
Word jij nu wel warm van BMW en hun plannetje om je maandelijks te laten betalen voor opties?
Auto’s worden steeds meer computers. In feite is het dus niet gek dat autofabrikanten nadenken over verdienmodellen die in de elektronische wereld bewezen werken. Microtransacties, pay-to-win, loot boxes, in de wereld van apps en games worden ze vaak gehekeld, maar leveren ze fabrikanten bakken met geld op. Zou zo’n concept ook kunnen werken voor auto’s? En zo ja, zouden de winsten dan opwegen tegen de ergernissen?
Controverse
BMW, nooit bang om wat controverse te veroorzaken, heeft besloten de proef op de som te nemen. Tot veelal hoon van jullie allen, kondigde het merk uit München een dik half jaar geleden aan abonnementen aan te gaan bieden voor opties. Het gaat daarbij enerzijds om puur software-matige zaken, zoals advanced driver assist. Maar het meeste wrevel, wekken abonnementen op voor dingen die gewoon hardware zijn. Zo wil BMW je ook maandelijks laten betalen voor verwarmde stoelen. Dan weet je dus: het zit er gewoon in, maar BMW laat me het niet gebruiken, tenzij ik extra betaal.
Kerfuffle
BMW reageerde op de online kerfuffle met een aantal verdedigingen. Een daarvan is dat klanten ook nog steeds kunnen kiezen de opties op traditionele manier te kopen, namelijk bij aankoop van de auto. Je hoeft dan ook geen abonnement te nemen. Door de optie te bieden het via een abonnement te doen, kunnen klanten die ‘niet zeker weten’ of ze een optie gaan gebruiken of niet, de optie ‘uitproberen’. Echter vermeldt BMW niet of die klanten de optie daarna dan ook alsnog kunnen kopen, of alleen maandelijks kunnen blijven huren.
Leuk in theorie?
Een ander argument voor opties per abo, is dat je een bepaalde optie wellicht vrijwel nooit gebruikt ‘behalve die ene keer’. Die periode dat je op vakantie gaat, of alleen in december en januari als het koud is, enzovoorts. In theorie zou je dan geld kunnen besparen als klant. Klinkt leuk in theorie, maar het is natuurlijk niet per se de insteek van BMW, om klanten mínder geld te laten betalen.
Enfin, BMW gaat kennelijk voorlopig door experimenteren met dit concept. Het heeft nu ook reclame gemaakt waarin de voordelen worden uitgelicht. Zou jij het doen, 10 Euro per maand betalen voor een verwarmd stuurwiel?
Je kunt ook in een keer het bedrag betalen zoals altijd voor bijvoorbeeld een verwarmd stuurwiel. Ben je er voor altijd van af. Of je betaald een soort van abonnement met een maandelijks bedrag. Je kunt zelf kiezen.
En wat als je een abonnement hebt voor een optie en het onderdeel gaat buiten de garantieperiode stuk? Repareert BMW dat dan kosteloos? Neem aan van wel, want jij huurt het alleen maar van BMW dus het is hun eigendom.
Vanwaar de fuzz? Deze aanpak is gewoon losjes gekopieerd van pionier Tesla.
Ik kan er kort over zijn, ik vind het hoe dan ook verspilling vd resources.
Je gaat in een auto van een kinderloos iemand met een aangeboren kontafwijking 4 (!) ‘verborgen’ verwarmde stoelen inbouwen die de mens nooit of te nimmer zal gebruiken. Als hij de auto na 8j verkoopt hebben ze bij BMW al iets nieuws uitgevonden en is die abonnement service al verdwenen, zo gaat dat nu eenmaal. Dus, waste of resources!
De grootste angst/ergernis/onzekerheid die een dergelijk abonnementsmodel zou geven, is dat BMW vroeg of laat de stekker uit de support trekt, net zoals dat bijvoorbeeld ook gebeurt bij game servers of smartphones. Daarmee en daarbij riskeer je ook nog eens dat de restwaarde vies kan tegenvallen.
Wat natuurlijk prima met wetgeving af te vangen is. Dat mocht een merk een abonnementsdienst voor hardware beëindigen dat er op moment van beëindiging een permanente licentie aan de klanten wordt verstrekt.
Dat zou een mooie optie (pun intended) zijn. Helaas loopt onze (Europese) wetgeving, zoals wel vaker, hier ook weer hopeloos achter de praktijk aan. En reken er maar op dat de machtige autolobby dit met vuur en zwaard zal bestrijden, als het ze zo uitkomt.
Vergelijkbaar hiermee is, wat een oud-collega overkwam: die leasete jaren terug een nieuwe Ford Mondeo, waarbij na twee jaar (dus op de helft van de leasetermijn!) de support (kaarten updates) op de navigatiesoftware al verviel, vanwege ‘overstap naar nieuwe software’. Ik meen me te herinneren dat hierover zelfs een rechtszaak over is gevoerd.
Wat een vreselijke reclame. Alles eraan is getver.
De sheer driving pleasure spat er vanaf toch?
Even naar een chiptuner en laten unlocken…
Bij mijn laatste BMW heb ik het allerlei opties zelf geactiveerd d.m.v. een OBD+-stekker en een app. Prima ondersteuning en veel goedkoper. Apple CarPlay, bochtenverlichting etc, zo gepiept.
Weet niet of dat zelf nog lukt met de nieuwste generaties BMW’s, maar de betreffende app-ontwikkelaars zitten ook niet stil. Ik had zelf een ‘sportieve’ 1-serie uit 2018 (nog met achterwielaandrijving 🤘).
Wellicht kan BMW de ‘illegale’ opties vanaf afstand ook weer uitschakelen… dan heeft het weinig zin.
Of bepaalde opties zitten erop of niet maar ik zal nooit maandelijks ervoor gaan betalen.
Ze kunnen ongezien de West-Bokkinese blafhoest krijgen in München. Met hun achterlijke abbo’s.
Ik zit hier te gniffelen aan mijn bureau en mijn Indiase collega’s willen weten wat er zo grappig is. Niet te vertalen dit, kan ik je zeggen :D
वे म्यूनिख में अनदेखी वेस्ट बोक्किनी बार्किंग कफ प्राप्त कर सकते हैं। उनके मंदबुद्धि एब्स के साथ।
Net als aanraakschermen weer zo’n ontwikkeling waar niet de klanten, maar vooral de aandeelhouders blij van worden. En als de aandeelhouders er blij van worden dan weer je in ieder geval zeker dat het duur en ongezellig is.
Als klanten her een probleem vonden dan hadden ze er allang iets aan gedaan.
De ene helft koopt het toch wel vanwege het logo, de andere helft koopt het toch wel omdat de concurrentie hetzelfde doet.
Sowieso zijn klanten slechts een noodzakelijk kwaad, waarom zou je hen een plezier willen doen wanneer de Excel berekeningen zeggen dat de waarde voor de aandeelhouders op een andere manier vergroot kan worden?
Ik dacht echt dat ze in een grote x7 of zo zaten met dat front aanzicht!
Konden ze trouwens nog lelijkere mensen vinden?
Als je zo inparkeert in een stad staan ze rap te toeteren…
Ik snap niet wat het probleem is. Ik heb pas een jonge bmw gekocht waarin ik vervolgens de driving recorder heb “gekocht”. Is een abo van 69 euro per jaar of 1-malig 269. Zou ik zeker af fabriek besteld hebben, en kost dan (door de NL bpm) zelfs meer.
Nee. Gewoon nee.
Oprotten met die abo als het er op zit dan is het van mij en ik kraak het gewoon en die reclame is fking dom want ik ga hem echt niet tussen twee waggis zetten als ik dan zelf niet uit kan stappen want dan poffen die andere waggia hun deur gwn in je plaat werk.
Als je zo praat, zullen ze jou ook geen bmw met abbo verkopen. Dus maak je maar geen zorgen.
Je begrijp tog wat ik bedoel bro dus wat is jou probleem??? En sins wanneer moet je een praat test doen voor dat je Bimma kan kopen als je gwn monnies heb???
Ken genoeg mensen die geweigerd zijn op basis van uiterlijk en of kleding. En jij moet gewoon normaal praten. Doen alsof je uit de ghetto komt slaat nergens op “bro”
Freude des Abonnements?
Aardige cringe die reclame
xDrive abo. Makkelijk met vakantie maar verder in NL overbodig. Scheelt ook co2 uitstoot en hopelijk daarmee ook bpm of ben ik dan naïef ;).
De meeste moderne vierwielaandrijving is niet permanent dus scheelt geen co2 door aandrijf verliezen, wel doordat de wagen zwaarder is door de extra techniek en as, wat je voordele teniet doet:-)
Het nut hangt voor mij vooral af van de prijszetting. Hoe verhoud een abo zich tov het aankopen van de optie?
Zoals het voorbeeld in het artikel, als ik 3 maanden per jaar de optie verwarmde stoelen neem, hoeveel jaar kan ik dit dan doen vooraleer ik de aankoopprijs van de optie bereikt heb?
Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met de kost voor bmw zelf? Verwarmde zetels kasten uiteraard meer, maar hoeveel blijft daar nog van over als je daardoor je assemblagelijn kan vereenvoudigen?
Als ze de cataloguswaarde hier op het niveau instapprijs kunnen drukken is dit natuurlijk wel de perfecte bijtellingsomzeilende maatregel.
Alleen wil BMW z’n auto’s als goedkoper presenteren dan Mercedes? Of pakken ze liever het volle pond door dan de eerste drie jaren een vaste prijs te laten betalen die als catalogusprijs wordt gezien, om pas na een bepaalde tijd de boel los te laten betalen?
Eerste hit is gratis is een beproeft concept.
Begrijp alle fuss niet zo goed. Die opties zijn ook gewoon te bestellen bij aanschaf of later bij te kopen. Zo’n abonnement is gewoon een extra mogelijkheid.
Goed idee als je voornemens bent een nieuwe bmw erg lang te rijden is een abonnement voor opties waarschijnlijk voordeliger
Niet erg lang…correctie
Dit lijkt me vooral lastig voor lease auto’s. Wat is dan de waarde waarover bijtelling betaald moet worden en afschrijving?
Voor de klant blijft dit echt een belachelijk idee.
Freude am Zahlen…..
Met zijn allen stoppen om een BMW te kopen en lekker bij Alfa Romeo gaan shoppen. Zal ze leren!
(Ja ik weet dat een fantasie is, maar dromen mag toch…)