• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW en Toyota ontwikkelen samen sportauto (en meer)

Auteur: robbie, gepost 29 juni 2012 om 12:57 – 75 Reacties

Toyota en BMW zijn dikke vrienden


Breaking news uit München! De CEO’s van Toyota en BMW hebben zojuist bekend gemaakt dat beide bedrijven op 4 gebieden nauw met elkaar gaan samenwerken. Het gaat dan om: sportauto’s, waterstof, elektrische auto’s en lichtgewicht technologie. Wat kunnen we hier allemaal van verwachten?

De baas van Toyota (Akio Toyoda) vertelde een mooi verhaal over zijn ervaringen op de Nurburgring en hij vertelde dat hij daar eigenlijk maar 1 echte concurrent tegenkwam: Een BMW. In zijn ogen is BMW het meest sportieve merk dat er is. En daarom wil hij graag samen met BMW sportauto’s gaan ontwikkelen.

Gaat dit betekenen dat BMW gaat helpen bij een nieuwe Supra? We zullen het zien. Daarnaast gaan BMW en Toyota samenwerken op het gebied van brandstofceltechnologie. BMW deed dit in het verleden met GM, maar die samenwerking werd eerder deze maand stopgezet. Ook willen beide partijen samenwerken op het gebied van elektrische aandrijving en onderzoek doen naar lichtgewicht materialen. Zelf omschrijven ze de samenwerking als volgt:

– Joint development of a fuel cell system
– Joint development of architecture and components for a future sports vehicle
– Collaboration on powertrain electrification
– Joint research and development on lightweight technologies

De kracht van BMW ligt hierbij voornamelijk op het gebied van sportauto’s en lichtgewicht technologie (denk aan CFRP) en de kracht van Toyota ligt voornamelijk bij brandstofceltechniek en elektrische aandrijving. BMW heeft ook al de nodige ervaring met waterstof in huis, maar dat is voornamelijk in combinatie met een normale verbrandingsmotor en niet met een brandstofcel.

Vorig jaar kondigden BMW en Toyota al aan dat ze samen zouden gaan werken op het gebied van milieuvriendelijke technologie, tevens zou BMW dieselmotoren gaan leveren aan Toyota voor haar Europese modellen. Begin dit jaar werd de samenwerking nog uitgebreid met het samen ontwikkelen van Li-ion accu’s.

Ook interessant!

  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • BMW iX5 waterstof
    Maak binnenkort een ritje in een BMW iX5 op waterstof
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Video - het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Akio-Toyoda, BMW, Elektrisch, Hybride, Norbert-Reithofer, Techniek, Toyota, waterstof

Vorig bericht: « Mercedes CLS Shooting Brake laat zich zien [updated]
Volgend bericht: Video: Zo zou een F1 race door Londen eruit zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. kaasboerin zegt

    29 juni 2012 om 13:00

    2 giga-fabrikanten waar we van beide zat leuke dingen van hebben gezien. Klinkt goed.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      29 juni 2012 om 17:18

      @kaasboerin: je kijkt uit naar een 3 serie Prius ?

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        30 juni 2012 om 22:17

        @norge: 3 serie Prius? Ik gun Toyota eerlijk gezegd wel de degelijkheid van Deutsche Qualität.. Geintje poep.

        Login om te reageren
  2. Vanquish zegt

    29 juni 2012 om 13:01

    Ik ben benieuwd wat hier allemaal uit gaat komen.

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      29 juni 2012 om 13:14

      @Vanquish:

      Ik hoop een Toyoto Celica met een 335i engine van BMW ha !

      Login om te reageren
      • Mich zegt

        29 juni 2012 om 14:52

        @bempi: Dan heb ik liever gewoon een 335i met 335i engine..

        Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        29 juni 2012 om 16:22

        @bempi: Eh nee… liever Toyota motoren in zulke auto’s. Zulke motoren krijgen veel te voorduren. Laatst stond er in het Toyota krantje dat er een Celica was met 700 000 kilometer op de teller, met dezelfde motor! Dat houdt een BMW (nauwelijks) niet vol.

        Login om te reageren
      • imba zegt

        29 juni 2012 om 23:04

        @bempi: Grapjas. Niemand zit te wachten op een Toyota wat door “kuch”” Duits motorfalen het loodje legt.

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          30 juni 2012 om 22:04

          @imba: Toyota kan inderdaad niet veel leren van BMW op gebied van constructie en kwaliteit..

          Login om te reageren
  3. Apache zegt

    29 juni 2012 om 13:02

    Ik denk dat als BMW gaat samenwerken met Toyota dat dit zal gaan om de F modellen van Lexus en de LF-A. Hoewel dit echter rechtstreekse concurrenten zijn van BMW’s M-lijn…. Ik versta er niet teveel van….

    Login om te reageren
    • Apache zegt

      29 juni 2012 om 13:02

      @Apache:

      Dat bedoel ik op vlak van sportmodellen.

      Login om te reageren
    • kickass zegt

      29 juni 2012 om 13:25

      @Apache: 1 M met LF-A motor, jonguh!

      Login om te reageren
      • sdk16420 zegt

        29 juni 2012 om 13:48

        @kickass: Understeer much?

        Login om te reageren
    • integraturbo zegt

      29 juni 2012 om 15:14

      @Apache: Toyota -> BMW samenwerking is geen Lexus -> BMW samenwerking!

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        29 juni 2012 om 17:26

        @integraturbo: het gaat hier om het Toyota concern en het BMW concern.

        Oftewel beide bedrijven inclusief alle merken die daarbij horen (Toyota, Lexus, Scion, BMW, MINI etc).

        Login om te reageren
    • pikes83 zegt

      29 juni 2012 om 15:43

      @Apache: ik denk het niet.

      Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    29 juni 2012 om 13:02

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  5. Jansen zegt

    29 juni 2012 om 13:07

    Ik denk dat er iemand bij PSA na dit bericht met hoofdpijn naar huis is gegaan… BMW heeft nu al een ander vriendje.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      29 juni 2012 om 13:50

      @Jansen: Dat is dan hun eigen schuld. Het was PSA die de samenwerking met GM zocht. Dan moet je niet gek opkijken als je voormalig partner ook vreemd gaat.

      Vanuit BMW-oogpunt denk ik ook dat dit handiger is. Ze plukken grotere vruchten bij Toyota dan bij GM, alleen moeten ze wel lering trekken uit de genante, slecht gehandelde openbare vechtpartij tussen VW en Suzuki. Duitse en Japanse cultuur kan botsen.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        29 juni 2012 om 13:55

        @sir_smokalot: En dat terwijl ze vroeger zo goed konden samenwerken..

        Login om te reageren
  6. breakingpoint zegt

    29 juni 2012 om 13:10

    asmogendheden reünie? :p

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      29 juni 2012 om 13:11

      @breakingpoint: sst… dat zijn we al vergeten.

      Login om te reageren
  7. kuzydude zegt

    29 juni 2012 om 13:13

    bmw m3 met die schreeuwende v10 uit de lfa = jammie

    Login om te reageren
    • 964rs zegt

      29 juni 2012 om 13:17

      @kuzydude: nee een x5 met een LFA motor

      Login om te reageren
  8. pinokotsbeer zegt

    29 juni 2012 om 13:16

    Toyota heeft natuurlijk ook erg veel ervaring met carbon. Ben erg benieuwd wat uit deze samenwerking gaat komen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 juni 2012 om 17:28

      @pinokotsbeer: het voordeel van BMW is dat ze ervaring hebben met (relatief) goedkope massaproductie van CFRP. Ze hebben niet voor niks speciale fabrieken laten bouwen in de VS en Duitsland.

      Wat dat betreft loopt BMW voorop.

      Login om te reageren
  9. 964rs zegt

    29 juni 2012 om 13:17

    als dat maar goed gaat!

    Login om te reageren
  10. dbonline zegt

    29 juni 2012 om 13:20

    een elektrische lichtgewicht sportauto met een waterstof brandstofcell

    Login om te reageren
  11. bobb zegt

    29 juni 2012 om 13:35

    De Duitser tevreden in de handen wrijvend, de Japanner lijkt wat minder vrolijk.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      29 juni 2012 om 13:51

      @bobb: http://www.youtube.com/watch?v=lIRd4lC04l8

      Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      29 juni 2012 om 16:23

      @bobb: De Duitsers weten zelf ook wel dat de Japanners ver voorop technologie liggen. Logisch.

      Login om te reageren
  12. stanny zegt

    29 juni 2012 om 13:37

    Super! Ben zeer benieuwd naar wat het resultaat gaat zijn.
    Na de GT86 (en de zalige LFA) hebben ze de smaak te pakken!

    Krijgt Subaru dan nadien ook nog toegang? :D

    Login om te reageren
  13. cazzo993 zegt

    29 juni 2012 om 13:38

    “De baas van Toyota (Akio Toyoda) vertelde een mooi verhaal over zijn ervaringen op de Nurburgring en hij vertelde dat hij daar eigenlijk maar 1 echte concurrent tegenkwam: Een BMW. In zijn ogen is BMW het meest sportieve merk dat er is. En daarom wil hij graag samen met BMW sportauto’s gaan ontwikkelen.”

    Er waren die dag zeker geen Porsches op de Ring???

    Login om te reageren
    • Bullet zegt

      29 juni 2012 om 13:49

      @cazzo993: Porsches is toch van een heel andere caliber? Kom op…. je vergelijkt een poedel toch ook niet 1 op 1 met een Deense dog? Natuurlijk, het zijn beide honden, maar dan houd het ook wel een beetje op

      Login om te reageren
      • cazzo993 zegt

        29 juni 2012 om 14:10

        @Bullet: Ik reageerde op de opmerking dat Toyoda maar 1 echte concurrent tegen kwam.
        Kan natuurlijk zijn dat hij Porsche niet als concurrent ziet, maar volgens mij heeft hij nog een “Premium” merkje genaamd Lexus, wat weldegelijk probeert te concurreren met Porsche.
        (tervergeefs natuurlijk, geen enkele toyota/lexus zal ooit een icoon worden)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          29 juni 2012 om 14:20

          @cazzo993:
          Waarmee dan??
          LFA is geen concurent van welke Porsche dan ook en voor de rest maken ze sedans en een SUV.

          Begrijp die opmerking van Toyoda dus wel.

          Login om te reageren
          • cazzo993 zegt

            29 juni 2012 om 14:29

            @jrk68: Laat Porsche nu ook sedans en een SuV maken!!!

            Login om te reageren
            • cazzo993 zegt

              29 juni 2012 om 14:33

              @cazzo993: nou in ieder geval 4 deurs en een Suf

              Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              29 juni 2012 om 15:41

              @cazzo993:
              Niet als concurrent voor Porsche.
              Die walvis is niet echt een alternatief voor een LS.
              Voor de prijs van 1 Cayenne koop je minimaal 2 RX en dus die vergelijking gaat ook mank.

              Dat terzijde Toyoda had het over concurrenten van Toyota daar gaat deze samenwerking immers over.

              Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 juni 2012 om 13:57

      @cazzo993: Wat heeft Toyota aan een samenwerking met Porsche? Voor dat enkele sportmodel wat Toyota bouwt, loont het zich niet.

      Ik vind het een geweldig idee. Weg met PSA en al helemaal met GM. Was er al nooit fan van dat BMW met hun samenwerkte. Hier kan iets heel moois uit komen.

      Login om te reageren
      • cazzo993 zegt

        29 juni 2012 om 14:06

        @berlinetta: Sinds wanneer is Porsche een sportwagenfabrikant?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          29 juni 2012 om 14:22

          @cazzo993:
          Sinds het begin van de jaren 50.
          Gaat de laatste 10 jaar pas serieus mis.

          Login om te reageren
          • cazzo993 zegt

            29 juni 2012 om 14:33

            @jrk68: Volgens mij gaat het over de toekomst en niet over het verleden.
            In de toekomst (en nu ook al) is Porsche geen sportwagenfabrikant meer.
            Overigens lijkt het me zowiezo interessanter om een samenwerking aan te gaan met een bedrijf waarmee je niet al te veel overlap hebt.
            Toyota is goed in klein en zuinig, Porsche is goed in groot en snel.
            Kan een interessante combi opleveren.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              29 juni 2012 om 15:44

              @cazzo993:
              Jij vraagt “sinds wanneer” dus krijg je het antwoord waar je om vraagt.

              Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              29 juni 2012 om 18:24

              @cazzo993: haha en papa VW gaat dat allemaal goed vinden volgens jou?

              Login om te reageren
  14. Bullet zegt

    29 juni 2012 om 13:47

    Hmmmm, de opvolger van de huidige avensis met de aandrijving van een BMW 3 serie (achterwiel dus)…. Of te wel…. TOYBMW = Toyota betrouwbaarheid en BMW fun…..

    Login om te reageren
  15. MARS zegt

    29 juni 2012 om 13:55

    Gaat een elektro M3 worden…

    Login om te reageren
  16. jrk68 zegt

    29 juni 2012 om 13:57

    Lijkt mij een win-win situatie.
    Graag dan de interieur afwerking van een BMW in een spirituele opvolger van de Supra.
    Dat op basis van een M3 kan een snoepje worden.
    Krijgt BMW er een Mini Prius voor terug.

    Login om te reageren
  17. dubhead zegt

    29 juni 2012 om 14:00

    flink !

    Nog een punt waarop Toyota en BMW elkaar ontmoeten is historisch respect voor de gebalanceerde L6.

    Europa en Japan – dat kan alleen maar goed aflopen.

    Login om te reageren
  18. jordy14 zegt

    29 juni 2012 om 14:17

    Dat word zeker een gave bak. Dat kan gwn niet verkeerd gaan.

    Login om te reageren
  19. undifined1 zegt

    29 juni 2012 om 14:36

    nu maar hopen dat ze geen boete krijsen wegens kartelvorming

    Login om te reageren
    • Bullet zegt

      29 juni 2012 om 14:55

      @undifined1: Heb je enig idee wat kartelvorming inhoud? Het zijn gewoon twee bedrijven die op bepaalde vlakken samen gaan werken. En dan nog…. Al zouden ze helemaal over gaan tot een fusie dan worden ze waarschijnlijk in één klap de grootste autofabrikant, maar ook dan is er nog zoveel keus tussen andere merken dat er nog steeds geen sprake is van kartelvorming, dan zouden ze anderen bijvoorbeeld moeten benadelen door inkoopafspraken te maken waardoor concurrenten of eindgebruikers worden benadeeld.

      Login om te reageren
  20. undifined1 zegt

    29 juni 2012 om 14:36

    dus bmw maakt toyota leuker, en toyata bmw saaier?

    Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    29 juni 2012 om 15:06

    Broodje aap verhaal.
    ALLE fabrikanten werken samen.
    Kijk maar eens hoe die ondoorzichtige niet-transparante samenwerkings tekeningen van fabrikanten eruit zien.
    Als spaghetti.

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      29 juni 2012 om 15:19

      @desjonnies: inderdaad:

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        29 juni 2012 om 15:25

        @4991: Lijkt eerder op Bami dan op Spaghetti.. /flauw.

        Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        30 juni 2012 om 14:02

        @4991: ach ja, er is toch niemand die wete of die lijntjes allemaal kloppen

        Login om te reageren
    • 4991 zegt

      29 juni 2012 om 15:20

      @desjonnies: grotere exemplaar: http://www.autoblog.nl/images/wp2008/big/Hoe%20liggen%20de%20verhoudingen.bmp

      Login om te reageren
      • integraturbo zegt

        29 juni 2012 om 17:45

        @4991: Lijkt eerder op een elektrisch schema van een space-shuttle!

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          29 juni 2012 om 18:10

          @integraturbo: haha, de juiste omschrijving denk ik zo.

          Login om te reageren
  22. jeffreym3 zegt

    29 juni 2012 om 15:18

    Nu maar hopen dat ze toyota prijzen hanteren mocht er een sportwagen uit deze samenwerking komen.

    Login om te reageren
  23. ArnoldH zegt

    29 juni 2012 om 16:19

    Laat Toyota naast de GT86 ook snel met een nieuwe MR2 komen met de zelfde insteek als de 2 eerste modellen (AW11

    Login om te reageren
  24. integraturbo zegt

    29 juni 2012 om 17:47

    Waarom zit Akio Toyoda er bij met het gezicht van een houten pop? Een klein glimlachje moet nog wel kunnen toch?

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      29 juni 2012 om 19:34

      @integraturbo: dat noemen ze een “zuinige lach” of ook “groen lachen”. Kwestie van ecologie en zo… ;)

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        29 juni 2012 om 19:46

        @integraturbo: Zo, even wat moeite gedaan.

        Login om te reageren
    • pikes83 zegt

      30 juni 2012 om 02:45

      @integraturbo: moment opname jongen.

      Login om te reageren
  25. splitsecond zegt

    29 juni 2012 om 20:11

    A match made in heaven…

    Login om te reageren
  26. theblackdude zegt

    29 juni 2012 om 21:46

    sounds exciting.

    Login om te reageren
  27. bmwpowerm5 zegt

    29 juni 2012 om 22:40

    volgens mij staan die 2 bejaarden onder het verkeerde reclame bord volgens mij horen ze bij aixam te staan

    Login om te reageren
  28. speedie zegt

    29 juni 2012 om 23:13

    Kijk eerder argwanend op deze “samenwerking” toe. Gaan beide merken wel echt alle nieuwe ontwikkelingen willen uitwisselen om zo de concurrent die ze van mekaar blijven dan hun voorsprong wegschenken ? Wat als blijkt dat de ene marktaandeel van de andere afsnoept ? Dit is anders dan bv bij de VAG groep. Als daar het ene submerk vooruitgaat ten koste van een een ander submerk komt het uiteindelijk toch in de zelfde grote pot terecht. Volgens mij wordt het even neuzen in de kennis van de andere om dan weg te wezen.

    Login om te reageren
    • pikes83 zegt

      30 juni 2012 om 02:47

      @speedie: dat is voor hun een weet en voor ons een vraag.

      Login om te reageren
  29. varry zegt

    30 juni 2012 om 10:38

    Onder het motto; er kunnen nooit genoeg sportwagen zijn!

    Login om te reageren
  30. mashell zegt

    30 juni 2012 om 12:30

    Is dit nou zo goed voor BMW? Het zegt een beetje “we kunnen niet zelfstandig een M1 opvolger ontwikkelen om met de Audi R8 te concurreren”.

    Login om te reageren
    • pikes83 zegt

      30 juni 2012 om 14:56

      @mashell: natuurlijk kan BMW dat wel maar als je het met z,n tweeen doet kost het minder.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      30 juni 2012 om 22:16

      @mashell:
      Kon Audi ook niet zonder Lambo.
      BMW heeft dat toen ook met Lambo gedaan trouwens.
      Koets van Italdesign en klaar was de………….flop.
      Geen schande daar hun daar nu eenmaal meer ervaring mee hebben

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North