
Breaking news uit München! De CEO’s van Toyota en BMW hebben zojuist bekend gemaakt dat beide bedrijven op 4 gebieden nauw met elkaar gaan samenwerken. Het gaat dan om: sportauto’s, waterstof, elektrische auto’s en lichtgewicht technologie. Wat kunnen we hier allemaal van verwachten?
De baas van Toyota (Akio Toyoda) vertelde een mooi verhaal over zijn ervaringen op de Nurburgring en hij vertelde dat hij daar eigenlijk maar 1 echte concurrent tegenkwam: Een BMW. In zijn ogen is BMW het meest sportieve merk dat er is. En daarom wil hij graag samen met BMW sportauto’s gaan ontwikkelen.
Gaat dit betekenen dat BMW gaat helpen bij een nieuwe Supra? We zullen het zien. Daarnaast gaan BMW en Toyota samenwerken op het gebied van brandstofceltechnologie. BMW deed dit in het verleden met GM, maar die samenwerking werd eerder deze maand stopgezet. Ook willen beide partijen samenwerken op het gebied van elektrische aandrijving en onderzoek doen naar lichtgewicht materialen. Zelf omschrijven ze de samenwerking als volgt:
– Joint development of a fuel cell system
– Joint development of architecture and components for a future sports vehicle
– Collaboration on powertrain electrification
– Joint research and development on lightweight technologies
De kracht van BMW ligt hierbij voornamelijk op het gebied van sportauto’s en lichtgewicht technologie (denk aan CFRP) en de kracht van Toyota ligt voornamelijk bij brandstofceltechniek en elektrische aandrijving. BMW heeft ook al de nodige ervaring met waterstof in huis, maar dat is voornamelijk in combinatie met een normale verbrandingsmotor en niet met een brandstofcel.
Vorig jaar kondigden BMW en Toyota al aan dat ze samen zouden gaan werken op het gebied van milieuvriendelijke technologie, tevens zou BMW dieselmotoren gaan leveren aan Toyota voor haar Europese modellen. Begin dit jaar werd de samenwerking nog uitgebreid met het samen ontwikkelen van Li-ion accu’s.
2 giga-fabrikanten waar we van beide zat leuke dingen van hebben gezien. Klinkt goed.
@kaasboerin: je kijkt uit naar een 3 serie Prius ?
@norge: 3 serie Prius? Ik gun Toyota eerlijk gezegd wel de degelijkheid van Deutsche Qualität.. Geintje poep.
Ik ben benieuwd wat hier allemaal uit gaat komen.
@Vanquish:
Ik hoop een Toyoto Celica met een 335i engine van BMW ha !
@bempi: Dan heb ik liever gewoon een 335i met 335i engine..
@bempi: Eh nee… liever Toyota motoren in zulke auto’s. Zulke motoren krijgen veel te voorduren. Laatst stond er in het Toyota krantje dat er een Celica was met 700 000 kilometer op de teller, met dezelfde motor! Dat houdt een BMW (nauwelijks) niet vol.
@bempi: Grapjas. Niemand zit te wachten op een Toyota wat door “kuch”” Duits motorfalen het loodje legt.
@imba: Toyota kan inderdaad niet veel leren van BMW op gebied van constructie en kwaliteit..
Ik denk dat als BMW gaat samenwerken met Toyota dat dit zal gaan om de F modellen van Lexus en de LF-A. Hoewel dit echter rechtstreekse concurrenten zijn van BMW’s M-lijn…. Ik versta er niet teveel van….
@Apache:
Dat bedoel ik op vlak van sportmodellen.
@Apache: 1 M met LF-A motor, jonguh!
@kickass: Understeer much?
@Apache: Toyota -> BMW samenwerking is geen Lexus -> BMW samenwerking!
@integraturbo: het gaat hier om het Toyota concern en het BMW concern.
Oftewel beide bedrijven inclusief alle merken die daarbij horen (Toyota, Lexus, Scion, BMW, MINI etc).
@Apache: ik denk het niet.
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik denk dat er iemand bij PSA na dit bericht met hoofdpijn naar huis is gegaan… BMW heeft nu al een ander vriendje.
@Jansen: Dat is dan hun eigen schuld. Het was PSA die de samenwerking met GM zocht. Dan moet je niet gek opkijken als je voormalig partner ook vreemd gaat.
Vanuit BMW-oogpunt denk ik ook dat dit handiger is. Ze plukken grotere vruchten bij Toyota dan bij GM, alleen moeten ze wel lering trekken uit de genante, slecht gehandelde openbare vechtpartij tussen VW en Suzuki. Duitse en Japanse cultuur kan botsen.
@sir_smokalot: En dat terwijl ze vroeger zo goed konden samenwerken..
asmogendheden reünie? :p
@breakingpoint: sst… dat zijn we al vergeten.
bmw m3 met die schreeuwende v10 uit de lfa = jammie
@kuzydude: nee een x5 met een LFA motor
Toyota heeft natuurlijk ook erg veel ervaring met carbon. Ben erg benieuwd wat uit deze samenwerking gaat komen.
@pinokotsbeer: het voordeel van BMW is dat ze ervaring hebben met (relatief) goedkope massaproductie van CFRP. Ze hebben niet voor niks speciale fabrieken laten bouwen in de VS en Duitsland.
Wat dat betreft loopt BMW voorop.
als dat maar goed gaat!
een elektrische lichtgewicht sportauto met een waterstof brandstofcell
De Duitser tevreden in de handen wrijvend, de Japanner lijkt wat minder vrolijk.
@bobb: http://www.youtube.com/watch?v=lIRd4lC04l8
@bobb: De Duitsers weten zelf ook wel dat de Japanners ver voorop technologie liggen. Logisch.
Super! Ben zeer benieuwd naar wat het resultaat gaat zijn.
Na de GT86 (en de zalige LFA) hebben ze de smaak te pakken!
Krijgt Subaru dan nadien ook nog toegang? :D
“De baas van Toyota (Akio Toyoda) vertelde een mooi verhaal over zijn ervaringen op de Nurburgring en hij vertelde dat hij daar eigenlijk maar 1 echte concurrent tegenkwam: Een BMW. In zijn ogen is BMW het meest sportieve merk dat er is. En daarom wil hij graag samen met BMW sportauto’s gaan ontwikkelen.”
Er waren die dag zeker geen Porsches op de Ring???
@cazzo993: Porsches is toch van een heel andere caliber? Kom op…. je vergelijkt een poedel toch ook niet 1 op 1 met een Deense dog? Natuurlijk, het zijn beide honden, maar dan houd het ook wel een beetje op
@Bullet: Ik reageerde op de opmerking dat Toyoda maar 1 echte concurrent tegen kwam.
Kan natuurlijk zijn dat hij Porsche niet als concurrent ziet, maar volgens mij heeft hij nog een “Premium” merkje genaamd Lexus, wat weldegelijk probeert te concurreren met Porsche.
(tervergeefs natuurlijk, geen enkele toyota/lexus zal ooit een icoon worden)
@cazzo993:
Waarmee dan??
LFA is geen concurent van welke Porsche dan ook en voor de rest maken ze sedans en een SUV.
Begrijp die opmerking van Toyoda dus wel.
@jrk68: Laat Porsche nu ook sedans en een SuV maken!!!
@cazzo993: nou in ieder geval 4 deurs en een Suf
@cazzo993:
Niet als concurrent voor Porsche.
Die walvis is niet echt een alternatief voor een LS.
Voor de prijs van 1 Cayenne koop je minimaal 2 RX en dus die vergelijking gaat ook mank.
Dat terzijde Toyoda had het over concurrenten van Toyota daar gaat deze samenwerking immers over.
@cazzo993: Wat heeft Toyota aan een samenwerking met Porsche? Voor dat enkele sportmodel wat Toyota bouwt, loont het zich niet.
Ik vind het een geweldig idee. Weg met PSA en al helemaal met GM. Was er al nooit fan van dat BMW met hun samenwerkte. Hier kan iets heel moois uit komen.
@berlinetta: Sinds wanneer is Porsche een sportwagenfabrikant?
@cazzo993:
Sinds het begin van de jaren 50.
Gaat de laatste 10 jaar pas serieus mis.
@jrk68: Volgens mij gaat het over de toekomst en niet over het verleden.
In de toekomst (en nu ook al) is Porsche geen sportwagenfabrikant meer.
Overigens lijkt het me zowiezo interessanter om een samenwerking aan te gaan met een bedrijf waarmee je niet al te veel overlap hebt.
Toyota is goed in klein en zuinig, Porsche is goed in groot en snel.
Kan een interessante combi opleveren.
@cazzo993:
Jij vraagt “sinds wanneer” dus krijg je het antwoord waar je om vraagt.
@cazzo993: haha en papa VW gaat dat allemaal goed vinden volgens jou?
Hmmmm, de opvolger van de huidige avensis met de aandrijving van een BMW 3 serie (achterwiel dus)…. Of te wel…. TOYBMW = Toyota betrouwbaarheid en BMW fun…..
Gaat een elektro M3 worden…
Lijkt mij een win-win situatie.
Graag dan de interieur afwerking van een BMW in een spirituele opvolger van de Supra.
Dat op basis van een M3 kan een snoepje worden.
Krijgt BMW er een Mini Prius voor terug.
flink !
Nog een punt waarop Toyota en BMW elkaar ontmoeten is historisch respect voor de gebalanceerde L6.
Europa en Japan – dat kan alleen maar goed aflopen.
Dat word zeker een gave bak. Dat kan gwn niet verkeerd gaan.
nu maar hopen dat ze geen boete krijsen wegens kartelvorming
@undifined1: Heb je enig idee wat kartelvorming inhoud? Het zijn gewoon twee bedrijven die op bepaalde vlakken samen gaan werken. En dan nog…. Al zouden ze helemaal over gaan tot een fusie dan worden ze waarschijnlijk in één klap de grootste autofabrikant, maar ook dan is er nog zoveel keus tussen andere merken dat er nog steeds geen sprake is van kartelvorming, dan zouden ze anderen bijvoorbeeld moeten benadelen door inkoopafspraken te maken waardoor concurrenten of eindgebruikers worden benadeeld.
dus bmw maakt toyota leuker, en toyata bmw saaier?
Broodje aap verhaal.
ALLE fabrikanten werken samen.
Kijk maar eens hoe die ondoorzichtige niet-transparante samenwerkings tekeningen van fabrikanten eruit zien.
Als spaghetti.
@desjonnies: inderdaad:
@4991: Lijkt eerder op Bami dan op Spaghetti.. /flauw.
@4991: ach ja, er is toch niemand die wete of die lijntjes allemaal kloppen
@desjonnies: grotere exemplaar: http://www.autoblog.nl/images/wp2008/big/Hoe%20liggen%20de%20verhoudingen.bmp
@4991: Lijkt eerder op een elektrisch schema van een space-shuttle!
@integraturbo: haha, de juiste omschrijving denk ik zo.
Nu maar hopen dat ze toyota prijzen hanteren mocht er een sportwagen uit deze samenwerking komen.
Laat Toyota naast de GT86 ook snel met een nieuwe MR2 komen met de zelfde insteek als de 2 eerste modellen (AW11
Waarom zit Akio Toyoda er bij met het gezicht van een houten pop? Een klein glimlachje moet nog wel kunnen toch?
@integraturbo: dat noemen ze een “zuinige lach” of ook “groen lachen”. Kwestie van ecologie en zo… ;)
@integraturbo: Zo, even wat moeite gedaan.
@integraturbo: moment opname jongen.
A match made in heaven…
sounds exciting.
volgens mij staan die 2 bejaarden onder het verkeerde reclame bord volgens mij horen ze bij aixam te staan
Kijk eerder argwanend op deze “samenwerking” toe. Gaan beide merken wel echt alle nieuwe ontwikkelingen willen uitwisselen om zo de concurrent die ze van mekaar blijven dan hun voorsprong wegschenken ? Wat als blijkt dat de ene marktaandeel van de andere afsnoept ? Dit is anders dan bv bij de VAG groep. Als daar het ene submerk vooruitgaat ten koste van een een ander submerk komt het uiteindelijk toch in de zelfde grote pot terecht. Volgens mij wordt het even neuzen in de kennis van de andere om dan weg te wezen.
@speedie: dat is voor hun een weet en voor ons een vraag.
Onder het motto; er kunnen nooit genoeg sportwagen zijn!
Is dit nou zo goed voor BMW? Het zegt een beetje “we kunnen niet zelfstandig een M1 opvolger ontwikkelen om met de Audi R8 te concurreren”.
@mashell: natuurlijk kan BMW dat wel maar als je het met z,n tweeen doet kost het minder.
@mashell:
Kon Audi ook niet zonder Lambo.
BMW heeft dat toen ook met Lambo gedaan trouwens.
Koets van Italdesign en klaar was de………….flop.
Geen schande daar hun daar nu eenmaal meer ervaring mee hebben