bedragen stuk te slaan op een Audi al gemaakt. Waarom zou je dan net iets minder uitgeven voor net iets minder? Die mensen kopen die Audi niet omdat ze liever met een VW logo rondreden maar graag meer geld wilde uitgeven aan een auto…
En ik die dacht dat VW dat model al verkocht als Skoda Superb?
ik hoop dat de concurrent uit russelheim ook met een concurrent komt, zou wel weer mooi zijn een nieuwe commodore, admiral of senator. overigens zie ik niks in deze wagen….. vooral niet een volkswagen hoewel ik de pheaton wel weer kan waarderen.
Vergelijkende testen met de nieuwe Passat laat deze met ruim puntenvoorsprong een A4 of BMW 3 voorafgaan. Dus bang om met premium modellen de concurentie aan te gaven hoeft niet. Deze laatsten zijn misschien wat sportiever, mooier design, zwaardere motoren mogelijk enz maar voor VW telt het totaalconcept en het feit dat het model op ieder continent moet aanslaan. Een model boven de Passat zal wel eerder bedoeld zijn voor USA of China maar denk wel dat er hier ook een afzetmarkt mogelijk is.
In de Autoweek staat hierover een artikel waarin gewoon verteld word dat ze de CC wat hoger gaan positioneren dmv het A6 platform. Geen nieuw model dus maar een wat premiumere CC.
Leuke tekening, wel jammer dat we in het definitieve ontwerp alleen de kleur herkennen..
Op autobild staan al de schetsen van de nieuwe cc limousine en kombi (zoals zij dat noemen)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).