BMW en Jaguar Land Rover kondigen samenwerking aan

Auteur: , 25 Reacties

De twee partijen slaan de handen ineen op het gebied van elektromobiliteit.

BMW en Jaguar Land Rover kondigen samenwerking aan

Of je het nu leuk gaat vinden of niet: de auto’s van de toekomst zullen technisch sterk op elkaar gaan lijken. Waar nu nog verbrandingsmotoren van elkaar kunnen verschillen (lijn, boxer, V-vorm) is het straks een lithium ion batterij, een lithium ion batterij en een lithium ion batterij. Autofabrikanten moeten gaan spelen met accugrootte en hoe de accu het vermogen gaat doorgeven aan de bestuurder om een verschil te maken.

In dat opzicht is het logisch dat autofabrikanten steeds meer elkaar gaan zoeken. Waarom als individueel concern een dure ontwikkeling opstarten, als de buurman even verderop hetzelfde van plan is. In dat kader kondigen de BMW Groep en Jaguar Land Rover een samenwerking aan. De twee willen samen technologie omtrent elektrificatie gaan ontwikkelen.

De samenwerking focust op ACES. Deze afkorting staat voor autonomous driving, connectivity, electrification and services. BMW en Jaguar hebben als concern gemeen dat de toekomst elektrisch zal zijn, maar autorijden moet wel zo leuk mogelijk blijven. Beide merken hebben zelfstandig al een begin gemaakt. BMW met de i3 en Jaguar Land Rover met de I-PACE.

Volgend jaar komt de BMW iX3 op de markt. De componenten die deel uitmaken van de aandrijflijn in deze elektrische auto zullen de basis vormen van de samenwerking met Jaguar Land Rover, ook wel bekend als de vijfde generatie eDrive technologie van BMW.

De auto-industrie ondergaat een snelle transformatie. We zien samenwerking als een sleutel tot succes, ook op het gebied van elektrificatie. Met Jaguar Land Rover hebben we een partner gevonden wiens eisen voor de toekomstige generatie elektrische aandrijfeenheden bij die van ons passen. Samen hebben we de mogelijkheid om effectiever in te spelen op de behoeften van klanten door de ontwikkeltijd te verkorten en voertuigen en geavanceerde technologieën sneller op de markt te brengen. – Klaus Fröhlich, topman BMW AG



25 reacties

Op accu gebied is nog veel te verwachten. Lithium Ion is al een techniek die op het punt staat vervangen te worden.
Goed bezig! Misschien kunnen ze tzt ook het infotainment systeem van BMW in de Jags doen
@jamesbond007: Ja, bedieningsgemak zeker, maar niet wat zo’n klein los schermpje ‘op’ het dashboard betreft.
Hoewel accu’s (en dan vooral de productiecapaciteit ervan) de komende jaren het heette hangijzer gaan zijn (of eigenlijk is dat al het geval), moet je de elektromotoren ook niet vergeten. Zo heeft Tesla de efficientste (en snelste?) terwijl de andere partijen dit te ingewikkeld vonden.

Geef het nog 5 jaar waarin deze verschillen merkbaar blijven, en daarna zijn het allemaal koelkasten op wielen, alleen de vorm is anders.

Wie het goedkoopst zijn accu’s kan produceren is de winnaar.
@fanboy: het hete hangijzer heette Kareltje ;-)
@crashingduke: Nee je hebt hete hangijzers en hele heette hangijzers. Ik probeerde het gewoon wat aan te dikken :P
@fanboy: en je bent nooit te oud om te leren 😁
@crashingduke: Zeker. Volgende keer toch even nalezen voordat ik wat post.
goed voor jaguar, maar wat jlr bmw leren?
infotainment? bmw loopt 10 jaar voor
motoren? pff 6 cil bmw heeft nog nooit concurentie gehad
styling? nieren maar verder?
onderstel? ook bmw staat hier bekent om

volgens mijn wordt er maar 1 beter van deze samenwerking
@gove:

Misschien wordt BMW er alleen financieel beter op. Dan is het nog steeds een vorm van samenwerking.
@gove: geld
@gove: Het gaat om elektromobiliteit. Hierin zijn beide technologisch in de achtervolging tov Tesla. De technologische ontwikkeling is daarin enorm. Zo loopt een model als de BMW i3 op de aandrijflijn bv jaren achter tov een i-pace. Jaguar had de technologie van de power axle (komt van saab trouwens) al min of meer op de plank liggen. Hierin is de aandrijving veel beter in 1 pakket samen gezet. Zo is dezelfde aandrijflijn van de ipace goedkoper, krachtiger en lichter tov de I3. Bron Sandy Munro. Daar staat tegenover dat het frame van de I3 dan weer slimmer in elkaar is gezet en de batterij goedkoper is. Maar ivm een Tesla 3 komen ze minstens een levencyclus achter, dus is samenwerking wel nodig om op eenzelfde niveau te komen.
@endofline: thanks, wist niet dat je verschillende aandrijvingen had, weer wat geleerd
Toen ik vanmorgen onderweg naar werk voor het verkeerslicht stond te wachten, merkte ik wel het verschil in interesse tussen mezelf en de jeugd. Terwijl ik daar stond te wachten, stonden er een 911, een Boxster en een Scirocco R te wachten. Uiteraard waren mijn ogen gericht op deze drie auto’s. Terwijl de hele stoet auto’s begon te rijden, roepen twee jochies naast me: wauw, kijk: een elektrische auto! Bleek er ook een E-tron in het rijtje met auto’s te staan. Ik had deze niet eens opgemerkt. Vond het toch wel opvallend hoe anders de jeugd naar auto’s kan kijken.
@berlinetta: Klopt wel, denk ik. De jeugd is ook gewoon om alles wat leuk is op te laden: tablets, smartphones… Datgene waar een groot deel van hun leven zich op afspeelt moet al opgeladen worden. Dan is het ook een kleinere stap voor de auto.
@berlinetta: Mijn interesse in actueel autonieuws volgen heeft mijn autosmaak verpest. Kan me nog herinneren dat ik enthousiast werd de eerste keer dat ik een EV Kona zag. Seksloos hok natuurlijk maar door de context was ik toch blij dat ik hem voor het eerst op gele platen zag.
De kern van je verhaal: je wordt oud :-)
@jerry: Over precies één week tik ik de 30 aan. In sommige opzichten voel ik me nog heel jong, maar als ik dan zo naast die jochies sta dan merk je toch wel een verschil haha!
@berlinetta: met mijn 37 lentes merk ik dat ik de connectie met de jeugd steeds meer verlies. Ik dacht altijd dat het mij niet zou overkomen maar 5 minuten 3FM en willekeurig muziekkanaal vertellen mij wat anders. Om maar te zwijgen over Snapchat, daar snap ik echt geen jota van 😂
@gulli:
Kan je nagaan wat het is om nu 49 te zijn…
@sabrerator: zie jullie probleem niet. Ben 54 en kan nog altijd goed meekomen. Gewoon een kwestie van bijblijven, uittesten en veel lezen.
Tja, als de auto’s maar een beetje een eigen identiteit houden.
En dit is dam geen “BREEK:” maar een stom snufje op je nieuwe Toyota wel
Waarom ook niet, ze opereren in vergelijkbare segmenten (grotendeels althans), hebben vergelijkbare principes als het gaat om wat belangrijk wordt gevonden in een auto en zijn beiden te klein om het allemaal alleen te doen. Ik kan het alleen maar aanmoedigen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).