• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW en Jaguar Land Rover kondigen samenwerking aan

Auteur: RubenPriest, gepost 5 juni 2019 om 09:38 – 25 Reacties

BMW en Jaguar Land Rover kondigen samenwerking aan


De twee partijen slaan de handen ineen op het gebied van elektromobiliteit.

Of je het nu leuk gaat vinden of niet: de auto’s van de toekomst zullen technisch sterk op elkaar gaan lijken. Waar nu nog verbrandingsmotoren van elkaar kunnen verschillen (lijn, boxer, V-vorm) is het straks een lithium ion batterij, een lithium ion batterij en een lithium ion batterij. Autofabrikanten moeten gaan spelen met accugrootte en hoe de accu het vermogen gaat doorgeven aan de bestuurder om een verschil te maken.

In dat opzicht is het logisch dat autofabrikanten steeds meer elkaar gaan zoeken. Waarom als individueel concern een dure ontwikkeling opstarten, als de buurman even verderop hetzelfde van plan is. In dat kader kondigen de BMW Groep en Jaguar Land Rover een samenwerking aan. De twee willen samen technologie omtrent elektrificatie gaan ontwikkelen.

De samenwerking focust op ACES. Deze afkorting staat voor autonomous driving, connectivity, electrification and services. BMW en Jaguar hebben als concern gemeen dat de toekomst elektrisch zal zijn, maar autorijden moet wel zo leuk mogelijk blijven. Beide merken hebben zelfstandig al een begin gemaakt. BMW met de i3 en Jaguar Land Rover met de I-PACE.

Volgend jaar komt de BMW iX3 op de markt. De componenten die deel uitmaken van de aandrijflijn in deze elektrische auto zullen de basis vormen van de samenwerking met Jaguar Land Rover, ook wel bekend als de vijfde generatie eDrive technologie van BMW.

De auto-industrie ondergaat een snelle transformatie. We zien samenwerking als een sleutel tot succes, ook op het gebied van elektrificatie. Met Jaguar Land Rover hebben we een partner gevonden wiens eisen voor de toekomstige generatie elektrische aandrijfeenheden bij die van ons passen. Samen hebben we de mogelijkheid om effectiever in te spelen op de behoeften van klanten door de ontwikkeltijd te verkorten en voertuigen en geavanceerde technologieën sneller op de markt te brengen. – Klaus Fröhlich, topman BMW AG

Ook interessant!

  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Video: daarom moet je altijd keuzes maken
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bmw-i, Elektrisch, Jaguar, klaus-frohlich, Land Rover

Vorig bericht: « Dit is Kia’s blik op de SUV Coupe’s van deze wereld
Volgend bericht: Zo verlies je zo min mogelijk geld op een nieuwe auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. laptom zegt

    5 juni 2019 om 10:16

    Op accu gebied is nog veel te verwachten. Lithium Ion is al een techniek die op het punt staat vervangen te worden.

    Login om te reageren
  2. JamesBond007 zegt

    5 juni 2019 om 10:17

    Goed bezig! Misschien kunnen ze tzt ook het infotainment systeem van BMW in de Jags doen

    Login om te reageren
    • fastshifter zegt

      5 juni 2019 om 11:26

      @jamesbond007: Ja, bedieningsgemak zeker, maar niet wat zo’n klein los schermpje ‘op’ het dashboard betreft.

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    5 juni 2019 om 10:18

    Hoewel accu’s (en dan vooral de productiecapaciteit ervan) de komende jaren het heette hangijzer gaan zijn (of eigenlijk is dat al het geval), moet je de elektromotoren ook niet vergeten. Zo heeft Tesla de efficientste (en snelste?) terwijl de andere partijen dit te ingewikkeld vonden.

    Geef het nog 5 jaar waarin deze verschillen merkbaar blijven, en daarna zijn het allemaal koelkasten op wielen, alleen de vorm is anders.

    Wie het goedkoopst zijn accu’s kan produceren is de winnaar.

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      5 juni 2019 om 10:25

      @fanboy: het hete hangijzer heette Kareltje ;-)

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        5 juni 2019 om 10:34

        @crashingduke: Nee je hebt hete hangijzers en hele heette hangijzers. Ik probeerde het gewoon wat aan te dikken :P

        Login om te reageren
        • crashingduke zegt

          5 juni 2019 om 10:39

          @fanboy: en je bent nooit te oud om te leren ?

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            5 juni 2019 om 10:44

            @crashingduke: Zeker. Volgende keer toch even nalezen voordat ik wat post.

            Login om te reageren
  4. gove zegt

    5 juni 2019 om 10:25

    goed voor jaguar, maar wat jlr bmw leren?
    infotainment? bmw loopt 10 jaar voor
    motoren? pff 6 cil bmw heeft nog nooit concurentie gehad
    styling? nieren maar verder?
    onderstel? ook bmw staat hier bekent om

    volgens mijn wordt er maar 1 beter van deze samenwerking

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      5 juni 2019 om 12:29

      @gove:

      Misschien wordt BMW er alleen financieel beter op. Dan is het nog steeds een vorm van samenwerking.

      Login om te reageren
    • schuiftrompet zegt

      5 juni 2019 om 12:48

      @gove: geld

      Login om te reageren
    • endofline zegt

      5 juni 2019 om 13:22

      @gove: Het gaat om elektromobiliteit. Hierin zijn beide technologisch in de achtervolging tov Tesla. De technologische ontwikkeling is daarin enorm. Zo loopt een model als de BMW i3 op de aandrijflijn bv jaren achter tov een i-pace. Jaguar had de technologie van de power axle (komt van saab trouwens) al min of meer op de plank liggen. Hierin is de aandrijving veel beter in 1 pakket samen gezet. Zo is dezelfde aandrijflijn van de ipace goedkoper, krachtiger en lichter tov de I3. Bron Sandy Munro. Daar staat tegenover dat het frame van de I3 dan weer slimmer in elkaar is gezet en de batterij goedkoper is. Maar ivm een Tesla 3 komen ze minstens een levencyclus achter, dus is samenwerking wel nodig om op eenzelfde niveau te komen.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        5 juni 2019 om 15:55

        @endofline: thanks, wist niet dat je verschillende aandrijvingen had, weer wat geleerd

        Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    5 juni 2019 om 10:40

    Toen ik vanmorgen onderweg naar werk voor het verkeerslicht stond te wachten, merkte ik wel het verschil in interesse tussen mezelf en de jeugd. Terwijl ik daar stond te wachten, stonden er een 911, een Boxster en een Scirocco R te wachten. Uiteraard waren mijn ogen gericht op deze drie auto’s. Terwijl de hele stoet auto’s begon te rijden, roepen twee jochies naast me: wauw, kijk: een elektrische auto! Bleek er ook een E-tron in het rijtje met auto’s te staan. Ik had deze niet eens opgemerkt. Vond het toch wel opvallend hoe anders de jeugd naar auto’s kan kijken.

    Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      5 juni 2019 om 13:42

      @berlinetta: Klopt wel, denk ik. De jeugd is ook gewoon om alles wat leuk is op te laden: tablets, smartphones… Datgene waar een groot deel van hun leven zich op afspeelt moet al opgeladen worden. Dan is het ook een kleinere stap voor de auto.

      Login om te reageren
    • ekidey zegt

      5 juni 2019 om 14:13

      @berlinetta: Mijn interesse in actueel autonieuws volgen heeft mijn autosmaak verpest. Kan me nog herinneren dat ik enthousiast werd de eerste keer dat ik een EV Kona zag. Seksloos hok natuurlijk maar door de context was ik toch blij dat ik hem voor het eerst op gele platen zag.

      Login om te reageren
  6. jerry zegt

    5 juni 2019 om 10:50

    De kern van je verhaal: je wordt oud :-)

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      5 juni 2019 om 11:02

      @jerry: Over precies één week tik ik de 30 aan. In sommige opzichten voel ik me nog heel jong, maar als ik dan zo naast die jochies sta dan merk je toch wel een verschil haha!

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        5 juni 2019 om 11:28

        @berlinetta: met mijn 37 lentes merk ik dat ik de connectie met de jeugd steeds meer verlies. Ik dacht altijd dat het mij niet zou overkomen maar 5 minuten 3FM en willekeurig muziekkanaal vertellen mij wat anders. Om maar te zwijgen over Snapchat, daar snap ik echt geen jota van ?

        Login om te reageren
        • sabrerator zegt

          5 juni 2019 om 22:49

          @gulli:
          Kan je nagaan wat het is om nu 49 te zijn…

          Login om te reageren
          • bmwfe zegt

            6 juni 2019 om 00:10

            @sabrerator: zie jullie probleem niet. Ben 54 en kan nog altijd goed meekomen. Gewoon een kwestie van bijblijven, uittesten en veel lezen.

            Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    5 juni 2019 om 10:50

    Tja, als de auto’s maar een beetje een eigen identiteit houden.

    Login om te reageren
  8. janmetdelangeachternaam zegt

    5 juni 2019 om 11:27

    En dit is dam geen “BREEK:” maar een stom snufje op je nieuwe Toyota wel

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      5 juni 2019 om 11:27

      @janmetdelangeachternaam: dan*

      Login om te reageren
  9. mgmgb zegt

    5 juni 2019 om 21:40

    Waarom ook niet, ze opereren in vergelijkbare segmenten (grotendeels althans), hebben vergelijkbare principes als het gaat om wat belangrijk wordt gevonden in een auto en zijn beiden te klein om het allemaal alleen te doen. Ik kan het alleen maar aanmoedigen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North